TPMS af fabriek

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Flyer007
Berichten: 40
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 16:45

TPMS af fabriek



Bericht door Flyer007 »

Hallo wijze mensen.

Wij hebben een camper op basis van Ducato, geproduceerd in 11-2014. Het betreft een import camper uit Duitsland. Ik wil graag weten of deze af fabriek voorzien is van TPMS. Volgens de Fiat dealer moest ik er obv jaartal en VIN maar vanuit gaan dat dit er op zit. Maar bij het aanzetten van het contact zie ik geen TPMS lampje aangaan.

Enig idee hoe ik er achter kan komen of dit systeem er op zit? Gaat er bij jullie wel een “platte banden” lampje even aan bij het starten?
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: TPMS af fabriek



Bericht door seth_space »

Misschien heb je hier wat aan:
How do you reset the TPMS on a Fiat Ducato?
Press forward/back button on steering wheel until trip and odometer are displayed. Press UP/DOWN button until TYRE INFLATION MONITOR is displayed. Hold down reset button (located on instrument cluster) until MONITOR CURRENT TYRE PRESSURE? Is displayed.
Visueel
Als de ventielen op de band van rubber zijn heb je geen TPMS systeem.
Bij metalen ventielen kan het betekenen dat je TPMS hebt maar dat hoeft niet.

Uitproberen, laat een fiks stuk lucht weglopen op een van de banden en ga een klein stukje rustig rijden.
Als je een melding krijgt heb je TPMS. Bij geen melding band weer op spanning zetten en eventueel een after market systeem laten monteren als je dat graag wilt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: TPMS af fabriek



Bericht door gjvonk »

Bij onze Jumper uit 9-2019 (autofabriek) 11-2019 (Stufe 2, camperbouwer) hebben we én metalen ventielen én het oranje kleurige waarschuwingslampje gaat tijdelijk branden bij het omdraaien van het contact, samen met alle andere controle lampjes. Onze Jumper is uitgerust met een systeem wat de banddruk meet: is die te laag, dan krijg ik in het centrale tekstdisplay een tekstmelding met het betreffende wiel en de actuele banddruk van dat wiel.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: TPMS af fabriek



Bericht door EasyBee »

De verplichting geldt voor nieuwe modellen die sinds 1 november 2012 een typegoedkeuring krijgen. Sinds november 2014 moeten alle nieuwe auto’s over het TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) beschikken. Sinds januari 2015 wordt een voertuig afgekeurd als het TPMS systeem niet werkt, indien van toepassing.

Dit op basis van de Europese norm 2010/48EC.

Er staat mij bij dat ik pas nog ergens gelezen heb dat de verplichting in Duitsland later inging dan in Nederland.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: TPMS af fabriek



Bericht door kampertjes »

Mijn import camper (Duitsland) van 2021 heeft het volgens mij niet…?! Heb ook niet het idee dat ik wat mis overigens
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: TPMS af fabriek



Bericht door gjvonk »

Onze Jumper is overigens ook import vanuit Duitsland (01-2022).

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: TPMS af fabriek



Bericht door Rob A2 »

Er is een verschil tussen een direct TPMS sensor en een indirecte TP!S sensor. Eenvoudige en versimpelde uitleg:

Directe sensoren werken op batterij en zijn in het ventiel ingebouwd. Je krijgt dan wel de exacte bandenspanning te zien op je dashboard als je de sensor uitleest. Wel tijdig de batterijen vervangen en de sensoren ombouwen als je nieuwe banden neemt.

Indirecte sensoren werken via het ABS systeem. Deze techniek maakt gebruik van het feit dat een band met onderspanning een kleinere omtrek heeft dan een band met de juiste druk. Een band met onderspanning draait dus sneller rond. De voertuigelektronica registreert dit op basis van de ABS-sensoren, de stuurhoeksensor en de voertuigsnelheid. Je krijgt dan alleen te zien dat er eenafwijking geconstateerd is. Bij bandenwisseling alleen maar even het systeem op “nul” zetten (=calibreren)
Gebruikersavatar
Flyer007
Berichten: 40
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 16:45

Re: TPMS af fabriek



Bericht door Flyer007 »

en hoe kan ik zien of mij Ducato een van deze systemen heeft?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: TPMS af fabriek



Bericht door gjvonk »

Maar volgens mij geldt voor alle systemen dat het zich even "meldt" bij starten, net als de airbagsensor, remsysteem, etc. Dus het lampje/symbooltje zou zichtbaar moeten zijn toch?
@TS: heb je het COC (Het ombouwbewijs van de camperbouwer)? Er kunnen nogal wat maanden zitten tussen de typegoedkeuring als basisvoertuig en de ombouw en daarna goedkeuring naar camper.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: TPMS af fabriek



Bericht door Zonneke »

Naar aanleiding van deze topic er even mijn boekje bij genomen.
Altijd gedacht dat mijn Ford van 2019 dit niet had omdat je de waarden niet kon oproepen in het menu.
Het is dus gewoon een passief systeem dat enkel waarschuwt bij te lage spanning.
Het lampje zou ook enkel branden bij aanzetten contact wanneer het systeem een storing detecteert.
Bvb na wisselen band door reservewiel.
Zou zeggen, lees uw handleiding.
Heb wel sinds een jaartje zo een setje bij Ali besteld, toch altijd beter wanneer je de waarden onderweg kan monitoren.
Gebruikersavatar
Flyer007
Berichten: 40
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 16:45

Re: TPMS af fabriek



Bericht door Flyer007 »

Voor 90% van de in Duitsland gebouwde campers gaat de verplichting niet gelden. Men kijkt hier namelijk niet naar de vermelding M1 (personenauto) op het kentekenbewijs, maar naar het gebruikte basisvoertuig en dat heeft de vermelding N1 of N2 (bedrijfswagen). Is de camper zwaarder dan 2500 kilo, zoals bijvoorbeeld bij de Ducato, Transit of Sprinter dan is er geen verplichting tot het monteren van een dergelijk systeem. Blijven een paar campers die wel een M1 voertuig als basis hebben, zoals bijvoorbeeld de Mercedes Marco Polo of de VW California.
EddyUnk
Berichten: 12
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 8:11

Re: TPMS af fabriek



Bericht door EddyUnk »

Klopt, in Duitsland is de verplichting voor TMPS op voertuigen van meer dan 2.500 kg pas in 2021 ingegaan. Op geïmporteerde campers zal dit dus veelal ontbreken.

Ik ben nu aan het kijken voor een aftermarkt setje, maar daar zit heel veel goedkoop chinees spul tussen. Ik heb hetgbeprobeerd, maar de hij geeft bij net op 5 bar opgepompte banden 4.7, 4.5, 3.4 en 3.3 aan. Nu ben ik aan het kijken naar een set van Tiremoni, die zouden goed moeten zijn. Maar met verduistering op de ramen is bevestiging met een zuignap niet echt een optie.

Heeft iemand ervaring met een goed werkend aftermarkt set?
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: TPMS af fabriek



Bericht door seth_space »

Ik heb 3 jaar geleden dit systeem aangeschaft, ca 50 euro destijds met interne sensoren ( kan iedere banden centrale snel monteren. Band hoeft er daarvoor niet af, alleen ventiel vervangen.. werkt perfect en de interne batterijtjes gaan ook al 3 jaar en counting mee.
https://nl.aliexpress.com/item/32852263461.html
via deze link niet meer verkrijgbaar maar ongetwijfeld te vinden op ali.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: TPMS af fabriek



Bericht door EasyBee »

Voor de snelle beslisser, bij tante/oom Ali
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie