TheVan: Peugeot Boxer L2H2 ombouw project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
TheVanOfficial
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 20 jul 2022, 21:05

TheVan: Peugeot Boxer L2H2 ombouw project



Bericht door TheVanOfficial »

Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik zijn naar lang zoeken sinds kort eigenaar van een Peugeot Boxer L2H2 uit 2010 (euro 4). Zoektocht kosten enig wat tijd, maar nu toch een hele fijne bus gevonden om een camper van te bouwen. Er zit wel airco op alleen geen cruise controle, misschien dat wij dit later nog laten inbouwen?

Ik heb hier op het forum al het een en ander gelezen over de mooie projecten. Uiteraard zijn wij zelf ook aan de slag gegaan het bedenken van de inrichting / wensen.

Hier onder een opsomming met onze plannen. Gelukkig zijn we zelf handig dus we hopen niets te hoeven uit te besteden.

Zijramen: 2 x origineel vaste plakruit van Peugeot Boxer.
Dakramen: 1 x dometic mirco heki 28x28, 1 x dometic mini heki 40x40

Isolatie wand / plafond : Armaflex 19 / 6 mm
Isolatie vloer Polystyreen, geëxpandeerd platen 20 mm dik
Ontdreuningsplaten

Offgrid systeem:

1 a 2 AGM accu totaal max. 200ah
1 x set ECO worthy zonnepaneel a 120W
1 x omvormer 1000 a 1500W

Ik heb dus bovenstaande verzameld van internet en zelf ook gekeken wat we allemaal willen qua stroomvoorziening. Meeste van de tijd zullen wij toch op een camping staan en daar de walstroom gebruiken.

Qua verdere indeling zal ik z.s.m. een fototje posten hoe wij het bedacht hadden. Wellicht hebben jullie tips of tricks voor het bovenstaande?

Alvast bedankt!
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: TheVan: Peugeot Boxer L2H2 ombouw project



Bericht door HoK »

Ben benieuwd. Helaas (waar ik ook schuldig aan ben) de laatste tijd veel kletsen en weinig bouwen.

Nog wat hints:
- Cruise control heeft een lid hier zelf al gedaan, staat op zijn website (https://www.djsmiley.com/cms/?p=422)
- Accukeuze vs omvormer keuze zou ik goed nagaan. Bij 200ah AGM is grofweg 100ah bruikbaar, anders verliezen je accu's langzaam capaciteit. Dus reken met je bruikbare accu vermogen.
- Vervang 1 dakraam voor een Maxxfan. Te duur, maar kwalitatief erg goed en door actief ventileren blijft je auto koeler. Deze ventilator kun je zelfs gebruiken tijdens regenachtig weer en hij kan zuigen en blazen. Mogelijkheden.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: TheVan: Peugeot Boxer L2H2 ombouw project



Bericht door DJSmiley »

Op t forum loopt ook een draadje over de Cruisecontrol bij diverse modellen.

viewtopic.php?t=8475011

De topicstart heeft daar een Nederlandstalig vertaling/samenvatting gemaakt van een Italiaanse beschrijving

volgens mij heb ik nog een extra CC hendel liggen voor de eerste generatie X250 (met de 6-pins connector) en ergens een zooi ECU-pinnetjes mocht je interesse hebben

Wat betreft zonnepanelen: 120Wp is niet veel. Ik kon op mijn L2H2 (net) 315Wp kwijt en dat is met 2 dakluiken. Met 1 dakluik kun je zelfs nog wat meer kwijt.

2 AGM accu's nemen toch wat ruimte en gewicht in.Gewicht is met een L2H2 niet direct het grootste probleem (zeker niet als je de 3500kg versie hebt) maar ruimte wel. Omvormer 1000-1500W... heb je dat nodig? Zeker met loodaccu's wil je liever niet zulke stromen eruit halen.

Maar als je meestal aan de paal staat kun je beter die zonnepanelen voor nu laten zitten en de ruimte bewaren voor later (en dan meteen zoveel mogelijk plaatsen) en heb je aan een 100-180Ah accu in principe ook genoeg. Dan zou ik niet teveel investeren, met 100Ah, wat led lampjes en een compressorkoelkastje haal je dan al wel een dagje vrijstaan. Met 180Ah zit je net wat ruimer, maar meer zou ik dan niet doen (tenzij je echt 2+ dagen offgrid wilt staan maar je geeft zelf aan dat dat niet het geval is)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: TheVan: Peugeot Boxer L2H2 ombouw project



Bericht door DucatoDolf »

Ontdreuningsplaten zijn relatief overbodig in een geïsoleerde en volgebouwde bus. Lekker achterwege laten, scheelt de broodnodige kilo's.

Eventueel meer steken in cabine vloerisolatie. Tegen koude en geluid aldaar.

Een dakventilator is zeker lekker, maar er zijn ook andere merken dan Maxxfan.

Over je dak. Plaats je luiken zo, dat je maximaal panelen kan plaatsen. Ik hoor een 1500watt omvormer. Dan ben je wat van plan, dus beter het hele dak zo efficiënt volgooien met panelen.

Enne, mocht je het nog niet gelezen hebben ; neem een zuivere sinus omvormer.

Verder leuke plannen. Succes en op met die pica's. :cheers:
TheVanOfficial
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 20 jul 2022, 21:05

Re: TheVan: Peugeot Boxer L2H2 ombouw project



Bericht door TheVanOfficial »

HoK schreef:
di 26 jul 2022, 20:57
Ben benieuwd. Helaas (waar ik ook schuldig aan ben) de laatste tijd veel kletsen en weinig bouwen.

Nog wat hints:
- Cruise control heeft een lid hier zelf al gedaan, staat op zijn website (https://www.djsmiley.com/cms/?p=422)
- Accukeuze vs omvormer keuze zou ik goed nagaan. Bij 200ah AGM is grofweg 100ah bruikbaar, anders verliezen je accu's langzaam capaciteit. Dus reken met je bruikbare accu vermogen.
- Vervang 1 dakraam voor een Maxxfan. Te duur, maar kwalitatief erg goed en door actief ventileren blijft je auto koeler. Deze ventilator kun je zelfs gebruiken tijdens regenachtig weer en hij kan zuigen en blazen. Mogelijkheden.

Bedankt voor je bericht! Cruisecontrole zal ik eens even rustig gaan doorlezen.

Qua offgrid systeem ben ik nog een beetje aan het twijfelen. Meest belangrijke is dat als wij ergens willen staan, de koelkast en verlichting blijft werken en de telefoon opgeladen kan worden. Qua omvormer die ik had gekozen is inderdaad te zwaar. Denk dat dat eerder een 500 a 1000W omvormer wordt.

Verder heb ik mij ook even verdiept in laadregelaars / zonnepanelen. Zit nu te denken aan een Victron 175W poly zonnepaneel en een Victron MPPT 75/15. Accu vind ik nog lastig om een keuze in te maken. Stel je neemt een 100AH AGM accu is daar maar de helft van bruikbaar als ik dat goed lees?

Even een online rekenmodule gemaakt met verbruikers in de camper. Daarmee zou ik op 40 a 50 Ah per dag uitkomen.

Maxxfan dakraam heb ik over zitten twijfelen, maar blijft toch wel erg prijzig. Daarom had ik 2 dakramen bedacht zodat het wel kan doorluchten. Maar de vraag is of die voldoende is? We hebben ook in Italie gestaan met een Ducato zonder isolatie en pop - up roof. Dat ging op zich best prima :-B
Gebruikersavatar
Veertiger
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 11 mei 2022, 12:49
Locatie: De Meierij

Re: TheVan: Peugeot Boxer L2H2 ombouw project



Bericht door Veertiger »

Als je toch alles van Victron neemt zou ik een Multiplus nemen ipv een standaard omvormer, heb je nergens geen omkijken meer naar.
Met een DeepCycle AGM kun je wel wat meer dan 50% uit een accu halen, als je het niet te gek maakt gaat dat ook niet ten koste van de levensduur.
Pössl Summit 640 2017 163pk
Plaats reactie