Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
CaradoT135
Berichten: 2356
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door CaradoT135 »

Past niet, deze wel.
https://dutch.alibaba.com/p-detail/Fact ... 43dailLoHc

En deze past ook.
https://dutch.alibaba.com/p-detail/Fact ... 3379DhjFWX
Kroppie schreef:
za 12 nov 2022, 17:42
ander plekkie, of plekkie aanpassen!
Optie 1, geen denken aan!
Optie 2 gaat niet lukken qua ruimte, omvormer, Smartshunt en Orion zitten in de weg!
Daarnaast, er zijn nog andere goedkope opties die wel passen.
hathi schreef:
za 12 nov 2022, 17:55
ik zou hem zeker kopen ,dat is een AGM prijs ,en die kennen ook ( laad) risico,s
De linkjes laten zien dat goedkoop en rechtop ook kunnen.
Laatst gewijzigd door CaradoT135 op za 12 nov 2022, 23:24, 3 keer totaal gewijzigd.
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door pwhooftman »

CaradoT135 schreef:
za 12 nov 2022, 17:21
Dat is niet veel geld voor een LFP, alleen past deze met zijn hoogte van 22 cm niet onder mijn bijrijderstoel (Size: 332*176*220mm).
Ik zag dat ik een verkeerde link gebruikte, deze heb ik ontvangen, hoogte 190mm: https://nl.aliexpress.com/item/10050041 ... pt=glo2nld De lengte van 355mm was onder de stoel van mijn ducato geen probleem, maar hij had niet een mm langer moeten zijn.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2644
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door jan- »

pwhooftman schreef:
za 12 nov 2022, 16:28
Nog even een reactie op mijn eigen initiële vraag, n.a.v. de dolle 11-11 dagen bij Aliexpress kon ik deze 12V100AH voor 347,56 thuis laten bezorgen (er wordt een iets andere geleverd dan op de foto, geen externe schakelaar, voedingsaansluiting en USB poorten). In 4 dagen thuis geleverd zonder extra kosten. Aanbieding nog 16 uur geldig :-), en let op de kortingscode die je kan opgeven bij bestellen.
https://nl.aliexpress.com/item/10050041 ... pt=glo2nld

Ik heb de Dynac semi tractie 12V100AH 1 op 1 vervangen door deze LifePo4, heb toen een half uurtje alles aan verbruikers aangezet wat ik kon bedenken (ca 9 ampere) om hem wat te ontladen, en toen de motor gestart. De laadstroom bleef constant op 14,05A staan, dus die lijkt door de BMS zelf begrensd te worden (of door de dikte van mijn kabels).In ieder geval, geen noodzaak om de laadstroom te gaan limiteren.
Door de lage prijs ga ik ook niet investeren in dc-dc booster, een solar regelaar en een 230-12 lader met lithium laadkarakteristieken, we gaan het zien hoe lang deze het uithoudt als drop-in replacement.

Er zit een bluetooth verbinding op de BMS< de app 'Smart BMS' maakt verbinding, maar de getoonde waarden kloppen niet, dus waarschijnlijk zit de bluetooth module verder niet aangesloten. Gene probleem voor mij, ik heb een tijdje geleden al mijn eigen monitor ontwikkeld met een arduino.

Ook nog wel een interessante constatering t.a.v die Dynac semi tractie: hoe leeg die ook was, de laadstroom via de dynamo viel na een piek van 15-20A na starten van de motor in enkele minuten terug naar 7ampere, meer wilde het gewoon niet worden. Als ik dan de koelkast met dik 10A er bij aanschakelde bleef het gewoon 7 A, dus de dynamo ging gewoon de extra gevraagde stroom leveren, maar blijkbaar wilde die accu gewoon niet meer opnemen. Ik altijd denken dat een accu met een paar uurtjes rijden weer vol zou zijn, niet de Dynac dus. Het lag niet aan deze, want met de vorige had ik ook die ervaring.

edit: link aangepast
Ik kan me niet voorstellen dat die BMS in de accu de stroom begrensd. Want bij dit soort stromen heb je dan al gauw een koelblok nodig. Ook gezien de prijsklasse. Ik denk dat jij een fabriekscamper hebt en dat de weerstand in de bedrading/elektroblok de stroom begrensd. Weet je wat het spanningsverschil is tijdens flink laden tussen de startaccu en de woonaccu?

