Flexibele zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Emiel14
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 16:47

Flexibele zonnepanelen



Bericht door Emiel14 »

Hallo,

Mijn VW T5 camper is bijna af. Wat ik nu nog wil is een paar zonnepanelen op het hefdak.
Deze zonnepanelen wil ik graag op een kanaalplaatje op het (geribbelde) dak monteren.

Echter ben ik een beetje in twijfel welk zonnepaneel ik er nou op moet leggen.
Op het moment heb ik twee opties:

1. De set van bluepowershop:
https://www.bluepowershop.nl/solar-set- ... aneel.html
Deze set bestaat uit (volledig) flexibele zonnepanelen i.c.m. een omvormer en de andere benodigdheden. Het viel me op dat deze zonnepanelen een stuk goedkoper zijn dan de meeste anderen die ik heb kunnen vinden. Maar wel lekker snel in 1 keer klaar. Heeft iemand hier ervaring mee?

2. Enjoy solar zonnepanelen (x2):
https://solarv.de/en/product/enjoy-sola ... -110w-12v/
Deze zonnepanelen zijn semi-flexibel. Het ziet er voor mij wat degelijker uit, maar het is ook een stuk duurder in vergelijking met de eerste optie.

Heeft iemand ervaring met deze merken? Kan ik beter en flexibel of een semi-flexibel paneel nemen? Of zijn er nog alternatieven?

Daarnaast zit ik ook erg te twijfelen met het bevestigen van deze panelen op het dak. Heb gelezen deze gewoon kan kitten... Maar ik moet natuurlijk op de één of andere manier die ribbels in het dak zien te overbruggen.

Groetjes Emiel
hevala
Berichten: 20
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 17:08

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door hevala »

Ik heb nu ruim 7 jaar twee 140Wp flexibele zonnepanelen op het (geribbelde) dak van mijn Nugget, zonder problemen. Indertijd aangebracht via een aanbieding door Campercentrum NL (dwz California dealer). Ik had ook twijfels over die ribbels (gootjes eigenlijk). Maar ze zijn er gewoon overheen geplakt. Geeft waarschijnlijk nog wat extra koeling. Flexibele panelen hebben minder koeling dan vaste panelen en zullen dus iets minder opbrengst hebben bij heel zonnig weer. Maar ja, dan is het heel zonnig en dus niet zo erg.

IMG_5679_Zonnepanelen vk.jpg
IMG_5679_Zonnepanelen vk.jpg (165.1 KiB) 1176 keer bekeken
D1 b_IMG_4572 Solar.JPG
D1 b_IMG_4572 Solar.JPG (71.91 KiB) 1176 keer bekeken
Emiel14
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 16:47

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door Emiel14 »

Dank voor uw reactie! Ik denk dat ik ga proberen de panelen recht op het dak te monteren.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door Mickel Moen »

Ik vermoed, dat je mijn ervaringen daarin al gelezen hebt, zo niet:

https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... aneel.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Emiel14
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 16:47

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door Emiel14 »

Thanks!

Ik heb uiteindelijk toch voor kanaalplaatjes gekozen, mede ook omdat dat beter uitkwam met de zonnepanelen t.o.v. de ribbels in het dak.

IMG_5251 kopie 3.jpg
IMG_5251 kopie 3.jpg (233.43 KiB) 796 keer bekeken
Zonnepanelen erop gelijmd en nu moet ik alleen de kabels nog vastklikken en rijden maar!

camphoto_959030623.JPG
camphoto_959030623.JPG (188.91 KiB) 796 keer bekeken
Echter zijn mijn zonnepanelen geleverd met de MC4 connectoren al aangesloten. Zoals te zien in de foto liggen er nu best veel losse kabels op het dak. Ze kunnen iet door de doorvoer heen. Daarnaast liggen er dus ook straks 3 connectoren op het dak. Ik kan natuurlijk de kabels zoveel mogelijk wegduwen onder de kanaalplaat, maar ik twijfel een beetje of dat betrouwbaar is. Ik had ook nog gekeken of ik de kabels kon inkorten aan de kant van de panelen, maar helaas zaten de boxjes dichtgekit. Weet iemand of ik die connectoren los kan maken en weer vast kan zetten? Of dat het erg is dat ze op het dak blijven liggen?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door Mickel Moen »

Ik zou zo weinig mogelijk kabel op mijn dak willen hebben. Die connectoren kun je meestal wel losmaken. Aangegoten heb ik nog nooit gezien. En anders knip je ze eraf. Op mijn bus heb ik ze niet gebruikt. Ik heb van beide panelen de kabels naar binnen geleid. Op lengte geknipt. Ogen aangekrimpt en vervolgens parallel gekoppeld in een doosje. Vandaar met een kabel naar de MPPT. Voor de koppeling met de MPPT nog een schakelaar in de plus. Bovendien nog twee ledjes parallel met de schakelaar gezet. Één voor en één na. De eerste led licht op zodra er voldoende stroom gegenereerd wordt en dat is dus al bij zeer weinig zonlicht. Met de tweede kun je zien dat er geschakeld is met de MPPT. Niet noodzakelijk dit maar wel leuk.

