Zekering vraagje over de EBL119

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6761
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door evdoetelaar+larana »

gjvonk schreef:
wo 20 jul 2022, 13:39
Als ik even snel optel kom ik op 400+190+60+50+15+15=730 Wh/24 uur, oftewel een dikke 60 Ah, klopt dat? Dan is de 2x 80 Wp + de 2 80 Ah gel accu's eigenlijk te krap.

Zou 2x125Wp + 1x 160 Ah Lifepo4 wel voldoende zijn? Als ik de loodaccu's toch moet vervangen, doe ik dat liever meteen zo.
kampo schreef:
wo 20 jul 2022, 14:58
Volgens mij, vanuit ervaring, maar ook niet afgelezen op een BMV, verbruik je ongeveer 60 tot 80Ah per 24h en is je solaropbrengst met 2x80Wp ongeveer 50Ah per dag
Dus moet je dagelijks rijden of je komt er niet.
Als ik hier lees dat je HH accu op minder dan 12V staat dan is dat iedere keer een aanslag op de levensduur van de HH accu.

Spaar nog even en ga dan meteen naar +/-200Ah LFP en 400Wp
Voor zover ik het kan zien, is het verbruik gebaseerd op een zomerse situatie. Heb je ook nog e-bikes waarvan de accu's geladen moeten worden?

Ik ben er meer voorstander ook voor andere jaargetijden dan alleen de zomer inzicht te hebben in de energiebalans (in voorjaar, najaar en winter inzet kachel, meer verlichting, meer TV, etc.). Op basis daarvan, in combinatie met de mogelijkheden op het dak én de opbrengst van de zonnepanelen (in voorjaar, najaar, winter), krijg je inzicht in de optimale PV-installatie (en de kosten daarvan). Pas daar dan vervolgens ook de accu-capaciteit op aan.

In onze situatie zijn verbruik (e-bikes inbegrepen) en opwekking, met 400WP + 200Ah LFP theoretisch ook in april en september nog in balans. Meer dan 400Wp op het dak is in ons geval eigenlijk niet haalbaar (of alleen tegen extreem hoge kosten en aanzienlijk meer gewicht).
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5663
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door Camperic »

gjvonk schreef:
wo 20 jul 2022, 16:02
Overigens hebben de Schaudt LT panelen een onhebbelijke eigenschap dat ze een "tenminste" waarde aangeven: accuspanning rood betekent "nog minimaal 11,6 volt, maar kan ook 11,99 zijn. Dat geldt ook voor 12,0 en 12,3 volt. Nog een voordeel van Schaudt elektronica .....
:eh:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6340
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door rongreven »

Er wordt nu dus geladen door het zonnepaneel.
Lampje naar groen is goed.
Vandaag bij jou ook minder warm, dan gebruikt de koelkast ook minder.
Vandaar dat de voltages van de accu's nu oplopen.
En als je thuis bent even een sluitende berekening maken wat je per 24 uur gebruikt en daar je zonnepanelen en accu's op afstemmen.
Een compressor koelkast is een grootverbruiker, die gebruikt 's winters minder, het is immers kouder, maar 's zomers veel meer, zeker met de huidige temperaturen.
En dan de juiste afwegingen maken.
Voorlopig is i.i.g. je vraag beantwoord wat betreft de zekering. :mrgreen:
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door gjvonk »

Klopt en ik blijf het bijzonder vinden, maar ook fijn dat we voorlopig verder kunnen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6340
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door rongreven »

:thumbup:
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5663
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door Camperic »

Wat vind je bijzonder?
Dat het zonder zekering niet werkt of dat de monteur is vergeten om de zekering te plaatsen?
Het is toch logisch dat het niet (meer) werkt als vergeten is om een zekering terug te plaatsen? Slordig is het zeker, maar kan gebeuren.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door gjvonk »

2 dingen zijn bijzonder:
1. dat de Schaudt EBL 119 kennelijk de zekeringen Solar en Reserve1 nodig heeft om de laadstroom die vanaf de LR1218 via blok 6 binnenkomt naar de huishoudaccu te sturen. Ik kan het schema van de EBL niet lezen, dat is voor mij Chinees;
2. Dat de monteur vergeet een zekering terug te plaatsen maar dat zijn baas bij hoog en laag beweert dat er geen zekeringen verwijderd zijn...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door kampertjes »

