Autoradio automatisch van accu laten wisselen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door jheeck »

MIjn huishoudaccu is een LiFePO4 met eigen BMS, die kan helemaal 'uit', nog voor de accuschakelaar, maar dit is op zich wel een optie.
Dubbel schakelen lijkt me nog steeds het allerschoonste, geheugen vast zetten op de ene accu met diodes in de voedingsdraden kan ook.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door TestCase »


PE1OPQ Theo schreef:
Aloys schreef:
di 02 aug 2022, 21:16
Maar dan raakt ie zijn geheugens kwijt, en hij heeft aangegeven dat dát nou juist niet de bedoeling is.
Nee die raak je niet kwijt die laat je aan de HH accu of start accu zitten, daar loopt niets aan stroom.
Je schakelt alleen de rode draad.
Je zou zelfs je geheugen met een grote condensator kunnen voeden, er loopt geen stroom op die draad.

Theo
Er loopt wel degelijk stroom door die draad anders was het nutteloos. Een grote elco is zo leeg hoor.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
PE1OPQ Theo
Berichten: 4576
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door PE1OPQ Theo »

Als de gele voor het geheugen is, dan is deze stroom totaal te verwaarlozen.
En als men bang is dat er stroom gaat lopen van de een naar de ander, dan zul goed moeten nadenken hoe dit dan tot stand gebracht moet worden?
Tijdens het rijden zijn beide accu's met elkaar verbonden.
Tijdens stilstand zijn ze via de oplader met elkaar verbonden.
Tijdens de stalling heb je 1 van de 2 of alle 2 de plus pool los.
Via de gele kan niets gaan lopen, en voor de zekerheid zeker je deze af met een zeer kleine zekering, 0,1 Ampere.
Alle stroom wat hier boven komt lopen, poef zekering er uit verbinding weg.

Theo
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door jheeck »

Hoi Theo,

We dwalen wat af maar tijdens het rijden wordt mijn huishoudaccu door een DC/DC booster geladen vanuit de startaccu, en niet rechtstreeks. Ik mag hopen dat er in de EBL een diodebrug zit om de accu's afzonderlijk te laden en niet gelijk te trekken.

Ik heb voldoende stof inmiddels, volgende week vrijdag trek ik de radio uit het dashboard en ga ik het stroomverbruik op beide plussen meten met de radio aan en uit. Op basis daarvan ga ik beslissen wat ik met de gele ga doen, of ook schakelen, vanaf de huishoudaccu, of aan de startaccu laten zitten waarbij de rode via contact wordt omgeschakeld tussen hh- en startaccu zoals jij eerder voorstelde. Twee diodes er tussen om ongewenste stromen te voorkomen en klaar zijn we.

Jurjen
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door veetee »

Theo, +1 :thumbup:
De simpelste oplossing lijkt mij: gele (geheugen) permanent (met zekering, zoals door Theo genoemd) op de startaccu, en de rode (geschakelde plus) permanent op de hh accu. Niks relais, niks omschakelen. Zo blijft ook het geheugen intact als de camper (met eventueel de hh accu eruit) in de stalling staat. En ja, zonder hh accu dan geen radio aan, ja wanner is dat nu alleen eventueel even heen- en weer naar de stalling?
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door jheeck »

Ik was deze draad gestart voor de op een na simpelste oplossing :-)
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1064
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door campertje »

Even hierop aanhaken ivm gele en rode draad.

Ik heb in de camper een Zenec 3715 radio/navigatie en gebruik hem ook als scherm voor achteruit rij camera.

De gele en rode draad zijn samen aangesloten op constante spanning van de startaccu. Is niet het grootste probleem omdat zonnepanelen en walstroom beide accu's laden. Echter als ik de camper start met de Zenec aan dan gaat bijna altijd de Zenec uit en duurt dan zeker 1 minuut voordat de camera of navigatie dan weer is opgestart. Dit is in sommige gevallen best vervelend om zolang te moeten wachten voordat de achteruit rij camera het weer doet of voordat de navigatie weer is opgestart en je de route weer moet bevestigen.

