Zekering vraagje over de EBL119

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door hathi »

Ik zou zeggen,trek een gezekerde kabel,rechtstreeks van de Solarlader,naar de Plus van de HH accu,…. en je accu word zeker geladen, als je thuis ben,kun je nog zien,maar voor mij hoeven al die aftakkingen niet,dus rechtstreeks,heb je ook geen verliezen,en het meeste rendement van de Solar
Hans
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door gjvonk »

Mooie suggestie Hans, maar dat durf- en kan ik niet.

Na een stevige discussie met mijn wederhelft hebben we besloten om het anders aan te vliegen: we blijven iedere dag even rijden voor boodschappen en kleine verplaatsingen.

En we pakken om de 3 of 4 dagen een avond/ nacht op een camping, als we toch aan het lozen van afvalwater en toilet en het vullen van vers water toe zijn. Dan gaan we meteen aan de walstroom.

We gaan dus geen vakantie dag opofferen aan een reparatie. Het bedrijf wat de Maxxfan heeft geplaatst mag het oplossen. Daarna zijn de problemen ontstaan. In de Paas-meivakantie zijn we 10 dagen op pad geweest, ook zonder walstroom.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door gjvonk »

Even een update: door 's morgens een ritje te maken hebben we de spanningsval van de huishoudaccu's weten in te perken tot ten hoogste 12 volt. We staan nu in het wat koelere Noord-westen van Portugal.

Edit: vandaag een telefoontje gekregen van de elektro technicus die door ons vaste onderhoudsbedrijf ingehuurd wordt voor problemen: de zekering had er in horen te zitten. Volgende week vrijdag gaat hij diagnostisch onderzoek uitvoeren:
- opbrengsten zonnepanelen
- werking LR1218 (de moderne versies schijnen wel degelijk mppt te zijn?)
- conditie van de huishoudaccu's

Op basis daarvan ga ik verdere besluiten nemen.

Nog 1 vraag: kunnen zonnepanelen ook te heet worden waardoor ze stoppen met leveren?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door gjvonk »

Update: de 2 AGM(!) accu's zijn nog in orde, waren alleen niet kruislings aangesloten (Zie foto 1) zoals het hoort. Dat is inmiddels hersteld.

De laadstroomregelaar functioneert ook naar behoren. De boosdoeners zijn de zonnepanelen: 2 x 80 Wp Wattstunde: paneel 1 levert vanmiddag 13.30 vol in de zon 31,8 volt maar laat een kortsluitspanning zien van 2,5 Ampere. Paneel 2 (met de rare fabrieksfout, foto 2) 15,1 volt en een kortsluitspanning van 0,00 Ampere. De panelen stonden parallel.

Ik heb nu een mail gestuurd naar zowel de verkoop dealer als naar Wattstunde... Ik wacht even af.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 964
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door Metor »

Dus dat ene paneel is defect.
De waarden van het andere paneel zijn volgens verwachting.
Een ding moet je zeker controleren en dat is de regelaar.
Ook nieuwere LR1218 lijkt gewoon een PWM regelaar (diverse sites geven dit aan w.o. Conrad) en met die hoge spanning Wattstunde panelen (meer dat 30V) gooi je toch erg veel energie weg.
De mppt regelaars worden aangeduidt als LRM1218 en die zijn aanzienlijk duurder dan een LR1218.
Als die echter toch mppt blijkt te zijn, dan geen probleem, maar dan is het zeer verwarrend.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door gjvonk »

De 2,5 Ampere was direct aan het paneel...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 964
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door Metor »

Ja dat snap ik.
Maar wat levert dat paneel op de LR1218 aangesloten naar de accu toe.
Moet dan toch duidelijk meer zijn dan die 2.5A, wil de regelaar een mppt zijn..
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door gjvonk »

Ah, zo bedoel je... duidelijk. Ik wacht nu eerst de reactie van de dealer en de producent af. Officieel is mijn aankoop garantie van 6 maanden van de camper voorbij, maar het zonnepaneel is amper 3 jaar oud.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door DJSmiley »

Voor zover ik weet is er geen MPPT versie van de LR1218, dat is dan de LRM1218

Als die panelen de WS80BL zijn ( https://www.2soler.no/users/2soler_myst ... ule_de.pdf ) dan geven die een Voc van 33V, en een Umpp van 27.5V

Dat op een PWM regelaar is wel heel erg veel inleveren. PWM is zoiezo al niet heel efficient, en als je dan nog eens zo'n hoge spanning erop zet dan blijft er helemaal weinig over. Ook vinden je accu's enz dat niet heel leuk als ze kortstondig telkens (gePWMmed) zulke spanningen krijgen.

De combi klinkt mij niet echt heel logisch. Met 2x80W en 33V panelen zou ik ze veel liever beide parallel op een goede MPPT hebben. (Victron 75/15). Denk dat de opbrengst dan rustig 2x zo hoog is als met die dingen op een oude PWM regelaar
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door gjvonk »

Volgens mij heb ik de Wattstunde WS80SPS daglichtpanelen van 81x53 cm...

1 paneel (die met de fabricagefout) doet helemaal niets.

In ieder geval ga ik de accu's nog niet vervangen. Ik ben ook wel benieuwd naar het effect nu ze wel goed aangesloten zijn.

