Dual Sim gebruiken op reis

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Plaats reactie
Firechief
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 29 jul 2022, 15:50

Dual Sim gebruiken op reis



Bericht door Firechief »

Beste,

ik heb een iPhone 13 Pro Max welke beschikt over zowel 2 eSim's als een fysieke sim. Nu had ik al gedacht om mijn huidig tariefplan op de eSim te laten zetten/activeren en dan het fysieke sim slot te gebruiken om een prepaid data kaartje in te steken als we begin september op reis gaan naar Frankrijk met een huurcamper. Wij reizen naar Île D' Oléron en zullen in totaal een 9-tal dagen in Frankrijk vertoeven en de huurcamper is uitgerust met een Smart Tv Alphatronics SL-xx DSBAI+. Plan is dus om via het prepaid data-kaartje in de iPhone een hotspot op te zetten, deze te verbinden met de tv en zo Netflix of TelenetTV te kunnen kijken 's avonds. Overdag kunnen we de hotspot dan gebruiken om te surfen met de tablet's, laptop of gsm's.
Is hier iemand die ook op deze manier werkt of dit al gedaan heeft en werkt dit naar behoren? Ik wil momenteel niet investeren in een Mifi-router omdat het over een huurcamper gaat.
Tip's over prepaid datasim zijn ook welkom. Heb intussen al SFR actie van 150Gb zien voorbijkomen alsook de Lebara optie.

Mvg
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 392
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Dual Sim gebruiken op reis



Bericht door GeVaSta »

Ik heb het net andersom gedaan. De fysieke sim er in gelaten en voor de gewenste buitenlanden een eSim gedownloaded. Ik gebruik hiervoor de app Airalo. Hiermee heb ik bijv. voor Bulgarije en Turkije, met een paar klikken, een eSim voor de gewenste periode gekocht en geïnstalleerd op de iPhone. Gaat als een speer en je hoeft de deur niet uit.

Op de iPhone kun je vervolgens aangeven waarvoor je welke sim wilt gebruiken. In mijn geval de eSim voor data. Je blijft ook gewoon voor Whatsapp onder je eigen nummer bereikbaar. De Airalo eSim zijn data-only sims.

Wel is de data iets duurder dan wanneer je lokaal een goedkope datasim gaat kopen (vooral bij erg grote bundels). Maar dat is weer vaak een gedoe met paspoorten en registratie enz.
Na aanmaken Airalo-account, heb je daar niks meer mee te maken.
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Dual Sim gebruiken op reis



Bericht door FrankdB »

Firechief schreef:
vr 29 jul 2022, 16:27
Is hier iemand die ook op deze manier werkt of dit al gedaan heeft en werkt dit naar behoren? Ik wil momenteel niet investeren in een Mifi-router omdat het over een huurcamper gaat.
Onder de juiste omstandigheden zal dit werken. Het grootste risico is de GSM ontvangst ter plekke. Ik heb in Nederland gestaan op locaties waar de verbinding met mijn iphone12 niet goed genoeg was voor televisie.

Je moet ook even nadenken hoe je de iphone aan de televisie koppelt. In ieder geval lijkt het verstandig de telefoon aan de stroom te leggen want het zal wat van de batterij vergen.

Frank
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Dual Sim gebruiken op reis



Bericht door marjasjaak »

Wij kijken ook weleens TV op een tablet met een smartphone als hotspot op 4G. (in veel afgelegen gebieden ben je al blij als je 4G hebt)
Het verbruik van de data is dan vrij hoog, ongeveer 1,5 a 2 GB per uur.
Maar met 150 GB kan je wel een tijdje kijken.
Sjaak.
Gebruikersavatar
rcraats
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 8:12
Locatie: Apeldoorn

Re: Dual Sim gebruiken op reis



Bericht door rcraats »

Naast SFR en Lebara: Bij LeClerc in Frankrijk kun je https://www.reglomobile.fr/offres kopen. Ook met grote bundels Vaak ik men aan de balie zelfs behulpzaam bij het inregelen.
Hymer B674 SL
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Dual Sim gebruiken op reis



Bericht door Kubo »

Ook hier deze optie bekeken maar bij dual Sim is het of de één of de ander maar niet op beide gebeld kunnen worden.
Door een miscommunicatie met Vodafone vervielen mijn drie multi sims toen gekozen voor red together met extra Sim (200 Gb en 2 maal 40 Gb voor Europa) voor in de ZTE MU5001 tot nu toe geen problemen ondervonden met netwerk.
Tevens opgelet als je multisim gebruikt deze vervallen bij overstap naar andere vorm bij verlengen.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Firechief
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 29 jul 2022, 15:50

Re: Dual Sim gebruiken op reis



Bericht door Firechief »

Aan iedereen alvast bedankt voor jullie tips en tricks
gvs0001 schreef:
vr 29 jul 2022, 17:06
Ik heb het net andersom gedaan. De fysieke sim er in gelaten en voor de gewenste buitenlanden een eSim gedownloaded. Ik gebruik hiervoor de app Airalo.
iPhone 13 Pro beschikt over 2 eSIM als je geen fysieke SIM gebruikt, dus als ik mijn huidig tariefplan op de ene eSIM laat activeren, dan heb ik de optie om ofwel een prepaid-kaartje met veel data te kopen of gebruik te maken van bvb Airalo en deze te activeren op de 2e eSIM. Thx voor de tip ivm Airalo, die hou ik zeker in het achterhoofd. Lokaal zijn de aanbiedingen in Frankrijk beperkt to max 10Gb en 1 serviceprovider (Orange), Europa kan je tot 100Gb gaan en heb je in Frankrijk 2 serviceproviders (Orange & SFR). Beide bieden wel de mogelijkheid om bij te laden, dus je kan eventueel beginnen met 10Gb en zien waar je uitkomt en indien nodig bijladen en dit zonder naar de winkel te hoeven lopen! :thumbup:
FrankdB schreef:
vr 29 jul 2022, 17:19
Het grootste risico is de GSM ontvangst ter plekke. Ik heb in Nederland gestaan op locaties waar de verbinding met mijn iphone12 niet goed genoeg was voor televisie.
Je moet ook even nadenken hoe je de iphone aan de televisie koppelt. In ieder geval lijkt het verstandig de telefoon aan de stroom te leggen want het zal wat van de batterij vergen.

