Fiat Ducato (2007) zelfbouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Fiat Ducato (2007) zelfbouw



Bericht door roccade »

Afgelopen dagen internet aan het afstruinen naar een Sprinter om zelf af/om te bouwen.
Echter slaat de twijfel toe of wij niet gewoon een omgebouwde buscamper moeten kopen waarmee we direct op pad kunnen en dan de komende jaren deze naar onze wensen aanpassen.... Eén van de overwegingen hierbij is de camper dan ook in te zetten als tweede auto en de huidige tweede auto de deur uit te doen. Om de camper goed thuis kwijt te kunnen moet hij max 6mtr lang zijn.

Nu kwam ik deze tegen en heeft mijn aandacht:
https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... o-uit-2007
Enige nadeel wat mij betreft, géén airco én géén cruisecontrol, én aanzienlijke km stand

Hebben jullie adviezen over een Ducato 120 multi jet met ruim 3ton op de teller?
Het uiterlijk zal niet iedereen even waarderen, wij vinden dit wel cool :)
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ducato 2007 zelfbouw



Bericht door pele »

Veel geld voor een oude euro 4 diesel met heel veel km 's. Dit zijn wel goede motoren maar behalve de motor moet er ook gekeken worden naar al de rest van de mechaniek: ophanging, cardans, remmen, vering, koppeling.
Het is dan ook nog eens een light chassis met een MTM van 3,3 ton ipv 3,5 ton. De lak is niet origineel.
De inrichting en uitrusting lijken me niet van een heel hoog niveau.

Als je toch plannen had om er zelf één te bouwen, zou ik nu uitkijken voor een recente euro 6. Wil je dit jaar er nog van genieten, kan je met -zeg maar- een tentinrichting nog mee op pad gaan. Zeker als jullie overtuigd zijn dat een buscamper iets voor jullie is, lijkt het me op termijn ook economisch gezien verstandiger.
Helaas is de tweedehands markt van camionettes op dit moment ook ongunstig: duur en weinig aanbod.
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Ducato 2007 zelfbouw



Bericht door roccade »

Dank voor je reactie!
Heb zelfs nog naar deze zitten kijken;

https://link.marktplaats.nl/m1861693928 ... nt=app_ios

https://link.marktplaats.nl/m186169392 ... nt=app_ios

Ook veel km, en schijnbaar onbetrouwbare bak
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Ducato 2007 zelfbouw



Bericht door Johan de Jongh »

Ik snap je wensen maar neem ff afstand....

19.000 tot 20.000 euro voor een camper met ruim 3 ton op de klok.
Reken in het eerste jaar met 2.000 tot 3.000 euro kosten en rijd hem zeker niet plat want er is geen verzekering die je ook maar bij benadering gaat uitbetalen....

Zoek liever even door naar een geschikte bus en bouw die zelf om, dan kan je voor hetzelfde bedrag een paar jaar jongere bus die minstens 150.000 tot 200.000 km minder gelopen heeft kopen.
Je moet alleen de tijd nemen.
Hans Dorsman
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 25 jun 2021, 0:34
Locatie: Linschoten

Re: Fiat Ducato 2007 zelfbouw



Bericht door Hans Dorsman »

Neem de tijd om te zoeken. Weet wat je wil, ook qua kilometerstand en type, en plaats zoekopdrachten op de diverse autoverkoopsites. Je krijgt dan een melding als er een bus met de door jou aangeven specificaties verschijnt. Als er iets bijzit dat je wat lijkt, ga je bellen en/of kijken. Is het niets, verder zoeken. Is het wel wat, meteen toehappen want voor een goede bus staan mensen in de rij.
Maar je moet wel geduld hebben.
Zelf heb ik alleen bij dealers en handelaren gekeken. Kopen hij een particulier durf ik niet aan i.v.m. mijn beperkte kennis van autotechniek.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato 2007 zelfbouw



Bericht door HoK »

Je kunt op zoek gaan naar een garage die ook aankoopkeuringen doet. Wat sowieso handig is als je een handelaar in auto's bezoekt en geen garage. Ik heb het niet gedaan en kwam er achter dat er laswerk zat bij de voordorpel van mijn Ducato. Geen ramp maar kost wel geld.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fiat Ducato 2007 zelfbouw



Bericht door marjasjaak »

Zelfbouw, daar doe je een jaar over. (als je het netjes doet)
Tijdens zelfbouw kan je vaak geen gebruik maken van de bus als 2e auto. (bouwwerkzaamheden of belasting technisch)

Campers zijn zeer gewild, en daardoor is de prijs gewoon hoog. (duurdere bouwmaterialen).
Sjaak.
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Fiat Ducato 2007 zelfbouw



Bericht door roccade »

Goed advies is afstand nemen denk ik…
Bus uit 2007 euro 4
Ruim 3ton gelopen
Géén airco en cruise (eigenlijk een must)

Denk dat de waardevastheid zeer beperkt is…
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Fiat Ducato 2007 zelfbouw



Bericht door roccade »

California t5 met 390d km, 174pk en automaat heeft ook onze interesse. Maar of dat, dat dan verstandig is…

Auto heeft wel echt ALLES wat wij willen…
Airco
Cruisecontrol
Automaat
Past op de oprit
Hans Dorsman
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 25 jun 2021, 0:34
Locatie: Linschoten

Re: Fiat Ducato 2007 zelfbouw



Bericht door Hans Dorsman »

Persoonlijk vind ik 390.000 kilometer op de teller te veel. Je zult toch meer kosten aan het mechanische deel van de wagen krijgen. Ik zou een lager aantal kilometers zoeken.
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Fiat Ducato 2007 zelfbouw



Bericht door roccade »

is idd veel km, maar zou graag rond de 20k willen uitgeven.
Minder km wordt vaak 30k óf meer
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fiat Ducato 2007 zelfbouw



Bericht door marjasjaak »

Zou bij aanschaf toch ook kijken naar de emissieklasse als het een dieselmotor is.
Lager dan Euro 5 is niet verstandig, gezien de milieu zones in en rond de steden.
Sjaak.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato 2007 zelfbouw



Bericht door pele »

te gek, euro 4, 390 000 km
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Fiat Ducato 2007 zelfbouw



Bericht door roccade »

De VW is met 160d km voorzien van een nieuwe automaatbak. De verkoper geeft aan dat het een dsg betreft, maar kan dit wel?

Automaat is in 2014 vervangen, op de nota staat automaat 5.2

Is dit de probleemloze dsg of is dit de conventionele probleembak?
Plaats reactie