Hond in de kampeerbus: waar en hoe?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Heidi69
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 17 jul 2022, 10:33

Hond in de kampeerbus: waar en hoe?



Bericht door Heidi69 »

Hallo allemaal. Ik ben Heidi en ik woon samen met mijn kat en hond in Maastricht. Mijn kinderen zijn allemaal de deur uit en ik hoef niet meer te mantelzorgen, daarom is het tijd om een langgekoesterde wens in vervulling te laten gaan: korter en langer rondtrekken door binnen- en buitenland met een camper/kampeerbus.

Mijn kampeerervaring beperkt zich tot 4 jaar in een luxe caravan op prima campings met alle nodige en onnodige voorzieningen maar het was lang genoeg om te weten dat ik kamperen heerlijk vind. Nu ik samen met mijn hond op pad ga ben ik meer van basic en off grid.
Ik zit nog helemaal in de oriënterende fase en waarschijnlijk ga ik pas voorjaar 2023 echt beginnen maar dat geeft me wel tijd voor een gedegen voorbereiding.

Wat ik tot nu toe heb bedacht:
-de kampeerbus is bedoeld voor mij en mijn hond. Mijn kinderen zullen hem vast wel eens willen lenen dus er moet plaats zijn voor twee personen.
-gezien mijn speciale wensen, de kosten en de wachttijden voor een camper of een te laten bouwen kampeerbus, ga ik voor een zelfbouwbus.
-een aantal zaken zal ik toch moeten uitbesteden want we zijn geen van allen klussers. Electra en dakventilators bijvoorbeeld.
-ik denk aan een euro 6 dieselbus vanaf 2016. Als het lukt om alles er in te krijgen, een L2H2. Anders een L3. Desnoods haal ik een C1 rijbewijs maar liever niet natuurlijk.
-ik hou erg van afgelegen gebieden, denk zand en modder. Daarom denk ik aan een 4x4 zodat ik ook weer uit dat gebied kom.
-ik ben maar 168 cm maar mijn zonen zijn tegen de twee meter. Daarom denk ik aan een bed in de lengte. Het bed moet tweepersoons zijn maar hoeft niet heel breed te zijn, we zijn allemaal redelijk smal. Ook wil ik in ieder geval een vast bed.
-een toilet is onmisbaar en een douche zou heel fijn zijn. Ik dacht aan een frans bed met een douche/wc ernaast.
-een keuken met spoelbak, bergruimte en een inductie kookplaat. Ik wil geen gas in mijn bus.
-zonnepanelen en accu's uiteraard.
-ik hoef geen bankje oid maar ik wil wel de voorstoelen draaibaar met klaptafeltjes er voor

Tot zover geen gekke dingen denk ik maar nu mijn grote uitdaging, mijn hond. Nova is een Mechelse Herder van 5 jaar met nogal wat issues. Verlatingsangst bijvoorbeeld. Dat maakt dat ze in paniek alles sloopt als ik weg ga. Zeker als het een nieuwe situatie is zoals in de kampeerbus.
Ook is ze natuurlijk vrij groot en heeft ze de ruimte nodig. Ook moet er extra ventilatie en airco in de bus komen zodat ze het niet te warm krijgt.

Voor in de auto heb ik ooit een uitbraakbestendige hondenkooi laten maken die ze, ondanks verwoede pogingen, niet stuk heeft weten te krijgen. Voor in de bus dacht ik zo'n soort kooi onder het bed. Dan heeft ze de ruimte maar zit ze toch veilig. Mijn idee was om er dan twee schuifdeuren in te laten maken. Eentje de bus in voor als we niet rijden en een voor door de achterklep. Het bed komt aan de achterkant, tegen de klep/deuren. Zij zit dan onder het bed en met de klep/deuren open heeft ze frisse lucht en met de schuifdeur van de kooi open kan ze naar buiten. In de deuren of de klep wil ik nog een extra ventilator laten zetten zodat ze onder het rijden of als de deuren dicht zijn genoeg frisse lucht heeft.

