Jan, bij gebruik van de Victron BMS 12-200 wordt de ingaande stroom al begrenst. Instelbaar tussen 20 en 90 A, bij mij ingesteld op 40 A, evenals de max.spanning, nu ingesteld op 14,1 .
Om met kortere ritten de huishoudaccu ook te kunnen laden, als de zon niet schijnt, wil ik die 40 A ook gaan halen.
Alleen blijkt bij deze Ducato 250 camper chassis de laadstroom niet veel hoger te wil worden dan zo'n 30 A en gaat er, voor de AEsS koelkast, zeker als hij op de hoogste stand staat ruim 10A af. En dat niet alleen bij mij maar ook bij diegene waarop ik reageerde.
Dat oplossen met een DC/DC lader aangesloten op de draad die van de start accu komt en onder het bed eindigt, waar de hele elektrische installatie zit, lost dat probleem niet op, de stroom wordt daardoor niet groter dan die 30 A.
Immers wat uitgaat, in die DC moet er ook in, dus Ain× Vin = Auit×Vuit
.
Vandaar dat ik denk aan een inteligente dynamo regelaar die een soortgelijke laadkarastiek heeft als die DC, waarbij dan de boordspanning hoger moet, richting 15 V, en ik weet nu nog niet zeker of dat kan. Waarom die spanning, de normale spanningsval in lange laadkabel komt toch gauw in de buurt van 0,5 V. Als ik die optel bij de 14,1 V instelling in mijn BMS krijg je dus al 14,6 en met wat reserve zit je gauw op zo'n 14,8 V dynamo spanning.
En gezien zo'n intilligente dynamo ( veldstroom) regelaar rond de 350 Euro kost een intressante optie is, mits het Fiat gedeelte met die spanning kan omgaan
. Overigens ga ik eerst uitzoekenwaarom ik met een 140 A dynamo (die zou er op moeten zitten) geen 40 A naar de huishoud accu krijg, zou makkelijk moeten kunnen, je zou er zelfs nog meer uit moeten kunnen halen/ krijgen.