Autoradio automatisch van accu laten wisselen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6073
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door TestCase »

(Probeer hier i.p v. stroom het woord spanning te gebruiken, je schakelt de spanning.)

Wanneer je rijdt kan de radio gewoon op de HH accu blijven want die wordt dan tòch opgeladen?

Je wilt alleen van de HH accu af wanneer de HH accu afgeschakeld is, dan is de methode die Alois aangeeft het eenvoudigst.

//Kees


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4389
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door jheeck »

Dank voor deze correctie mbt stroom en spanning. Blijft bij mij het gevoel dat ik toch twee plussen afzonderlijk moet schakelen, en dus twee relais nodig heb, of niet?
radioplussen.png
radioplussen.png (16.37 KiB) 1111 keer bekeken
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19167
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door Aloys »

Moeten ze wel beide wisselen?
Zo ja, ik weet zo niet of er bij die goedkope relais ook zijn met een dubbel wisselcontact, anders zou je er twee naast elkaar kunnen zetten.
Is het ook niet een optie om de twee draden van de radio samen te voegen tot één plus? De ene draad is bedoeld om permanent het geheugen op spanning te houden, de andere draad wordt geschakeld via de contactsleutel.
Of laat die gele draad (voor het geheugen?) gewoon permanent aan de startaccu zitten, zoals die nu ook al zit.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4389
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door jheeck »

Dat laatste kan alleen als die draad ook inderdaad alleen voor het geheugen is en niet, zoals al gesuggereerd, als hoofdvoeding fungeert met de andere draad als 'schakeldraad' achter het contact. Nog door te meten.
Als ik de radio aan twee accu's tegelijk hang moet ik ook zeker weten dat er iets van een diodebrug in zit en ik kan me zomaar voorstellen dat daar bij het ontwerp van het toestel niet over is nagedacht.
​​
Ik twijfel tussen samenvoegen of 'dubbel schakelen'. Dubbel schakelen heeft wel mijn voorkeur want dan gaat de radio ook altijd met het contact mee uit als 'ie op de startaccu staat aangesloten. Voor gebruik vanaf de hh-accu kunnen ze wel op één voedingsbron worden aangesloten. Voor de prijs van een extra relais hoef ik het niet te laten ;-)
​​
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6073
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door TestCase »

Ik heb af fabriek een omschakeling startaccu vs HHaccu en daar wordt ook maar één draad geschakeld. De rode wordt echt niet in de radio aan geel gekoppeld, dan krijg je de radio niet aan.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4389
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door jheeck »

Ik krijg 'mixed messages' hier over die gele draad ;-)
DJSmiley schreef:
vr 29 jul 2022, 20:59
alleen is de rode (schakel)draad, alleen schakeldraad

Het vermogen en de standbystroom gaan door de gele draad. Die is meestal ook dikker uitgevoerd.
veetee schreef:
vr 29 jul 2022, 21:21
Dat ligt dan blijkbaar aan het automerk. https://www.caraudioforbeginners.nl/iso-kabel-tutorial/
Tot nog toe was bij mijn autoradio's geel alleen voor het geheugen.
Dat ga ik voor de zekerheid wel een keertje doormeten voor mijn radio. De gele draad niet omschakelen heeft ook mijn voorkeur.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4389
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door jheeck »

Aloys schreef:
ma 01 aug 2022, 15:47
ik weet zo niet of er bij die goedkope relais ook zijn met een dubbel wisselcontact
Ik word hier elke dag een stukje wijzer en de nieuwe vragen blijven komen :-) Even checken, bedoel je dan zoiets? https://www.allekabels.nl/relais/7372/1 ... elais.html

Dat zou qua eigen stroomverbruik van het relais een stuk zuiniger zijn dan twee losse exemplaren, de meesten schommelen toch rond zo'n 1,5w.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19167
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door Aloys »

Ja, dat is inderdaad eentje met dubbele aansluitmogelijkheid.

Nou heb ik daar geen praktische ervaring mee, maar wat vinden de andere techneuten er van?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4587
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door PE1OPQ Theo »

Ik neem altijd als uitgangs punt dat aktief geschakeld wordt bij voldoende vermogen.
En dat er afgeschakeld wordt als dit er niet meer is.
Dus ik zou het zo maken dat bij een draaiende motor de radio verbonden wordt met de start accu.
En als de motor uit is, naar de huis houd accu.
Dat kan met een simpel 1 polige relais gebeuren, daar je alleen de plus hoeft te schakelen.
Als de motor niet werkt dan gebruikt het relais ook geen vermogen, deze is dan in rust.

Theo
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19167
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door Aloys »

Maar dan raakt ie zijn geheugens kwijt, en hij heeft aangegeven dat dát nou juist niet de bedoeling is.
Opzet: radio aan de huishoudaccu, wordt die (bijv. in de stalling) met een hoofdschakelaar uitgezet, dan moet ie weer aan de startaccu. Zodat de geheugens bewaard blijven.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4389
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door jheeck »

Ik zat anders(-om) te denken omdat 1: de huishoudaccu in de stalling wordt afgeschakeld, en 2: ik, zowel hier als verder op het internet, verschillende interpretaties over de twee voedingsdraden van radio lees. Ik heb nog steeds geen goed gevoel bij het aansluiten van de radio op twee verschillende accu's tegelijk.

Mijn idee:
Camperend: Huishoudaccu staat aan, radio krijgt op beide draden permanent voeding vanaf de huishoudaccu en werkt altijd.
Stalling: Huishoudaccu afgeschakeld, radio krijgt voeding voor geheugen permanent van de startaccu en voeding/schakeldraad via contact zodat de radio alleen werkt bij ingeschakeld contact.
Laatst gewijzigd door jheeck op di 02 aug 2022, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4587
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door PE1OPQ Theo »

Aloys schreef:
di 02 aug 2022, 21:16
Maar dan raakt ie zijn geheugens kwijt, en hij heeft aangegeven dat dát nou juist niet de bedoeling is.
Nee die raak je niet kwijt die laat je aan de HH accu of start accu zitten, daar loopt niets aan stroom.
Je schakelt alleen de rode draad.
Je zou zelfs je geheugen met een grote condensator kunnen voeden, er loopt geen stroom op die draad.

Theo
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4389
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door jheeck »

Ik zit nog steeds met o.a. deze waarschuwing in m'n maag. Als ik de camper weer uit de stalling heb ga ik kijken of ik het gebruik van beide plussen goed kan onderscheiden bij in- en uitgeschakelde radio. Als geel inderdaad alleen geheugen doet kan die op de startaccu blijven maar dan soldeer ik wel diodes in de plussen voor de gemoedsrust.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10186
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door Peter LMC »

Maar Jurjen.
Je kunt toch ook de geheugendraad rechtstreeks op de + van de HH accu zetten.
Zodat deze altijd onder spanning blijft staan.
Dan is al de ruststroom van je startaccu af.
Kwestie van een extra draadje trekken.
Plaats reactie