Hotelschakeling LED kopkussen verlichting
- jaap van duijn
Hotelschakeling LED kopkussen verlichting
Ja dan komt het.
Je zet je spul neer in de garage en klaar, morgen verder dit na een reis (flinke) waar dit alles normaal gewerkt heeft.
Totdat:
Je bij het bed de LED wil uit doen, gaat niet.
Bij de keuken waar 2e schakelaar zit, gaat niet.
Schakelaar bij de keuken geheel los geen draden verbonden, licht blijft aan.
Bij het bed een rode draad aan een zijde van de schakelaar zijnde een plus draad.
Aan andere zijde van de schakelaar een groene en een blauwe draad.
Wat ik ook doe, de LED blijft aan, of ik moet een van de 2 de groene of blauwe los maken dan kan ik de LED uit doen - begrijpelijk er is geen verbinding.
Het is dus dat de wissel of hotel schakelaar steeds doorverbind op rood/groen of op rood/blauw, en dit met de 2e schakelaar en dus bedrading geheel los.
Wat rest mij is de blauwe draad volgen en ook de groene kijken waar ik uit kom.
En zou het zijn dat blauw en groen ergen elkaar raken onderweg.
In de lasdoos zie ik wel de WACO klemmen met draden en deze zijn gescheiden van elkaar.
De schakelaars beiden met Ohmse meter gemeten en zie ik eenmaal gesloten en eenmaal open contact per schakelaar, en anders om als ik de schakelaar over zet.
Al eens mee gemaakt? hoor graag - groeten Jaap
Je zet je spul neer in de garage en klaar, morgen verder dit na een reis (flinke) waar dit alles normaal gewerkt heeft.
Totdat:
Je bij het bed de LED wil uit doen, gaat niet.
Bij de keuken waar 2e schakelaar zit, gaat niet.
Schakelaar bij de keuken geheel los geen draden verbonden, licht blijft aan.
Bij het bed een rode draad aan een zijde van de schakelaar zijnde een plus draad.
Aan andere zijde van de schakelaar een groene en een blauwe draad.
Wat ik ook doe, de LED blijft aan, of ik moet een van de 2 de groene of blauwe los maken dan kan ik de LED uit doen - begrijpelijk er is geen verbinding.
Het is dus dat de wissel of hotel schakelaar steeds doorverbind op rood/groen of op rood/blauw, en dit met de 2e schakelaar en dus bedrading geheel los.
Wat rest mij is de blauwe draad volgen en ook de groene kijken waar ik uit kom.
En zou het zijn dat blauw en groen ergen elkaar raken onderweg.
In de lasdoos zie ik wel de WACO klemmen met draden en deze zijn gescheiden van elkaar.
De schakelaars beiden met Ohmse meter gemeten en zie ik eenmaal gesloten en eenmaal open contact per schakelaar, en anders om als ik de schakelaar over zet.
Al eens mee gemaakt? hoor graag - groeten Jaap
Een Weinsberg Carasuite 650MF
- rijschoollucassen
Re: Hotel schakeling LED kopkussen verlichting
Jaap, je kent neem ik aan het principe van de hotelschakeling? Lijkt me gezien jouw beschrijving van wel, maar mocht dat niet zo zijn, sta je gelijk op achterstand. Inderdaad vreemd dat de lamp blijft branden terwijl één van de schakelaars niet is aangesloten. Kan het zijn dat je in de garage iets hebt geraakt?
Groet Jaap
Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
-
camperdiksmuide
Een wisselschakelaar kan ook gebruikt worden als enkelpolige schakelaar, maar dan zouden er geen 3 draden op aangesloten zitten. Maar vreemd dat je schrijft dat er op de schakelaar in de keuken geen draden verbonden zijn? Zou toch verwachten dat je daar ook de blauwe en groen draad hebt en dit samen met nog een draad. Oja,in de lasdoos zijn het WAGO-klemmen. Daar dien je dus ook de nodige metingen te kunnen doen. Oja, om het geheel nog wat ingewikkelder te maken bestaat er ook de "franse hotelschakeling" ook wel de verkeerde wisselschakeling genoemd. Hierbij plaatst men de voeding op de wisseldraden. Maar ik denk met de juiste metingen en wat logica dat je het wel opgelost zal krijgen.
