een vraagje voor de ICT-deskundigen onder ons:
een camperende vriend van me heeft problemen met "spoofing". Ik heb daarom eens contact opgenomen met mijn provider (daar heeft hij zijn website ook, via mij, ik ben indirect zijn provider).
Zo vroeg ik aan de chat-helpdesk:
Het antwoord:Ik laat alle email van mijn domeinnaam donna-antonia.nl doorsturen naar een ander adres. Ik heb dus alleen aliassen, geen enkel account. Maar mijn emailadres wordt wel misbruikt voor spoofing: er wordt veel spam verstuurd vanuit het emailadres van donna-antonia.nl en alle spam die onbestelbaar is krijg ik keurig doorgestuurd op mijn normale emailadres.
Kan ik het verzenden van email vanuit donna-antonia.nl ook gewoon blokkeren?
Ik weer:Ik begrijp dat uw mail alias wordt gespoofed.
Spoofing wil zeggen dat een derde partij via een externe server mails verstuurt met uw adres als afzender.
Specifieke eigenschappen van het e-mailbericht, zoals From (Van), Return-Path (Afzender) en Reply-To (Antwoorden naar) worden gewijzigd. Hierdoor lijkt het alsof de e-mail afkomstig is van een andere bron. Hiervoor is geen toegang nodig tot uw account aangezien de e-mail verstuurd wordt door een externe server.
Antwoord:Ik begrijp dat het via een externe server komt, dus eigenlijk kan ik daar zelf niets aan doen?
Het is niet zo dat mijn/jullie (one.com) server daarvoor wordt misbruikt?
Mijn vriend baalt er echter vreselijk van. Hij krijgt elke dag enkele tientallen mailtjes zogenaamd retour (hij heeft ze echter nooit verzonden) omdat die niet konden worden afgeleverd. Hij vraagt zich af hoeveel honderden mailtjes per dag er wél worden verstuurd met zijn naam eronder...Klopt, daar is helaas weinig aan te doen.
Is hier echt niets tegen te doen?