Na defecte accu-schakelaar en falende Victron Multi Compact werkt Thule Omnistep niet
Na defecte accu-schakelaar en falende Victron Multi Compact werkt Thule Omnistep niet
Magnetron even gebruikt. Spanning van de waarschijnlijk overleden hh-accu zakte erg laag en de Victron stopte.
Kabel in de paal gestopt. Er komt 230v binnen, maar de Victron wil die niet door geven.
Het rode Alarm ledje brandt.
Ik meet nu wel 12.5v op de hh-accu.
Hoe krijg ik de Victron weer op gang?
Werk nu aan het belangrijkste: koelkast.. Direct op 230v
Iemand een idee voor die Victron multi compact?
Paul
Kabel in de paal gestopt. Er komt 230v binnen, maar de Victron wil die niet door geven.
Het rode Alarm ledje brandt.
Ik meet nu wel 12.5v op de hh-accu.
Hoe krijg ik de Victron weer op gang?
Werk nu aan het belangrijkste: koelkast.. Direct op 230v
Iemand een idee voor die Victron multi compact?
Paul
Re: Victron multi compact geeft geen 230v meer door na lage spanning hh-accu
Had jij geen MK2.2/MK3? Eventueel de fout uitlezen? dan weet je iets meer dan 'alarm'
Anders eens de voedingskabel van de hele MP afhalen, zowel de 230V als de 12V en dan weer de 12V aansluiten gevolgd door de walstroomvoeding.
Anders eens de voedingskabel van de hele MP afhalen, zowel de 230V als de 12V en dan weer de 12V aansluiten gevolgd door de walstroomvoeding.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Victron multi compact geeft geen 230v meer door na lage spanning hh-accu
Als in: brandt continu, of knippert? Zie pag. 7 https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -DE-ES.pdf
Re: Victron multi compact geeft geen 230v meer door na lage spanning hh-accu
Die heb ik, maar de laptop ligt thuis...
Paul
Paul
Re: Victron multi compact geeft geen 230v meer door na lage spanning hh-accu
Alleen het alarm brandt, knippert niet.veetee schreef:Als in: brandt continu, of knippert? Zie pag. 7 https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -DE-ES.pdf
Staat er niet bij
Heb inmiddels de koelkast direct op 230v dus komt goed.
Het boordnet ligt er ook uit.
Ik zoek verder...
Paul
Re: Victron multi compact geeft geen 230v meer door na lage spanning hh-accu
Multimeter bij je?
Accu of helemaal dood, of een zekering defect? is die 12.5V wel je accuspanning of stiekem een druppelspanning die een zonnepaneeltje ofzo nog geeft?
Een defecte hoofdzekering op je accu, maar een zonnepaneel wat nog iets doet kan je voor de gek houden. Dan denk je 12.5V te hebben maar dat kakt meteen in zodra er wat vermogen gevraagd wordt.
Magnetron is een stroomzuiper. Samen met een ingezakte accuspanning (net rond het punt van uitschakelen van de omvormer) kan een behoorlijke stroom geven.
Een beetje magnetron is snel 1300-1400W electrisch vermogen. Bij een ingezakte spanning van 10V onder belasting ga je dan snel naar de 150A.. Dat kan een beetje krap gedimensioneerde hoofdzekering zo laten trippen
Accu of helemaal dood, of een zekering defect? is die 12.5V wel je accuspanning of stiekem een druppelspanning die een zonnepaneeltje ofzo nog geeft?
Een defecte hoofdzekering op je accu, maar een zonnepaneel wat nog iets doet kan je voor de gek houden. Dan denk je 12.5V te hebben maar dat kakt meteen in zodra er wat vermogen gevraagd wordt.
Magnetron is een stroomzuiper. Samen met een ingezakte accuspanning (net rond het punt van uitschakelen van de omvormer) kan een behoorlijke stroom geven.
Een beetje magnetron is snel 1300-1400W electrisch vermogen. Bij een ingezakte spanning van 10V onder belasting ga je dan snel naar de 150A.. Dat kan een beetje krap gedimensioneerde hoofdzekering zo laten trippen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Victron multi compact geeft geen 230v meer door na lage spanning hh-accu
Dank voor het meedenken.
Oorzaak gevonden: de vers aangebrachte accuschakelaar tussen min accu en shunt doet 't niet meer.
Morgen open halen. Wrs nieuwe bestellen. Zwaarder type maar
Paul
Oorzaak gevonden: de vers aangebrachte accuschakelaar tussen min accu en shunt doet 't niet meer.
Morgen open halen. Wrs nieuwe bestellen. Zwaarder type maar
Paul
Re: Victron multi compact geeft geen 230v meer door na lage spanning hh-accu
Altijd overdimensioneren. Anno 2022 wordt er heel veel verkocht met specs die verre van realistisch zijn.
Neem dus minimaal een 250-300A exemplaar. En een echte domme lompe schakelaar, geen automatische zekeringen. Die dingen smelten of stoppen al met werken voordat ze aangesloten zitten.
Ik heb goede ervaringen met dit soort dingen:
https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/aanbied ... 75a-detail
Maar ook daar zou ik niet meer dan 150-200A continue doorheen willen duwen
Neem dus minimaal een 250-300A exemplaar. En een echte domme lompe schakelaar, geen automatische zekeringen. Die dingen smelten of stoppen al met werken voordat ze aangesloten zitten.
Ik heb goede ervaringen met dit soort dingen:
https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/aanbied ... 75a-detail
Maar ook daar zou ik niet meer dan 150-200A continue doorheen willen duwen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Victron multi compact geeft geen 230v meer door na lage spanning hh-accu
Alles werkt weer behalve trapje (soit) maar ook softlock. En die staat op half, dus de schuifdeur kan niet dicht.
Dan kan ik morgen niet rijden.
Kan geen kapotte zekering vinden zo snel.
Even omleiding proberen...
Paul
Dan kan ik morgen niet rijden.
Kan geen kapotte zekering vinden zo snel.
Even omleiding proberen...
Paul
Victron multi compact geeft geen 230v meer door na lage spanning hh-accu
Draadje direct van accu naar Softclose deed 'm weer in standaard zetten.
Dus ik kan de schuifdeur weer dichtdoen en rijden.
Alleen het trapje staat nog uit. Dat houdt me niet tegen, maar...
Morgen proberen of ik met die omleiding voor de Softclose ook het trapje in krijg.
Staat me vaag iets bij dat er een zekering ergens diep in het keukenblok zit.
Morgen weer een dag...
Edit: omleiding werkt niet. De laden gaan ook niet op slot. Zelfde voeding.
Morgen verder...
Paul
Dus ik kan de schuifdeur weer dichtdoen en rijden.
Alleen het trapje staat nog uit. Dat houdt me niet tegen, maar...
Morgen proberen of ik met die omleiding voor de Softclose ook het trapje in krijg.
Staat me vaag iets bij dat er een zekering ergens diep in het keukenblok zit.
Morgen weer een dag...
Edit: omleiding werkt niet. De laden gaan ook niet op slot. Zelfde voeding.
Morgen verder...
Paul
Re: Victron Multi Compact geeft geen 230V meer door na lage spanning huishoudaccu
Trapje is in. 12v direct opde motor/ladenvergrendeling met een draadje vanaf de accu.
Het hoe en waarom zoek ik later wel uit.
Paul
Het hoe en waarom zoek ik later wel uit.
Paul
Victron Multi Compact geeft geen 230V meer door na lage spanning huishoudaccu
Ik ben er nog steeds mee aan het worstelen.
Een draad die van de EBL komt geeft geen spanning, maar ik zie geen kapotte zekeringen.
EBL zit onder de bestuurdersstoel. Heb geen zin om er nu dwars voor te gaan liggen, dus de stoel zal er een keer uit moeten.
De Softclose inmiddels op een andere voeding gezet, die werkt weer.
Trapje + lade vergrendeling gaat nu via een los snoer.
Ik heb 12V op de aansturing van het trapje gezet, maar er gebeurt niets
Iemand een idee waarom er zoveel electronica voor nodig is?
Paul
Een draad die van de EBL komt geeft geen spanning, maar ik zie geen kapotte zekeringen.
EBL zit onder de bestuurdersstoel. Heb geen zin om er nu dwars voor te gaan liggen, dus de stoel zal er een keer uit moeten.
De Softclose inmiddels op een andere voeding gezet, die werkt weer.
Trapje + lade vergrendeling gaat nu via een los snoer.
Ik heb 12V op de aansturing van het trapje gezet, maar er gebeurt niets
Iemand een idee waarom er zoveel electronica voor nodig is?
Paul
Re: Victron Multi Compact geeft geen 230V meer door na lage spanning huishoudaccu
Ik begin de functie een beetje te begrijpen.
Ik heb de laatste dagen het trapje in en uitgeschoven door draden direct van de trap-motor in een sigarettenaansteker te houden.
Eén keer te lang gedaan en de desbetreffende zekering door.
Het trapje heeft dus geen eindschakkelaar. Dat doosje bepaalt aan het oplopen van de stroom dat het trapje I - of uitgeschoven is.
Als ie spanning van de D+ krijgt, laat ie de motor lopen totdat de stroom uit is.
En dan heb je nog knopjes voor handmatige bediening.
Het zou zomaar kunnen dat dat doosje stuk is.
Hoe dat dan voor een losgekomen minpool van de hh-accu kan, is me vooralsnog een raadsel.
Paul
Ik heb de laatste dagen het trapje in en uitgeschoven door draden direct van de trap-motor in een sigarettenaansteker te houden.
Eén keer te lang gedaan en de desbetreffende zekering door.
Het trapje heeft dus geen eindschakkelaar. Dat doosje bepaalt aan het oplopen van de stroom dat het trapje I - of uitgeschoven is.
Als ie spanning van de D+ krijgt, laat ie de motor lopen totdat de stroom uit is.
En dan heb je nog knopjes voor handmatige bediening.
Het zou zomaar kunnen dat dat doosje stuk is.
Hoe dat dan voor een losgekomen minpool van de hh-accu kan, is me vooralsnog een raadsel.
Paul
- jaap van duijn
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
- Locatie: KATWIJK ZH
Re: Victron Multi Compact geeft geen 230V meer door na lage spanning huishoudaccu
@TS,
Deze storing lijkt op die van de "Omnistore" luifel.
Heeft er even en of te lang een iets hogere stroom gelopen - om wat voor reden dan ook - dan schakelde deze unit zich zelf uit.
Het trapje met uit of in sturen is ook een voeding zetten op het motortje, totdat een - voor ingesteld - amperage bereikt is en de unit uitschakelen zal.
Dit met hand matige bediening middels de drukknop trapje in of uit, of middels commando motor start = D+ komt op en trapje gaat in.
Dit weer als je vergeet dit binnen te halen en gaat rijden.
Is echt wel een slim kastje, waardoor ook weer onderhavig aan storing waar de gewone man weinig aan kan doen.
Heel veel succes en ik hoop de lossing te lezen hier
Deze storing lijkt op die van de "Omnistore" luifel.
Heeft er even en of te lang een iets hogere stroom gelopen - om wat voor reden dan ook - dan schakelde deze unit zich zelf uit.
Het trapje met uit of in sturen is ook een voeding zetten op het motortje, totdat een - voor ingesteld - amperage bereikt is en de unit uitschakelen zal.
Dit met hand matige bediening middels de drukknop trapje in of uit, of middels commando motor start = D+ komt op en trapje gaat in.
Dit weer als je vergeet dit binnen te halen en gaat rijden.
Is echt wel een slim kastje, waardoor ook weer onderhavig aan storing waar de gewone man weinig aan kan doen.
Heel veel succes en ik hoop de lossing te lezen hier