Update: Koelvloeistof verdwijnt uit Fiat Ducato Maxi

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
mari-anne
Berichten: 515
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 16:33
Locatie: emmen
Contacteer:

Update: Koelvloeistof verdwijnt uit Fiat Ducato Maxi



Bericht door mari-anne »

Na problemen met een helling opkomen in Frankrijk drie keer de SOS international moeten bellen. De eerste garage constateerde geen bijzonderheden maar koelvloeistof stond aan de lage kant en is bijgevuld. De volgende dag na 50 km rijden (zonder helling) was het hele vat leeg. De derde keer na vullen, in de nacht zonder rijden ook praktisch leeg.
Camper naar Nederland gebracht en daar is kachelradiateur gerepareerd. Plug besteld bij Fiat Italie. Camper opgehaald bij garage op vrijdagmiddag. Proefrit gemaakt, vloeistof weer gezakt. Zaterdag 20 km gereden en koelvloeistof weer onder het minimum. Op dit forum gelijke klachten opgezocht. Koppakking wordt ook vaak genoemd maar is het niet zegt garage. Normaal oliepeil en geen witte laag. Nergens lekkage te zien. Er hingen wel druppels aan de tank volgens de monteur. Dat was voor hun aanleiding om het te zoeken bij de radiateur.
Dit betekent al vier weken niet camperen. Niet leuk. Iemand nog een eigen ervaring met wat het zou kunnen zijn? Fiat Ducato negen jaar oud. Was dat trekvermogen terugval toeval? Ik rijd automaat.
Groet en fijne zondag, Marianne

UPDATE. In mijn startbericht heb ik alles wat ik toen wist genoemd. In september opnieuw naar Frankrijk gereden. Eerst naar Normandië en 10 dagen later naar de Dordogne. En in de Dordogne ging het weer mis. Weer koelstofverlies . Hellingen van invloed? En nu wel witte rook. Dus weer SOS gebeld en camper weer naar Nederland gebracht. Inmiddels is er een nieuwe EGR ingekomen. De klep was niet stuk maar lekkage uit de smalle buis achter de klep. Inmiddels 750 km proef gereden en het lijkt in orde. Ik wil de camper nu wel in de stalling en in het voorjaar naar Zweden. De rekening moet nog komen. Groet, Marianne
Laatst gewijzigd door mari-anne op wo 16 nov 2022, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: koelvloeistof verdwijnt, fiat dukato maxi



Bericht door Peter+Annie »

mari-anne schreef:
zo 24 jul 2022, 9:46
Koppakking wordt ook vaak genoemd maar is het niet zegt garage. Normaal oliepeil en geen witte laag. Nergens lekkage te zien. Er hingen wel druppels aan de tank volgens de monteur. D
Ligt er maar net aan waar de koppakking "doorgeslagen"is.
Indien dit bij een waterkanaal is drukt de compressie druk het koelwater direct in de radiateur een perst het via het expansie vat naar buiten.
Het oliepeil blijft dan op het normale niveau en verkleurt ook niet omdat er water bij gekomen is.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: koelvloeistof verdwijnt, fiat dukato maxi



Bericht door EasyBee »

Als het er niet onder vandaan lekt na een rit en niet als stoom onder de motorkap vandaan komt, verdwijnt het door de uitlaat.
Peter en Annie zijn me voor.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: koelvloeistof verdwijnt, fiat dukato maxi



Bericht door Bas vd laar »

Is het systeem wel goed ontlucht?
Dop koelvloeistof reservoir eraf, motor starten en laten draaien, verwarming op warm en blower aan.
Kijken wat er gebeurt, als het zakt steeds beetje bijvullen tot aan minimum en maximum.
Je ziet dan luchtbellen ontsnappen uit het reservoir.

Als hij zoveel verliest heb je of een lek ( dat zou je moeten zien ) of koelvloeistof in de olie ( was niet het geval ) of hij verbruikt het.
Ook starten met koude motor gaat lastig omdat koelvloeistof zich in de cilinder(s) heeft opgehoopt, met starten zou je dan witte rook moeten hebben.
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Koelvloeistof verdwijnt uit Fiat Ducato Maxi



Bericht door kareltje cola »

welk type motor zit er in je ducato?
en welke euronorm of bouwjaar?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Koelvloeistof verdwijnt uit Fiat Ducato Maxi



Bericht door hathi »

Men kan het koel systeem toch op druk zetten,en een tijdje laten staan……dan kun je meer zien,…of .mss de olie koeler ?
Hans
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Koelvloeistof verdwijnt uit Fiat Ducato Maxi



Bericht door ducati 900 »

Ik neem aan dat ze een co test hebben gedaan.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
mari-anne
Berichten: 515
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 16:33
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Koelvloeistof verdwijnt uit Fiat Ducato Maxi



Bericht door mari-anne »

De afloop ook maar even door geven. Camper is nog twee keer weer terug geweest in de garage. De laatste keer klemmen vaster gezet en rondom een tape gezet. Proefrit met verwarming en verwarming naar achter hoog op. Geen verlies. Zelf het weekend naar Utrecht gereden en weer verlies maar bij stilstand geen verlies. Daarna naar Hengelo (jachthaven, leuk plekje) en weer geen verlies. Bij het lozen van het vuil water zag ik wel even kort vloeistof onder het midden van de cabine lekken. Voorlopig maar even er van uit gaan dat het nu in orde is.
Groet, Marianne
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Koelvloeistof verdwijnt uit Fiat Ducato Maxi



Bericht door Marco Polo »

Over het algemeen is bij de huidige temperaturen de airco de dader van lekkage onder de auto :mrgreen:
Condens wat neerslaat op de condensor van de airco en onder de wagen druppelt.
Zit overigens een heel duidelijk geurverschil tussen koelmiddel en condenswater van de airco :wink:
De geur van glycol, het belangrijkste bestanddeel van koelmiddel is onmiskenbaar 8-)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Koelvloeistof verdwijnt uit Fiat Ducato Maxi



Bericht door Bob Diesel »

FF een vinger ih water en er aan proeven
Is het vd airco proef je niets
Koelvloeistof smaakt zoet

En dat proeven krijg je geen enge ziektes van :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Koelvloeistof verdwijnt uit Fiat Ducato Maxi



Bericht door Marco Polo »

Ruiken is voldoende 8-)
“Is geen priklimonade” zeiden we vroeger altijd op de chemische fabrieken waar we onder andere dit soort producten maakten.
Beroepsreiziger

Re: Koelvloeistof verdwijnt uit Fiat Ducato Maxi



Bericht door Beroepsreiziger »

mari-anne schreef:
za 13 aug 2022, 17:02
De afloop ook maar even door geven. Camper is nog twee keer weer terug geweest in de garage.
De laatste keer klemmen vaster gezet en rondom een tape gezet.
Zelf het weekend naar Utrecht gereden en weer verlies
Daarna naar Hengelo, en weer geen verlies.
Voorlopig maar even er van uit gaan dat het nu in orde is.
Marianne, met goede bedoelingen hoor.
Maar er worden je vragen gesteld, en daar reageer je niet op.

Je ben nu 2x in een garage geweest. Een Beun?
Want tape zetten?

En daarna van Emmen helemaal naar Utrecht.... Met lekkage......
Van Emmen naar Hengelo dan weer niet......

En je denk dat het nu wel goed is?
Gebruikersavatar
mari-anne
Berichten: 515
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 16:33
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Koelvloeistof verdwijnt uit Fiat Ducato Maxi



Bericht door mari-anne »

Voor zo ver het in mijn vermogen ligt heb ik verteld wat er aan de hand was. Ik kan niet antwoorden op hypothetische vragen.
En nee, natuurlijk heb ik nog geen vertrouwen, en nee mijn camper is in onderhoud bij een officiele fiat bedrijfswagen garage. Deze garage heeft mij de afgelopen 20 jaar altijd prima geholpen. Ook met lastige problemen en heeft toen geholpen met een coulance van Fiat. En mijn camper is 9 jaar oud, automaat.
Mari-anne
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Koelvloeistof verdwijnt uit Fiat Ducato Maxi



Bericht door Marco Polo »

Beoordelen of wat er onder je wagen lekt koelmiddel of condens is is weinig hypothetisch :wink:
Maar gewoon slim om te doen als je met lekkages kampt 8-)
Zelfs al kamp je niet met lekkages.
Plaats reactie