Elektrisch basisvoertuig voor de zelfbouwer

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Elektrisch basisvoertuig voor de zelfbouwer



Bericht door de Jonckheer »

En dan hebben we het nog maar niet over de vervuilende smeerboel waar die accu's van gemaakt zijn. En oh ja, de brandweer is ook heel blij met e-auto's. Gaan ze in de hens (en dat gebeurt zo af en toe) kunnen ze hem niet blussen maar moet ie 24 u onder water worden gedompeld anders gaat ie niet uit. Kun je nagaan wat een rotzooi dat is, die accu's.
Het is een tussenstation wat je het beste kunt overslaan en wachten op waterstof. Dat kan desnoods worden gebruikt als brandstof in een gewone verbrandingsmotor, heb je helemaal geen chemische bende meer nodig.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Elektrisch basisvoertuig voor de zelfbouwer



Bericht door HoK »

seth_space schreef:
zo 24 jul 2022, 20:17
[...]
Dat lijkt me aantoonbaar onjuist. De energieomzetting van brandstof in een auto naar energie om te rijden is veel onrendabeler dan het grootschalig opwekken van electrische energie. (dmv kerncentrales, Oliegestookt, steenkool gestookt etc..) Daarnaast nog wind en zonneenergie.
Kortom, electrisch rijden kost minder energie en vervuilt dus minder dan brandstof rijden.
Kan ik zo geen goede literatuur van vinden, wel een interessant onderwerp. Kan me voorstellen dat het stroomnet ook niet 100% efficient is (omvormers van hoog naar laagspanning, kabelverliezen, onstabiele belasting [juist door stroomopwekking door zon en wind] van stroom-opwekkende apparaten [kolen en biomassa vooral] waardoor verliezen ontstaan).

De totale CO2 footprint zul je naar moeten kijken. En daar is de hybride veruit de optimale factor nu (nu stroom nog maar 94% bestaat uit fossiel met groencertificaten). Gaat een auto <180000km mee dan strijkt de verbrandingsmotor. Bij >180000km wint de electrische. Uitgaande van geen reparaties en geen vervangingen van accupaketten.

Maar dat terzijde. Ik ben niet tegen electrische voertuigen, maar de bron van de electriciteit maakt het verschil in milieubelasting. Ga je roepen ik zorg voor het milieu want ik rij electrisch dan klets je. Voor het belastingvoordeel moet je het doen. Voor een camper zou ik hybride of diesel gaan maar electrisch overslaan voor nu. Levensduur van accu matcht niet met de levensduur van het voertuig. Daarnaast houdt een accu van constante en regelmatige belasting. Wat een camper ook niet heeft.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Elektrisch basisvoertuig voor de zelfbouwer



Bericht door seth_space »

Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Elektrisch basisvoertuig voor de zelfbouwer



Bericht door de Jonckheer »

Kijk eens hier, dé oplossing voor het laadprobleem: :lol3:

FYtK8roX0AIIdjh.jpg
Plaats reactie