Maar als je zo’n hoog verbruik hebt, heb je je k.k, dan niet te hoog staan? Volgens dealer en ook inmiddels eigen ervaring doet ie het op stand 2 prima, bij hoger slechter zelfs. Denk dat ie dan de warmte niet goed kwijt kan en daardoor nog harder (continue) gaat werken.
Wij hebben geen panelen, alleen 160 Ah LiPo4 accu. Konden in zeer warme Spanje prima 3 dagen blijven staan. Nimmer te kort aan stroom gehad.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door gjvonk »


Koelkast staat op 3, maar heeft de neiging om tijdens het rijden naar 5 te schieten en in de performance stand. Die snap ik nog niet helemaal.

Overigens ben ik wel nieuwsgierig naar jouw LifePo4 configuratie? Heb je net als wij een Schaudt laadbooster WA121525? Weet je het merk van de accu? Wij hebben qua accu's nog gewoon 2x 80 Ah Gel, in de praktijk is de capaciteit daarmee max 80 Ah, in tegenstelling tot 160 Ah Lifepo4: volgens mij kan je daar met gemak 120 Ah uit halen, als het niet meer is....

En: hoe tevreden ik ook over de camper en de dealer waar we kochten ben, zitten er wel een paar "hidden faults" die ik de dealer niet verwijt, maar wel mezelf omdat ik er bij de aanschaf en aflevering niet zelf alert genoeg op ben geweest. Dat is een kleine fabricage fout in 1 van de panelen en ik heb niet gevraagd naar een accu check bij de aanschaf...




Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door jansloos »

gjvonk schreef:
wo 20 jul 2022, 21:18

Ik kan het schema van de EBL niet lezen, dat is voor mij Chinees;
Buitenlandse gebr aanw lezen gaat tegenwoordig heel makkelijk:

De App LENS op je mobiel en je weet t
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door kampertjes »

Joh Geert, tuurlijk mag jij dat weten maar heb geen idee…. Wil wel es onder de stoelen duiken als je er wat aan hebt?
M’n vorige had 2x 100ah AGM, Dat heeft 10 jaar lang probleemloos gefunctioneerd. Maar geen compressor k.k., wel tv (die niet vaak aan stond overigens) en nog niet alles LED.
De ledjes gaven meestal 11,8V, te weinig zeggen de techneuten hier. Maar na 10 jaar functioneerde het nog prima op dezelfde accu’s.
Zo lang er prik uit komt vind ik het prima. Niet te moeilijk over doen. En als ik jou beetje in schat sta je doorgaans ook niet langer dan 24 uur stil…… en opladen gaat best vlot als je rijdt.
Nou geniet nog van Portugal en elkaar. :wave:
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door gjvonk »

Maar Jouke, je hoeft toch niet onder de stoel te kruipen? Ik neem aan dat jij ook de grijze enveloppetas met rits en opdruk "Pössl" hebt?

Daar zit bij mij een telefoon boek dik aan documenten, handleidingen, inbouw instructies, etc. in.

Zo kom ik aan mijn wijsheid over de ingebouwde zakenAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door kampertjes »

Joe hawwe geliek :thumbup:
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zekering vraagje over de EBL119



Bericht door gjvonk »

Even een update: gisteravond was de accuspanning terug gelopen tot onder 12,3 volt. Vandaag schijnt de zon hier volop, vanaf vanochtend vroeg. Voor de zekerheid met het aanwezige dauw water op de panelen de boel nog extra schoon gemaakt. Hij bleef op dezelfde positie staan. We zijn vanochtend eerst wat boodschappen gaan doen; half uurtje gereden in totaal. Bij terugkomst was de accuspanning 12,3 volt. Net bij het halen van de lunch, weer terug gezakt naar minder dan 12,3 volt. Koelkast staat op 2, verder geen verbruikers aan.

De solar regelaar voelt koud aan, zou die niet warm moeten worden bij het omzetten? Ik vrees dat ik maandag een camper reparatie bedrijf op moet zoeken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie