Energie in balans

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Energie in balans



Bericht door gjvonk »

Er zijn al topics vol geschreven over maximale zonnepanelen in combinatie met de beste mppt laders en de groot, grotere en de allergrootste Lifepo4 accu's. Maar ik heb nog geen topic gevonden waarbij er op een rij gezet wordt wat ook genoeg is.

Mijn sport is om met zo weinig mogelijk aanpassingen/nieuwe componenten de lood/gel huishoudaccu's te laten vervangen door Lifepo4, waarbij ik juist NIET het maximaal mogelijke wil, maar wil wat genoeg is.

Denken jullie met me mee?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Energie in balans



Bericht door jheeck »

Ik doe mee, heb nu een 90Ah LiFePO4 accu en 120Wp paneel af fabriek. Onder optimale omstandigheden houdt dit mijn stroomverbruik (buscamper met compressorkoelkast, mifi, tablets opladen, wat water pompen en de verlichting) aardig bij maar nog niet genoeg naar mijn smaak. De eerstvolgende actie wordt het vervangen van de NDS mppt regelaar door eentje van Victron, dat zou de opbrengst van het paneel wat moeten verbeteren.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Energie in balans



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op vr 03 nov 2023, 7:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Energie in balans



Bericht door Camperic »

Inderdaad.
"Genoeg" is niet absoluut, maar relatief afhankelijk van eisen en wensen :idea:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Energie in balans



Bericht door evdoetelaar+larana »

Om inzicht te krijgen in mijn energieverbruik, heb ik gebruik gemaakt van de rekentool op deze site.
https://www.zwiebelfam.nl/elektrische-e ... in-balans/
Heb de capaciteit van de zonnepanelen afgestemd op maximaal verbruik in de periode voorjaar, zomer en najaar en de mogelijkheden op het dak. Heb ook een 200Ah LiFePO4 en laadbooster geïnstalleerd. Alles is toegevoegd zonder aanpassingen van/in de bestaande installatie (is met een EBL208s).
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Energie in balans



Bericht door gjvonk »

Ik kom met de tool van Zwiebelfarm op zo'n 720 wattuur per 24 uur (we kijken minder tv), jaar rond. Maar hebben wel een compressor koelkast die 400 Wh per 24 uur vraagt. Er is nu 2x 80 Wp zonnepanelen geïnstalleerd. Gerelateerd aan het rendement van onze panelen thuis (die liggen noodgedwongen ook horizontaal) kom ik jaar rond op een gemiddelde dagopbrengst van 3x het wattpiek vermogen.

Jaar rond heb ik dus niet voldoende Wp aan zonnepanelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Energie in balans



Bericht door evdoetelaar+larana »

Als je bedoeld dat in die 720Wh ook de 400Wh van de koelkast is begrepen én dat je dagopbrengst 480Wh is (3x 160Wp), dan zou je dus tenminste 240Wp moeten hebben voor je dagelijkse verbruik van 720Wh.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Energie in balans



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op vr 03 nov 2023, 7:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Energie in balans



Bericht door gjvonk »

Ik zou in de winter 2 dagen zonder verplaatsen willen staan, in de zomer max 4: dan moet ik vuil water lozen, vers water tanken en minstens 1 toilettank verschonen.

Ik heb nu 2x 80 Ah gel huishoudaccu (waarschijnlijk versleten), 2 x 80 Wp zonnepanelen van Wattstunde, een Schaudt EBL 119 (dezelfde basis als de 99 serie), een Schaudt LR1218 solarregelaar (die werkt, mits de panelen niet te warm worden(?)), een Schaudt laadbooster WA121525 die ook een Lithium stand heeft.

Ik denk dat ik dus voldoende zou hebben aan bijvoorbeeld een Liontron van 150 Ah. En als ik de informatie goed lees, kan die 1 op 1 uitgewisseld worden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Energie in balans



Bericht door Mickel Moen »

Voor het berekenen van de grootte van de accu zou ik het simpel houden en de zonnepanelen juist even buiten de berekening houden.

Bereken daarbij eerst wat je sowieso minimaal verbruikt. Laat dus apparaten weg, waar je bij vrijstaan ook zonder kunt.

Bepaal het aantal dagen, wat je minimaal zonder bij te hoeven laden vrij wilt staan.

Je minimale verbruik x het aantal dagen + Ah waartoe je maximaal kunt ontladen = je minimale accuvermogen.

Als voorbeeld een AGM:

Dagelijks verbruik 20Ah x 4 dagen +(Max 50% ontladen) = 160Ah

(Dat is echt dan een theoretisch minimum. Zelf vermijd ik zover ontladen.)

Opbrengst van panelen is een erg onzekere factor. Je kunt zo een week hebben dat het zwaar bewolkt is. Dan leveren de panelen nagenoeg niets.

Wil je de panelen toch meenemen in de berekening, dan is het aan te raden, ook enige berekeningen te doen afhankelijk van plaats en periode.

Als voorbeeld een berekening voor Stockholm

Afbeelding

Voor meer zie mijn blog:

https://mickelmoen.blogspot.com/2019/03 ... ik-en.html

En

https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... 2v-dc.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Energie in balans



Bericht door hathi »

Ik zou deze accu,best durven aanschaffen,en monteren, dan kom je er vanzelf achter,dat je wel langer als 2 dagen kan!, ik kan al langer met 100 Amp,en laad ook nog dikwijls 2 E bikes, Streep je dat weg,tegen die koelkast,dan moet dat zeker lukken…….



Ps wel even informeren welk Amperage,er onder je stoel past,of vraag even ,mede forum lid Peter Lmc( ervaring deskundig in deze
Hans
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Energie in balans



Bericht door gjvonk »

Liontron heeft sowieso 2 uitvoeringen met dezelfde maat die passen onder de Ducato stoel: https://www.liontron-lithium.nl/lithium ... nder-stoel

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Energie in balans



Bericht door hathi »

:thumbup: wat belet je,hopelijk hoef je niet Te lang te wachten,dus op tijd bestellen,mocht iemand in Nl ze niet op voorraad hebben,er is veel vraag ?
Hans
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Energie in balans



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op vr 03 nov 2023, 7:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie