Bumper versterken met epoxy?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Bumper versterken met epoxy?



Bericht door linus »

Hallo,
Onze integraal camper op iveco daily basis (2018) heeft in de bumper een gat om wanneer nodig een trekoog in het chassis te draaien. Het gat is jammergenoeg te hoog geplaatst. Ik heb weliswaar een differentieelsperre op de achteras maar maak me zorgen over wanneer ik misschien toch een keer moet worden afgesleept...
Om het passend te maken moet ik waarschijnlijk het gat naar beneden uitvijlen totdat de trekoog in het chassis gedraaid kan worden. Daarbij onderbreek ik misschien een plooi in de bumper die voor stijfheid zorgt.
Mijn vraag aan de eventuelele deskundigen is:
Kan ik deze plooi in de bumper aan de binnenkant met epoxie en glasvezelmatjes blijvend versterken om de onderbreking in de plooi op te heffen ? of hecht epoxy daarvoor niet voldoende op de bumper.. :eh:
De fotos (binnenkant en buitenkant) verduidelijken mijn vraag hopelijk ::)



20220728_151134.jpg
20220728_151134.jpg (204.9 KiB) 638 keer bekeken
Bijlagen
20220728_151056.jpg
20220728_151056.jpg (76.23 KiB) 638 keer bekeken
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Bumper versterken met epoxy ???



Bericht door rijschoollucassen »

Stel je niet te veel voor van dat stukkie plastic wat ze bumper noemen. De klappen worden opgevangen door de stalen balken daar achter. Maar je gevoel is juist dat die vouw voor extra stevigheid zorgt. Mooiste zou zijn wanneer je die kunt behouden of opnieuw in de epoxy kunt aanbrengen. Op regelgeving ga je niet fout.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Bumper versterken met epoxy ???



Bericht door linus »

Ik stel me helemaal niets voor vwb de sterkte van een camperbumper maar ben alleen bang dat het peperdure onderdeel door vibraties gaat scheuren 😉
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Bumper versterken met epoxy ???



Bericht door Camper-T »

Als ik de foto van de bumper aan de binnenzijde bekijk dan lijkt dit al glasvezel versterkte expoxyplaat dus zou je hier prima extra expoxy op kunnen smeren met wat wapeningsmatjes. Wel vooraf goed schoon en vetvrij maken.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Bumper versterken met epoxy ???



Bericht door linus »

@Camper-T,
Dank, dit klinkt bemoedigend. Ik heb niet veel ervaring met epoxy hars glasvezel reparaties. Kan me alleen herinneren dat 40 jaar geleden die glasvezelmatjes op verroeste autos niet lang stand hielden 😄 vandaar mijn vraag.
Ik wil toch graag de trekoog aan het chassis kunnen schroeven zonder de (sier)bumper al te veel te verzwakken...

Nog een foto van de binnenkant.
20220726_161211.jpg
20220726_161211.jpg (116.03 KiB) 571 keer bekeken
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Bumper versterken met epoxy ???



Bericht door linus »

Nog een van buiten:
20220726_161315.jpg
20220726_161315.jpg (159.55 KiB) 571 keer bekeken
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Bumper versterken met epoxy ???



Bericht door Bas vd laar »

Ik zou het gewoon zo laten en alleen een vijl in de juiste maat in de auto leggen, voor het geval dat.
Waarschijnlijk heb je hem nooit nodig.
Niks aan doen dus, dit is een "wat als" en daar ben je op voorbereid met een vijl in je camper.
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Bumper versterken met epoxy?



Bericht door linus »

Dat is de simpelste oplossing waar ik nog niet aan gedacht heb :D De bumper is best wel stevig maar met een geschikte vijl is dat in een noodgeval inderdaad à la minute passend gemaakt :clap:
Stom dat ik daar niet aan gedacht heb thanks 😃😉
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Bumper versterken met epoxy?



Bericht door Bas vd laar »

:thumbup: :wink:
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Bumper versterken met epoxy?



Bericht door hathi »

Linus, weet je zeker dat,de steun,waar je het sleepoog in draait, niet op de kop gemonteerd zit, het lijkt er wel op,al is het op de foto niet goed te zien,omgedraaid, wijst deze omhoog,zoals ik het bekijk?
Hans
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Bumper versterken met epoxy?



Bericht door linus »

De foto geeft een vertekend beeld, de steun wijst iets naar beneden en is correct gemonteerd.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Bumper versterken met epoxy?



Bericht door Peter LMC »

Ja ik zou niet wachten tot het noodgeval zich voordoet en je het sleepoog nodig hebt.
Je zal maar vastrijden op een cp of camping na een hevige regenbui.
Sta je tot je enkels in de blubber en dan moet je eerst nog dat gat uitvijlen. :wtf:
Ik zou het nu aanpassen en klaar.
Maar ja, ieder zijn mening. :)
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Bumper versterken met epoxy?



Bericht door isoplus »

Dat sleepoog tussen de draad en het oog op de draaibank wat dunner draaien, klein werkje en dan past de draad in het draadgat nadat je de draad door het gat in de bumper gestoken hebt.
Het is wel handig dit in orde te hebben, ik heb al eens bij een mooie Franse camper een stuk uit de bumper moeten zagen omdat het hele spul onder de bumper vanwege de bagger niet meer te bereiken was. Het sleepoog was de enige optie, als je toch aan het voorbereiden bent, een gewoon sleepkabeltje helpt niet bij een 3,5 ton zware camper :wink:
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Bumper versterken met epoxy?



Bericht door de Jonckheer »

Gebruik ipv een sleepkabel een geschikte hijsband, die kun je klein oprollen en neemt dus veel minder ruimte in dan een sleepkabel. Bijvoorbeeld deze: https://www.hijsenspanbanden.nl/product ... den-4-ton/
Plaats reactie