Waar LPG tanken in dampgasfles met buitenvuller in de buurt van Delft?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8474
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Waar LPG tanken in dampgasfles met buitenvuller in de buurt van Delft?



Bericht door EasyBee »

rijschoollucassen schreef:
ma 25 jul 2022, 9:46
In Spanje of Portugal (weet niet meer welke) zijn we wel een keertje geweigerd, maar bij de volgende pomp zelfs door het personeel getankt.
Een keertje bij één tankstation zowel gas, diesel én benzine (voor de Coleman) getankt, niet in NL, maar de pompbediende keek wel even vreemd op. Ben even kwijt in welk land dat ook alweer was.
Groet Jaap
Wij werden in juli in Spanje bij een Repsol tankstation ook uiterst vriendelijk geholpen. Eerst tankte ze de tank vol diesel en toen ik aangaf dat ik ook LPG nodig had, kon ik de camper verplaatsen naar de LPG pomp. Bleek ik niet de juiste adapter te kunnen vinden. Loopt zij naar binnen en komt met de juiste adapter naar buiten en draait die op de buitenvuller. LPG getankt en ik loop met haar naar binnen om af te rekenen. De mannelijke collega achter de kassa vond het normaalste zaak van de wereld dat ik diesel en LPG afrekende. Prima service. :thumbup:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Waar LPG tanken in dampgasfles met buitenvuller in de buurt van Delft?



Bericht door rijschoollucassen »

Vooral niet moeilijk gaan doen, ook wanneer je geweigerd wordt. Gewoon volgende pomp opnieuw.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Valentijndag 1945

Re: Waar LPG tanken in dampgasfles met buitenvuller in de buurt van Delft?



Bericht door Valentijndag 1945 »

In 1980 heb ik op de caravan een omgebouwde LPG tanken gebouwd naar dampgastank.na 20 jaar
Is de caravan inclusief damgastank vervangen door een camper tot op de dag van vandaag heb ik 2 dampgasflessen in de camper, zijn ongeveer 8 maanden per jaar onderweg en zerven tussen noordkaap en grens Iran, Irak, sirie. In alle landen hebben we L.P.G.getankt. In de 42 jaar dat we onderweg zijn is ons zegge en schrijve slechts 1x
Geweigerd (nabij FATIMA portugal) en 1x stond er bij het tankstation een bortje verboden voor campers.in de meeste gevallen werden we door de pomphouder geholpen
Waar praat je nog over
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80404
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Waar LPG tanken in dampgasfles met buitenvuller in de buurt van Delft?



Bericht door Dafluc »

Over het feit dat er in ons land regels zijn ten aanzien van het tanken van lpg. En er verschil gemaakt is tussen het gebruik als brandstof voor aandrijving en verwarming en om op te koken. Heel ingewikkeld allemaal. Is hier uitvoerig voorbij gekomen. Enige wat je moet onthouden is dat het niet aan de pomphouder ligt.
Afbeelding
Valentijndag 1945

Re: Waar LPG tanken in dampgasfles met buitenvuller in de buurt van Delft?



Bericht door Valentijndag 1945 »

:cheers: en daarom altijd nederland overslaan met tanken, hij is ook nergens zo duur als in nederland :lol3:
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Waar LPG tanken in dampgasfles met buitenvuller in de buurt van Delft?



Bericht door jepebe »

Sjee wat een reacties...

Ik wilde LPG tanken in NL omdat ik dezelfde avond de boot naar Engeland pakte en daar wat vrij wilde staan ( mag ook niet...) Het gemak van volle tanks en dan een jaar geen omkijken tov hier in Engeland zoeken.....

Inmiddels ben ik perfect geholpen via pb. Tanks dus lekker gevuld en genietend in Engeland. Pompbediende die weigerden zij. Keurig in hun waarde gelaten en zullen zonder trauma de rest van hun leven kunnen voltooien.

Kennelijk trof ik net twee tankstations waar men streng was.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6072
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Waar LPG tanken in dampgasfles met buitenvuller in de buurt van Delft?



Bericht door TestCase »

Kijk! Dubbel pech inderdaad.
Fijne reis!

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Camper-T
Berichten: 1179
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Waar LPG tanken in dampgasfles met buitenvuller in de buurt van Delft?



Bericht door Camper-T »

Dafluc schreef:
wo 27 jul 2022, 17:51
Over het feit dat er in ons land regels zijn ten aanzien van het tanken van lpg. En er verschil gemaakt is tussen het gebruik als brandstof voor aandrijving en verwarming en om op te koken. Heel ingewikkeld allemaal. Is hier uitvoerig voorbij gekomen. Enige wat je moet onthouden is dat het niet aan de pomphouder ligt.
Daarom zou het prettig zijn als instellingen als het NKC zich hard maakt voor G607 keuringen zodat we mogelijk wel LPG aan de pomp kunnen tanken.
Gewoon meenemen in de jaarlijkse APK, desnoods via een apart keuringsstation maar zodat je een keuringsstickertje op de bun hebt en legaal tankt.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80404
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Waar LPG tanken in dampgasfles met buitenvuller in de buurt van Delft?



Bericht door Dafluc »

Het is mede te danken aan de NKC dat er recent een wetswijziging is doorgevoerd. Helaas is er nu wel een toevoeging voor het verwarmen uit dezelfde tank, maar niet voor het koken. De betreffende instantie had het niet helemaal begrepen schijnbaar. Dus de club is er echt wel mee bezig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Waar LPG tanken in dampgasfles met buitenvuller in de buurt van Delft?



Bericht door 309T16 »

Dus de Truma op LPG en diepvriesmaaltijden m.b.v. de Lithium-accu en magnetron is een toegestaan concept in NL?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80404
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Waar LPG tanken in dampgasfles met buitenvuller in de buurt van Delft?



Bericht door Dafluc »

'In Nederland is het alleen toegestaan om LPG te tanken als het voertuig op LPG wordt aangedreven. Daarnaast mag er een voorziening zijn om met dezelfde tank een verwarmingsinrichting te gebruiken. Het is niet toegestaan om om dezelfde tank ook te gebruiken voor andere doeleinden dan verwarmen".

De eerste zin is een daalder waard. De hele tekst staat hier: klik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6072
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Waar LPG tanken in dampgasfles met buitenvuller in de buurt van Delft?



Bericht door TestCase »

Dus voor eenieder die op diesel rijdt is er niets veranderd. Het is in NL en IT gewoon niet toegestaan maar tanken lukt vaak wel gelukkig.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80404
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Waar LPG tanken in dampgasfles met buitenvuller in de buurt van Delft?



Bericht door Dafluc »

Klopt. En ik moet mijn opmerking over een recente wetswijziging bijstellen. Dat was namelijk al per 1-1-2016. (Schrok er zelf van). Hier lees je er meer over: klik.
Afbeelding
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Waar LPG tanken in dampgasfles met buitenvuller in de buurt van Delft?



Bericht door CaradoT135 »

Dafluc schreef:
do 28 jul 2022, 12:16
'In Nederland is het alleen toegestaan om LPG te tanken als het voertuig op LPG wordt aangedreven.
Je moet wel "bij een pompstation" toevoegen anders klopt het niet.

Uit je andere link:
Alleen bij gasvulstation

Als reden noemt het ministerie dat de lpg-tank voor de motorbrandstof bij de apk wordt gecontroleerd en eventuele andere dampgastanks niet. Gebruik hiervan is overigens niet verboden, maar ze mogen officieel alleen bij een gasvulstation worden gevuld.
Plaats reactie