Bij te dikke bedrading kan een DC/DC helpen de stroom te begrenzen en bij te dunne bedrading kan een dc/dc helpen om onderweg gecontroleerd sneller te kunnen laden. Dat laatste lijkt mij juist het voordeel bij een LiFePO4 accu. En zo duur zijn die DC/DC boosters niet. Een 40A heb je al voor 150 euro. Het is dan alleen geen Victron.

Je moet nu met 14A lang rijden om de accu weer vol te krijgen. Je zou dit ook kunnen opvoeren met een scheidingsrelais met dikkere bedrading. Maar dan moet je oppassen dat de stroom ook weer niet te hoog wordt. En je hebt dan nog steeds het probleem dat het laden niet stopt als de accu vol is.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door pwhooftman »

jan- schreef:
zo 13 nov 2022, 10:25

Ik kan me niet voorstellen dat die BMS in de accu de stroom begrensd. Want bij dit soort stromen heb je dan al gauw een koelblok nodig. Ook gezien de prijsklasse. Ik denk dat jij een fabriekscamper hebt en dat de weerstand in de bedrading/elektroblok de stroom begrensd. Weet je wat het spanningsverschil is tijdens flink laden tussen de startaccu en de woonaccu?
Bij nader inzien denk ik dat dat het geval is. De huishoudaccu staat onder de passagiersstoel, en de stroom van de dynamo moet een hele weg afleggen voordat die bij de hh-accu is: van dynamo naar startaccu onder de voeten van de bestuurder, en dan weer overdwars naar de passagiersstoel. En de bedrading is niet bijzonder dik, zeker de bekabeling van de CBE naar de hh accu, en het parallel relais in de CBE is ook niet zwaar uitgevoerd. Maar ik ben tevreden met deze laadstroom, er ligt ook nog 180Wp op het dak.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13435
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door hathi »

Pw Hooftman,ik vind dat je het nog niet zo slecht gedaan hebt :thumbup: al heb je dan mss niet zo,n snelle lading…,laat ons later ook nog je ervaring weten,daar hebben anderen ook iets aan,en mss bewijs je wel dat het ,niet Altijd zo duur hoeft te zijn, we gaan het hopelijk nog ooit horen ?
Hans
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19167
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door Aloys »

Ik heb een en ander nu ook draaiend: 200Ah LFP, een Victron MPPT-zonnepaneelregelaar 15A, Victron DCDC-lader 12/30A/12 en een 20A-Victronlader op 230V. Eén appje voor de accu/BMS, en eentje voor de drie Victrons. Met dank aan DJSmiley!

Ondanks dat de camper in de schaduw staat is nu, na een paar dagen, de accu 100% vol.
Nu moeten we nog eerst weer op reis, al is het maar voor een midweek of weekend... :D Ik zie er naar uit.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door pwhooftman »

hathi schreef:
zo 13 nov 2022, 16:11
Pw Hooftman,ik vind dat je het nog niet zo slecht gedaan hebt :thumbup: al heb je dan mss niet zo,n snelle lading…,laat ons later ook nog je ervaring weten,daar hebben anderen ook iets aan,en mss bewijs je wel dat het ,niet Altijd zo duur hoeft te zijn, we gaan het hopelijk nog ooit horen ?
Oeps :oops: , ik meldde een laadstroom van 14A, maar mijn monitorprogrammaatje bevatte een fout waardoor de maximale meetwaarde 14.05A was...Gisteravond begon het te knagen dat de waarde wel erg constant op 14.05A stond, dus vanmorgen even gemeten met de amperetang: direct na starten van de motor bedraagt de laadstroom 35A, en die zakt na enkele minuten naar 30A. Enerzijds lekker, want na drie uurtjes is de accu dan weer vol, maar het is niet een laadstroom waar de CBE voor ontworpen zal zijn (al begon ik niks te ruiken en is de kabel naar de +pool door Hobby op 50A afgezekerd). Dus ik hou het nauwlettend in de gaten, en misschien dan toch een dc-dc booster om de stroom te beperken.


