Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?
- evdoetelaar+larana
- Berichten: 6714
- Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
- Locatie: Schijndel
Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?
Ik heb een Victron Orion Tr Smart 12/12/30a geplaatst, rechtstreeks tussen startaccu en de 200Ah LiFePo4 hh-accu.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
-
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?
Wat zal de startaccu doen in het geval dat de BMS van de LFP ineens het laden stopt? Zal die niets opvangen? Ik lees in dat zeilboten artikel niet zo snel iets van een combinatie van start- en huishoudaccu.Aloys schreef: ↑zo 31 jul 2022, 14:10Ik heb inmiddels ook de 3 artikelen gelezen op Zeilwereld, ook over de DC-DC lader: https://www.zeilwereld.nl/aan-boord/lad ... de-dynamo/
Een DC-DC-lader komt er zeker bij want ik lees daar:Zoals in het eerste artikel is beschreven kan een Lithium (LifePO4 ofwel LFP) accu een dynamo vernietigen door de BMS de accu te laten afkoppelen. De dynamo zit dan met een flinke hoeveelheid stroom die hij niet kwijt kan en het gevolg is dat er rook uit komt.
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?
Goed opgemerkt. Als er ook nog een loodaccu aan de dynamo hangt dan is er geen enkel probleem voor de dynamo.
In geval dat wel alle belasting van de dynamo wegvalt komt er ook geen rook uit maar gaan door hoge piekspanningen de laad diodes stuk.
Ik heb ook een X125 LFP 1 op1 in de camper staan. Max 75A van de dynamo maar meestal minder.
Wel opletten met walstroom laders! Die moeten naar 13,4V als de LFP vol is, of helemaal uitgeschakeld worden.
In geval dat wel alle belasting van de dynamo wegvalt komt er ook geen rook uit maar gaan door hoge piekspanningen de laad diodes stuk.
Ik heb ook een X125 LFP 1 op1 in de camper staan. Max 75A van de dynamo maar meestal minder.
Wel opletten met walstroom laders! Die moeten naar 13,4V als de LFP vol is, of helemaal uitgeschakeld worden.
Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?
Ik heb een 280Ah LiFePo4. De dc-dc booster is een Victron Orion TR Smart 30A. Ja, ik moet 9 uur rijden om van 0 naar 280 te komen. Dat komt in de praktijk nooit voor omdat je 1) de accu nooit helemaal leeg trekt, en 2) veelal een zonnepaneel erbij zult gebruiken.
Voor het geval dat ik aan de paal sta gebruik ik de Victron IP22 Smart 20A. Je staat snel 10 à 12 uur aan de stroom en dan zit de accu zeker weer boordevol.
Voor het geval dat ik aan de paal sta gebruik ik de Victron IP22 Smart 20A. Je staat snel 10 à 12 uur aan de stroom en dan zit de accu zeker weer boordevol.
-
- Berichten: 1093
- Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58
Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?
Alois schreef: @Premiumliner: jij hebt dus geen laadbooster of DC-DC lader. Het gaat mij om de begrenzing van de laadstroom, er zou bij mij wel 60-70A kunnen lopen. Een risico wanneer de accu vol is en het BMS de laadprocedure in één klap afschakelt. Dat kan slecht (of funest) zijn voor je dynamo.
Het plaatsen van een zekering tussen de accu en de dynamo kan dit probleem, indien voorkomend, voorkomen. Hieraan heb je natuurlijk niets als er standaard een hoge laadstroom van de dynamo naar de LifePo4 accu loopt.
Het plaatsen van een zekering tussen de accu en de dynamo kan dit probleem, indien voorkomend, voorkomen. Hieraan heb je natuurlijk niets als er standaard een hoge laadstroom van de dynamo naar de LifePo4 accu loopt.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
- jackentiny
- Berichten: 228
- Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
- Locatie: Stein
Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?
"Een risico wanneer de accu vol is en het BMS de laadprocedure in één klap afschakelt" ?
Hij blijft echt geen 70A trekken tot helemaal vol, vanaf 90% loop de charge current langzaam terug en het afschakelen van andere grote gebruikers zoals je koelventilatoren levert toch ook geen problemen op.
Voor de liefhebbers en degene die tijd hebben; ik bestelde rechtstreeks bij Chenzhen Basen een 100Ah voor €350 netto, levertijd 50 dagen.
Groet,
Jack
Hij blijft echt geen 70A trekken tot helemaal vol, vanaf 90% loop de charge current langzaam terug en het afschakelen van andere grote gebruikers zoals je koelventilatoren levert toch ook geen problemen op.
Voor de liefhebbers en degene die tijd hebben; ik bestelde rechtstreeks bij Chenzhen Basen een 100Ah voor €350 netto, levertijd 50 dagen.
Groet,
Jack
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?
Ook duidelijk.
Vraag over die DC-DC-booster: de uitgang naar de LiFePO4-accu, aan de ingang zowel de dynamo, het 230V laadapparaat én de solar-regelaar?
