Na defecte accu-schakelaar en falende Victron Multi Compact werkt Thule Omnistep niet
Re: Na defecte accu-schakelaar en falende Victron Multi Compact werkt Thule Omnistep niet
Het probleem is boven omschreven
Verder zitten er maar twee draden aan het opstapje.
Spanning: opstapje uit.
Spanning omgekeerd: opstapje in.
Doe dat nu met een dubbelpolige wisselschakelaar. Maar ik wil ook dat ie weer automatisch ingaat bij contact aan.
Maar dan moet na twee seconden wel de spanning eraf.
Paul
Verder zitten er maar twee draden aan het opstapje.
Spanning: opstapje uit.
Spanning omgekeerd: opstapje in.
Doe dat nu met een dubbelpolige wisselschakelaar. Maar ik wil ook dat ie weer automatisch ingaat bij contact aan.
Maar dan moet na twee seconden wel de spanning eraf.
Paul
Re: Na defecte accu-schakelaar en falende Victron Multi Compact werkt Thule Omnistep niet
Is het niet handiger een (of twee, voor in én uit) eindschakelaar(s) te gebruiken, ipv die dure besturingmodule die aan de hand van de oploop van het Amperage beslist wanner het trapje geheel in dan wel uit is? Simpeler en vast ook veel goedkoper.
Re: Na defecte accu-schakelaar en falende Victron Multi Compact werkt Thule Omnistep niet
Die kant zit ik dus ook aan te denken.
Ik haal het opstapje er onder uit voordat de camper de stalling in gaat.
Heb ik uitgebreid de tijd om de aansturing te testen en eventueel een andere oplossing te bedenken.
Ik moet wel in m'n achterhoofd houden dat door de D+ de laden vedgrendeld dienen te worden.
Ik ga de uitvinder-modus in.
Paul
Ik haal het opstapje er onder uit voordat de camper de stalling in gaat.
Heb ik uitgebreid de tijd om de aansturing te testen en eventueel een andere oplossing te bedenken.
Ik moet wel in m'n achterhoofd houden dat door de D+ de laden vedgrendeld dienen te worden.
Ik ga de uitvinder-modus in.
Paul
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Na defecte accu-schakelaar en falende Victron Multi Compact werkt Thule Omnistep niet
Ik ga dat ook voor dit probleem proberen te doen
Kan niet zo heel moeilijk zijn om dit goed en betaalbaar op te lossen.
Vraag is: met een Arduino of met relais...
Tweede vraag is: met hall sensoren of met schakelaars...
Schakelaars gaan stuk door zand...
Anderzijds zou je met reedschakelaars en een magneet kunnen werken.
(Alarminstallatie's gebruiken deze)
En waarom ook niet jouw D+ signaal gebruiken om het trapje in te trekken.
Klein bedieningspaneeltje met twee drukknoppen, in en uit.
Kortom....uitvind modus aan
Kan niet zo heel moeilijk zijn om dit goed en betaalbaar op te lossen.
Vraag is: met een Arduino of met relais...
Tweede vraag is: met hall sensoren of met schakelaars...
Schakelaars gaan stuk door zand...
Anderzijds zou je met reedschakelaars en een magneet kunnen werken.
(Alarminstallatie's gebruiken deze)
En waarom ook niet jouw D+ signaal gebruiken om het trapje in te trekken.
Klein bedieningspaneeltje met twee drukknoppen, in en uit.
Kortom....uitvind modus aan
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Na defecte accu-schakelaar en falende Victron Multi Compact werkt Thule Omnistep niet
Magneet contact
https://www.allekabels.be/schakelaar/73 ... QsQAvD_BwE
Voordeel van deze is dat er een open en gesloten contact aanwezig is.
Bij gesloten contact valt relais uit.
Bij de meeste magnetische contacten is het contact in rust toestand gesloten. En een open contact werkt ''eenvoudiger''
Wordt vervolgd
https://www.allekabels.be/schakelaar/73 ... QsQAvD_BwE
Voordeel van deze is dat er een open en gesloten contact aanwezig is.
Bij gesloten contact valt relais uit.
Bij de meeste magnetische contacten is het contact in rust toestand gesloten. En een open contact werkt ''eenvoudiger''
Wordt vervolgd
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Na defecte accu-schakelaar en falende Victron Multi Compact werkt Thule Omnistep niet
Een benaderings sensor werkt nog beter.
Maar dat is het minst van de oplossing
Paul
Maar dat is het minst van de oplossing
Paul
Re: Na defecte accu-schakelaar en falende Victron Multi Compact werkt Thule Omnistep niet
Hoi,
buscamper, type Affinity
Zorgeloos systeem
Trap gestuurd door de schuifdeur.
Deur open trap uit.
Deur dicht , trap in.
Werkte perfect.
2 weken op vakantie ,.
Geen fouten , geen twijfel.
( en geen backup schakelaar, dus leverancier , verkoop, hebben er wel vertrouwen in)
Vergeten te testen, wat gebeurt met schuifdeur open en dan starten ?
(Ik denk niks, )
buscamper, type Affinity
Zorgeloos systeem
Trap gestuurd door de schuifdeur.
Deur open trap uit.
Deur dicht , trap in.
Werkte perfect.
2 weken op vakantie ,.
Geen fouten , geen twijfel.
( en geen backup schakelaar, dus leverancier , verkoop, hebben er wel vertrouwen in)
Vergeten te testen, wat gebeurt met schuifdeur open en dan starten ?
(Ik denk niks, )
Re: Na defecte accu-schakelaar en falende Victron Multi Compact werkt Thule Omnistep niet
Bij sommige buscampers mag/ kan de schuifdeur niet helemaal open als er een zijraam open staat. Bijvoorbeeld bij die bus met die mooie ronde patrijspoorten achter .
Maar jij kunt even testen toch hoe het bij jouw bus werkt. Wij leren hier graag!
Maar jij kunt even testen toch hoe het bij jouw bus werkt. Wij leren hier graag!
Re: Na defecte accu-schakelaar en falende Victron Multi Compact werkt Thule Omnistep niet
Meestal is er dan een deurstopper in de goot gemonteerd waardoor en de schuifdeur en de patrijspoorten open kunnen. De schuifdeur mag dan alleen niet naar het eind van de rails, maar door door zou je nog wel het schuiven van de trede aan deur openen kunnen koppelen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Na defecte accu-schakelaar en falende Victron Multi Compact werkt Thule Omnistep niet
Geen deurstopper. Trapje reageerde niet op de schuifdeur, en dat wil ik ook niet.
Trapje gisteren onder de bus uit gehaald en vanmorgen geheel gedemonteerd. Binnenwerk ziet er nog goed uit, tandwielen niet versleten.
Er zit een eindschakelaar in die opent wanneer het trapje geheel is ingetrokken.
Hij was niet aangesloten.
Overigens is die kapot. Een plastic asje is gebroken. Die kan ik misschien wel namaken.
Of zien of die nog los te verkrijgen is.
Maar ik denk dat ik er wel wat mee kan.
Bij spanning op de D+ via die schakelaar een relais aansturen welke het trapje intrekt. Is het trapje in, schakelt de eindschakelaar de D+ los van het relais en de spanning op de motor valt weg.
Handmatig intrekken en uitklappen zou dan met een relais en een condensator kunnen.
Misschien wel twee, want ik ken geen wissel relais met een middenstand.
Edit: Ha! Jasicamp heeft 'm.
Trapje gisteren onder de bus uit gehaald en vanmorgen geheel gedemonteerd. Binnenwerk ziet er nog goed uit, tandwielen niet versleten.
Er zit een eindschakelaar in die opent wanneer het trapje geheel is ingetrokken.
Hij was niet aangesloten.
Overigens is die kapot. Een plastic asje is gebroken. Die kan ik misschien wel namaken.
Of zien of die nog los te verkrijgen is.
Maar ik denk dat ik er wel wat mee kan.
Bij spanning op de D+ via die schakelaar een relais aansturen welke het trapje intrekt. Is het trapje in, schakelt de eindschakelaar de D+ los van het relais en de spanning op de motor valt weg.
Handmatig intrekken en uitklappen zou dan met een relais en een condensator kunnen.
Misschien wel twee, want ik ken geen wissel relais met een middenstand.
Edit: Ha! Jasicamp heeft 'm.
Re: Na defecte accu-schakelaar en falende Victron Multi Compact werkt Thule Omnistep niet
Hee Paul, welk onderdeel van je camper heb je nog niet thuis/binnen gehad? Zo herkenbaar
Arie
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Na defecte accu-schakelaar en falende Victron Multi Compact werkt Thule Omnistep niet
De motor en de versnellingsbak?
Paul
Paul
Re: Na defecte accu-schakelaar en falende Victron Multi Compact werkt Thule Omnistep niet
Past ook niet op de keukentafel en 't is zo lastig tillen
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Na defecte accu-schakelaar en falende Victron Multi Compact werkt Thule Omnistep niet
Hi Paul, zie bedradings"schema" hieronder;
groene draad is plus (van sigaretten aansteker, geschakeld via contact, aangeduid met 'acc')
bruine draad is min via chassis (in mijn geval verbonden met massapunt onder kunststof 'insttap-vak, waar ook chassisnummer zit, passagierzijde)
S2 is de eindschakelaar, S1 is de 'open of dicht' 2 standen schakelaar (ingedrukt houden om trapje te laten bewegen)
de lamp is tevens een buzzer, dus als ik start gaat het trapje in met signaal (zo weet ik (bijna) zeker dat het trapje ook daadwerkelijk ingeschoven wordt).
de zwarte en rode draden tot slot zijn rechtstreeks met de accu verbonden op plus en min (zekering in de plus) en alles wat in het trapje zelf zit is links getekend binnen de stippellijntjes.
De eindschakelaar zou ik vervangen ipv pinnetje namaken eerlijk gezegd
groene draad is plus (van sigaretten aansteker, geschakeld via contact, aangeduid met 'acc')
bruine draad is min via chassis (in mijn geval verbonden met massapunt onder kunststof 'insttap-vak, waar ook chassisnummer zit, passagierzijde)
S2 is de eindschakelaar, S1 is de 'open of dicht' 2 standen schakelaar (ingedrukt houden om trapje te laten bewegen)
de lamp is tevens een buzzer, dus als ik start gaat het trapje in met signaal (zo weet ik (bijna) zeker dat het trapje ook daadwerkelijk ingeschoven wordt).
de zwarte en rode draden tot slot zijn rechtstreeks met de accu verbonden op plus en min (zekering in de plus) en alles wat in het trapje zelf zit is links getekend binnen de stippellijntjes.
De eindschakelaar zou ik vervangen ipv pinnetje namaken eerlijk gezegd
Laatst gewijzigd door JTG op za 03 sep 2022, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y