Frank
Heb net gekeken en op Île D' Oléron staan zo'n 23 masten (zelfs enkele 5G) van SFR en Orange, dus ontvangst zal er wel zijn vermoed ik. iPhone zal enkel dienen als hotspot en 12V is voorradig in de camper.
iPhone wordt dus hotspot om wifi-netwerk op te zetten en dan kan de iPad via HDMI aan de TV om Netflix of TV te streamen. Verbruik Netflix kan je regelen: https://help.netflix.com/nl/node/87
rcraats schreef:
za 30 jul 2022, 8:27
Naast SFR en Lebara: Bij LeClerc in Frankrijk kun je https://www.reglomobile.fr/offres kopen. Ook met grote bundels Vaak ik men aan de balie zelfs behulpzaam bij het inregelen.
Bedankt voor de tip, we springen zeker eens binnen bij E.Leclerc!
Kubo schreef:
za 30 jul 2022, 10:13
Ook hier deze optie bekeken maar bij dual Sim is het of de één of de ander maar niet op beide gebeld kunnen worden.
Door een miscommunicatie met Vodafone vervielen mijn drie multi sims toen gekozen voor red together met extra Sim (200 Gb en 2 maal 40 Gb voor Europa) voor in de ZTE MU5001 tot nu toe geen problemen ondervonden met netwerk.
Tevens opgelet als je multisim gebruikt deze vervallen bij overstap naar andere vorm bij verlengen.
Ik hoef maar op 1 nummer gebeld te kunnen worden, ander is louter data. Zoals gezegd in de beginpost is het voor mij zinloos om 300+€ uit te geven aan zo'n toestel dat mss 1 maal per jaar gebruikt wordt voor een aantal dagen. iPhone is trouwens ook 5G en die heb ik. 150 Gb zal me zeker door de gewenste periode heen helpen, Airalo is oplaadbaar indien nodig.

Mvg,
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Dual Sim gebruiken op reis



Bericht door Kubo »

Benieuwd of je kunt bellen als de duo Sim bezig is met data.
Reden is dat men wil verkomen dat men op een duo Sim van een unlimited abonnement lang data gebruikt voor b.v TV
En daarnaast gewoon kan bellen.
Daarvoor had men vroeger de multi Sim.
Volgens medewerker Vodafone gaat dat niet lukken.
Hoor het graag.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Dual Sim gebruiken op reis



Bericht door Marco Polo »

2 Duosims - waarbij je 2 kloontjes hebt - tegelijk gebruiken werkt niet.
Er kan er maar 1 actief zijn op 4G.
Als je beide Sims tegelijk gebruikt krijg je verstoringen.
2 verschillende kaarten maakt natuurlijk niet uit.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Dual Sim gebruiken op reis



Bericht door DJSmiley »

Duo sim = 2 simkaarten, identiek nummer, kan er maar 1 tegelijk actief zijn
Multi sim = 2 simkaarten, beiden uniek nummer, afhankelijk van de provider een apart nr voor de 2e (vaak een 097 nummer, alleen data)

Met een multisim kun je dus prima de 2e kaart gebruiken voor een mifi router. Met duo-sim houd je het probleem dat het of/of is, dus sim in de mifi actief = geen bereik op je telefoon (en andersom)
Beide actief = rare dingen, random 1 van de simkaartjes actief.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Dual Sim gebruiken op reis



Bericht door TestCase »

Ik gebruik multi-sim, twee echte telefoonnummers, Simyo en KPN en kan op beide gebeld worden of bellen. Voor de data moet ik er een aanwijzen, logisch.
Wanneer je op wifi zit wordt je datasim ook uitgeschakeld want via twee uitgangen communiceren werkt op Android en Apple niet.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Dual Sim gebruiken op reis



Bericht door appellover »

Weet niet of het ook in NL zo is maar op spaanse e-sim kon je niet roamen ,alleen nationaal gebruik.Had het in de iwatch ,maar Xenet is er mee gestopt denk te weinig animo.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Dual Sim gebruiken op reis



Bericht door TestCase »

eSim is vervanger van de fysieke sim en daar kun je echt mee roamen mits de provider dat toelaat. Xenet in jouw geval dus niet.


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 392
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Dual Sim gebruiken op reis



Bericht door GeVaSta »

TestCase schreef:
zo 31 jul 2022, 13:00
Ik gebruik multi-sim, twee echte telefoonnummers, Simyo en KPN en kan op beide gebeld worden of bellen. Voor de data moet ik er een aanwijzen, logisch.
Wanneer je op wifi zit wordt je datasim ook uitgeschakeld want via twee uitgangen communiceren werkt op Android en Apple niet.

//Kees
Nee je hebt Dual-Sim. Dat is weer wat anders. Dat is gewoon twee simkaarten in één toestel.
Had nog bij DSJmiley zijn, verder correcte, opsomming gemoeten.
Plaats reactie