Dat laatste staat niet zo duidelijk op mijn blog zie ik.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

die mc4 connectoren kun je NIET demonteren, afknippen en nieuwe monteren, de metalen contactdelen zitten in de plastic delen geklikt kunnen er na montage niet meer uit
wel een speciale krimptang nodig!!
die mc4connectoren zijn waterdicht en zitten bij mijn huis installatie al 12 jaar in weer en wind, met monteren beetje vaseline op de schroefdraad en de afdichting van de kabelwartel en voor het in elkaar klikken beetje vaseline op het o ringetje
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door Mickel Moen »

Je hebt helemaal gelijk. Nu weet ik het weer. Op mijn huis heeft de installateur gedaan. Op mijn schuurtje zelf gedaan, maar kon ik de kabel met connector door dak naar omvormer leiden.

En op de bus er vanaf geknipt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door DJSmiley »

Kroppie schreef:
zo 14 aug 2022, 9:29
die mc4 connectoren kun je NIET demonteren, afknippen en nieuwe monteren, de metalen contactdelen zitten in de plastic delen geklikt kunnen er na montage niet meer uit
Er zijn ook MC4 connectoren op de markt waarbij je geen speciale tang nodig hebt.

De Weidmuller PV stick is zo'n connector (Die heb ik ook gebruikt)

https://www.weidmuller.nl/nl_nl/bedrijf ... #wm-690736

Herbruikbaar zijn ze niet, dus afknippen en nieuwe erop, maar de speciale krimptang is dan niet nodig.

edit: Eens dat er ook genoeg meuk is. Maar voor licht gebruik zoals bv een camper heb ik geen probleem met andere fatsoenlijke merken als Weidmuller of Amphenol.
Iig geen no-name OEM spul.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op zo 14 aug 2022, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door kampo »

De echte MC4 stekkers (Multi Contact) komen van Staubli uit Zwitserland
die passen, klikken lekker en blijven jarenlang waterdicht.
Je zal dit merk bij alle grote Solar projecten in Nederland tegen komen.
Maar er zijn veel piraten op de markt die minderwaardig spul leveren.
Even opletten dus ...
Groeten Kampo
Emiel14
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 16:47

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door Emiel14 »

Bedankt voor het advies.

Het was inderdaad onmogelijk om de connectors los te maken.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de stekker op het dak te leggen, mede in verband met tijdgebrek. Heb ze samen met de kabels op heg dak vastgezet met een paar kleine dotjes kit. De overtollige kabels heb ik onder het kanaalplaatje geduwd.

Ik ben er nu mee naar zuid Frankrijk gereden. Voor nu lijkt het allemaal goed te gaan… ook al flink regen gehad. Natuurlijk is het inderdaad de vraag of de connectoren lang meegaan. Dat gaat de tijd bewijzenAfbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
CaradoT135
Berichten: 2300
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door CaradoT135 »

DJSmiley schreef:
zo 14 aug 2022, 22:24
Er zijn ook MC4 connectoren op de markt waarbij je geen speciale tang nodig hebt.

De Weidmuller PV stick is zo'n connector (Die heb ik ook gebruikt)
Ik heb deze gebruikt.
https://www.seltec.co.uk/products/suncl ... ctors.html
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door Pebblesbert »

Het zal vast lang goed gaan, maar persoonlijk zou ik al die MC4 connectoren er tussenuit knippen (en ik heb er een tang voor! ) en alleen zo min mogelijk kabels op je dak laten liggen. Ergens in de wasstraat gaat het ooit mis!

Is dat nu een klapdak, of kan je de zonnepanelen richting de zon zetten :P ?

Dit is de hoeveelheid kabel die er bij mij op het dak ligt..https://i.postimg.cc/NG9Xmgh7/IMG-9919.jpg
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door kampo »

@Emiel14
Welk type/merk van flexibele panelen heb je weerhouden ?
Zie ik het goed dat ze niet rechtstreeks op het dak gemonteerd werden?

@Pebblesbert
Zelfde vraag merk/type

We zoeken allemaal naar een betrouwbaar merk/type want er zijn er (te) veel
die vroegtijdig sneuvelen. Meestal na iets tussen 1 en 3 jaar.
Mijn ervaring met de MC4 connectoren op het dak is dat het makkelijk is om
achteraf storingsdiagnose te doen. Goede MC4 zijn jarenlang waterdicht.
Groeten Kampo
Plaats reactie