Nog een vraagje: welke mppt regelaar kan ik het beste als vervanger van de Schaudt LR1218 aanschaffen? Ik wil wel iets waarbij ik kan checken of die laadt (liefst ook nog hoeveel) bijvoorbeeld door een display op het apparaatje zelf. Ik hoef dat niet in een app op mijn mobiel of hele dagen zichtbaar op display in de cabine.

Zoiets bijvoorbeeld https://www.amazon.nl/Vikenar-Solar-Cha ... 0955&psc=1?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door gjvonk »

Update: Wattstunde verwijst mij naar de verkopende dealer. Die heb ik gebeld. Hij heeft echter maar 3 in plaats van 9 monteurs, daar kan niet eerder dan de week van 19 tot 23 september terecht.

We combineren het met een weekendje noord-oost Nederland en een bezoekje aan de camperbeurs in Hardenberg.

Het is wel een hmmm: mijn kritiek "maar jullie hebben de installatie voor aflevering niet afdoende gecontroleerd/doorgemeten" werd door de chef monteur wel erkend. De reactie van mijn partner: "Ja, ja, we waren wel goed genoeg om voor de aflevering dik geld te betalen, maar nu hebben zij iets laten zitten en mogen we +1 maand wachten"... Het is i.i.g. voor mij wel een smetje op het blazoen van deze dealer...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door DJSmiley »

gjvonk schreef:
vr 12 aug 2022, 18:28
Volgens mij heb ik de Wattstunde WS80SPS daglichtpanelen van 81x53 cm...

1 paneel (die met de fabricagefout) doet helemaal niets.

In ieder geval ga ik de accu's nog niet vervangen. Ik ben ook wel benieuwd naar het effect nu ze wel goed aangesloten zijn.

Nog een vraagje: welke mppt regelaar kan ik het beste als vervanger van de Schaudt LR1218 aanschaffen? Ik wil wel iets waarbij ik kan checken of die laadt (liefst ook nog hoeveel) bijvoorbeeld door een display op het apparaatje zelf. Ik hoef dat niet in een app op mijn mobiel of hele dagen zichtbaar op display in de cabine.

Zoiets bijvoorbeeld https://www.amazon.nl/Vikenar-Solar-Cha ... 0955&psc=1?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Dat is geen MPPT regelaar maar een Chinees die MPPT als productnaam bedacht heeft voor zijn PWM regelaars....

Prima opties zijn de Epever en natuurlijk de Victron dingen. Met 2 van die 80W panelen heb je niet veel nodig. Een 15A regelaar is dan al voldoende.

De Epever heeft bij lage stromen bij sommige modellen wat rare dingetjes, in de praktijk heb je daar niet heel veel last van. Die 2x80W zou ik dan wel parallel zetten (maar dat staan ze vermoedelijk al)
Epever heeft ook de Duoracer versie, daarmee zou je ook de startaccu op pijl kunnen houden. Maar met 2x80W zou ik dat niet perse de voorkeur geven.

Alternatief zou een Renogy 20A zijn (rond de 90 euro), dat is een gerelabelde SRNE die ook prima werkt (en ook door andere merken als OEM gebruikt wordt).

Dan is er natuurlijk nog Victron. De Bluesolar is iets goedkoper dan de Smartsolar maar beide hebben ze geen schermpje. De smartsolar kun je dus via BT bekijken.

Votronic kan ook, maar ook die heeft geen schermpje.

Persoonlijk zou ik voor de Victron Smartsolar 75/15 gaan. Die is 10-15 euro duurder dan een 20A Epever of Renogy, maar met jouw panelen ga je die 5A niet missen of uberhaupt halen.


Je kan ook een accumonitor overwegen. Dan zie je niet hoeveel je paneel oplevert, maar wel de netto laadstroom en accustatus. Doet je paneel 5A en verbruik je 4A dan zie je dus maar 1A, maar dat is dan wel de werkelijke laadstroom. Een paneel wat 5A levert zegt op zich weinig hoe snel je accu laad als er al 4A gebruikt wordt door verbruikers. Je ziet dan wel weer hoe je panelen presteren.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door gjvonk »

Bedankt voor de adviezen, ik neem het 23 september mee als vraag naar de dealer om hem mee te vervangen als het zonnepaneel er toch af moet. Ik weet niet of het bij deze camper nodig is om de start accu bij te houden; dat heb ik wel altijd gehad. Maar deze heeft een start-stopsysteem (wat ik nog niet werkend heb mogen ervaren), meestal zit er dan ook een AGM als start accu in toch?

Overigens wordt de start accu volgens de chef monteur van de dealer door de zonnepanelen via de EBL bijgeladen omdat ze ook op de EBL aangesloten zijn. Maar daar twijfel ik toch wel aan nu...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door veetee »

DJSmiley schreef:
ma 15 aug 2022, 10:41
Votronic kan ook, maar ook die heeft geen schermpje.
Votronic heeft wel een los schermpje. Vind ik persoonlijk handig, want de regelaar heb ik ergens onder een bank ingebouwd, en het schermpje zit mooi bij de andere displays boven de ingang bij mij.

2C62B714-9F78-4012-8822-060D3141CFAE.jpeg
2C62B714-9F78-4012-8822-060D3141CFAE.jpeg (81.04 KiB) 107 keer bekeken
Plaats reactie