Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
- ducati 900
- Berichten: 7491
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Geen krik plaatsen onder de carterpan. Als de carterpan indeukt heb je er een probleem bij.
Beter is een dwarsbalkje plaatsen over de motor met een , in hoogte regelbaar systeem er aan.
cor
Beter is een dwarsbalkje plaatsen over de motor met een , in hoogte regelbaar systeem er aan.
cor
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
buiten dat, de ruimte onder de carterpan heb je veel aan met sleutelen, ander word het wel een erg klein krap werkplaatsie, al kan je er alleen maar onderliggen
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
goeie tips, dank!!! motorblok van boven ondersteunen! dat is duidelijk.
Hebben jullie een tip met betrekking tot de hoogte. Hoe hoog moeten mijn assteunen en krik kunnen liften?
(hoger is beter, maar boven de 50cm worden deze spullen behoorlijk aan de prijs)
Hebben jullie een tip met betrekking tot de hoogte. Hoe hoog moeten mijn assteunen en krik kunnen liften?
(hoger is beter, maar boven de 50cm worden deze spullen behoorlijk aan de prijs)
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Niet te hoog plaatsen, je moet er van bovenaf ook bij om te sleutelen, bij achterwielen een keg plaatsen voor de veiligheid.(wegrollen).
cor
cor
- ducati 900
- Berichten: 7491
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Heb je die balk uit mijn link gezien, daar draai je het blok zo mee omhoog, zoiets is ook simpel zelf te maken maar voor 7 tientjes hoef je er zelf geen tijd in te steken.
https://m.media-amazon.com/images/I/51X ... SX679_.jpg
Ben.
https://m.media-amazon.com/images/I/51X ... SX679_.jpg
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Ja dat is een mooi ding, en inderdaad precies wat het handboek voorschrijft
Ik ga het eens op een rijtje zetten. Ik vind het ook niet erg om wat te investeren in goede tooling. ik bespaar me immers de kosten van het werk laten doen aan de camper. en dit soort tools heb ik nog 10tallen jaren wat aan.
Ik ga het eens op een rijtje zetten. Ik vind het ook niet erg om wat te investeren in goede tooling. ik bespaar me immers de kosten van het werk laten doen aan de camper. en dit soort tools heb ik nog 10tallen jaren wat aan.
- ducati 900
- Berichten: 7491
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Geweldig ding we gebruiken hem zelf ook heel vaak.
Goed gereedschap is het halve werk maar bij deze noch meer.
Ben.
Goed gereedschap is het halve werk maar bij deze noch meer.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Ik denk nu aan as steunen van 39-60cm. ik denk dat dat hoog genoeg is, al blijft het een gok, kan hem altijd met blokken hout ophogen.
4tons garagekrik ga ik morgen ophalen.
Die motorsteun verkopen ze ook bij HBM zag ik, daar is ie nog iets goedkoper (59euro) dus ik denk dat ik die meebestel als ik assteunen bestel.
Wielkeggen moet ik nog even regelen.
zijn er voor het verwijderen van de aandrijfassen nog speciale tools nodig ofzo? of kom ik nog een bijzondere maat moer tegen die niet zo standaard is?
ik heb ook een datum geprikt.
18maart gaat het gebeuren, een week ervoor haal ik de camper uit de stalling!
4tons garagekrik ga ik morgen ophalen.
Die motorsteun verkopen ze ook bij HBM zag ik, daar is ie nog iets goedkoper (59euro) dus ik denk dat ik die meebestel als ik assteunen bestel.
Wielkeggen moet ik nog even regelen.
zijn er voor het verwijderen van de aandrijfassen nog speciale tools nodig ofzo? of kom ik nog een bijzondere maat moer tegen die niet zo standaard is?
ik heb ook een datum geprikt.
18maart gaat het gebeuren, een week ervoor haal ik de camper uit de stalling!
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Centrale moer wielnaaf is 41mm, dus daar heb ik een dop voor nodig.
Volgens mij moeten beide aandrijfassen los (heb de duitse reparatiehandleiding). of is het zo dat degene aan de bijrijderskant kan blijven zitten, en er vanzelf uitkomt op het moment dat je de bak los hebt en naar de bestuurderskant wegmanouvreert?
Moeten de ashoezen ook los? (ene manual zegt van wel, de ander is een beetje vaag) zo'n tang om klembanden aan te knijpen heb ik niet, dus als die nodig is bestel ik hem gewoon even mee.
Uitlaatflens zou ook los moeten, zit er niet genoeg speling op de pijp om mee te bewegen als ik het blok een stukje laat kantelen? (dat lijkt me namelijk typisch zo'n verbinding die pas loskomt met een hoop gemopper)
Moet de bakolie daadwerkelijk worden afgetapt? of kan deze blijven zitten (denk dat aftappen wel zinnig is, aangezien we toch ook aan de bak gaan werken).
Hoe zal ik het blok ondersteunen in de paar weken dat er geen versnellingsbak onder zit? de vernsellingsbak steun kan natuurlijk niet terug, en met de motorkap open laten staan met het blok in de hefbalk is ook zowat, blok hout eronder op een assteuntje? en de koppelingszijde even netjes afplakken met een vuilniszak?
Volgens mij moeten beide aandrijfassen los (heb de duitse reparatiehandleiding). of is het zo dat degene aan de bijrijderskant kan blijven zitten, en er vanzelf uitkomt op het moment dat je de bak los hebt en naar de bestuurderskant wegmanouvreert?
Moeten de ashoezen ook los? (ene manual zegt van wel, de ander is een beetje vaag) zo'n tang om klembanden aan te knijpen heb ik niet, dus als die nodig is bestel ik hem gewoon even mee.
Uitlaatflens zou ook los moeten, zit er niet genoeg speling op de pijp om mee te bewegen als ik het blok een stukje laat kantelen? (dat lijkt me namelijk typisch zo'n verbinding die pas loskomt met een hoop gemopper)
Moet de bakolie daadwerkelijk worden afgetapt? of kan deze blijven zitten (denk dat aftappen wel zinnig is, aangezien we toch ook aan de bak gaan werken).
Hoe zal ik het blok ondersteunen in de paar weken dat er geen versnellingsbak onder zit? de vernsellingsbak steun kan natuurlijk niet terug, en met de motorkap open laten staan met het blok in de hefbalk is ook zowat, blok hout eronder op een assteuntje? en de koppelingszijde even netjes afplakken met een vuilniszak?
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Inmiddels Bertus uit de stal gehaald, schakelen gaat echt ontzettend horkerig, moet echt weer even wennen zo na de winter. Maar met wat beleid gaat ie vooruit in alle versnellingen, en achteruit eigenlijk alleen als ik de motor even uitzet, schakel en weer start.
Alle gereedschappen zijn in bestelling. Nog even opjacht naar een dop41 en een busje kruipolie. De buren nog even verwittigen. en dan hopen op een beetje droog weer volgend weekend!
Ik heb mezelf zelfs getrakteerd op zo'n plank op wieltjes waar ik op kan liggen, en die je op kan klappen tot krukje met wielen. Ik zag hem bij de lidl in de aanbieding, ik dacht dat is wel echt ideaal. voor 30euro geen last van een koude rug
Ik ga in dit topic gewoon alle vragen die ik gaandeweg tegenkom erop gooien. En ik hoop dat er wat kenners meelezen met goede tips en adviezen!
Alle gereedschappen zijn in bestelling. Nog even opjacht naar een dop41 en een busje kruipolie. De buren nog even verwittigen. en dan hopen op een beetje droog weer volgend weekend!
Ik heb mezelf zelfs getrakteerd op zo'n plank op wieltjes waar ik op kan liggen, en die je op kan klappen tot krukje met wielen. Ik zag hem bij de lidl in de aanbieding, ik dacht dat is wel echt ideaal. voor 30euro geen last van een koude rug
Ik ga in dit topic gewoon alle vragen die ik gaandeweg tegenkom erop gooien. En ik hoop dat er wat kenners meelezen met goede tips en adviezen!
Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Die dop 41 heb ik indertijd speciaal besteld. Schijnt voor de auto materialen zaken een probleem te zijn. Volgende probleem was dat deze niet los te krijgen was. Zelfs niet met 1 mtr buis en 105kg erop te springen. Even een goede lucht sleutel geleend en toen was het een fluitje van een
Check this out! https://amzn.eu/d/448Ca7p
Check this out! https://amzn.eu/d/448Ca7p
- ducati 900
- Berichten: 7491
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Die dop 41 heb ik op een oldtimerbeurs gevonden, liep ermee rond en gelijk een Duitser die hem wilde overnemen voor zijn Ducati.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues
Bij Hornbach 15,60 euro.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl