Mooie wandelingen etc. gezocht op weg van Gaupne naar Geiranger

Plaats reactie
Frouke
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 26 jun 2019, 12:17

Mooie wandelingen etc. gezocht op weg van Gaupne naar Geiranger



Bericht door Frouke »

Hoi, wij zitten op deze moment in Noorwegen. Wij rijden morgen van Gaupne naar Geiranger. Hebben jullie toevallig mooie tips om te doen, bezichtigen op deze weg? Mooie wandelingen (max. 4 km), mooie uitzichtspunten of iets anders dat we zéker niet mogen missen op dit traject?
Alvast vriendelijk bedankt! Groetjes uit Noorwegen! :wave:
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Mooie activiteit, uitzicchtspunten, wandelingen gezocht op de weg van Gaupne naar Geiranger



Bericht door beatrix18 »

Als er in Noorwegen een steen anders ligt dan de andere dan is het een attractie (geworden).
Dus als je ergens vlaggen en een parkeerplaats ziet dan is er iets te doen zoals jij bedoelt.
Omdat je niet met een camper onderweg bent kan je ook informatie vragen aan een local op je overnachtingsadres. Dan heb je meer kans op een pareltje.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Frouke
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 26 jun 2019, 12:17

Re: Mooie activiteit, uitzicchtspunten, wandelingen gezocht op de weg van Gaupne naar Geiranger



Bericht door Frouke »

Ik ben juist niét op zoek naar de toeristische plekjes. (Had ik er mss bij moeten vermelden). Ik hoop nu net via deze weg aan die mooie pareltjes te geraken :wink:
borgerik
Berichten: 55
Lid geworden op: za 23 apr 2022, 13:53

Re: Mooie wandelingen etc. gezocht op weg van Gaupne naar Geiranger



Bericht door borgerik »

In ben net thuis van mijn reis door Scandinavië.
In Noorwegen kwam ik vanuit het noorden (Noordkaap, Lofoten, enz) en ben via de Trollstiegen en Geiranger naar het zuiden gereden.
Van een Noor kreeg ik het advies om na de Geiranger (weg 63) rechtsaf te gaan op weg 15 richting Stryn.
In Olden heb ik een zijstap gemaakt naar Briksdalbre om daar de gletsjer te bekijken. Voordat je Briksdalbre binnen rijdt heb je aan de linkerkant een camping / parkeerplaats waar je een hike kunt maken naar de gletsjer. Die was niet druk en zeker niet zo toeristisch als de grote parkeerplaats in Briksdalbre zelf.
Daarna verder via Utvik naar Skei Deze weg heeft verschillende nummers Fv 60 en E39 en later weer 5.
Ik vond het een heel mooie weg met voldoende mogelijkheden om te stoppen en de omgeving te bekijken via korte wandelingen.
Misschien wil je via weg 55 rijden. Die heb ik niet gehad, maar zal vast ook mooi zijn.
Mijn ervaring is dat je bij heel veel parkeerplaatsen onderweg wel mogelijkheden hebt om wandelingen te maken zonder dat je direct in een toeristische omgeving komt.
De lokalen mensen kunnen je meestal de beste adviezen geven.
Fijne vakantie en succes.
Frouke
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 26 jun 2019, 12:17

Re: Mooie wandelingen etc. gezocht op weg van Gaupne naar Geiranger



Bericht door Frouke »

Hoi borgerik, dankjewel voor je reactie! :thumbup: De bedoeling was sowieso om via de 55 te rijden. De tip van de korte wandelingen vanaf een parkeerplaats vind ik heel interessant. Ik vraag mij enkel af hoe dat juist werkt met die wandelingen en waar ik eventueel een kaart of richting vind. Ik ben geen held in het blinde weg gaan wandelen en loop nogal snel hopeloos verloren. Hoe pakken jullie dit aan. Staan de kleuren van die wandelingen voor een bepaalde afstand of hoe werkt dit juist? Dankjewel hoor :thumbup: Ik zal in het vervolg ook eens sneller een local aanspreken want bij ons vorige huisje hadden wij ook een supertip gekregen voor een prachtige wandeling net om de hoek van ons huisje (en we waren er helemaal alleen!)

Frouke
borgerik
Berichten: 55
Lid geworden op: za 23 apr 2022, 13:53

Re: Mooie wandelingen etc. gezocht op weg van Gaupne naar Geiranger



Bericht door borgerik »

Ik heb verschillende keren wandelingen gezien (en gemaakt) die aangegeven werden met kleuren. Meestal staan dan aan het begin wel aangegeven hoe ver die wandeling is of hoe lang dat hij duurt. Veel informatie is dus te krijgen bij locals, maar ook bij de recepties van camping, hotels, of bij de toeristeninformatie. Ik heb nog niet meegemaakt dat de wandelingen "vol zaten" met toeristen.
Als je op de hoogvlakte komt van de Hardanger Vida kun je ook gaan wandelen zonder dat je een bepaalde route volgt. Meestal is er wel een pad te vinden waarbij je de auto/camper in de gaten kunt houden om toch niet te verdwalen.
Veel plezier en een goede vakantie gewenst.
rogernugget
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 02 mar 2020, 13:36

Re: Mooie wandelingen etc. gezocht op weg van Gaupne naar Geiranger



Bericht door rogernugget »

Gebruik voor wandelingen in Noorwegen de app UT.no
De groene wandelingen zijn relatief eenvoudig te doen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Frouke
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 26 jun 2019, 12:17

Re: Mooie wandelingen etc. gezocht op weg van Gaupne naar Geiranger



Bericht door Frouke »

Dankjulliewel voor de goeie tips, ik ga hier zéker gebruik van maken! :thumbup: Vandaag de Fv55 gereden en wàt een natuurpracht was me dat!! De volledige rit voelde aan als één grote viewpoint!! Mijn vraag was dus redelijk overbodig achteraf gezien, maar ja, wist ik veel... eerste keer Noorwegen hé :-B Véél stopjes gedaan en genoten van àl het moois onderweg!! :thumbup:

Groetjes, Frouke
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Mooie wandelingen etc. gezocht op weg van Gaupne naar Geiranger



Bericht door beatrix18 »

" één grote viewpoint!! "

:-B :wink: :thumbup:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Beroepsreiziger

Re: Mooie wandelingen etc. gezocht op weg van Gaupne naar Geiranger



Bericht door Beroepsreiziger »

Tip. Vertel tenminste altijd 1 iemand, buiten je groep, wat je gaat doen.

Mocht er iets gruwlijk mis gaan, de hulpdiensten een idee hebben waar tezoeken.
Frouke
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 26 jun 2019, 12:17

Re: Mooie wandelingen etc. gezocht op weg van Gaupne naar Geiranger



Bericht door Frouke »

Da’s inderdaad een hele goeie tip! Zou het zelf sowieso niet doen zo alleen de onbekende natuur in trekken… ::S
Plaats reactie