Ik zelf denk dat dit komt doordat je start de spanning onder een bepaalt nivo komt waardoor de Zenec opnieuw start.
Als ik nu de rode kabel via EBL op huishoudaccu zet ben ik dan van dit probleem af? Of zijn er andere manieren om van dit klein probleempje af te komen? :-B :-B
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door jan- »

Zo'n Zenec zou toch ook in een normale auto moeten werken zonder huishoudaccu? Wat voor startaccu heb je dan? Is dat een kleine zoals op je avatar? Is hij rechtstreeks op de accu aangesloten? Misschien wordt het tijdens het starten onderbroken?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door veetee »

In een normale auto gebruik je de Zenec alleen terwijl je rijdt, dan heb je dat probleem niet.
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1064
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door campertje »

Het gaat hier om n camper op basis van een ducato X250 bwj 2008 met de 2.3 ltr 130pk.
Voorzien van een goede standaard startaccu en een nieuwe 190Ah huishoudaccu.
De zenec is gewoon aangesloten op de standaard aanwezige radio aansluiting.

Het zou natuurlijk kunnen dat de massa niet helemaal goed is, schijnt vaker voor te komen, maar hij gooit de motor, ook na een week stilstand in een overdekte stalling, vlot rond.
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door CaradoT135 »

campertje schreef:
wo 03 aug 2022, 14:36
Even hierop aanhaken ivm gele en rode draad.

Ik heb in de camper een Zenec 3715 radio/navigatie en gebruik hem ook als scherm voor achteruit rij camera.

De gele en rode draad zijn samen aangesloten op constante spanning van de startaccu. Is niet het grootste probleem omdat zonnepanelen en walstroom beide accu's laden. Echter als ik de camper start met de Zenec aan dan gaat bijna altijd de Zenec uit en duurt dan zeker 1 minuut voordat de camera of navigatie dan weer is opgestart. Dit is in sommige gevallen best vervelend om zolang te moeten wachten voordat de achteruit rij camera het weer doet of voordat de navigatie weer is opgestart en je de route weer moet bevestigen.

Ik zelf denk dat dit komt doordat je start de spanning onder een bepaalt nivo komt waardoor de Zenec opnieuw start.
Als ik nu de rode kabel via EBL op huishoudaccu zet ben ik dan van dit probleem af? Of zijn er andere manieren om van dit klein probleempje af te komen? :-B :-B
Dat is één van de redenen dat ik beide draden aan elkaar heb gemaakt en via de EBL op de HH accu heb aangesloten. Bij tanken de sleutel alles uit, het dashboardkastje van of op slot doen onderweg, alles uit. Daar ben ik nu van verlost.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door jheeck »

Update: Bijna af, dank voor alle meedenkerij!
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1064
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door campertje »

Ik heb in het weekend ook zitten knutselen.
Eerst alleen de rode draad (acc) op de huishoudaccu maar dat bleek niet de oplossing te zijn dat bij het starten de radio niet meer uit ging.
Toen de constante spanning ook maar op de HH accu gezet en nu doet hij het goed :-B
Als ik nu de camper start blijft de radio/navigatie gewoon aan!

Ook maar meteen de 12V pluggen (aanstekers) op de HH accu gezet :-B
:cheers:
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Autoradio automatisch van accu laten wisselen



Bericht door jheeck »

PE1OPQ Theo schreef:
wo 03 aug 2022, 13:32
Als de gele voor het geheugen is, dan is deze stroom totaal te verwaarlozen.
Dit was een nog bij mij openstaande vraag waar ik, na inbouw van mijn oplossing, eindelijk een antwoord op heb, ik heb e.e.a. net nagemeten met een tangmeter:
Rood is bij mijn Kenwood Radio (KMM-BT504DAB) alleen een schakeldraad waarmee de radio kan 'zien' of 'ie aan mag.
Geel is niet alleen de permanente voeding voor het geheugen maar ook de hoofdvoeding van de radio.

De gele draad op de startaccu laten zitten lost de oorspronkelijke stroomverdelingsvraag dus niet op. Ik heb wat ik wil hebben, allemaal nogmaals dank voor jullie input!
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Plaats reactie