Schokdempers voor Fiat Ducato 250 3.0 (2010)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
mike 70
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 18:25
Locatie: RIJSSEN

Schokdempers voor Fiat Ducato 250 3.0 (2010)



Bericht door mike 70 »

Goede middag,

Bij de laatste APK bleek de linkerschokbreker van mijn FIAT Ducato 250 3 ltr van 2010 voor iets te lekken. Ik wil ze aan beide zijden vervangen i.v.m. het aantal kms. (210k) Omdat ik er in de toekomst niet zoveel km bij zal rijden wil ik niet de duurste plaatsen. Ik zou graag willen weten of er schokbrekers aangeboden worden van andere merken dan de originele van Fiat die betrouwbaar maar wel goedkoper zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

Mike
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Schokdempers voor Fiat Ducato 250 3.0 (2010)



Bericht door Zijspan »

Gewoon aan je garage vragen wat die adviseren en met verschillende merken, het werk blijft de montage blijft evenveel werk.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
larofly
Berichten: 1171
Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
Locatie: Hellevoet

Re: Schokdempers voor Fiat Ducato 250 3.0 (2010)



Bericht door larofly »

even op ebay.de kijken je auto type ingeven en hij geeft je de juist.
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... 0&_sacat=0
Rapido 9090DF
We keep on going forward as we cannot find reverse.
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Schokdempers voor Fiat Ducato 250 3.0 (2010)



Bericht door de Jonckheer »

Wat is origineel? Bij een fabriek bestelde dempers want Fiat maakt die niet zelf. Laat wel merk dempers (Monroe, Koni, etc.) monteren, dus niet een of ander onbekend Turks merk, daar krijg je dan mogelijk spijt van. Bedenk dat een schokdemper zorgt voor een goed contact met de weg, een slecht werkende demper kan zonder meer gevaarlijk zijn dus wees niet te zuinig daarmee, daar heeft het aantal km niets mee te maken.
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Schokdempers voor Fiat Ducato 250 3.0 (2010)



Bericht door kowa »

Wees wel zo slim om direct de veren te vervangen.
Heb dit bij onze oude camper niet gedaan en kon het jaar daarop het hele spulletje weer onderuit halen en veren monteren.
Achteraf gaf de garage toe dat dit eigenlijk direct had moeten gebeuren, kreeg korting op de montage.
En inderdaad ga voor een goed merk Monroe of Koni iets duurder maar geen miskoop.
Onderweg naar (t)huis
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Schokdempers voor Fiat Ducato 250 3.0 (2010)



Bericht door PaulBng »

Ga even op de grond liggen voor de camper en kijk naar de aandrijfassen. Die moeten van binnen naar buiten licht naar beneden lopen. Doen ze dat niet, dan zéker de veren vervangen.


Paul
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Schokdempers voor Fiat Ducato 250 3.0 (2010)



Bericht door Marianjacques »

Als het een integraal is, ook de cabine bevestiging achter de schokbrekers kontroleren. Vaak is de polyester voorkant losgekomen van het chassis. Zeker als de neus laag staat, is er meer aan de hand, dan alleen de veren.
Doordat de eindstoppen van de schokbrekers de nodige klappen te verduren krijgen, worden die klappen ook op de carosserie doorgegeven..niet erg lekker voor de bevestigingen.
Hymers uit dat tijdperk hebben chronisch last van losgekomen kunststof voorkanten.
mike 70
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 18:25
Locatie: RIJSSEN

Re: Schokdempers voor Fiat Ducato 250 3.0 (2010)



Bericht door mike 70 »

Ik heb intussen de dempers vervangen door een stel van Monroe. Heb dezelfde veren gebruikt. De werkzaamheden zijn me erg meegevallen. Het klapperende geluid dat ik hoorde bij het over een slechte weg rijden is ook verdwenen. Ik dacht eerst dat dat afkomstig was van de stabilisatorstang doordat een rubber versleten was wat ik al eerder heb meegemaakt. Maar het was toch afkomstig van de defecte schokdemper.

Mike
Plaats reactie