Voor zover ik het nu kan bekijken is onder het bed de meest ruime plek en kan ze daar lekker op haar gemak liggen. Dan heeft ze haar eigen plek waar ik niet steeds over haar heen hoef te stappen en is ze veilig onder het rijden. Plus dat het interieur heel blijft als ik even een winkel in moet voor nieuwe voorraad.

Heel verhaal, tips en op- en aanmerkingen zijn zeker welkom.
Heidi (vrouw, 53) en Nova (hond, 5) uit Maastricht willen op pad :)
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Hond in kampeerbus. Waar en hoe?



Bericht door campertje »

Hallo Heidi,

Ik heb geen oplossing voor je hond maar ik heb wel bedenkingen bij:
Basic en off grid in combinatie met;
Inductie kookplaat, geen gas dus compressor koelkast, extra ventilatie en airco (ivm hond).

Dat worden heeeel veel zonnepanelen en een super groot accu pakket (en een behoorlijk prijskaartje :( )
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Hond in de kampeerbus: waar en hoe?



Bericht door PaulBng »

Heidi heeft het over een ventilator, niet over een airco!

Heidi, met jouw wensen moet je wel aan een stevige lithium accu denken (en dan wel de goede soort). En daar zit wel een behoorlijk prijskaartje aan, want behalve de accu komen er nog meer specifieke onderdelen bij.

Maar wij kunnen niet in jouw portemonnee kijken...

Geen gas betekent verwarmen (als je dat al wil) op diesel.


Paul
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Hond in de kampeerbus: waar en hoe?



Bericht door Cee Pee »

Heidi heeft het echt wel over airco.
Ook moet er extra ventilatie en airco in de bus komen zodat ze het niet te warm krijgt.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Hond in de kampeerbus: waar en hoe?



Bericht door EasyBee »

Inductie koken + koelkast + airco = hele flinke investering in zonnepanelen en vooral accupakket.
Niet op stroom koken en verwarmen is prima te doen op diesel en die heb je toch al in je tank zitten.
Maar diesel kookplaat is niet goedkoop.

Dan het onderwerp in de titel, de hond. In heel veel landen mag een hond helemaal niet los in de auto zitten liggen of staan tijdens het rijden en moet aan de riem. Daar zijn zelfs gewoon sets voor te koop om ze aan de veiligheidsriem of iso fix vast te maken. Alternatief is uiteraard een bench. Die bench zou je ook kunnen gebruiken voor als de hond in de camper moet blijven en jij op stap bent. Klinkt zielig voor de hond, maar is wel een veilige oplossing.
Ik zal nu wel enkele hondenliefhebbers over me heen krijgen, maar dat moet dan maar.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hond in de kampeerbus: waar en hoe?



Bericht door Bas vd laar »

Airco, verwarming, inductie, zonnepanelen en lithium accu's gaat je zo 25.000 euro kosten als je het moet laten inbouwen, waarschijnlijk nog meer.
Vooral de airco of verwarming aan op stroom, terwijl je niet aan de paal staat, vergt enorm veel investeringen in o.a. accu's en panelen en rest van de elektra die erbij komt kijken.
Dan wil je nog een 4x4 bus vanaf 2016 ongeveer, 4x4 maakt het nog veel duurder.
En dan nog andere zaken laten inbouwen.

Ik weet niet wat je budget is, maar met een ton red je het niet.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Hond in de kampeerbus: waar en hoe?



Bericht door Sandor Gora »

EasyBee schreef:
do 21 jul 2022, 17:03
... bench zou je ook kunnen gebruiken voor als de hond in de camper moet blijven en jij op stap bent.
Ik zal nu wel enkele hondenliefhebbers over me heen krijgen, maar dat moet dan maar.
Nee hoor, in het algemeen kan een hond getraind worden om rustig en veilig een poosje alleen in camper/bench te zijn, zodat je even boodschappen kunt doen. Hond van TS heeft blijkbaar erge verlatingsangst. Maar Heidi, wellicht valt er toch nog wat te oefenen en te gewennen.
Ik heb 1 keer naast lui gestaan waar de hond elke keer in de garage opgesloten werd. Alleen en in het donker dus. Heb nog spijt dat ik geen actie ondernomen heb....

