Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door Atoz »

pwhooftman schreef:
zo 07 aug 2022, 14:51
@Affinity , ik vind het nog steeds raar dat velen iets hebben tegen een Porta Porti, terwijl een porta porti in twee delen (cassette van de buitenzijde uitneembaar, en we doen er een stikkertje ' Thetford' op) ineens wel helemaal OK is (en tot een échte camper leidt).
Eerst hadden we twee Porta porti's.
Toen kwam er de camperforumsticker.
En nu is er dus eentje met en eentje zonder camperforumsticker.

Veel beter dan jouw Thetford ;-)

Als hij terug thuis is (hij staat momenteel in de garage) plaats ik wel een foto als bewijs.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door kampo »

@ aloys
Als ik dat lees over je verbruiksprofiel dan ben je geëvolueerd van doorsnee verbruiker naar grootverbruiker.
Hee dat is helemaal volgens mijn filosofie...
Op een uitzondering na gaat iedereen meer stroom verbruiken.

Momenteel heb je geen airfryer, nespresso, magnetron. Logisch je hebt ook nog geen 200Ah LFP.
Wacht maar eens af want veel van mijn voorspellingen zijn ondertussen uitgekomen.... :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door Going »

Profeet Kampoo
Helemaal gelijk
Amen
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door kampo »

Niets profeet :mrgreen:
Gewoon vooraan mee volgen.
"Trend watching" en af en toe een beurs bezoeken.
Het is zo voorspelbaar ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door Going »

:lol3:
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door hathi »

Het grootste probleem,wat LFP bezitters,hebben,en dat ervaar ik ook bij andere bezitters,is………..om uit te leggen,hoe geweldig zo,n accu wel niet is,en dat is eigenlijk ondoenlijk,gewoon,omdat je het dient te ervaren,en dat heeft niets ,met de hoeveelheid Amperes te maken,dat is invidueel,voor iedereen anders,….heb je Nu 100 Amp( zuur) en ben je tevreden,voel je jezelf toch op stroom gebied in het paradijs met 100 Amp LFP, :-B ….andere voordelen Gewichtbesparing 20 kg ,stroom kabel ,10 tot40 kg accu , nooit meer muntjes in de paal, weken onhafhankelijk,staan……dat willen we toch allemaal :?:..PS Nu 5 jaar in gebruik,…,en jullie kunnen jezelf allemaal blauw schrijven,maar ik vind dat ik het toen,….zonder enige kennis ,…goed gedaan heb,voor €1500,-een Kompleet systeem,van NDS :-B …. vind je dat veel,dan moet je er niet aan beginnen,maar de mijne is al lang terug verdiend :?:
Hans
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door CaradoT135 »

heb je Nu 100 Amp( zuur) en ben je tevreden,voel je jezelf toch op stroom gebied in het paradijs met 100 Amp LFP, :-B ….andere voordelen Gewichtbesparing 20 kg
Hans je kan zo verkoper worden. Een 100 Ah NDS weegt 13,2 kg, een zelfde formaat 95Ah Banner weegt 23,9 kg. Dan moet er nog een ruim 2 kilo zware booster komen, dan is het verschil in gewicht minder dan 10 kg. Je hebt wel ruim meer stroom tot je beschikking.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door Zonneke »

Inderdaad, 1 Lithium vervangt twee lood. Dus toch 20Kg.
Hier stonden er eerst twee van 95Ah en nu eentje van 120Ah.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door hathi »

CaradoT135 schreef:
ma 08 aug 2022, 13:02
heb je Nu 100 Amp( zuur) en ben je tevreden,voel je jezelf toch op stroom gebied in het paradijs met 100 Amp LFP, :-B ….andere voordelen Gewichtbesparing 20 kg
Hans je kan zo verkoper worden. Een 100 Ah NDS weegt 13,2 kg, een zelfde formaat 95Ah Banner weegt 23,9 kg. Dan moet er nog een ruim 2 kilo zware booster komen, dan is het verschil in gewicht minder dan 10 kg. Je hebt wel ruim meer stroom tot je beschikking.
Er staat 10/40 kg,ik had voorheen 2 stuks 100Amp =48 kg,nu 13,5 kg ,……heb je nu 24 kg ( 1accu) lpf=13,5 kg=10,5 minder,ik begrijp je punt niet,een booster van 2 kg ken ik niet daar hoef je geen verkoper voor te zijn dat is een feit :hug:…….aaah sorry ik zie het al,jij pakt die 20 kg van de stroomkabel,welke nu aan de grasmaaier zit,geen meer nodig :lol3:
Hans
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door pwhooftman »

Nog even een reactie op mijn eigen initiële vraag, n.a.v. de dolle 11-11 dagen bij Aliexpress kon ik deze 12V100AH voor 347,56 thuis laten bezorgen (er wordt een iets andere geleverd dan op de foto, geen externe schakelaar, voedingsaansluiting en USB poorten). In 4 dagen thuis geleverd zonder extra kosten. Aanbieding nog 16 uur geldig :-), en let op de kortingscode die je kan opgeven bij bestellen.
https://nl.aliexpress.com/item/10050041 ... pt=glo2nld

Ik heb de Dynac semi tractie 12V100AH 1 op 1 vervangen door deze LifePo4, heb toen een half uurtje alles aan verbruikers aangezet wat ik kon bedenken (ca 9 ampere) om hem wat te ontladen, en toen de motor gestart. De laadstroom liep op naar 35A, en zakte daarna naar rond de 30A.
Ik denk nog na over het investeren in dc-dc booster met name om de laadstroom iets te beperken. Ik kies niet voor een solar regelaar en een 230-12 lader met lithium laadkarakteristieken, we gaan het zien hoe lang deze het uithoudt als drop-in replacement.

Er zit een bluetooth verbinding op de BMS< de app 'Smart BMS' maakt verbinding, maar de getoonde waarden kloppen niet, dus waarschijnlijk zit de bluetooth module verder niet aangesloten. Geen probleem voor mij, ik heb een tijdje geleden al mijn eigen monitor ontwikkeld met een arduino.

edit: link aangepast
edit2: eerst meldde ik een laadstroom van 14A, maar ik had verkeerd gemeten :oops:
Laatst gewijzigd door pwhooftman op ma 14 nov 2022, 10:05, 2 keer totaal gewijzigd.
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door CaradoT135 »

Dat is niet veel geld voor een LFP, alleen past deze met zijn hoogte van 22 cm niet onder mijn bijrijderstoel (Size: 332*176*220mm).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door Kroppie »

ander plekkie, of plekkie aanpassen!
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Deze kun je toch ook op z'n zijkant plaatsen?
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Laadbooster (vooral limiter) écht nodig bij een LifePo4?



Bericht door hathi »

Of vlak leggen,….

ik zou hem zeker kopen ,dat is een AGM prijs ,en die kennen ook ( laad) risico,s
Hans
Plaats reactie