Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Ja dat het een beetje slordig werk is wat er eerder aan is gedaan, ben ik het helaas mee eens. Ik ga hierover nog contact opnemen met diegene die er het laatst aan hebben gewerkt. Dit is niet zoals het hoort. Bijvoorbeeld zo'n ashoesklem, kan best zijn dat deze al miste voor de reparatie, maar dan zet je er toch een nieuwe omheen? desnoods na overleg. Zo ook die wielnaafmoeren, die kosten bij autodoc 8 euro per stuk, dan zet je toch niet zo'n afgeknaagd gevalletje terug, zonder de borging in te tikken?
Het idee om het bakdeel over te zetten ga ik denk ik laten varen, heb eens even gekeken hoeveel werk het is, het koppelinggshuis is eigenlijk de basis waar de gehele bak op is opgebouwd. Dit betekend dat alle pieletjes, palletjes en tandwielen los moeten om 'even' dat koppelingshuis te vervangen.
Ik heb wat youtubes hierover bekeken, het is gewoon 'simpel' schroefwerk. Maar er zitten best een heel aantal dingen waar je verrekte goed op moet letten voor je het weer terug in elkaar zet. En daarvoor heb ik denk ik echt te weinig kennis van versnellingsbakken.
Het idee om het bakdeel over te zetten ga ik denk ik laten varen, heb eens even gekeken hoeveel werk het is, het koppelinggshuis is eigenlijk de basis waar de gehele bak op is opgebouwd. Dit betekend dat alle pieletjes, palletjes en tandwielen los moeten om 'even' dat koppelingshuis te vervangen.
Ik heb wat youtubes hierover bekeken, het is gewoon 'simpel' schroefwerk. Maar er zitten best een heel aantal dingen waar je verrekte goed op moet letten voor je het weer terug in elkaar zet. En daarvoor heb ik denk ik echt te weinig kennis van versnellingsbakken.
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Tijdens dat ik bezig was met de versnellingsbak verwijderen zijn we ook wat dingen tegengekomen die ik meteen wil vervangen.
zaken als:
- een slechte ashoes
- een stuurkogel waar het rubber van vergaan is
- bovenste motorsteunen beide helemaal verdroogt
- nieuwe wielnaafmoeren plaatsen
- en nog wat klein spul.
Waar zou ik dit spul het beste kunnen bestellen. Autodoc is wel een hele grote, maar zijn er nog andere bedrijven die dit soort spul gewoon makkelijk op voorraad hebben?
zaken als:
- een slechte ashoes
- een stuurkogel waar het rubber van vergaan is
- bovenste motorsteunen beide helemaal verdroogt
- nieuwe wielnaafmoeren plaatsen
- en nog wat klein spul.
Waar zou ik dit spul het beste kunnen bestellen. Autodoc is wel een hele grote, maar zijn er nog andere bedrijven die dit soort spul gewoon makkelijk op voorraad hebben?
- Bakkertjes
- Berichten: 1689
- Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
- Locatie: Beverwijk
- Contacteer:
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Inmiddels ben ik er denk ik uit wat ik ga doen.
Verschillende experts gesproken, eigenlijk zijn ze unaniem als je het 100%zeker goed op wilt lossen moet de bak uit elkaar, passing herstellen en weer fatsoenlijk monteren.
Toch ben ik 'eigenwijs' ik heb namelijk heilig vertrouwen in goede lijm. in combinatie met het lokaal vervormen van het gegoten aluminium van de passing.
Wat research gedaan, het wordt loctite 660. de bus ga ik voorzien van een groef radiaal. waar ik dan het aluminium met een klein plat beiteltje enigzins in naar binnen ga tikken.
Belangrijk is goed schoon werken, en lichtjes opruwen van de passing (ik ga een bus draaien waar ik wat schuurpapier op plak) de uitgaande as kan ik mooi als geleiding gebruiken om cilindrisch te werken.