Iets anders: de kinderen zijn de deur uit, schrijf je. Dan mag je nu gerust even geen Altijdzorgende Moeder zijn. Maak die camper voor jouzelf en je hond, zou ik zeggen.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Hond in de kampeerbus: waar en hoe?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Los van de oplossing voor de hond, is je wensenlijst qua electra(verbruik) wel ambitieus. Realiseer je dat ventilator(en), airco en inductiekoken nogal wat vermogen vragen en een aanslag zijn op je beschikbare accucapaciteit. En dan heb je ook nog de gangbare verbruikers, zoals koelkast, verlichting, waterpomp, ventilator van de kachel, opladen telefoons en laptop, radio en/of TV. Je kan een forse accu nemen, maar die accu moet je ook weer voldoende kunnen laden.

De mogelijkheden om veel Wp aan zonnepanelen op een camperbuslengte L2 en L3 te plaatsen zijn beperkt (zeker als je meerdere dakluiken gaat plaatsen). Je kan ook een stevige laadbooster plaatsen die de hh-accu laad tijdens het rijden. De energiehuishouding (ontladen en laden van de accu) moet in balans zijn.

Probeer een overzicht te maken met een objectieve inschatting van je dagelijkse stroomverbruik, hoeveel Wp je maximaal op het dak kan plaatsen en hoeveel je van denkt te gaan rijden om met een laadbooster de hh-accu te laden.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Heidi69
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 17 jul 2022, 10:33

Re: Hond in de kampeerbus: waar en hoe?



Bericht door Heidi69 »

Wat een reacties al, bedankt :-B
Mijn plan begint ambitieus, om gaandeweg bijgesteld te worden ;-) Daarvoor ben ik op dit forum, voor de broodnodige reality check :-B

Ik hou zelf helemaal niet van de airco maar voor de hond is het noodzakelijk dus die zal er in moeten. Met een airco kun je ook verwarmen dus als het nodig is wil ik dat gebruiken en geen extra verwarming aanleggen. Ik ben van plan om het qua temperatuur gematigd te houden, niet naar hele warme of hele koude gebieden. Als ik ergens naar toe wil wacht ik wel tot er een aangename temperatuur is.
Een inductieplaat trekt inderdaad veel stroom maar het koken duurt natuurlijk maar kort vergeleken bij koken op gas. Gas durf ik niet aan vanwege de brandgevaarlijkheid en ik ben niet bepaald een handige Hariëtte dus ik zie dat gehannes ook niet zo zitten.
De koelkast zal ik niet veel aan hebben omdat ik maar weinig vlees eet, geen melkproducten en geen frisdank oid dus ik wil er wel eentje maar qua stroomverbruik telt die niet echt mee.
Na wat gelezen te hebben over ventilators denk ik aan twee MaxxFans in het dak. Van wat ik zo las verbruiken die niet veel maar het gaat natuurlijk om de optelsom, dat snap ik ook. Als het zover is laat ik sowieso de hele elektrische installatie door een elektricien aanleggen want daar mag niks mee mis gaan, veel te gevaarlijk.
Ik zal dan zeker een elektroplan maken met precies wat ik waar wil hebben en hoe ik zaken wil gebruiken. De elektricien kan dan berekenen hoeveel zonnepanelen er nodig zijn en welke accu's en uiteraard doe ik ook mijn eigen research. Die laadbooster gaat op mijn lijstje, handige tip.
Helaas heb ik geen ton rondslingeren en ik realiseer me dat het grootste deel van mijn budget in de aankoop van de auto gaat zitten en in de elektra. Maar ik wil een veilige auto met zo min mogelijk kans op pech en ik wil de elektrisch installatie helemaal veilig en volgens mijn wensenlijst. De rest wordt dus superbudget en kan altijd nog een keer beter, handiger of mooier gemaakt worden.
De vierwielaandrijving lijkt mij handig en zou ook qua veiligheid fijn zijn maar die kan ik laten vallen als dat te duur uitpakt. Dat geldt minder voor de leeftijd omdat Euro 6 wel erg handig is als ik nog eens een stad in wil en ik ook bang ben dat een oudere bus ook meer problemen gaat geven. Ik kan nog niet eens olie peilen, ik ben een verwend nest wat dat betreft, dus ik moet een bus hebben met zo min mogelijk kans op pech onderweg. Uiteraard zal ik me aan alle kanten indekken qua verzekeringen enzo maar het is ook een eng idee om ergens stil te staan en te moeten wachten op de plaatselijke variant van de ANWB, zeker met de hond er nog bij.