- jaap van duijn
Heren,
Eerstens, ja ik weet hoe een hotel schakeling in zijn werk steekt, vandaar dus mijn verwondering en verbazing dat het licht niet uitgaat.
Even compleet maken het verhaal.
Er is origineel een serie (hotel) schakelaar boven het bed gemonteerd.
En er is een serie (hotel) schakelaar bij het keuken blok gemonteerd.
Dus zoals we thuis onder en boven aan de trap gewend zijn.
Nu schreef ik de draden bij keuken blok los, die heb ik dus van de schakelaar gehaald, om zeker te zijn dat die niet voor een doorverbinding kunnen zorgen.
Laatste resultaat heb ik op de schakelaar boven het bed de rode (neem aan plus) op de onderste klem aangesloten (zoals origineel) en de groene en blauwe (kleuren zeggen hier niets in de camper wereld
) op de bovenste 2 klemmen zie foto bijgevoegd.
Alle draden op 2e schakelaar los. Dan maakt het niets of ik nu om / over schakel van rood/blauw of rood/groen, de LED strip blijft aan.
Er moet dus ergens een verbinding gekomen zijn aangezien het spul ruim 3 jaar gewerkt heeft.
De LED strip zit tegen achterwand achter de hoofd bescherming/afstand plank, bedrading loop via kabel koken naar boven in een kastje en naar een las doos.
Daar die ik de 2 kabels elk met 3 aders binnen komen en zie beide groene in een Waco klem, beide blauwe in een Waco klem, elk van de 2 rode in een andere Waco klem, moet ik nog juist uit zoeken, maar stootte een gat in mijn kop en wat bloed dus maandag verder.
Mijn gedachten dat ergens aan bed zijde de blauwe en groene aan elkaar raken maar waar.
En inmiddels ben ik zeker dat het niet de schakelaar of een van de schakelaars is, hiervoor in mijn garage een test opstelling gemaakt met 12VDC voedingen schakeling en dan werkt alles normaal.
Dank voor Uw aandacht en hoor graag - groeten Jaap van Duijn.
Eerstens, ja ik weet hoe een hotel schakeling in zijn werk steekt, vandaar dus mijn verwondering en verbazing dat het licht niet uitgaat.
Even compleet maken het verhaal.
Er is origineel een serie (hotel) schakelaar boven het bed gemonteerd.
En er is een serie (hotel) schakelaar bij het keuken blok gemonteerd.
Dus zoals we thuis onder en boven aan de trap gewend zijn.
Nu schreef ik de draden bij keuken blok los, die heb ik dus van de schakelaar gehaald, om zeker te zijn dat die niet voor een doorverbinding kunnen zorgen.
Laatste resultaat heb ik op de schakelaar boven het bed de rode (neem aan plus) op de onderste klem aangesloten (zoals origineel) en de groene en blauwe (kleuren zeggen hier niets in de camper wereld
Alle draden op 2e schakelaar los. Dan maakt het niets of ik nu om / over schakel van rood/blauw of rood/groen, de LED strip blijft aan.
Er moet dus ergens een verbinding gekomen zijn aangezien het spul ruim 3 jaar gewerkt heeft.
De LED strip zit tegen achterwand achter de hoofd bescherming/afstand plank, bedrading loop via kabel koken naar boven in een kastje en naar een las doos.
Daar die ik de 2 kabels elk met 3 aders binnen komen en zie beide groene in een Waco klem, beide blauwe in een Waco klem, elk van de 2 rode in een andere Waco klem, moet ik nog juist uit zoeken, maar stootte een gat in mijn kop en wat bloed dus maandag verder.
Mijn gedachten dat ergens aan bed zijde de blauwe en groene aan elkaar raken maar waar.
En inmiddels ben ik zeker dat het niet de schakelaar of een van de schakelaars is, hiervoor in mijn garage een test opstelling gemaakt met 12VDC voedingen schakeling en dan werkt alles normaal.
Dank voor Uw aandacht en hoor graag - groeten Jaap van Duijn.
- Bijlagen
-
- schakelaar.jpg (39.27 KiB) 1327 keer bekeken
-
jansloos
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Één serieschakelaar, is geen hotelschakelaar.
Het heet officieel ook niet hotelschakelaar, maar wisselschakelaar.
Twee schakelaars in een behuizing is een serieschakelaar.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
- Atoz
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Aan al dat gegoochel met benamingen heeft Jaap niets.
Als Belg spreek ik van een wisselschakelaar (en hoorde ooit van een hotelschakeling zie figuur)
Als Belg leerde ik dat je met onderstaande schakeling het licht op twee plaatsen kunt aan en of uit doen.
Als Belg spreek ik van een wisselschakelaar (en hoorde ooit van een hotelschakeling zie figuur)
Als Belg leerde ik dat je met onderstaande schakeling het licht op twee plaatsen kunt aan en of uit doen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63 - op 21/9/24 => 294.975km
HH 650 Wp 400Ah LiFePO4 EPEVER 6415AN/60A - CAR 80 Wp EPEVER 1210AN
Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 60Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S geplaatst op 22/4/22 bij 284.000Km - 65Psi
HH 650 Wp 400Ah LiFePO4 EPEVER 6415AN/60A - CAR 80 Wp EPEVER 1210AN
Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 60Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S geplaatst op 22/4/22 bij 284.000Km - 65Psi
- Karelkaywa
En als die 2 schakelaars nu wisselschakelaars zijn dan is het dus toch een serie wisselschakelaar. Als voorbeeld:jansloos schreef:Één serieschakelaar, is geen hotelschakelaar.
https://www.elektramat.nl/abb-busch-jae ... s-101-500/
Overigens denk ik niet dat zo’n schakelaar door TS bedoeld wordt.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Re: Hotelschakeling LED kopkussen verlichting
Als je ledstrip met het schakelen niet uitgaat zal er spanning op de strip blijven staan.
Dus dan ligt er ergens een draad tegen elkaar aan waar dat niet hoort om wat voor reden dan ook.
Je zegt dat je de schakelaars hebt door gemeten en die zijn goed.
Dus dan word het zoeken in de rest van de bedrading/lasdoosjes in je camper.
De ledstrip word niet geschakeld door een relais?
Misschien dat het kontakt hiervan blijft plakken.
Succes met het zoeken
Gr jan
Dus dan ligt er ergens een draad tegen elkaar aan waar dat niet hoort om wat voor reden dan ook.
Je zegt dat je de schakelaars hebt door gemeten en die zijn goed.
Dus dan word het zoeken in de rest van de bedrading/lasdoosjes in je camper.
De ledstrip word niet geschakeld door een relais?
Misschien dat het kontakt hiervan blijft plakken.
Succes met het zoeken
Gr jan
- jaap van duijn
@Janmetdedoka,
Jammer dat mijn verhaal niet door komt.
En ik heb wel meer - zonder te snoeven - verstand van elektra, jammer dat het door komt dat ik een sufferdje ben, maar voel mijn zeker niet aangesporken
Maar na alle adviezen blijkt dat ik zelf op goede weg ben door te weten dat ergens bij het bed groen en blauw elkaar raken.
Er zit geen relais tussen - is nergens voor nodig toch.
En toen ik jochie was noemden wij op de LTS toen nog ambachtsschool dit een hotel schakeling.
Nu hoorde ik namen als wissel schakeling alleen ben U het daar niet mee eens, even goede vrienden.
Dat lost mijn rottigheid op.
En nu morgen zoeken waar de draden raken OF gewoon nieuwe draad buiten om leggen van las doos naar schakelaar en meten - schakelen en zien wat het geeft, kan eigenlijk daar goed bij zit alles in zelfde hoekje.
Een eerst meting gaf lage ohmse waarde dus "doorverbinding"?.
Ik meld mij weer.
En als ik verkeerde namen gebruik, jammer, corrigeren graag tenslotte willen we het goed doen.
Groeten Jaap van Duijn.
Jammer dat mijn verhaal niet door komt.
En ik heb wel meer - zonder te snoeven - verstand van elektra, jammer dat het door komt dat ik een sufferdje ben, maar voel mijn zeker niet aangesporken
Maar na alle adviezen blijkt dat ik zelf op goede weg ben door te weten dat ergens bij het bed groen en blauw elkaar raken.
Er zit geen relais tussen - is nergens voor nodig toch.
En toen ik jochie was noemden wij op de LTS toen nog ambachtsschool dit een hotel schakeling.
Nu hoorde ik namen als wissel schakeling alleen ben U het daar niet mee eens, even goede vrienden.
Dat lost mijn rottigheid op.
En nu morgen zoeken waar de draden raken OF gewoon nieuwe draad buiten om leggen van las doos naar schakelaar en meten - schakelen en zien wat het geeft, kan eigenlijk daar goed bij zit alles in zelfde hoekje.
Een eerst meting gaf lage ohmse waarde dus "doorverbinding"?.
Ik meld mij weer.
En als ik verkeerde namen gebruik, jammer, corrigeren graag tenslotte willen we het goed doen.
Groeten Jaap van Duijn.
Hallo Jaap,
Het verschil tussen een wisselschakeling (zie schets van Atoz) en een hotelschakeling:
Wisselschakeling kan je op 2 plaatsen het licht aan- uit maken.
Een hotelschakeling begint met een wisselschakelaar gevolgt door 1 of meerdere zgn kruisschakelaars en eindigt weer met een wisselschakelaar. Hiedoor kan men op 2+n plaatsen het licht aan-uitmaken (n = aantal kruisschakelaars).
Wat jouw probleem betreft: idd draden volgen en meten, hierbij kan ik je helaas fysiek niet helpen. Succes mbt oplossing.
Gr Tinell
Het verschil tussen een wisselschakeling (zie schets van Atoz) en een hotelschakeling:
Wisselschakeling kan je op 2 plaatsen het licht aan- uit maken.
Een hotelschakeling begint met een wisselschakelaar gevolgt door 1 of meerdere zgn kruisschakelaars en eindigt weer met een wisselschakelaar. Hiedoor kan men op 2+n plaatsen het licht aan-uitmaken (n = aantal kruisschakelaars).
Wat jouw probleem betreft: idd draden volgen en meten, hierbij kan ik je helaas fysiek niet helpen. Succes mbt oplossing.
Gr Tinell
Wie luistert kan iets leren, wie praat herhaald meestal hetgeen hij reeds weet.
- rijschoollucassen
Hotelschakeling kan ook met drie of nog meer schakelaars, maar die schakelen dan kruislings.
Mijn lijkt het nu handig om beide schakelaars los te maken, en de hele schakeling opnieuw aan te sluiten. Beide kanten hebben dan drie draden, waarvan er maar één (van de zes) spanning heeft. Die komt op het 'midden' contact van de wisselschakelaar. De andere twee maakt niet uit welke. Dan moet je nu aan de andere kant, op één draad spanning meten. Dat moet wisselen naar een van de andere twee draden als je de eerste schakelaar omzet. (Hier zou moeten blijken of die elkaar ergens raken, dan zou je op twee draden tegelijk spanning moeten meten.) De derde draad blijft op beide standen van de schakelaar spanningsloos, dat is de draad naar de lamp. Die laatste komt op het 'midden'contact van de tweede schakelaar, de andere twee maakt wederom niet uit. Nu zou de boel moeten werken.
Je zou in plaats van de twee schakeldraden ook even een stukje tweeling snoer buitenom kunnen leggen om te testen, dus rechtstreeks tussen de wissel contacten van beide schakelaars.
Storing zoeken is een vak apart, dat blijkt wel weer.
Groet Jaap
Mijn lijkt het nu handig om beide schakelaars los te maken, en de hele schakeling opnieuw aan te sluiten. Beide kanten hebben dan drie draden, waarvan er maar één (van de zes) spanning heeft. Die komt op het 'midden' contact van de wisselschakelaar. De andere twee maakt niet uit welke. Dan moet je nu aan de andere kant, op één draad spanning meten. Dat moet wisselen naar een van de andere twee draden als je de eerste schakelaar omzet. (Hier zou moeten blijken of die elkaar ergens raken, dan zou je op twee draden tegelijk spanning moeten meten.) De derde draad blijft op beide standen van de schakelaar spanningsloos, dat is de draad naar de lamp. Die laatste komt op het 'midden'contact van de tweede schakelaar, de andere twee maakt wederom niet uit. Nu zou de boel moeten werken.
Je zou in plaats van de twee schakeldraden ook even een stukje tweeling snoer buitenom kunnen leggen om te testen, dus rechtstreeks tussen de wissel contacten van beide schakelaars.
Storing zoeken is een vak apart, dat blijkt wel weer.
Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
- jaap van duijn
@andere Jaap
Storing zoeken heb ik geleerd hoor, op de schepen was ik sjefje met geinstalleerd vermogen van 46000Kw. Heb er nog veel voor moeten leren en tot de laatste dag applicatie cursussen moeten volgen.
Daar weet ik met 4800 I/O punten alles van ook met glas vezel van de brug naar de machinekamer 140 meter verder.
Ja nodige mee gemaakt, maar altijd met de mannen er uitgekomen.
Dus ook dit komt goed, alleen door vermoeid of weet ik het even op een dwaal spoor, dan denk je verrek 't forum die hebben wel iets.
En ja dan schrijf je iets verkeerd land rotten benamen dingen anders als ik vanaf 1966 meegemaakt heb op de schepen, zoals plafond heet daar onderdeks en zo voort. Maar we worden het wel eens, van mijn kant zeker.
En gezegd ik ga draden buiten om leggen van Waco klem naar schakelaar bij bed.
U hoort en hartelijke groeten Jaap van Duijn.
Storing zoeken heb ik geleerd hoor, op de schepen was ik sjefje met geinstalleerd vermogen van 46000Kw. Heb er nog veel voor moeten leren en tot de laatste dag applicatie cursussen moeten volgen.
Daar weet ik met 4800 I/O punten alles van ook met glas vezel van de brug naar de machinekamer 140 meter verder.
Dus ook dit komt goed, alleen door vermoeid of weet ik het even op een dwaal spoor, dan denk je verrek 't forum die hebben wel iets.
En ja dan schrijf je iets verkeerd land rotten benamen dingen anders als ik vanaf 1966 meegemaakt heb op de schepen, zoals plafond heet daar onderdeks en zo voort. Maar we worden het wel eens, van mijn kant zeker.
-
jansloos
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
O maar zo is t niet bedoelt hoor, die namen voor schakelaars.
Ik noem t ook gewoon hotelschakelaar.
Overigens worden die tegenwoordig altijd gebruikt ook als gewone "afsluiter".
En dat met die kruisschakelaar, Wordt ook wel "kelder" schakeling genoemt.
PS, als je een "derde handje" nodig hebt, rij, of fiets ik wel even naar Katwijk.
Ik noem t ook gewoon hotelschakelaar.
Overigens worden die tegenwoordig altijd gebruikt ook als gewone "afsluiter".
En dat met die kruisschakelaar, Wordt ook wel "kelder" schakeling genoemt.
PS, als je een "derde handje" nodig hebt, rij, of fiets ik wel even naar Katwijk.
U wilt toch iets van elektra weten?
-
Camper_01
Heel verstandig Jaap, even een proefopstelling maken met wat losse onderdelen en dan is het simpel op te lossen. Sterktejaap van duijn schreef: ↑zo 17 jul 2022, 10:34@andere Jaap