Hond in de kampeerbus: waar en hoe?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Heidi69
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 17 jul 2022, 10:33

Re: Hond in de kampeerbus: waar en hoe?



Bericht door Heidi69 »

Zolang ik onder de 6 meter blijf en het geen officiële camper is, zal het geen probleem zijn om een parkeervergunning te krijgen, zoals ik het lees. We gaan het zien. Als ik iets koop vraag ik gewoon een parkeervergunning aan. Dan zie ik wel of ik hem krijg. Lukt het niet, zal ik toch een stalling moeten vinden. Helaas kan ik het niet testen want je kunt alleen een parkeervergunning aanvragen voor een voertuig wat op je naam staat.

Ik weet dat ik BTW en BPM moet betalen voor een jonge bedrijfsbus. Dat calculeer ik in de aanschafprijs in. Goeie tip over de motorrijtuigenbelasting voor een bedrijfsbus. Dank. Ik zal hem meteen laten omzetten naar personenauto want ik heb geen zin in een naheffing en boete.

De keus nu is een jonge euro 6 zodat ik ook een stad in kan en een kleine kans op problemen onderweg of juist een oldtimer van minimaal 40 jaar die ik eerst helemaal laat reviseren. Beide versies zijn erg duur. Nog genoeg om over na te denken dus.
Heidi (vrouw, 53) en Nova (hond, 5) uit Maastricht willen op pad :)
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Hond in de kampeerbus: waar en hoe?



Bericht door tranny »

Heidi69 schreef:
zo 31 jul 2022, 1:25

De keus nu is een jonge euro 6 zodat ik ook een stad in kan en een kleine kans op problemen onderweg of juist een oldtimer van minimaal 40 jaar die ik eerst helemaal laat reviseren. Beide versies zijn erg duur. Nog genoeg om over na te denken dus.
Daarmee praat je ook gelijk weer over 2 uitersten, houd er goed rekening mee dat een oldtimer ook de nodige nadelen kent.
- cursus onthaasten gaan volgen: 80 km/h is een mooie snelheid bij gebrek aan 5e en 6e versnelling en bergop wordt het nog wat trager, en met een beetje geluk heb je nog iets van stuurbekrachtiging en rembekrachtiging
- basiscursus voertuigtechniek en sleutelen gaan volgen
- veel meer onderhoud nodig: minimaal elke 10.000 km wel een grote beurt waarbij de vele vetnippels en afstellingen niet vergeten moeten worden, en niet elk garagebedrijf is tegenwoordig nog even bekwaam met die ouderwetse techniek
- ze kunnen heel goed roesten op de meest vreemde plekken, aan roestpreventie werd destijds zo goed als niets gedaan... goede exemplaren moet je met een vergrootglas zoeken, het merendeel heeft al de nodige laswerken ondergaan waarvan je je af moet vragen op welke wijze het gebeurt is (plamuur en dikke lagen tectyl verbergen vaak veel oude ellende)
- dorstig qua brandstofverbruik
- onderdelenvoorziening kan aardig problematisch zijn, het ligt namelijk niet meer bij de merkdealers op voorraad... in de praktijk dus zelf een preventief onderdelenmagazijntje aan gaan leggen als je bij problemen niet eerst 2 maand op zoek wilt naar een vervangend onderdeel voordat je weer verder kunt rijden
- weinig tot geen rijcomfort gaan verwachten: ze zijn lawaaierig, tochtig, stoterig en alles qua comfort wat meer is als een dashboardkacheltje en asbak zal je er zelf in moeten bouwen
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Heidi69
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 17 jul 2022, 10:33

Re: Hond in de kampeerbus: waar en hoe?



Bericht door Heidi69 »

Bedankt Tranny voor je reactie.
Wat je schrijft over het onderhoud van een oldtimer is heel waar. Er kwamen nogal wat jeugdherinneringen naar boven. Mijn ouders hadden een klein transportbedrijf en ik kan mijn vader uittekenen met een vetspuit in z'n hand. Hij had 40 jaar geleden eerst een DAF en daarna een MAN. Er was altijd wel iets wat aan die wagens moest gebeuren.
Dat onderhoud is wel een issue. De kosten ervan maar inderdaad ook in een willekeurig land een garage vinden die dat nog kan. Ik heb nog wat gelezen en Youtube filmpjes bekeken en ik heb toch het idee dat de meeste mensen die zo'n oldtimer kopen zelf heel goed kunnen sleutelen en dat ook leuk vinden. Dat geldt ook voor dingen als roest inderdaad, dat moet je goed bijhouden en die kan goed verborgen zitten. In het 40+ jarige bestaan van een wagen is natuurlijk heel veel gebeurd.
Als kind vond ik dat gehobbel in die vrachtwagen en op de Lanz heerlijk maar het heeft mijn vader z'n rug gekost en z'n gehoor door het lawaai. Daar zit ik niet op te wachten en uiteindelijk ga ik toch heel wat kilometers maken, hoop ik. Dan is wat comfort toch wel heel fijn.

Ik denk dat ik begin met een jonge bus, die naar mijn zin maak en ga beginnen met rondreizen. Bevalt het reizen dan kan ik dat met de bus blijven doen of toch iets anders, zoals een groter voertuig bouwen, gaan doen. Dan heb ik de ervaring met het bouwen van en reizen in de bus en kan ik het tweede voertuig nog beter maken.
Of ik stop met reizen, het kan natuurlijk ook heel erg tegenvallen.

Een wagen hoeft niet snel te zijn, ik ben met vakantie maar aan de andere kant wil ik wel een beetje soepel een berg op kunnen rijden. Het is ook niks als je een heel sliert auto's achter je aan hebt. Stuurbekrachtiging is wel heel fijn. Ik had een Polo zonder ooit en dat was al zwaar. Ik wil er nog niet eens aan denken hoe het parkeren en bochten nemen met een grote, zware vrachtwagen is.
Voertuigtechniek en sleutelcursus zit sowieso in de planning. Altijd nuttig.
Net als een basisvoorraad onderdelen. Die ziet er bij een jonge bus anders uit natuurlijk maar ik lees wel vaker dingen als "ik zit in Verwegistan en mijn pomp of noem maar op is stuk en hier niet te krijgen of het duurt heel lang" Daarom een set gereedschap en onderdelen, specifiek voor mijn bus.

Ik vind dit forum zo fijn. Hier kan ik mijn ideeën toetsen en fijn slijpen zodat ik straks de beste uitkomst heb 👍🏼😁
Heidi (vrouw, 53) en Nova (hond, 5) uit Maastricht willen op pad :)
Plaats reactie