Wat betreft de hond, zoals ik al schreef krijgt ze een uitbraakbestendige bench onder het bed. Daarmee voldoe ik aan de veiligheidseisen en zit ze goed tijdens het rijden en als ik even weg moet. De vraag is alleen of dat de beste plek is of dat iemand een beter idee heeft. Uiteraard maak ik er een topplek van voor haar met een lampje, een extra ventilator in de deur, water, haar speeltjes en knuffeldeken en natuurlijk haar ligkussen. Echt niet dat ik haar in een donker hok opsluit.
Uiteraard hoop ik dat ze snel went in de bus maar ze zet thuis ook nog geregeld de boel op stelten als ik weg ben dus ik vrees dat dit nog wel een issue zal blijven. Het verschil is dat ze thuis al alles gesloopt heeft dus daar maakt het niet meer zo uit maar de kampeerbus zou ik zo graag even heel houden. Even van mijn mooie bus genieten :lol:
Want dat wil ik 10000% zeker gaan doen. Ik ben getrouwd toen ik 19 was, heb vier kinderen gekregen en voor mijn ouders gezorgd tot ze stierven. Dat heb ik met alle liefde gedaan maar nu hoeft het niet meer en ga ik doen waar ik al lang van droom. Vrijheid, blijheid en op avontuur. Nu ben ik van nature niet zo'n avonturier en nogal onhandig :lol: maar dat compenseer ik dan maar met vastberadenheid en doorzettingsvermogen ;-)
Maar ik gun dat ook mijn kinderen, vandaar dat de bus ook geschikt moet zijn voor lange mensen :thumbup:
Heidi (vrouw, 53) en Nova (hond, 5) uit Maastricht willen op pad :)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Hond in de kampeerbus: waar en hoe?



Bericht door Atoz »

Hoeveel geld jij nodig hebt om jouw droomhuis te maken is 1 zaak....
Hoeveel geld je wil besteden een tweede
En de derde is wat je echt in de praktijk kunt realiseren.

Dromen zijn bedrog....
Tussen droom en werkelijkheid staan allerlei wetten en praktische bezwaren.

Het aller aller aller belangrijkste is dus jouw hond.
Dus ga je die camper rond je hond moeten bouwen.
Vergeet je kinderen, die hebben hun eigen leven maar die hond is er altijd, daarom bouw je die camper dus op een voor die hond mooie leefomgeving.
Ook als jij niet bij hem in de bus bent moet je dus een voor de hond praktische kooi maken.

Die kooi moet je beluchten, lucht aan en afvoeren.
Geen airco toestanden, kun je volgens mensen die er ervaring mee hebben (Kampo bedoel ik dan) bijna onmogelijk maken.
(Tenzij jouw beurs dat toelaat) Dan weet Kampo wel een oplossing die prijzig is.

Misschien moet je zelfs je afwezigheid tot een minimum beperken.
Jouw hond snel snel wat nieuwe manieren leren kun je vergeten.



Elektrisch koken het kan.
Perfect mogelijk.
Is betaalbaar als je .... Kopen bij een handelaar.... Zelf installeren ... Niet eenvoudig....
Effe denken... Dak zo vol mogelijk... 1 inductie kookplaat kost minder dan 100€ bij Ikea
200 tot 400Ah lithium ... Omvormer zuivere sinus victron.... (Heb ik zelf niet van dat merk)
Minimum 30A laden tijdens het rijden, liever 60A en nog beter .... Speciale dynamo ....
Tussen de vijf en de tien duizend euro.

Dus enkel en alleen om geen gas bij te hebben kost je dat dus wel wat.
En dan moet je ofwel rijden ofwel zo'n hebben.
Woensdag was het een grijze snikhete dak, weinig elektriciteits productie.

Wat wel perfect mogelijk is met een redelijk eenvoudige installatie is jouw compressor koelkast (let op het woord compressor) te gebruiken.
Vanaf 200Ah AGM accu (300 tot 500€) en 200Wp op het dak kan je dat doen.
(Maar dan verwacht ik geen andere zware verbruikers)
(Geen airco op 230 Volt dus)

Dus ja het kan, maar dan wel niet allemaal.
Suc6!
Laatst gewijzigd door Atoz op do 28 jul 2022, 0:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Hond in de kampeerbus: waar en hoe?



Bericht door Atoz »

Ok hieronder staan de oplossing voor je airconditioning
kampo schreef:
do 14 jul 2022, 0:37
Ik slaap met 1800Watt koeling
Eigenlijk kan ik kiezen heb er 2 keer 1800W waarvan 1 systeem op 24V en 1 op 230V. Ik gebruik ze niet samen.
De 24V airco verbruikt het minste en de 230V airco is de stilste. Alles is heavy duty gebouwd voor inzet tot +50°C

Afhankelijk van de instelling is mijn stroom op na 4 tot 12 uur airco in stilstand.
Setup is 4x230Ah AGM
Multiplus 3000
120A dynamo / 28V
800Wp solar
Opgeteld >350kg elektrisch materiaal
De airco capaciteit blijft nipt zelfs met deze setup en valt niet te realiseren op een 3,5T camper.

Maar letop hier gaat het over koeling in stilstand.
Dat is wat anders als koelen al rijdende.
Daarvoor heb ik een andere airco met een motor aangedreven compressor en 2 verdampers.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hond in de kampeerbus: waar en hoe?



Bericht door kampo »

Al veel advies :thumbup:
Misschien helpen met wat orienterende Sprinter getallen, alles afgerond.
Meerprijs 4x4 tussen 5000 en 10000 euro en opletten want veel van die gebruikte systemen zijn versleten en duur om te herstellen.
Meerprijs inductiekoken gas vrij kost je 3000 tot 5000 Euro meer als met gas koken. Winst is heel veel kilo's en plaats.
Voor een meerprijs van 1500 euro kan je ook diesel koken. Bedragen hangen af van prijs gasbun enz.
Dieselverwarming zelfde prijs als gasverwarming.
Airco extra verdamper achteraan voor de hond 2500 a 3000 euro als uitbreiding op de MB sprinter dashboard airco. Dit is enkel rij airco voor de hond.
Dakventilator vanaf 500 euro en binnenventilator 50 euro voor eco versie en 250 euro voor een kwaliteit model.
Het is met ventilatie niet of maar en en.
Zonnepanelen kan je berekenen maar moet niet want je zal je dak helemaal vol leggen en ook dan nog te kort hebben.
Je weet dat je een gewichtsprobleem gaat hebben ?

Nog iets
Een thermometer in de hondenkooi is wat mij betreft verplicht.
Velen gebruiken nu een internet babyfoon op de hond als ze naar de winkel/restaurant gaan en de hond even achterlaten.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hond in de kampeerbus: waar en hoe?



Bericht door Bas vd laar »

Meerprijs 4x4 tussen 5000 en 10000
Als jij mij een Sprinter 4x4 vanaf 2016 kan leveren voor maar 5 of 10k meer dan een gewone, vergelijkbare Sprinter uit 2016, dan mag je me een berichtje sturen, geef ik je 5000 euro voor de moeite.
Dat is gewoon klets namelijk.
4x4 Sprinters vanaf 2016 beginnen vanaf zo'n 40k
Gewone Sprinters vanaf 2016 vanaf 15k
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Hond in de kampeerbus: waar en hoe?



Bericht door PaulBng »

Heidi..

Bed in de langste, wc, douche..
Ik zou voor een L4H2 gaan.

4wheel drive... Ga je naar Africa?

Maak een lijst van wensen met kosten etc... Kijk wat reëel is!


Paul
Plaats reactie