Welke fietsendrager voor een Peugeot Boxer model?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
RoadToNowhere
Berichten: 161
Lid geworden op: za 18 mei 2019, 1:21

Welke fietsendrager voor een Peugeot Boxer model?



Bericht door RoadToNowhere »

Welke fietsendrager (voor op de deur, niet op de trekhaak) heb jij, en raad je deze aan?
Wij zoeken een fietsendrager voor 2 (niet-elektrische) fietsen, die we ook grotendeels eraf kunnen halen als we niet met de fietsen weggaan.
Ook moet hij niet teveel uitsteken naar achteren en naar de zijkanten.
We denken bijvoorbeeld aan de Thule Elite Van XT, maar die vinden we eigenlijk te duur (450 euro).

Heel veel dank voor andere suggesties!
Laatst gewijzigd door RoadToNowhere op di 16 aug 2022, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Time is precious, waste it wisely
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Welke fietsendrager voor een Peugeot Boxer model?



Bericht door Transitje »

Een fietsendrager op de trekhaak achter een bus heeft als nadeel dat de deuren maar zeer beperkt open kunnen, ook niet bij een kantelbare drager. En het is heel vervelend, en al gauw frustrerend, als je steeds én de fietsen én de drager moet verwijderen als je achter in de bus moet zijn.
Nu zijn er systemen te koop waarbij je de drager weg kunt draaien, kosten daarvan zitten al gauw heel ruim boven de 1000 Euro.
In bijgaand topic beschrijven collega forumlid Paul en ondergetekende hoe ze zelf zo'n drager hebben gebouwd tegen zeer acceptabele prijzen.
viewtopic.php?f=3&t=8466387&hilit=fietsdrager&start=518
We zijn net twee weken naar Denemarken geweest en het bevalt heel goed om zo de fietsen mee te nemen.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 234
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Welke fietsendrager voor een Peugeot Boxer model?



Bericht door poldertoerist »

Ik gebruik een twinny E wing. Kan je opvouwen, dus dat is makkelijk opruimen. Monteer je vrij snel zonder extra hulpstukken en zit mooi stabiel.

Wat ik jammer vind is dat ik bij die drager zelf wat kabels van de verlichting moest fatsoeneren (slordig afgewerkt). En sommige scharnierpunten kunnen nog wel eens een likje vet gebruiken. Maar ik gebruik m dan ook wel heel intensief.

Wat ik prettig vind is dat de drager ook los kan staan met de fietsen er op. Altijd prettig je eigen stalling bij je.
Hiervoor had ik een spinder en die kon dat bijvoorbeeld niet.

Afbeelding

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welke fietsendrager voor een Peugeot Boxer model?



Bericht door PaulBng »

Hier is al oeverloos veel over geschreven.

Volg de link van Transitje en je bent een avond zoet.
En daarna kun je je keuze maken....


Paul
Gebruikersavatar
poldertoerist
Berichten: 234
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 16:03

Re: Welke fietsendrager voor een Peugeot Boxer model?



Bericht door poldertoerist »

Maar dat topic gaat toch juist over wegdraaibare fietsdragers die aan je camper blijven zitten? De vraag van ts in dit topic is nou juist naar ervaringen met gewone fietsdragers.



Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Welke fietsendrager voor een Peugeot Boxer model?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

RoadToNowhere schreef:
wo 27 jul 2022, 14:01
Heel veel dank voor andere suggesties!
@Poldertoerist, volgens mij niet helemaal?

===============
Ik heb geen Boxer maar een LT2 en daarop een Atera Strada DL3; met 2 fietsen erop kun je die naar achteren schuiven en kunnen de deuren nog prima open.
Is overigens ook afhankelijk van welk merk/type trekhaak je hebt, sommige zijn hoger/steken verder uit/etc.
Ik heb hem online gezocht, bleek in Breda te zitten en toen we daar in de buurt waren het ding besteld, afhalen gekozen (uiteraard netjes gezegd dat ik hem eerst wilde proberen, maar moest hem eerste bestellen/betalen, had 14 dagen omruilgarantie), en ter plekke voor de deur uitgepakt, gemonteerd en fietsen uit de bus gehaald en erop gezet. Beviel goed en paste goed dus meegenomen, anders had ik hem ter plekke weer geretourneerd.