De schakelvork hangt echt te laag, dat probleem moet ik ook oplossen. Ik ga hier de rubber bus vervangen voor een stuk radiateurslang denk ik. Immers is die bestand tegen hitte. en je houdt toch een beetje de zelfde eigenschappen als het originele rubberen ding. Ik krijg de hevel niet gedemonteerd (iemand een gouden tip??) dus dan snij ik hem open, en moet ik de slang weer dicht krijgen, hier wil ik vulkaniserende tape voor gebruiken. Dat kan je mooi rondom gelijk aanbrengen. Tyraps hebben een sluitingje die altijd uitsteekt, dat lijkt me net niet fijn.
Mocht het uiteindlijk toch niet werken. Kan ik altijd nog een andere bak op de kop tikken. Maar ik heb er wel vertrouwen in eigenlijk!!!
Verschillende experts gesproken, eigenlijk zijn ze unaniem als je het 100%zeker goed op wilt lossen moet de bak uit elkaar, passing herstellen en weer fatsoenlijk monteren.
Toch ben ik 'eigenwijs' ik heb namelijk heilig vertrouwen in goede lijm. in combinatie met het lokaal vervormen van het gegoten aluminium van de passing.
Wat research gedaan, het wordt loctite 660. de bus ga ik voorzien van een groef radiaal. waar ik dan het aluminium met een klein plat beiteltje enigzins in naar binnen ga tikken.
Belangrijk is goed schoon werken, en lichtjes opruwen van de passing (ik ga een bus draaien waar ik wat schuurpapier op plak) de uitgaande as kan ik mooi als geleiding gebruiken om cilindrisch te werken.
De schakelvork hangt echt te laag, dat probleem moet ik ook oplossen. Ik ga hier de rubber bus vervangen voor een stuk radiateurslang denk ik. Immers is die bestand tegen hitte. en je houdt toch een beetje de zelfde eigenschappen als het originele rubberen ding. Ik krijg de hevel niet gedemonteerd (iemand een gouden tip??) dus dan snij ik hem open, en moet ik de slang weer dicht krijgen, hier wil ik vulkaniserende tape voor gebruiken. Dat kan je mooi rondom gelijk aanbrengen. Tyraps hebben een sluitingje die altijd uitsteekt, dat lijkt me net niet fijn.
Mocht het uiteindlijk toch niet werken. Kan ik altijd nog een andere bak op de kop tikken. Maar ik heb er wel vertrouwen in eigenlijk!!!
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Zo groeven gemaakt in de bus.
Ik pers de bus erin tot net een haartje voorbij de laatste groef in de foto. dan vervorm ik het aluminium daarin.
Ontvetten heb ik wel een creatief idee voor, tandenragers, van die ieniemienie pijpenragertjes eigenlijk. Ik heb maar een smalle gap om in te werken, en goed ontvetten is super belangrijk. dus eerst met een zeep aan de gang, borstelen borstelen borstelen, daarna met remmenreiniger naborstelen. Dan heel licht met een schuurpapiertje erdoor. (heb een schuurpijp gemaakt, pijp die er ruim inpast, zaagsnedes in de lengterichting waar ik een lapje schuurlinnen in schuif). dan nogmaals napoetsen om de spanen eruit te krijgen.
Ik heb ook een dikwandige aluminium pijp geregeld waarmee ik de bus erin kan tikken. al verwacht ik dat er weinig kracht nodig gaat zijn.
Uitsteeklengte moet straks 43mm zijn. laatste groef zit dus rond de 44mm. De lijm komt als het goed is straks aan (als de dhl de deur kan vinden) Dan vanavond ontvetten, schuren, bak verwarmen met de hete lucht fohn. lijmen, en de bus op zijn plek tikken. Ik pers de bus erin tot net een haartje voorbij de laatste groef in de foto. dan vervorm ik het aluminium daarin.
Ontvetten heb ik wel een creatief idee voor, tandenragers, van die ieniemienie pijpenragertjes eigenlijk. Ik heb maar een smalle gap om in te werken, en goed ontvetten is super belangrijk. dus eerst met een zeep aan de gang, borstelen borstelen borstelen, daarna met remmenreiniger naborstelen. Dan heel licht met een schuurpapiertje erdoor. (heb een schuurpijp gemaakt, pijp die er ruim inpast, zaagsnedes in de lengterichting waar ik een lapje schuurlinnen in schuif). dan nogmaals napoetsen om de spanen eruit te krijgen.
Ik heb ook een dikwandige aluminium pijp geregeld waarmee ik de bus erin kan tikken. al verwacht ik dat er weinig kracht nodig gaat zijn.
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
, heerlijk om te zien dat draaibankgebruik op de eigen manier, prachtig
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
haha ja dit was wel heel creatief, maar thuis op het gemakkie op de houtdraaibank was makkelijker dan op werk effe snel tussendoor. en in dit geval was het een kwestie van ach, als het maar ronddraait
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
dat vind ik prachtidg, een creatieve manier om de spullen die je hebt te gebruiken op die manier die op dat moment nodig is, kijk die moderne cnc machines is mooi , maar ik vind die te mooi, de creativiteit om dingen anders te gebruiken is weg met dat soort techniek, en met allebei heb ik 60 jaar gewerkt met handbediende , via kurven gestuurde (langdraaiers) automaten, naar cnc draai/frees machines
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Ziet er goed uit hoor, beter dan dat prutswerk dat eerder geleverd is, dit komt denk ik wel goed.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Nou, de bus zit weer op zijn plek. Ik zal eerst het verhaal doen, en dan de foto's. aangezien ik er maar 3 per bericht kan plaatsen (toch eens uitzoeken hoe dat anders kan)
Ik heb eigenlijk alle plannen gewoon uitgevoerd.
Stap 1; loctite 660 kwam netjes op tijd binnen.
Stap 2a; Met ragers en water en dreft de boel geschropt (zeep bind vet, en door de vloeistof voer je het vet beter af, bij remmenreiniger droogt het meteen weer in net op een andere plek als waar je het wegveegt) Stap 2b; ik bleef er zwarte smurrie uithalen, dus water en dreft was niet goed genoeg. Toen kwam mijn vrouw met het geniale idee van de dasty. Dat spul ontvet echt fantastisch (had ik wel eens gehoord, maar nog nooit getest). Stap 2c; van de ragertjes overgestapt op wattenstaafjes. en net zo lang boenen tot het wattenstaafje er wit ingaat, en wit weer uitkomt
Stap 2d; overgestapt op de remmenreiniger, dasty zit toch iets van citroengeur in, dat wil ik niet in mijn lijmverbinding hebben.
Stap3a; Schuren, lapje schuurlinnen korrel 320 verknipt en in mijn 'schuurbuis' geschoven (tapeje om op zijn plek te houden)
Ik heb eigenlijk alle plannen gewoon uitgevoerd.
Stap 1; loctite 660 kwam netjes op tijd binnen.
Stap 2a; Met ragers en water en dreft de boel geschropt (zeep bind vet, en door de vloeistof voer je het vet beter af, bij remmenreiniger droogt het meteen weer in net op een andere plek als waar je het wegveegt) Stap 2b; ik bleef er zwarte smurrie uithalen, dus water en dreft was niet goed genoeg. Toen kwam mijn vrouw met het geniale idee van de dasty. Dat spul ontvet echt fantastisch (had ik wel eens gehoord, maar nog nooit getest). Stap 2c; van de ragertjes overgestapt op wattenstaafjes. en net zo lang boenen tot het wattenstaafje er wit ingaat, en wit weer uitkomt
Stap 2d; overgestapt op de remmenreiniger, dasty zit toch iets van citroengeur in, dat wil ik niet in mijn lijmverbinding hebben.
Stap3a; Schuren, lapje schuurlinnen korrel 320 verknipt en in mijn 'schuurbuis' geschoven (tapeje om op zijn plek te houden)
Laatst gewijzigd door jasperenpriscilla op wo 29 mar 2023, 7:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Stap3b; het daadwerkelijke schuren is pijp erin, een keer of 5 a 10 draaien netjes centrisch. en er weer uit. Meer wil ik er niet aan doen, doel is alleen schoon schuren en opruwen.
Stap 4; weer poetsen, poetsen,poetsen tot er geen schuursel meer aan de wattenstaafjes zit.
(je ziet mooi dat over het hele vlak netjes geraakt is)Stap 4; weer poetsen, poetsen,poetsen tot er geen schuursel meer aan de wattenstaafjes zit.
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Stap 5; Verfstripper erbij en eens kijken of ik de bulk aluminium een beetje richting de 100graden krijg. (lager heeft het weinig nut, en hoger durf ik niet ivm kunststof delen)
Stap 6a; loctite in het gat van de bak gesmeerd met een klein spateltje (afgeknipt wattenstaafje)
Stap 6b; loctite in de groeven om de bus gesmeerd
Stap 6; Alles werkt, tijd voor het lijmen. Dikwandige pijp gereed (buitenmaat 34, binnenmaat 28) en een flink vuistje (hamer)Stap 6a; loctite in het gat van de bak gesmeerd met een klein spateltje (afgeknipt wattenstaafje)
Stap 6b; loctite in de groeven om de bus gesmeerd
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Stap 6c; ondertussen heeft de fohn zijn werk gedaan, de boel lijkt rond de 100graden
Stap 6d; Bus op zijn plek, pijp ervoor, en tikken maar. Uiteindelijk echt een paar heftige klappen nodig, maar juist op het moment dat ik dacht, shit heb een grotere hamer nodig, toen begon hij te schuiven bij iedere klap een paar mm. Ik kreeg hem niet verder dan 43,3mm De richtwaarde in de boeken is 43mm. hoe hard ik ook mepte, die 0.3 kreeg ik hem niet meer verder. Dus ik denk dat dit de juiste positie is. Stap 6e; overtollige lijm verwijderd
Stap 7; de truc met de centerpons en de hamer, netjes rondom (steeds over ongeveer 180 graden) een krater slaan in de richting van de bus. Met als doel de passing aan de rand een beetje de groef in forceren. Na dien zag ik rondom weer een mooi klein rilletje lijm eruit komen. dus het heeft rondom iets gedaan. meer kan ik niet doen, maar ik heb goede hoop dat dit een soort extra noodveiligheid is mocht de lijm (die ik heilig vertrouw) toch falen. Klusje geklaard!!!
Vanavond kijken of mijn idee om de koppelingshevel weer netjes op hoogte te krijgen/houden werkt.
Stap 6d; Bus op zijn plek, pijp ervoor, en tikken maar. Uiteindelijk echt een paar heftige klappen nodig, maar juist op het moment dat ik dacht, shit heb een grotere hamer nodig, toen begon hij te schuiven bij iedere klap een paar mm. Ik kreeg hem niet verder dan 43,3mm De richtwaarde in de boeken is 43mm. hoe hard ik ook mepte, die 0.3 kreeg ik hem niet meer verder. Dus ik denk dat dit de juiste positie is. Stap 6e; overtollige lijm verwijderd
Stap 7; de truc met de centerpons en de hamer, netjes rondom (steeds over ongeveer 180 graden) een krater slaan in de richting van de bus. Met als doel de passing aan de rand een beetje de groef in forceren. Na dien zag ik rondom weer een mooi klein rilletje lijm eruit komen. dus het heeft rondom iets gedaan. meer kan ik niet doen, maar ik heb goede hoop dat dit een soort extra noodveiligheid is mocht de lijm (die ik heilig vertrouw) toch falen. Klusje geklaard!!!
Vanavond kijken of mijn idee om de koppelingshevel weer netjes op hoogte te krijgen/houden werkt.
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
prachtig, gaa zo door en het komt goed,
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything