Gewone huisairco in de camper?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gewone huisairco in de camper?



Bericht door de Jonckheer »

Dit is sterk vergelijkbaar met het huis koelkast sprookje, die konden er toch ook niet tegen en wat denk je? Ze kunnen er wél tegen! Het gaat hier ook helemaal niet over een off-road camper dus dat doet er niet toe. Of het praktisch is is iets wat men zelf moet uitmaken, daar ga ik mij in ieder geval niet mee bemoeien. Qua geluid zal er geen probleem zijn, die dingen zijn heel veel stiller dan dak airco's en daarbij ook nog veel effectiever. Ik zou in ieder geval de kleinste aanschaffen want die zal al eigenlijk te groot zijn. Voordeel is wel dat als de gewenste binnentemperatuur bereikt is de buitenunit stopt en dat zal bij een klein voertuig als een gemiddelde camper snel bereikt zijn, uiteraard afhankelijk van de ingestelde temperatuur en de buiten temperatuur.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Gewone huisairco in de camper?



Bericht door marjasjaak »

Denk dat je een 230 volt compressor koelkast in de camper niet kunt vergelijken met een huisairco die buiten achterop een camper hangt.
Neem aan dat de koelkast in je touringcar gewoon rechtop bleef staan.

Zo'n split-unit is geconstrueerd om ergens op een vaste plek te hangen. Het zal wel werken achterop een camper, maar of deze na 10 jaar nog werkt?
Heb weleens bij klanten onderhoud gedaan aan mobiele koelinstallaties (koelwagens, verrijdbare koelmelktanks etc.)
Maar daar was tijdens de bouw al rekening gehouden met trillingen, waterdichtheid ed.. Zo'n buitenunit is toch wat fragieler. Dat staat normaliter de hele dag stil.
TS moet gewoon zo'n split-unit op zijn camper plakken, en zijn ervaringen delen. Ben benieuwd!
Sjaak.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gewone huisairco in de camper?



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb echt op het punt gestaan om zo'n unit in mijn bus te bouwen met de buitenunit achter een luik op goede trillingsdempers. Het is er niet van gekomen omdat we nooit in de zomer op reis zijn gegaan en we dus ook nooit extreme temperaturen hebben beleefd in de camper. Ik zou niet weten waarom een koelkast wel en zo'n koelunit niet tegen gebruik in een camper zou kunnen, in principe zijn het dezelfde apparaten. Natuurlijk zijn ze gebouwd om stil te staan maar dat zijn heel veel andere apparaten ook maar die blijken toch tegen het schudden en trillen van een voertuig te kunnen. Geen van de 230 volt apparaten wie wij in de camper hadden (een hele lijst) is ooit defect gegaan en wat bewijst dat? Niet veel, behalve dat ze bij ons heel bleven, ook na jaren.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Gewone huisairco in de camper?



Bericht door marjasjaak »

Denk dat zo uni in een touringcar achter een luik wel wat langer meegaat.
Maar achterop waar je de meeste schokken hebt????
Ga maar eens op de achterbank van een bus zitten, dan hobbel je ook lekker.
Sjaak.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22835
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Gewone huisairco in de camper?



Bericht door PaulBng »

Beetje offline: eergisteren binnendoor van zuid België richting huis.
Binnenwegen dus. Staat gelijk aan of road. Achteraf verbaasd dat er geen servies was gesneuveld. Allerlei zaken lagen ergens anders dan voorheen.

Maar de hh-koelkast doet 't nog!


Paul
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: Gewone huisairco in de camper?



Bericht door Bert.H »

Beste,

Kijk deze meneer heeft er een in en onder gebouwd.

https://www.youtube.com/watch?v=4RT_enE6S5k



bert
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Gewone huisairco in de camper?



Bericht door kampo »

Hier een buitenunit gemonteerd in de kofferbakken van een groter voertuig.
Met aanpassingen.


Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Gewone huisairco in de camper?



Bericht door Bas vd laar »

Kijk deze meneer heeft er een in en onder gebouwd.
Poeh, daar komt wel heel wat stof en zand voorbij, daar onder die vrachtwagen.
Ze zullen best goed tegen vocht beschermd zijn, maar zand e.d.?
Ik weet het niet.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gewone huisairco in de camper?



Bericht door Kroppie »

ligt er veel aan waar je rijdt
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Gewone huisairco in de camper?



Bericht door Bas vd laar »

Nou ja, het heeft altijd meer te lijden dan thuis op je dak.
En dit is nou net zo'n 4x4 vrachtwagen waar hij onder hangt.
Maar ja, zul je zien dat het ding 15 jaar probleemloos werkt.
gerald77
Berichten: 11
Lid geworden op: do 29 apr 2021, 12:22

Re: Gewone huisairco in de camper?



Bericht door gerald77 »

Duurzaamheidsfreak hier, had mijn huis uitgespeeld (nul-op-de-meter) en daarom een integraal gekocht, kijken hoe we die gaan vergaslozen en volledig electrisch maken. (echt volledig he? niet half of zo... ik wil gewoon de eerste integraal-ombouw-ev zijn!)
verwarmen/koelen is een probleem bij dakairco's en daarnaast vind ik ze topzwaar en slechte rendementen hebben, een splitunit kan veel beter! Dan kun je met een 600W vermogen prima koelen/verwarmen in de camper. Heb echt alle unit's bekeken maar zij zijn echt bagger. Het nadeel van koelen/verwarmen is dat de huidige truma best gaaf werkt met zijn buizensysteem, helaas kan koelen daar niet mee, dat moet je boven in je camper willen doen.

Van ons duurzaamheidsgroepje (30 man ide samen een inkoopactie voor warmtepompen hebben gedaan) zijn er meerdere nu stek-monteur... zal eens vragen of dit vlgns hun kan!
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Gewone huisairco in de camper?



Bericht door MarcoG »

Er zijn wel airco's die voor dit doel gebouwd zijn en waarvan je de condensor onder de auto kunt monteren maar ze zijn zeker niet goedkoop:
https://www.cruisencomfortusa.com/hd-series

hieronder een filmpje van Jarrod Tocci die er 1 in zijn camper bouwt:
https://www.youtube.com/watch?v=Oa7HCFwlwVo
https://www.youtube.com/watch?v=Fs_WX4wJ0kg
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gewone huisairco in de camper?



Bericht door de Jonckheer »

Natuurlijk bestaan er airco's voor mobiel gebruik, elke touringcar heeft er een. Die zijn uiteraard veel te groot voor een kleiner voertuig en niet bepaald geruisloos te noemen.
Een ding wat gaat staan loeien zoals de motor airco van een Fiat bus doet wil je zeker niet, dat is een idioot ontwerp. De ventilator van de buitenunit van een goede split airco is fluisterstil en dat is wat je wilt, anders krijg je oorlog tenzij je alleen ergens staat. Het is dus zaak om een zo geruisloos mogelijke unit te kopen.
Tompster
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 29 jan 2020, 15:16

Re: Gewone huisairco in de camper?



Bericht door Tompster »

Vandaag gevonden aan de (overigens bijzonder warme) Albanese kust. Zo kan het ook he, mocht je nog ruimte hebben in de garage :-B
Screenshot_20220820-125346_Gallery.jpg
Screenshot_20220820-125346_Gallery.jpg (67.68 KiB) 119 keer bekeken
Plaats reactie