Met 3 fietsen gaat 1 deur helemaal open, de andere een stuk, met 2 fietsen op de achterste 2 goten beide deuren helemaal.
Is alleen nog duurder als the Thule ;)

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welke fietsendrager voor een Peugeot Boxer model?



Bericht door PaulBng »

poldertoerist schreef:Maar dat topic gaat toch juist over wegdraaibare fietsdragers die aan je camper blijven zitten? De vraag van ts in dit topic is nou juist naar ervaringen met gewone fietsdragers.
Dat lees ik niet in de vraagstelling.....

Paul
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Welke fietsendrager voor een Peugeot Boxer model?



Bericht door MarceldeHoog »

Zelf heb ik de Atera Strada D3, bij mijn weten de enige trekhaak drager waarbij je de deuren volledig kunt openen. Hierbij gebruik je de buitenste 2 rails.

Wij hebben er 2 electrische fietsen opstaan (zonder de accu), en voor de zekerheid heb ik 2 spanbanden van de bovenste deurscharnieren lopen, die vastzitten aan de eerste fiets. Bij het rijden over drempels en zo geeft me dat een veiliger gevoel :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Dirk Dreamer
Berichten: 257
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Welke fietsendrager voor een Peugeot Boxer model?



Bericht door Dirk Dreamer »

Transitje schreef:Een fietsendrager op de trekhaak achter een bus heeft als nadeel dat de deuren maar zeer beperkt open kunnen, ook niet bij een kantelbare drager. En het is heel vervelend, en al gauw frustrerend, als je steeds én de fietsen én de drager moet verwijderen als je achter in de bus moet zijn….
Dat is gewoon desinformatie , we hebben al eens een discussie gehad in een ander topic , daar heb ik met foto’s laten zien dat het wel open kan. Zoals gezegd met een Altera DL03 en als er maar 2 fietsen op staan. Met een Thule kunnen de deuren inderdaad niet open. Ik heb lang gezocht en vele types bekeken alvorens ik de Altera tegen kwam , en ben er ondertussen al paar keer mee weg geweest en zeer tevreden.

Met zo’n wegdraai rack heb je ook altijd 2,5 meter vrij nodig achter de camper ander gaan de deuren ook niet open. En eerlijk moest ik een fervente fietser zijn , ik zou ook zo’n draairack doen maar we nemen de fietsen maar af en toe mee. En 2 meter garage afbreken om open te kunnen zwaaien gaat langer duren dan eventueel een rack af te nemen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Welke fietsendrager voor een Peugeot Boxer model?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dirk Dreamer schreef:
ma 01 aug 2022, 12:20
alvorens ik de Altera tegen kwam , en ben er ondertussen al paar keer mee weg geweest en zeer tevreden.
Ik heb hem al bijna 10 jaar en ben er nog steeds tevreden mee. Gewoon een degelijke goede kwaliteit drager.

---------------
Overigens, als je er de extra rail op zet voor 4 fietsen (wij zijn inmiddels met z'n vieren) zitten bij die 4e rail de spanbanden ook al waar Marcel aan refereert. Die doe ik er ook netjes omheen en idd door de deurscharnieren, maar niet te strak, anders hangt de halve drager met fietsen enkel aan de deuren...

Enige nadeeltje met 4 fietsen is dat beladen het uit-, maar vooral het inschuiven wat meer kracht kost, maar met 2 fietsen speelt dat niet.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Welke fietsendrager voor een Peugeot Boxer model?



