Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door Aloys »

Als het zover is ga ik wél een DCDC-booster gebruiken, waarschijnlijk die Victron 12/12/30.
Ik ben er sinds vandaag achter dat mijn dure Mobile Technology MT1220 (van 2012) niet geschikt is voor LiFePO4-accu's, dus ik moet dan een andere lader aanschaffen. Ook mijn oude Solar-regelaar zal ik moeten vervangen, evenals mijn pas 1 jaar oude 180Ah AGM-accu.

We vertrekken de komende dagen voor een paar weken naar het noorden, Denemarken (mijn voorkeur) en misschien zuid-Noorwegen (wil Femma graag). Komen we eind van de maand terug, gaan we 3 weken later voor een maand naar Canada... Ik heb de afgelopen weken al heel wat geleerd over Lithium en LiFePO4, maar ik schuif de beslissing even een paar maanden voor me uit, naar de winter.

Iedereen hartelijk dank zover! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door Arie55 »

mooi moment om dan van alle overwegingen op een rijtje te zetten. Eventueel m.b.v. een spreadsheet.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door Aloys »

Ik weet al wat ik nodig heb, behalve een LiFePO4-accu: een nieuw laadapparaat, een nieuwe solar-regelaar, een DC-DC-booster... Wordt toch nog een kostbare operatie.
Over heb ik dan: een pas 1 jaar jonge AGM-accu Beaut 180Ah, een Mobile Technology MT1220 duo-lader, D+simulator, zwaar scheidingsrelais, PWM-solar regelaar. Die kunnen dan allemaal in de verkoop! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door kampo »

Je vergeet het extern BMS systeem .
Hoeveel A moet dat kunnen trekken voor je huidig en toekomstig gebruik ?
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door DJSmiley »

Yep, tikt stiekem allemaal leuk aan. Dan zit je ineens op 1500-2000 euro aan materialen (120-200Ah lithium + al die laders als je Victron zou nemen).

En dan heb je nog geen centimeter nieuwe kabel, beetje kabels leggen gaat stiekem ook nog best hard.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door Aloys »

Dat BMS zit toch bij een LiFePO4-accu ingebouwd? Vaak zelfs met bluetooth? Daar heb ik mooie plaatjes van gezien op internet.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door DJSmiley »

Yep, de meeste lithiumaccu's hebben een interne BMS.

Bij een aantal merken is het een externe BMS, Victron heeft bv zo'n modulair systeem. Maar de gemiddelde (betaalbare) accu heeft een eigen BMS. Die kan dan ook meteen de beperkende factor zijn. Sommige accu's hebben een BMS wat maximaal 100A levert, anderen 150 of 200A.

Mocht je (overwegen) om een dikke omvormer te gebruiken (bv voor een espressomachine) dan is 100A vaak te weinig. Met een 150A BMS kun je tot zo'n 1800W gebruiken, met een 200A BMS zit je op 2.4kW max. Dan zijn die pieken geen probleem meer. Maar goed, anno 2022 is eigenlijk alleen een budgetaccu nog voorzien van 100A max. De meeste accu's zitten op 150A, en de grotere (200Ah) vaak op 200A max, dus dan speelt dat probleem niet zo.

En als je er 2 neemt heb je ook (bij benadering) de dubbele stroom. Alleen is dat soms lastig omdat je onder de stoel beperkt bent tot de 'speciale' maten accu's. Die zijn vaak ook wat duurder, voor hetzelfde geld van een 200Ah stoelaccu koop je ook 2 kleinere 120Ah accus. Onder een stoel is 200Ah momenteel een beetje het meest gangbare (300Ah is er ook, maar slechts bij een paar merken en in verhouding duur)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door kampo »

De betere Lithium accu's hebben altijd een extern BMS.
Het zijn enkel de budget LFP accu's die een inwendig BMS hebben. Als dat stuk gaat kan je de hele accu weggooien. Defect kan ook door overbelasting. Dus lees aandachtig de specs.
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door DJSmiley »

dat ligt er net aan vanaf welk perspectief je kijkt.

De echte lithiuminstallaties hebben nagenoeg allemaal een externe BMS, maar dat zijn zelden de systemen die in een camper zitten in de praktijk. Daar zie je meestal de kleinere accutjes met een eigen BMS.

Tegenwoordig kun je bij diverse accu's ook nog de BMS vervangen als je zou willen, er zijn meerdere merken die ook demontabele accu's hebben (ipv een dichtgelijmde kast). Dat is zeker mijn voorkeur. Garantieperiode komt elke accu wel door, maar t is fijn als je daarna indien nodig ook nog makkelijk een BMS kunt upgraden (Cellen zijn minder vaak het probleem)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door Aloys »

De huishoudaccu zit bij mij achter de bestuurdersstoel, in een bekisting op de vloer. De accuruimte heb ik gebouwd rond mijn oorspronkelijke 230Ah AGM-accu. Dat beperkt ook de ruimte die ik heb: max. hoogte ca. 23,5 cm.
De klep erboven is 18mm multiplex, ik zou 18mm kunnen winnen door in die klep een plus- en mingat te maken, en dan een nieuw plaatje triplex erop lijmen, stukje zeil erop lijmen, de klep heeft aluminium hoeklijnen rondom. Maar veel uitbreiden kan ik die ruimte niet. Hij is ca. 60cm lang en bijna 30cm breed. Evt. kan een accu er op de kant in liggen.

Onder de bijrijdersstoel zit de 3,8KW Webasto weggebouwd.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door DJSmiley »

Dat is net een lastige maat voor meerdere accu's, meeste gangbare demontabele accu's zijn 33-35cm lang en een cm of 16-17 breed. Daar kun je er net geen 2 oid van kwijt.

Je kan wel een grotere enkele accu kwijt (200Ah oid) maar dat zijn meestal dan de dichtgesealde modellen (dus niet makkelijk te repareren). Dan zou je of de ruimte moeten vergroten/aanpassen, of een enkele nemen (120-150Ah ofzo).

Alternatief wat misschien ook kan is 1 accu onder de bestuurdersstoel en 1 in dat vak. Dan hoef je dat vak niet aan te passen (kun je m zelfs opsplitsen in wat extra ruimte).

Een accu die normaal onder een stoel gaat past daar wel. Dan kun je 200Ah in dat vak kwijt, zo'n accu is 360x255x160. Sommige hebben een hoofdschakelaar erop waardoor die breder is maar die zou je eraf kunnen halen (of een hoekje eruit zagen). Die dingen zijn wel demontabel en hebben ook een stevigere stalen behuizing


Maar goed, ligt natuurlijk allemaal aan wat je tzt aan capaciteit wenst te hebben.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Aloys schreef:
za 06 aug 2022, 22:02
De huishoudaccu zit bij mij achter de bestuurdersstoel, in een bekisting op de vloer. De accuruimte heb ik gebouwd rond mijn oorspronkelijke 230Ah AGM-accu. Dat beperkt ook de ruimte die ik heb: max. hoogte ca. 23,5 cm.
De klep erboven is 18mm multiplex, ik zou 18mm kunnen winnen door in die klep een plus- en mingat te maken, en dan een nieuw plaatje triplex erop lijmen, stukje zeil erop lijmen, de klep heeft aluminium hoeklijnen rondom. Maar veel uitbreiden kan ik die ruimte niet. Hij is ca. 60cm lang en bijna 30cm breed. Evt. kan een accu er op de kant in liggen.

Onder de bijrijdersstoel zit de 3,8KW Webasto weggebouwd.
Bij een beschikbare ruimte van 60x30x23,5 cm zou een Bulltron op z'n kant kunnen passen. Is wel afhankelijk van de ruimte die de poolklemmen nodig hebben. De Bulltron heeft een geschroefde behuizing.
https://www.bulltron.de/media/docs/date ... 00ah-2.pdf
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door Affinity »

Maar met respect !
camper :
ZONDER VAST TOILET
ZONDER VAST DOUCHE
= een camping camper.

(playmobil wc telt dus ook niet, zelfs 10 jarige niet onder zware dwang op gaat )

bepaalde leeftijd x maal moeten plassen in de nacht ?

Oja, nog een mooie omschrijving ;
Onze camper heeft veel meer ruimte, overzichtelijk, open ruime buscamper......
( zit er geen badkamer in....... :lol3:

Sta je dus 99% vd tijd op een camping.
Zeker de vw transporter.
Ivm toiletgebouw.

MAAR
waarom die drang naar dat stroom gedoe, nu lithium (en zonnepanelen..... ?)
Om onafhankelijk te kunnen staan ????
Op een camping ?
Stroom plaatje staat op 3 mtr vanaf je buscamper, want elke caravan heeft deze toch nodig...

ook niet op een mooie schaduw plek
maar pal in de Zon ivm zonnepanelen ivm " gratis" stoom. Kunt ei bakken op lak van een donkere bus of dashboard.

Blijf het erg raar vinden.

BELANGRIJKER IS DUS "gratis" stroom.

Maar niet in de nacht x aantal maal fatsoenlijk op je EIGEN toilet. En het ontbreken van een eigen douche.

Wat een onafhankelijkheid,

Lijkt mij dat zeker 99% van de vrouwen graag een eigen toilet in hun camper willen. Zeker ook met hygiëne, privacy enz.

Of heb ik t weer mis.

Gummetje ?
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door Atoz »

Volgens mij heb jij het echt heel heel erg mis.

Vraag me wel af waarom iemand die zoals Aloys toch wel een hele tijd perfect gelukkig was met zijn AGM accu, nu toch naar lifepo4 wil overschakelen / ombouwen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie