Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues



Bericht door jasperenpriscilla »

Kroppie schreef:
za 18 mar 2023, 16:32
voor de bus in de bak, bak uitelkaar, betreffende gat groter ruimen/kottereren, een bus draaien met op de plek waar ie in de bak gaat een overmaat, dan bakdeel verwarmen en nieuwe bus inpersen, en bak weer monteren , zo zou mijn oplossing eruitzien, maar ik denk dat een 2e hands bak goedkoper is, want wat kom je bij de-montage allemaal tegen
Hoi Jos, ja dat was ook een beetje mijn zorg. De bak schakelt altijd fantastisch, maarja als je hem toch open hebt liggen dan kan het zomaar zijn dat ie er vanbinnen helemaal niet meer zo fantastisch uitziet.

Ik ben een beetje aan het filosoferen, waarom komt die bus er steeds uit. Slechte passing, ok maar ik denk dat het druklager in axiale richting een beetje teveel schrankt, waardoor er axiaal steeds aan die bus getrokken wordt. Dus ik denk ook een beetje in de richting, ander materiaal kiezen? (brons of messing bus?)

En daarnaast zou ik hem graag vormgesloten vastzetten axiaal. Met een haaks boormachientje moet het mogelijk zijn een gaatje te boren haaks op de bus in het aluminium van de bak. En daar dan een stelschroefje indraaien en in de bus een groef ter hoogte van het gat, zodat ie werkelijk goed borgt.

Maar wat ik zeg, dit zijn nog slechts bedenksels. Technisch zie ik het wel gebeuren, practisch wordt het al lastiger, maar in deze richting ben ik aan het denken.

Nieuwe bus draaien is overigens geen enkel probleem, ik kan zo achter een draaibank stappen gelukkig.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues



Bericht door Kroppie »

met 1 boutje kans op onrond drukken vd bus indien mogelijk 3 boutjes en anders met 1 boutje, in de bus een putje boren dan zit het steviger bij minder vastdraaien, en boutje borgen tegen loslopen, of je schroeft er graag de bak van onder 8-)
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues



Bericht door jasperenpriscilla »

Nouja het was best een leuke dag schroeven zo, maar het doel is wel dat als we de bak nu terugzetten dat we hier geen omkijken meer naar hebben voorlopig.

Ik heb inmiddels wel vernomen dat die bus van gehard staal is. wat eigenlijk wel logisch is, dus aanpassingen aan die bus zijn lastiger als ik dacht.

nog even verder denken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues



Bericht door Kroppie »

is het veel speling, dan misschien met de sterkste loctite, bus en gat goed vetvrij maken en indien mogelijk heel licht opruwen, en dan evengoed een boutje, met een slijpsteentje in de dremel slijp je wel een klein putje in een geharde bus
EN kijk goed of de vork welke het druklager duwt met de 2 einden van de vork gelijk het druklager raken , zodat het niet scheef beweegt.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues



Bericht door ducati 900 »

Zo te zien is er geschuurd aan de bus waar hij in de bak hoort en de price as ziet er op de plek waar het toplager komt ook vreemd uit.
Ik zou geen groef in de bus maken, je verzwakt hem daar dan.
Een as die te ruim zit kun je opruwen, opkartelen waardoor hij weer strak komt te zitten maar dat valt met een geharde bus niet mee.
Blijft over een sterke Loctite icm borgboutjes evt.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues



Bericht door Kroppie »

ik bedoelde ook geen groef maar een putje waar de punt van het eventuele boutje net een 1,5 mm inpast
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues



Bericht door ducati 900 »

Jasper (TS) had het over een groef thv de stelbout.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues



Bericht door jasperenpriscilla »

Ja klopt ik had het over een groef, orientatie is met enkel een putje lastig te doen. De bus zit er niet rammelend in, het is momenteel denk ik een overgangspassing. Hij schuift er niet vrij in. Maar als hij eenmaal op zijn plek zit komt ie er na een paar 100km wel uit. En overgangspassingen gaan er nooit helemaal 100% lekker in de goede rotatie-orientatie in. en even verdraaien is er dan niet meer bij. (al kom je natuurlijk wel in de buurt, dus een soort slobgat is ook wel een idee). Gat of groef wil ik in ieder geval dieper maken als de stelschroef die ik erin zou draaien, zodat het enkel borging is en je de bus niet plat drukt. En inderdaad in samenwerking met een 'paardenmiddel' zoals loctite 660 als ik de specs lees is dit de perfecte lijm hiervoor.

Ik heb ook contact met Rob (die tip kreeg ik eerder in dit topic). Ben met hem ook een beetje aan het verzinnen wat nu wijsheid is. Hij stelt wel dat als we het huis uit elkaar halen van de bak, dan kun je tenminste zien wat je doet, dan kun je het goed opmeten. Kun je het huis goed verhitten voor het terugpersen. Eventueel borg middelen zijn op de werkbank makkelijker toe te passen. En ik ben het daar helemaal met hem eens.

Kortom ik ben vanacht gaan slapen met dit probleem en ik ben er ook mee opgestaan :lol3:

Eigenlijk is het wel heel leuk. Ik heb ook het idee dat de juiste oplossing zich wel aan gaat dienen. Ik weet alleen nog niet hoe. Ik schrijf mijn bak voorlopig nog niet af in ieder geval.

(een andere kopen is mijn laatste scenario)
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues



Bericht door dethleffsi6810 »

ik zou ook eens kijken naar de koppeling gafel , op de foto zit deze niet in lijn met de bus en prisies as.
de losgekomen bus hoeft alleen maar te begeleiden, komt eigenlijk geen kracht op.
Theo
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues



Bericht door jasperenpriscilla »

Als deze niet netjes in het hart drukt, dan wek je schranken in de hand, waardoor axiale kracht op de bus komt. Dit klinkt logisch.

Ga ik uit moeten zoeken. Ik zal kijken of ik straks even wat kan meten daaraan.

Ik zit nu over een ander scenario na te denken 2stuks zelfs:

Optie1: Ik kan heel veel verzinnen met betrekking tot deze bus om hem weer vast te zetten. Ik kan het ook anders doen. (brainstorm he, dan is alles mogelijk) Ik kan natuurlijk een kapotte versnellingsbak op de kop tikken. Eentje met een kapotte 5e versnelling. Die moeten niet te duur zijn.

En dan meubel ik die uit elkaar en zet het koppelingshuis (heet dat deel zo?) met de bus over op mijn eigen bak. Immers gaan deze bakken vaker stuk op een 5e versnelling dan op een loslopende geleidebus.

Het zou dan wel fijn zijn als ik ook kan kijken naar bakken van de 2.5d en td. is het koppelingshuis deel hetzelfde als van de 1.9d/td? of zitten daar verschillen in?

Optie 2: is toch aan de slag met lijm. Maar dan op een iets andere manier. Ik zet het busje in de draaibank en draai er met een slijpsteen mooi een groefje in (of 2). Groefje wordt maar 0.2 diep ofzo. Deze groef dient als 'reservoir' voor de lijm. Lijm moet immers een beetje volume hebben, dan werkt ie beter. Wat ik na het lijmen en persen van de bus dan ook ga doen, is met een platte beitel + hamer het aluminium van de bak rondom de bus een beetje naar binnen felzen. waardoor er daadwerkelijk wat aluminium in de groef komt te klemmen, waardoor we een vormgesloten verbinding realiseren. Ik kan me niet voorstellen dat de bus er dan nog uit te trekken is. En het aluminium rondom is redelijk goed bereikbaar, dus je kunt netjes centrisch werken. De bus ten opzichte van de as is ook heel goed in de gaten te houden. of alles nog in lijn zit.

Wat denken jullie van deze opties? Ik heb het idee dat het steeds dichter bij een goede oplossing komt
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues



Bericht door jasperenpriscilla »

Inderdaad de hevel die het druklager bedient zit absoluut niet goed gecentreerd om de as. De hoogte wordt eigenlijk door een soort schuimrubber mof/bus bepaald. (zie foto) Is dat zoals het hoort? Klinkt alsof daar wel een nieuwe omheen mag. zodat het lager in ieder geval in het hard aangedrukt wordt.
2023-03-19 14_11_36-Window.jpg
2023-03-19 14_11_36-Window.jpg (72.61 KiB) 254 keer bekeken
Ik zie zo op het eerste oog niet hoe die hevel gedemonteerd dient te worden, vanavond de bak eens op zijn kop leggen denk ik (helaas vanmiddag geen tijd meer...)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues



Bericht door Peter LMC »

Het lijkt wel of deze koppelingsvork verzakt is.
En dan de scharnierpunten hiervan deze zitten vol met roest.
Op de schuif bus deden we altijd van dat zwarte molicoot vet aan en dan het druklager er overheen.
Maar als deze bus loskomt dan ga je toch even nadenken hoe dit komt.
Niet gewoon even terug tikken en de bak er weer onder hangen.
En sorry maar ik vind het een hoog beun de haas gehalte hebben als ik die foto's bekijk.
En daarmee bedoel ik niet het sleutelwerk van TS .
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues



Bericht door Kroppie »

oude bus/mof verwijderen , een messing of alu bus van de goede lengte en dan in de lengte in 2,en zagen om de as doen, 2 slangklemmen en ook weer gepiept.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Fiat Ducato 290 1.9TD: koppelingsissues



Bericht door ducati 900 »

Het sleutelwerk lijkt erg pruts en inderdaad slaat dit niet op het werk van TS.
De boel is ook erg droog, de scharnierpunten van de schakelvork dus.
Zo wordt bij ons een bak niet gemonteerd, lijkt een hoge mate van ongeïnteresseerdheid van de monteur.
De kans is groot dat het probleem wordt veroorzaakt door de gezakte schakelvork.
Goed uitmeten waar het putje in de bus moet komen en afstrepen voor montage.
Verder is het idee om hier en daar wat ruimte te maken voor de borgvloeistof niet verkeerd.

Ben
Laatst gewijzigd door ducati 900 op ma 20 mar 2023, 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie