Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues



Bericht door jasperenpriscilla »

Hallo allemaal,

vernellingsmechaniek problemen zijn opgelost en het volgende euvel diende zich aan. (volgens mij heeft onze bertus weer zijn jaarlijkse "net voor de vakantie moet er iets stuk gaan, waardoor de vakantie extra verdient is" perikelen.)

Laatste tijd had ik het gevoel dat ik af en toe wat zwaarder op de koppeling moest duwen, het pedaal liep gewoon wat zwaarder. Maargoed, hij reed verder normaal, en het was ook niet overdreven zwaar. Dus ik ik zat nog in de fase dat ik dacht, het zal wel aan mij liggen.

Tot afgelopen weekend, we gingen naar een camping op een halfuur rijden, maar wel een stuk dwars door de stad met veel stoplichten. pedaal werd bijna te zwaar om te bedienen. Tot ik wat voelde 'knakken' en daarna (bij de camping voor de slagboom) kreeg ik hem niet meer in een versnelling. Uiteindelijk motor uitgezet, dan krijg ik hem wel in zijn 1, gestart en zo naar de plek gehobbeld. Niet ideaal.

Volgende ochtend op onderzoek uitgegaan, alles liep weer soepel, voor de zekerheid de kabel wat strakker gesteld, ik dacht, ook al loopt ie straks weer zwaar, een beetje meer slag zorgt er in ieder geval voor dat ie ontkoppeld. Zo zondag weer naar huis gereden, en toen ik de stad weer in reed begon het pedaal weer loeizwaar te worden. Thuis de rotonde de straat in werd hachelijk, ik kreeg hem knarsend in zijn 1. En thuis de parkeerplaats op wederom knarsend in de achteruit....

Wat kan het zijn?
- koppeling is 2 jaar geldeden vervangen voor een nieuwe
- Koppelingskabel is 3 jaar geleden vervangen, en heb ik vanochtend op werking gecontroleerd, gaat soepel.
- pedaal zelf beweegt ook soepel (ik dacht een versleten busje ofzo kan dit veroorzaken)
- de hevel onder de bak kan ik in zijn vrije slag (met koude motor) vrij bewegen, maar ik hoor wel een stroef geluid. zou het de lagering vand eze hevel kunnen zijn?

Wat denken jullie dat de oorzaak kan zijn? en hebben jullie een goed idee om het op te lossen (binnen 1,5week)
Laatst gewijzigd door jasperenpriscilla op do 22 sep 2022, 8:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppeling loopt te zwaar bij warme motor



Bericht door debruinfd »

Eigenlijk geef je zelf al grotendeels de oorzaak: de warmte van de motor zorgt ervoor dat een onderdeel in het koppeling-systeem niet meer soepel bewegen kan. Dus alle delen van de koppeling die direct of indirect (sterk) verwarmd worden zijn verdacht. Ik ben bang dat je de bak van de motor zult moeten scheiden om de exacte plaats van de storing te vinden. Of je dat binnen anderhalve week lukt zal afhangen van je mogelijkheden; op een brug kun je er makkelijk bij maar die heeft niet iedereen tot zijn beschikking.
succes!
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppeling loopt te zwaar bij warme motor



Bericht door jasperenpriscilla »

Ja die conclusie heb ik inderdaad ook. Volgens mij is er helaas geen 'magische smeernippel' ofzo waarmee de boel weer lekker soepel loopt.

Dus ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij de hier welbekende garage in Herentals, die kunnen het waarschijnlijk optijd fiksen (fantastisch). Komende donderdag ga ik op avontuur met Bertus, het is een uurtje rijden en vooral snelweg gelukkig dus als ik problemen krijg dan ben ik daar al in de buurt (en ze hebben een depannage dienst voor als het minder soepel gaat :-? )

Ik ben wel heel benieuwd wat het nu werkelijk is, kan wellicht een leerzame uitkomst zijn voor anderen die preventief de koppeling laten vervangen, dat er wellicht in het mechaniek ook andere zaken gecheckt kunnen worden. dus ik zal vragen om foto's/filmpjes of onderdelen waar ik foto's van kan maken ter info hier.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppeling loopt te zwaar bij warme motor



Bericht door EasyBee »

jasperenpriscilla schreef:
di 19 jul 2022, 8:15
Wat kan het zijn?
- koppeling is 2 jaar geldeden vervangen voor een nieuwe
- Koppelingskabel is 3 jaar geleden vervangen, en heb ik vanochtend op werking gecontroleerd, gaat soepel.
- pedaal zelf beweegt ook soepel (ik dacht een versleten busje ofzo kan dit veroorzaken)
- de hevel onder de bak kan ik in zijn vrije slag (met koude motor) vrij bewegen, maar ik hoor wel een stroef geluid. zou het de lagering vand eze hevel kunnen zijn?

Wat denken jullie dat de oorzaak kan zijn? en hebben jullie een goed idee om het op te lossen (binnen 1,5week)
Wie heeft die koppeling vervangen? Jij zelf of ?
Die hevel/gaffel zit (als ik mij goed herinner) in nylon/kunststof busjes in het huis gemonteerd. Die busjes zijn voor éénmalig gebruik.
Dus niet er in drukken om te kijken of het allemaal goed zit en er weer uit om het definitief af te monteren. Ze klikken vast op hun plek en dat is het.
Laat staan de oude busjes gebruiken, want die zien er nog goed uit.
Zo (effe kijken of alles goed past en er weer uit) ging bij mij de versnellingsbak naar de kl :silent: n. Gaffel kwam er langzaam uit na 8.000 km.
De bevestigingspunten voor die hevel/gaffel in het huis braken af.
Gebeurde 1 km van mijn huis op weg naar de garage, nog maar 500 meter te gaan. Ze zitten om de hoek. :thumbup:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppeling loopt te zwaar bij warme motor



Bericht door jasperenpriscilla »

koppeling is toen vervangen voor een bedrijf. Een bedrijf wat ik goed vertrouw, maar ducato's zijn niet hun specialiteit. dus een foutje daar zou kunnen, ik zal het wel horen als ie in herentals is. ik ga ervanuit dat het goedkomt daar.

ik hoop dat het bij mij volhoudt tot ik daar ben. maar een beetje geluk hebben we wel nodig daarbij. ik heb wel het gevoel dat de rit daarheen goedkomt. we gaan het zien.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppeling loopt te zwaar bij warme motor



Bericht door ducati 900 »

Succes met je rit.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppeling loopt te zwaar bij warme motor



Bericht door kareltje cola »

Easybee heeft het over het jonger type vanaf 1994+ met het trekkoppeling systeem.
Dit is bij de topicstarter niet van toepassing
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppeling loopt te zwaar bij warme motor



Bericht door jasperenpriscilla »

Bertus vandaag weer opgehaald in Herentals. Koppelt weer zo licht als een stadsautootje. kennelijk was ik aan dat zwaar lopen toch al een eind gewend geraakt. Voelt bijna eng zo soepel. Maar na een paar minuten realiseer je je dat dit eigenlijk voelt zoals het hoort :lol3:

Als ik karel goed heb begrepen was het probleem de geleidebus die het druklager tegen de koppeling drukt. die liep niet lekker. Nieuwe geleidebus is geplaatst, nieuwe koppeling voor de zekerheid. (en een nieuw luchtfilter). olie en filter was een paar maanden geleden al vervangen. Bertus zal er klaar voor zijn.

Wij zijn er blij mee, nu snel de grote schoonmaak doen, volle gasfles erin, zaterdag nog even snel een verjaardag vieren en zondag als we ingepakt zijn lekker op weg naar zweden.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppeling loopt te zwaar bij warme motor



Bericht door Peter LMC »

Helemaal Toppie dus. :thumbup:
Prettige vakantie. :wave:
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppeling loopt te zwaar bij warme motor



Bericht door jasperenpriscilla »

Hallo allemaal.

Inmiddels terug van een hele fijne vakantie. We hebben de boot van kopenhagen naar oslo gepakt, toen via via via zweden weer rustig teruggezakt naar trelleborg, daar weer de boot gepakt en naar huis gereden. Hele mooie trip, echt 3 weken lang genoten.

Onze bertus heeft 2600km op de klok erbij gezet en de eerste 1300 daarvan gingen soepeltjes.

jullie raden het al... daarna ging het niet meer zo soepeltjes.
- Koppeling voelde al snel niet meer zo soepel (zeker niet zwaar), maar niet meer zo soepel als vers uit herentals
- bij warme motor (op een 30graden dag) begon het schakelen moeite te kosten. 1 kreeg ik hem bij stilstand niet meer in, achteruit ook niet, enkel tandenknarsen.
- Bij motor uit is de 1 geen probleem, achteruit vind je bij mazzel (als de tandjes uitlijnen denk ik)
- de 2, 3 en 4 begonnen ook snel moeilijker te pakken, 4 vaak ook met een beetje knarsen, 2 en 3 zijn gewoon zwaar om hem in te krijgen.
- warme of koude motor maakt eigenlijk geen verschil meer
- dubbel clutchen heeft weinig effect.
- Peutje tussengas terwijl je de pook tegen de versnelling houdt werkt vaak wel , zonder knarsen floept ie er dan netjes in. (behalve bij de 1 in stilstand).

Klinkt mij bijna als een probleem wat losstaat van de koppelingsproblemen eerder. Maar ik vind het wel heel toevallig, het hele seizoen eigenlijk al gekl**t met "versnellingsbak" gerelateerde problemen. Eerst schakelbussen (versleten) toen zwaarlopende koppeling, nu dit wat klinkt als synchronisatie issues. (maar is dat het wel? slecht ontkoppelen kan dit wellicht ook veroorzaken?)

hebben jullie goede ideeen, tips of adviezen? (ik ga natuurlijk ook even contact opnemen met de bridge, ik denk toch mijn nieuwe huisadres voor dit soort grote issues)

Overigens; Met wat planning voordat we ergens inreden, en een hele goede 'copilote' naast me is het goed gelukt om minimaal te hoeven schakelen, en daardoor hebben we eigenlijk gewoon normaal met veel plezier onze vakantie af kunnen maken. Eenmaal in de versnellingen snort onze Bertus ons heel tevreden europa door 8-)
Laatst gewijzigd door jasperenpriscilla op ma 22 aug 2022, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppeling loopt te zwaar bij warme motor



Bericht door Chevy55 »

Koppeling ontkoppelt niet goed zo je verhaal lezend .
Dus even terug contact opnemen , dan wordt het vast opgelost .
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppeling loopt te zwaar bij warme motor



Bericht door jasperenpriscilla »

Nou net nog effe bezig geweest. En ik weet bijna zeker dat het inderdaad echt de koppeling is. Met het pedaal volledig ingetrapt voel ik dat ie vooruit wil hobbelen in zijn 1. Koppeling wat strakker afgesteld (pedaal 1,5cm hoger als rempedaal). Volledig ingetrapt en zelfde verhaal. Als ik hem stilzet in de achteruit, met koppeling ingetrapt rijdt hij daadwerkelijk zachtjes weg...

Dus op de een of andere manier ontkoppelt ie niet meer volledig. onafhankelijk van strakker of losser stellen. meer kan ik er denk ik niet aan uitvogelen, dus ik ga morgen weer een afspraak maken.

malle Bertus toch... 't is een eigenwijze brompot!
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppeling loopt te zwaar bij warme motor



Bericht door Bas vd laar »

Hij pakt dus eigenlijk direct op.
Dan moet je hem toch verder stellen.
De twee 10mm moertjes op het eind van de kabel moeten niet losser maar vaster, verder het schroefdraad op dus.
Kabel vasthouden met een tang om meedraaien te voorkomen is soms nodig.
Dan komt je pedaal verder omhoog en pakt de koppeling later op.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppeling loopt te zwaar bij warme motor



Bericht door jasperenpriscilla »

ik heb hem onder de bak al strakker gezet, waardoor het pedaal hoger komt, dit had geen effect.

Optimaal zou het koppelings en rempedaal dezelfde hoogte moeten hebben. (volgens de theorie) nu zit het koppelingspedaal al 1.5cm hoger als rempedaal.

ter lering en vermaak kan ik hem vanavond nog wel eens wat strakker zetten. geen idee of dat ook nadelige effecten kan hebben? er zit in ieder geval iets niet goed meer inwendig, dat is zeker...
Plaats reactie