Mercedes Sprinter L3H2 voor ombouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Mercedes Sprinter L3H2 voor ombouw



Bericht door roccade »

Na goed een jaar de plannen stil te hebben gelegd, gaat het bloed weer kruipen waar het niet gaan kan...

Inmiddels internet aan het afstruinen naar een Sprinter L3H2.
Echter kom ik er niet helemaal uit met het verschil tussen 311, 313 en 316 cdi, behalve het verschil in PK's...

1. is een 311 voldoende om mee te komen?
2. het betreffen alledrie toch dezelfde motor, maar enkel ander motormanagement?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2200
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Mercedes Sprinter L3H2 voor ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Hier al gekeken?:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Sprinter

Hier staan duidelijk de verschillen.

Vaak kan uit hetzelfde blok tal van configuraties gemaakt worden. Waardoor bijvoorbeeld alleen het aantal pk's verschilt. Vaak wordt koppel niet vermeld, maar zeker voor een camper veel belangrijker om naar te kijken. In dit geval dus hoe hoger het nummer hoe meer pk EN koppel.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10179
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Mercedes Sprinter L3H2 voor ombouw



Bericht door Peter LMC »

De 311 en 313 zijn 4 cilinders en de 316 is een 5 cilinder.
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Mercedes Sprinter L3H2 voor ombouw



Bericht door roccade »

DucatoDolf schreef:
do 21 jul 2022, 20:05
Hier al gekeken?:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Sprinter

Hier staan duidelijk de verschillen.

Vaak kan uit hetzelfde blok tal van configuraties gemaakt worden. Waardoor bijvoorbeeld alleen het aantal pk's verschilt. Vaak wordt koppel niet vermeld, maar zeker voor een camper veel belangrijker om naar te kijken. In dit geval dus hoe hoger het nummer hoe meer pk EN koppel.
Ik snap het lijstje niet helemaal :(
Als ik het goed lees heeft de 311 150pk en 330NM en is het een 4-cilinder?
Maar waarom staat de 215 t/m 515 hier dan ook bij?
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Mercedes Sprinter L3H2 voor ombouw



Bericht door roccade »

+Onderweg+

Re: Mercedes Sprinter L3H2 voor ombouw



Bericht door +Onderweg+ »

Die 311 is wellicht wat aan de 'lichte' kant met 110PK. Je kunt zo'n 311 ook laten tunen naar 130 of zelfs 150PK (kom maar op met al die negatieve reacties over tunen en geef gelijk ook een paar voorbeelden van motoren die 'in de soep' zijn gedraaid door tunen of verzekeringsproblemen :crazy: )

Ik heb zelf 8 jaar geleden een 308Cdi (82PK, 200Nm) laten tunen naar 120PK/300Nm. Kan ook naar 145PK, 107kW en 330Nm. Maar dat vonden wij niet nodig. Wij wilden alleen wat sneller kunnen accelereren. Kruissnelheid met onze Maxi is ca. 95 km p/u. Verbruik 1 op 10. Sprintshift 6-bak.

In de advertentie staat dat de camper al is getuned.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10179
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Mercedes Sprinter L3H2 voor ombouw



Bericht door Peter LMC »

Peter LMC schreef:
do 21 jul 2022, 20:26
De 311 en 313 zijn 4 cilinders en de 316 is een 5 cilinder.
OK dan kun je dit vergeten. :wtf:
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7486
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Mercedes Sprinter L3H2 voor ombouw



Bericht door ducati 900 »

Zit dezelfde motor in als in mijn Vito 108 CDI, maar met intercooler en
andere ECU.
De ene 311 heeft wel een intercooler en andere weer niet.
De 313 heeft altijd een intercooler.
Voor de rest zijn de blokken 100% hetzelfde.


Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Mercedes Sprinter L3H2 voor ombouw



Bericht door roccade »

Hoe kom ik daarachter? en wat zijn de voor- nadelen?
Laatst gewijzigd door Aloys op vr 22 jul 2022, 7:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Mercedes Sprinter L3H2 voor ombouw



Bericht door kampertjes »

Eh… proefrit misschien? Je moet zelf bepalen of het genoeg is. Let ook op toerental, bij lichtere motor is dat doorgaans hoger en dat kan gaan vervelen op het lange eind.
Lijkt verder mooie bus, taxibus o.i.d. geweest zo te zien.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2200
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Mercedes Sprinter L3H2 voor ombouw



Bericht door DucatoDolf »

roccade schreef:
do 21 jul 2022, 20:30

Ik snap het lijstje niet helemaal :(
Als ik het goed lees heeft de 311 150pk en 330NM en is het een 4-cilinder?
Maar waarom staat de 215 t/m 515 hier dan ook bij?
Snap het ook niet helemaal. Maar de 311 heeft 110pk. De 315 zal dan de 150pk versie zijn. Heb het kenteken gecheckt en er staat 80 kw bij. Dat is ongeveer 110pk. Dit geeft het type nummer ook als indicatie. Maar zoals gezegd istie wel getuned.

Weegt overigens nu al 3ton. Wordt krap.
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Mercedes Sprinter L3H2 voor ombouw



Bericht door roccade »

bijna 3ton idd, had ik nog niet gezien
das wel een beperkende factor...

Zou dat gewicht komen door de Jany vloer die erin ligt?
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Mercedes Sprinter L3H2 voor ombouw



Bericht door roccade »

de Jany vloer verwijderen is wellicht een optie.
Echter hoe monteer ik dan een tweezitsbank? Zitten hier standaard bevestigingspunten voor?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2200
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Mercedes Sprinter L3H2 voor ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Het vele glas? Geen idee of een glaspaneel zwaarder is dan het staal wat er voor in de plaats zat. Het is natuurlijk ook gewoon de grootste Sprinter die er is, dat weegt. En vergeet de trekhaak niet. Zijn ook de nodige kilo's. En hij zal met de camperuitrusting gewogen zijn, dus dat scheelt wel. Die stoelen wegen ook niet niks. Met 4 personen ga je bijna niet op reis kunnen. Dus stoelen eruit en opnieuw wegen. Eventueel (maar dat is eigenlijk te gortig) de ramen vervangen door kunststof. Kun je er achterin wel zo'n wand verbreder opzetten waardoor je in de breedte kunt slapen.

Met al dat glas en die vloer en die stoelen misschien niet de meest handige basiswagen. (de mijne heeft ook rondom glas en een stoelenframe van dieplood, maar mijn auto is gewoon veel kleiner) Of je moet er niet veel meer bij willen maken en goed wegen bij je vakantiespullen. Het kan. Dat geloof ik, maar het blijft krapjes.

Weet je zeker dat je 4 personenconfiguratie nodig hebt? Niet lullig bedoeld, maar veel mensen willen persé 2 extra zitplaatsen voor die ene week in hun leven dat 'de kleinkinderen' mee gaan. Hartstikke lief natuurlijk, maar laat paps en mams die kiddos gewoon brengen en halen bij die camping waar je staat en laat daar niet je hele camper op aanpassen. Maar wij hebben geen kinderen/kleinkinderen, dus waarschijnlijk sta ik in deze aan de wal als beste stuurlui.
Plaats reactie