Bericht door Transitje »

Dirk Dreamer schreef:
ma 01 aug 2022, 12:20
Met zo’n wegdraai rack heb je ook altijd 2,5 meter vrij nodig achter de camper ander gaan de deuren ook niet open. En eerlijk moest ik een fervente fietser zijn , ik zou ook zo’n draairack doen maar we nemen de fietsen maar af en toe mee. En 2 meter garage afbreken om open te kunnen zwaaien gaat langer duren dan eventueel een rack af te nemen.
Ik heb echt geen 2.5 meter nodig achter de bus om het rek weg te draaien want hij is minder dan de busbreedte en die is niet eens 2.5 meter. En ik pak hem er in één beweging vanaf en thuis staat hij altijd zonder het fietsenrek. Je bent natuurlijk helemaal vrij om het rek te kopen wat je zelf wilt maar gebruik wel de juiste argumenten als je over zaken van een ander spreekt.
TS vroeg om informatie in het algemeen en de door hem genoemde 450 Euro vind hij wel erg hoog, dus heb ik hem een (veel) goedkoper alternatief gegeven.
Daarbij geloof ik best dat er dragers bestaan waarbij je de deuren kunt openen maar zelf vind ik het heel vervelend dat dan toch de drager op de trekhaak, of rails, blijft zitten, ik heb nu net zo vrij toegang tot de bus met als zonder drager. Maar verder hoeft van mij niemand iets en ieder mag zoveel geld uitgeven als hem of haar goeddunkt.

Wij hebben er 2 electrische fietsen opstaan (zonder de accu), en voor de zekerheid heb ik 2 spanbanden van de bovenste deurscharnieren lopen, die vastzitten aan de eerste fiets. Bij het rijden over drempels en zo geeft me dat een veiliger gevoel :-)
Goed te begrijpen maar heb je wel eens gezien wat er gebeurt als je over een hobbel of door een gat rijdt? Ik had eerst dezelfde constructie en de spanbanden, beslist niet de zwaarste, braken gewoon. De fietsen zijn op de meeste dragers toch best wel in beweging en dan worden ze in die beweging gehinderd door de spanbanden. Ik hoop dat het bij jullie goed blijft gaan.
Groeten

Klaas
Dirk Dreamer
Berichten: 257
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Welke fietsendrager voor een Peugeot Boxer model?



Bericht door Dirk Dreamer »

Transitje schreef:…….Je bent natuurlijk helemaal vrij om het rek te kopen wat je zelf wilt maar gebruik wel de juiste argumenten als je over zaken van een ander spreekt……
Klopt dat ik een beetje overdreven heb , het zal geen 2m50 zijn dat je nodig hebt om de linkerdeur open te krijgen. Een kleine 2 meter volstaat. Zelfs met maar een dikke meter zal je er al achterin komen maar dan hangt het meer in de weg dan een kantelrek.
Maar ken je dat spreekwoord , iets met een pot en een ketel en zwart : ik haal er even een quote van hierboven bij , daar kom je met overdrijven niet toe dat is ontkenning/desinformatie.
Transitje schreef:Een fietsendrager op de trekhaak achter een bus heeft als nadeel dat de deuren maar zeer beperkt open kunnen, ook niet bij een kantelbare drager. En het is heel vervelend, en al gauw frustrerend, als je steeds én de fietsen én de drager moet verwijderen als je achter in de bus moet zijn….
Dat is dus onzin. De deuren gaan open zonder fietsen afhalen. Ik zou zeggen probeer het zelf ook eens die juiste argumenten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welke fietsendrager voor een Peugeot Boxer model?



Bericht door PaulBng »

Ik heb het net even na gemeten.
Volledig uitgeklapt, 1m75 achter de achterbumper.


Paul
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Welke fietsendrager voor een Peugeot Boxer model?



Bericht door isoplus »

Het grote nadeel van de kantelbare dragers is dat de fietsen en de drager wel kantelen maar nog steeds in de weg liggen. Voor een bejaarde, zoals ik ben, iets om je nek over te breken. Probeer maar eens een supboard of rubberbootje van de bedden te tillen met dat fietsenspul achter je op de grond.
Ik heb net zo'n rek als Paul zelf gemaakt heeft en het ding zit gewoon constant achterop, ik kan zelfs nog met de Fiattrekhaak onze aanhanger trekken.
Kost wat maar dan heb je ook wat :cheers:
Plaats reactie