Edit: ik heb nog enig speurwerk gedaan:
- het meeste zorgen maakte ik me om het relais wat in de CBE unit de accu's parallel schakelt. Ik vind echter dat de "12V DISTRIBUTON MODULE "DS-300HB" zoals het verdeelblok in mijn Hobby camper heet een 12V/70A relais heeft voor parallel schakelen van de accu's , dus dat is een ruime marge.
- volgens de handleiding van mijn Hobby camper is de verbinding startaccu - huishoudaccu afgezekerd met 50A. Als nu de LifePo4 accu volop geladen wordt (35A), en ook bijv. de koelkast op 12V staat (ruim 10A) , dan wordt het spannend. Voor de zekerheid neem ik reserve zekeringen mee, die zijn van de ans/anl soort.
- ik was benieuwd wanneer een stroomkabel nu precies (te) warm wordt. Ik heb nog een 12V/170W koelkastelement liggen, dus daar heb ik 15A doorheen laten gaan via 5 meter 1,5mm2 draad (veel te dun volgens de gangbare normen). De spanningsval bedroeg ca. 1,5 volt (precies wat https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm uitrekent), waardoor de stroom ook iets daalde naar 13A. Ik had dus een 1,5x13=19,5watt verwarmingssnoer, toch werd het snoer slechts lichtjes warm. Aangezien er tussen start- en huishoudaccu een veel dikkere draad ligt, en het korte stukje van de CBE naar de HH accu volgens mij 6mm2 bedraagt komt dat wel goed.

Ik blijf voorlopig meten, ook tijdens langduriger gebruik, en hou jullie op de hoogte. Naar één ding ben ik namelijk nog benieuwd: het voltage bij de hh-accu komt bij mij zelden boven de 14V (ik lees dat meer over de Ducato's X250), ik ben dus benieuwd of de BMS ooit in de fase komt van 'ik ben vol, ik stop het laden'. Dát zou nog een reden voor aanschaf van een DC-DC booster kunnen zijn.
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door ChaussonZaan »

Het antwoord op de vraag of je bij LiFoPo4 een limiter(stroombegrenzer) nodig hebt vindt je bij je specificaties van je accu.
Bij mijn Victron LPF wordt als max. laadstroom 200 A opgegeven, en als max ontlaadstroom 320 A.
De reden van deze hoge stromen komt door de zeer lage inwendige weerstand van de LPF cellen !
Deze stromen wil je echt niet door je bedrading en dynamo hebben .
Vandaar dat je ten alle tijden de laadstroom en ontlaadstroom moet kunnen begrenzen .
Lastig ? Valt wel mee, vooral als het om laden met een 230 V AC lader gaat, de goede begrenzen buiten de spanning ook de uitgaande stroom.
Wat laden via dynamo gaat, je laadstroom blijft natuurlijk afhankelijk van de spanningsval in je bedrading en de laadstatus van je accu, maar bij een bijna lege accu kan die wel 200 A trekken.
Dit goedkoop voorkomen kan natuurlijk door te zekeren met 50 A. Veel hoger is niet verstandig, je standaard dynamo kan gedurende langere tijd 50 % van zijn max.
leveren. En je accu daarna met je AC lader opladen en je 50 A zekering vervangen.
En bedenk dan ook dat je naast die 50A ook nog stroom gaat naar je voertuigsystemen en niet te vergeten de 10 A of meer voor je koelkast, dat houdt in dat je dynamo meer dan 60 A moet leveren, dan heb je met wat reserve gauw een 140/150 A dynamo nodig. Je kan natuurlijk ook een DC/DC lader als stroombegrenzer gebruiken .Dan gaat prima.
Of een echte stroombegrenzer gebruiken.
Ik kwam er een tegen, van Mastervolt, begrenst op 45 A,
lijkt mij de voor de meeste campers voldoende, hoef je geen bedrading en zekeringen aan te passen.
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door ChaussonZaan »

Hoi pwhoofdman.

Ik heb in mijn Chausson van 2008 ook een CB-300 12 V unit zitten. Wel een zonder dat 70 A scheidingsrelai .
In plaats daarvan gebruikt Chausson dat met een 50 A gezekerde relai als scheidings relai.
Ik heb onlangs ook een LPF huishoud accu ingebouwd
Ik heb alles van Victron, en beschikbaar daardoor over een laadstroom begrenzer die ik ingesteld heb op 40 A. De eerst volgende instelling is 60 A, te hoog voor de huidige bedrading en het relai/ 50 A zekering
Volgens mijn BM is de max. laadstroom 22 A, en daar moet, op dit moment ook, de AES koelkast van gevoed worden. Heb jij trouwens op dat punt wat veranderd aan de aansluiting van je koelkast ?
Het onderstel is een Ducato 250 Camper chassis .
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door ChaussonZaan »

hwhoofdman.

Wat betreft het volledig opladen van je LPF, zeker als er celbalangering in zit, kun je hem beter volledig opladen/balanceren met je 230 AC lader.
En ik zal morgen eens de laadspanning bij de ingang BMS controleren
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door ChaussonZaan »

Ik heb gisteren de laadspanning tijdens rijden paar maal gecontroleerd, was 13,52 V max.
Beetje laag om voor een LPF, maar niet raar. Bij een spanningsval van 0,5 V is de dynamo spanning dan 14, 02, niet abnormaal. En dan heb ik 10 mm2 kabels !
En gaf mijn BM een max, positief, stroom aan van 22 A.
Daar gaat dan noch eens het gebruik van de AES koelkast af, en dan ben ik wel ver weg van de gewenste laadstroom van 40 A 😓.
De oplossing ? Op dit moment.
Ik zit te denken over een combinatie van dikkere kabels, en die rechtstreeks op de startaccu aan te sluiten, een inteligente laadregelaar voor de dynamo. En de AES direct op de startaccu aan te sluiten.
Probleem zou dan wel de hogere dynamo spanning kunnen worden, voor het Ducato gedeelte, die wil ik in dit geval instellen op 14,6 V. Mijn BMS, is ingesteld op een max. ingangsspanning van 14,1 V, daar 0,4 V spannings verlies opgeteld en iets "reserve" kom ik op op die 14,6 V
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2644
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door jan- »

Waarom niet gewoon een booster zoals hier meestal wordt aangeraden? Dan weet je zeker dat de stroom niet te hoog wordt (bij een bijna lege accu) maar ook niet te laag waardoor het laden onnodig lang duurt.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13435
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door hathi »

Ja Jan er zijn echt nog wel andere merken ,dan hier aanbevolen word :-B ,maar het heeft ook met de leeftijd van de je camper te maken,en hier op het forum,doet men nu eenmaal soms heel moeilijk of ingewikkeld,vandaar …zie foto alternatieven,
IMG_5751.png
IMG_5751.png (113.34 KiB) 225 keer bekeken
…..en zoals je weet heb ik dit allemaal niet nodig
Hans
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door ChaussonZaan »

Jan, bij gebruik van de Victron BMS 12-200 wordt de ingaande stroom al begrenst. Instelbaar tussen 20 en 90 A, bij mij ingesteld op 40 A, evenals de max.spanning, nu ingesteld op 14,1 .
Om met kortere ritten de huishoudaccu ook te kunnen laden, als de zon niet schijnt, wil ik die 40 A ook gaan halen.
Alleen blijkt bij deze Ducato 250 camper chassis de laadstroom niet veel hoger te wil worden dan zo'n 30 A en gaat er, voor de AEsS koelkast, zeker als hij op de hoogste stand staat ruim 10A af. En dat niet alleen bij mij maar ook bij diegene waarop ik reageerde.
Dat oplossen met een DC/DC lader aangesloten op de draad die van de start accu komt en onder het bed eindigt, waar de hele elektrische installatie zit, lost dat probleem niet op, de stroom wordt daardoor niet groter dan die 30 A.
Immers wat uitgaat, in die DC moet er ook in, dus Ain× Vin = Auit×Vuit 😑.
Vandaar dat ik denk aan een inteligente dynamo regelaar die een soortgelijke laadkarastiek heeft als die DC, waarbij dan de boordspanning hoger moet, richting 15 V, en ik weet nu nog niet zeker of dat kan. Waarom die spanning, de normale spanningsval in lange laadkabel komt toch gauw in de buurt van 0,5 V. Als ik die optel bij de 14,1 V instelling in mijn BMS krijg je dus al 14,6 en met wat reserve zit je gauw op zo'n 14,8 V dynamo spanning.
En gezien zo'n intilligente dynamo ( veldstroom) regelaar rond de 350 Euro kost een intressante optie is, mits het Fiat gedeelte met die spanning kan omgaan 🤔. Overigens ga ik eerst uitzoekenwaarom ik met een 140 A dynamo (die zou er op moeten zitten) geen 40 A naar de huishoud accu krijg, zou makkelijk moeten kunnen, je zou er zelfs nog meer uit moeten kunnen halen/ krijgen.
Plaats reactie