Elektrisch basisvoertuig voor de zelfbouwer
- dedruivenplukker
- Berichten: 7116
- Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08
Elektrisch basisvoertuig voor de zelfbouwer
Oorspronkelijke link: https://www.graf-nutzfahrzeuge.de/fahrz ... ransporter
Wel voor het inbouwen een paar batterijtjes er uit, of C1 halen.
Leergewicht 3200Kg
Wel voor het inbouwen een paar batterijtjes er uit, of C1 halen.
Leergewicht 3200Kg
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Elektrisch basisvoertuig voor de zelfbouwer
"Batterij mogelijk defect". Wagen is dus van 0 waarde want zo'n accupakket kost een vermogen. Niet aan beginnen dus.
Re: Elektrisch basisvoertuig voor de zelfbouwer
Als je het zelf uitzoekt dan kan het goedkoper
Groeten Kampo
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Elektrisch basisvoertuig voor de zelfbouwer
Geef me dit aanbod binnen vijf jaar en ik koop hem.
Onze huidige is ''bijna'' dezelfde pakketkoffer 80 cm korter.
We zullen wel moeten... Vrees ik.
En dat C rijbewijs geeft dan weer extra mogelijkheden, dak vol en de wanden dus ook. (Lees met zonnepanelen).
Als je morgen een autocar koopt dan weet je toch ook de verborgen gebreken niet.
En van elektro heb ik meer kaas gegeten dan van mechanica.
Dus ja, maar pas binnen vijf jaar als het echt moeten zal.
Tot dan rijden we op diesel.
Onze huidige is ''bijna'' dezelfde pakketkoffer 80 cm korter.
We zullen wel moeten... Vrees ik.
En dat C rijbewijs geeft dan weer extra mogelijkheden, dak vol en de wanden dus ook. (Lees met zonnepanelen).
Als je morgen een autocar koopt dan weet je toch ook de verborgen gebreken niet.
En van elektro heb ik meer kaas gegeten dan van mechanica.
Dus ja, maar pas binnen vijf jaar als het echt moeten zal.
Tot dan rijden we op diesel.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- dedruivenplukker
- Berichten: 7116
- Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08
Re: Elektrisch basisvoertuig voor de zelfbouwert
(Nog) niets voor mij.
Met zo'n batterijenauto moet je naar mijn idee flink reizen om het een beetje rendabel te maken.
En ik merk dat ik steeds langzamer ga reizen.
Een ouwe diesel camper wordt alleen maar meer waard als die een paar jaar in de schuur staat te verstoffen.
Dan is het weer starten en lopen.
Met zo'n batterijenauto moet je naar mijn idee flink reizen om het een beetje rendabel te maken.
En ik merk dat ik steeds langzamer ga reizen.
Een ouwe diesel camper wordt alleen maar meer waard als die een paar jaar in de schuur staat te verstoffen.
Dan is het weer starten en lopen.
Laatst gewijzigd door dedruivenplukker op vr 22 jul 2022, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Electrisch voertuig juiste link
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Elektrisch basisvoertuig voor de zelfbouwer
Topicje even een beetje "opgelapt", met mijn hartelijke dank voor de (inmiddels verwijderde) ondersteuning
Alleen is Dedruivenplukker nu ongewild eigenaar geworden van dit topic...
Desgewenst wil ik het ook wel verwijderen hoor.
Alleen is Dedruivenplukker nu ongewild eigenaar geworden van dit topic...
Desgewenst wil ik het ook wel verwijderen hoor.
Re: Elektrisch basisvoertuig voor de zelfbouwer
Prima zo, dankjewel Aloys
Peter
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
- evdoetelaar+larana
- Berichten: 6714
- Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
- Locatie: Schijndel
Re: Elektrisch basisvoertuig voor de zelfbouwer
In deze video een voorbeeld van de ombouw van een VW-(camper)bus naar volledig electrisch. Gewichtstoename electrisch pakket t.o.v. de standaard motor + 60 kg. https://www.youtube.com/watch?v=fgChauOQUOU
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Re: Elektrisch basisvoertuig voor de zelfbouwer
Electrisch is leuk om uitstoot te verwijderen uit de binnenstad. Ik kan me niet voorstellen dat dat de plek is waar een camper hoort. In andere gevallen hybride of verbrandingsmotor. Als we dan toch kijken naar milieu dan is de hybride de meest optimale mede doordat de verbrandigsmotor altijd op haar meest efficiente toerental kan draaien plus alle benutbare energie die de motor maakt wordt ook gebruikt. Dat is het grootste nadeel van een verbrandingsmotor, het grootste deel van het toerenbereik is niet efficient, maar wel nodig om de wagen prettig te kunnen gebruiken.
De echte winst bij electrisch rijden moet nog komen want de electronen die je nu tankt zijn nu nog gebaseerd op 6% hernieuwbare bronnen met 94% groencertificaat op steenkool, gas en andere eenmalig te gebruiken brandstoffen om op 100% groene stroom te komen. Totdat dat anders is ga je met electrisch rijden het milieu niet verbeteren.
Maargoed, dat is mijn irritatie op het huidige beleid. Ga door met de discussie.
De echte winst bij electrisch rijden moet nog komen want de electronen die je nu tankt zijn nu nog gebaseerd op 6% hernieuwbare bronnen met 94% groencertificaat op steenkool, gas en andere eenmalig te gebruiken brandstoffen om op 100% groene stroom te komen. Totdat dat anders is ga je met electrisch rijden het milieu niet verbeteren.
Maargoed, dat is mijn irritatie op het huidige beleid. Ga door met de discussie.
- DucatoDolf
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Elektrisch basisvoertuig voor de zelfbouwer
Aangezien het topic afdwaalt; ik vind een hybride Ducato wel een goed idee. Zit al vast te dromen van een nieuwe bus, maar volledig elektrisch vind ik voor onze camperreizen gewoon nog te onhandig. Dus ff gegoogeld. kwam ik dit tegen: https://www.camperland.be/techniek/e-ca ... assis-hpc/
Verder gezocht naar de basis:https://www.alko-tech.com/nl_nl/Voertui ... is_pdt_590
Achteraf inbouwen niet mogelijk of rendabel Maar enfin, lijkt mee een leuke optie bij m'n nieuwe bus
Vinden we hier van?
Alleen @SethSpace heeft het een keer aangehaald, maar er is niet echt over geluld hier.
Verder gezocht naar de basis:https://www.alko-tech.com/nl_nl/Voertui ... is_pdt_590
Achteraf inbouwen niet mogelijk of rendabel Maar enfin, lijkt mee een leuke optie bij m'n nieuwe bus
Vinden we hier van?
Alleen @SethSpace heeft het een keer aangehaald, maar er is niet echt over geluld hier.
- seth_space
- Berichten: 8596
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Elektrisch basisvoertuig voor de zelfbouwer
Dat lijkt me aantoonbaar onjuist. De energieomzetting van brandstof in een auto naar energie om te rijden is veel onrendabeler dan het grootschalig opwekken van electrische energie. (dmv kerncentrales, Oliegestookt, steenkool gestookt etc..) Daarnaast nog wind en zonneenergie.
Kortom, electrisch rijden kost minder energie en vervuilt dus minder dan brandstof rijden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
-
- Berichten: 622
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Elektrisch basisvoertuig voor de zelfbouwer
Vinden we hier van?
We staan aan het begin van de ontwikkeling en er zijn altijd mensen die het nieuwste willen.
Met €60k wagen en chassis valt het voor zelfbouw af.
Camperlevensduur is 20 jaar of meer vraag is of je die accu's zo lang goed kunt houden.
Maar als je dit kunt betalen lig je over levensduur niet wakker lijkt mij.
De voordelen van hybride met een actie radius van 50 max 100km zie ik nog niet zo. Euro 6 diesels zijn heel schoon als we nou stoppen met die diesels in de ban te doen is er nog tijd genoeg voor elektrische of waterstof ontwikkelingen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Re: Elektrisch basisvoertuig voor de zelfbouwer
Iedereen,heeft het toch kunnen zien op TV de E cars,welke allemaal geladen moesten worden,maar er was onderweg,( Frankrijk) geen laad mogelijkheid , en dat was nog maar de personenauto,welke maar de helft,van de km haalt,van wat men beweerd( of je moet met 80/100 km per uur rijden,tijdens je vakantie, maar intussen Stijgt de energie prijs voor deze voertuigen,ook al gestaag,de banden slijtage is hoger,het onderhoud is duurder,dus tegen de tijd dat deze ook als Camper geschikt is , zal deze zeker weer duurder zijn buiten de aanschafprijs, dan de huidige Diesel?
Hans