En nog even over mijn huidige MT1220 laadapparaat:
Ik kon kiezen, zo uit mijn hoofd, voor lood, gel of AGM. En ik kan de gebruiksaanwijzing even niet meer vinden...
Vraag over die DC-DC-booster: de uitgang naar de LiFePO4-accu, aan de ingang zowel de dynamo, het 230V laadapparaat én de solar-regelaar?
En nog even over mijn huidige MT1220 laadapparaat:
Eh... mijn MT1220 is van 2012, bestond er toen al LiFePO4?DJSmiley schreef: ↑zo 31 jul 2022, 13:3514.7V is te hoog. Maar als ik de handleiding zo bekijk is dat ding aardig goed in te stellen en zit er zelfs een lithiumstand al op.
Dat lijkt me dus geen probleem: https://www.buettner-elektronik.de/file ... 8-2018.pdf
Ik kon kiezen, zo uit mijn hoofd, voor lood, gel of AGM. En ik kan de gebruiksaanwijzing even niet meer vinden...
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?
Nee. Aan de ingang van de dc/dc lader alleen de laadstroom voor de Lifepo4 accu.
Die kan dan gewoon van de startaccu komen.
Die kan dan gewoon van de startaccu komen.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op ma 01 aug 2022, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?
Nee. Ingang vanaf de startaccu/dynamo.
Uitgang naar de accu
MPPT
Walstroomlader
beide ook naar de accu. Je krijgt dan dus 3 (gezekerde) laadmogelijkheden naar je accu: dcdc, mppt en walstroom
De booster is alleen voor het laden via de dynamo.
Uitgang naar de accu
MPPT
Walstroomlader
beide ook naar de accu. Je krijgt dan dus 3 (gezekerde) laadmogelijkheden naar je accu: dcdc, mppt en walstroom
De booster is alleen voor het laden via de dynamo.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?
Da's nou ook mijn vraag: in onze huidige buscamper zit een compleet systeem van Schaudt: EBL 119, solarregelaar LR1218 en als laatste een laadbooster WA121525. Ik zou het het meest voor hand liggend vinden als die als laatste station voor de huishoudaccu's zit? Waarom zij er drie circuits waarvan er maar 1 via de laadbooster loopt?
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?
De stromen vallen in de praktijk wel mee, omdat de kabel vaak de beperkende factor is. De kabelweerstand limiteert de stroom wel.
Ik heb dat vorig jaar eens in een testsetup gedaan en toen bleek dat je echt wel iets moeite moet doen om 100+A te krijgen, en dat niet red met een gemiddeld draadje. ( viewtopic.php?t=8475850 )
Dat is alleen geen ideale oplossing en ook geen garantie. Als je toevallig dikke kabels hebt liggen kan het toch wel een stevige stroom worden. En daarnaast heb je nog altijd niet de juiste laadcurve voor lithium
Bij een boot is dat wat kritischer, daar zit de accubank vaak naast de motor (dus korte/dikke kabels) en is een aparte dynamo voor het huishoudgedeelte ook niet ongebruikelijk. En als dan een BMS ingrijpt dan is het ineens terug naar 0A op de dynamo.
Dan is een booster een slimme zet, maar bij een beetje dynamo wil je dan liever een aparte laadregelaar, dan kun je gewoon met 100A of wat die dynamo kan veilig de lithiumaccu opladen (ipv een booster die 'maar' 30A doet). Daarom zie je in de grotere bootinstallaties ook lithium-geschikte dynamo regelaars geinstalleerd worden zoals een Balmar of een Wakespeed.
Maar idd er is al genoeg over geschreven hier. Genoeg mensen waarbij het voor hun prima werkt zonder booster.
Zelf installeer ik altijd een DC lader, ongeacht de dynamo, simpelweg omdat ik mijn accu's op de juiste manier wil laden zoals het hoort, en niet op de manier 'die vaak ook wel werkt'. Dan is de kabel geen onzekere factor meer (wat zou ie doen, zou ie voldoende beperken?) maar kan alles werken zoals bedacht. (En op setups met een aparte dynamo liever een Wakespeed 500 oid ipv boosters)
Ik heb zelf een Renogy (40A), maar de Victron werkt toch wat fijner en iets betrouwbaarder, + heeft zelf motordetectie. Ik installeer tegenwoordig dus vrijwel altijd de Victrons.
De walstroomlader.. als er toch al behoefte is aan een omvormer is een combi soms een prima alternatief. De Ective dingen zijn leuke no-nonsense dingen, of een Victron als je meer eisen/wensen hebt (Powerassist, hogere laadstroom, instelbaar enz)
Dit weekend nog een 3kVA Multiplus geinstalleerd (+ victron DC/DC, MPPT en 400Ah lithium). Dat Victron spul is gewoon mooi spul.
Ik heb dat vorig jaar eens in een testsetup gedaan en toen bleek dat je echt wel iets moeite moet doen om 100+A te krijgen, en dat niet red met een gemiddeld draadje. ( viewtopic.php?t=8475850 )
Dat is alleen geen ideale oplossing en ook geen garantie. Als je toevallig dikke kabels hebt liggen kan het toch wel een stevige stroom worden. En daarnaast heb je nog altijd niet de juiste laadcurve voor lithium
Bij een boot is dat wat kritischer, daar zit de accubank vaak naast de motor (dus korte/dikke kabels) en is een aparte dynamo voor het huishoudgedeelte ook niet ongebruikelijk. En als dan een BMS ingrijpt dan is het ineens terug naar 0A op de dynamo.
Dan is een booster een slimme zet, maar bij een beetje dynamo wil je dan liever een aparte laadregelaar, dan kun je gewoon met 100A of wat die dynamo kan veilig de lithiumaccu opladen (ipv een booster die 'maar' 30A doet). Daarom zie je in de grotere bootinstallaties ook lithium-geschikte dynamo regelaars geinstalleerd worden zoals een Balmar of een Wakespeed.
Maar idd er is al genoeg over geschreven hier. Genoeg mensen waarbij het voor hun prima werkt zonder booster.
Zelf installeer ik altijd een DC lader, ongeacht de dynamo, simpelweg omdat ik mijn accu's op de juiste manier wil laden zoals het hoort, en niet op de manier 'die vaak ook wel werkt'. Dan is de kabel geen onzekere factor meer (wat zou ie doen, zou ie voldoende beperken?) maar kan alles werken zoals bedacht. (En op setups met een aparte dynamo liever een Wakespeed 500 oid ipv boosters)
Ik heb zelf een Renogy (40A), maar de Victron werkt toch wat fijner en iets betrouwbaarder, + heeft zelf motordetectie. Ik installeer tegenwoordig dus vrijwel altijd de Victrons.
De walstroomlader.. als er toch al behoefte is aan een omvormer is een combi soms een prima alternatief. De Ective dingen zijn leuke no-nonsense dingen, of een Victron als je meer eisen/wensen hebt (Powerassist, hogere laadstroom, instelbaar enz)
Dit weekend nog een 3kVA Multiplus geinstalleerd (+ victron DC/DC, MPPT en 400Ah lithium). Dat Victron spul is gewoon mooi spul.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?
een multiplus kan je gebruiken als omvormer en als lader. Je kan dat ding zo instellen dat die goed een lithium accu kan laden. Wil je met de dynamo laden, is een extra omvormer die door de motor aangedreven dynamo gevoed wordt, voldoende. Je kan zelfs daarna de laadstroom die de multi+ ontvangt instellen tot een laagste waarde van 2,5A (230V). Dit is dan hooguit een ampere of 45 voor de dynamo. Dus is een DC-DC geval helemaal niet nodig
Arie
Arie
- Bijlagen
-
- SchakelSchemaLithium.jpg (23.74 KiB) 1425 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?
@Aloys,
Laadboosters zijn inderdaad duur geworden. Drie jaar geleden kochten wij onze VCC 12-12-30 bij Votronic voor rond de honderd euro. Nu doen ze meer dan 200 euro. Deze VCC voldoet al drie jaar aan onze behoefte de Lifepo4 accu tijdens het rijden te laden voor twee e-bike accus van 500 Watt.
Een dcdc booster is om twee redenen nuttig: een 30 Ah booster beschermt je dynamo tegen hoge ontlaadstromen (een lege Lifepo4 slurpt zonder booster op sommige momenten nogal wat); en hij beschermt de kabels van je dynamo/ebl naar de Lifepo4 accu tegen te hoge/hete stroomtransporten.
Onze 30 Ah VCC kozen wij om praktische redenen: hij past exact onder de bijrijdersstoel van onze bus. Liever had ik een 50 Ah booster gehad, maar die was te groot (en nog duurder...).
Marc.
Laadboosters zijn inderdaad duur geworden. Drie jaar geleden kochten wij onze VCC 12-12-30 bij Votronic voor rond de honderd euro. Nu doen ze meer dan 200 euro. Deze VCC voldoet al drie jaar aan onze behoefte de Lifepo4 accu tijdens het rijden te laden voor twee e-bike accus van 500 Watt.
Een dcdc booster is om twee redenen nuttig: een 30 Ah booster beschermt je dynamo tegen hoge ontlaadstromen (een lege Lifepo4 slurpt zonder booster op sommige momenten nogal wat); en hij beschermt de kabels van je dynamo/ebl naar de Lifepo4 accu tegen te hoge/hete stroomtransporten.
Onze 30 Ah VCC kozen wij om praktische redenen: hij past exact onder de bijrijdersstoel van onze bus. Liever had ik een 50 Ah booster gehad, maar die was te groot (en nog duurder...).
Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
www.mageia.org