gjvonk schreef: ↑wo 20 jul 2022, 13:39Als ik even snel optel kom ik op 400+190+60+50+15+15=730 Wh/24 uur, oftewel een dikke 60 Ah, klopt dat? Dan is de 2x 80 Wp + de 2 80 Ah gel accu's eigenlijk te krap.
Zou 2x125Wp + 1x 160 Ah Lifepo4 wel voldoende zijn? Als ik de loodaccu's toch moet vervangen, doe ik dat liever meteen zo.
Voor zover ik het kan zien, is het verbruik gebaseerd op een zomerse situatie. Heb je ook nog e-bikes waarvan de accu's geladen moeten worden?kampo schreef: ↑wo 20 jul 2022, 14:58Volgens mij, vanuit ervaring, maar ook niet afgelezen op een BMV, verbruik je ongeveer 60 tot 80Ah per 24h en is je solaropbrengst met 2x80Wp ongeveer 50Ah per dag
Dus moet je dagelijks rijden of je komt er niet.
Als ik hier lees dat je HH accu op minder dan 12V staat dan is dat iedere keer een aanslag op de levensduur van de HH accu.
Spaar nog even en ga dan meteen naar +/-200Ah LFP en 400Wp
Ik ben er meer voorstander ook voor andere jaargetijden dan alleen de zomer inzicht te hebben in de energiebalans (in voorjaar, najaar en winter inzet kachel, meer verlichting, meer TV, etc.). Op basis daarvan, in combinatie met de mogelijkheden op het dak én de opbrengst van de zonnepanelen (in voorjaar, najaar, winter), krijg je inzicht in de optimale PV-installatie (en de kosten daarvan). Pas daar dan vervolgens ook de accu-capaciteit op aan.
In onze situatie zijn verbruik (e-bikes inbegrepen) en opwekking, met 400WP + 200Ah LFP theoretisch ook in april en september nog in balans. Meer dan 400Wp op het dak is in ons geval eigenlijk niet haalbaar (of alleen tegen extreem hoge kosten en aanzienlijk meer gewicht).