Howto: remschijven en blokken vervangen Hymer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Howto: remschijven en blokken vervangen Hymer



Bericht door Kroppie »

bij roest is het het makkelijkst om het te voorkomen , bij verwijderen van roest moet je en verwijderen en weer voorkomen, dus vanaf nieuw maatregelen nemen kost de minste moeite, en geld.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Howto: remschijven en blokken vervangen Hymer



Bericht door Chevy55 »

Ik denk dat ie de verroeste schijven bedoeld , maar dat gaan je alleen tegen door er mee te rijden , of droog weg te zetten .
Wat je ook veel ziet is de camper wassen , en dan weg zetten , staat alles zeiknat , en als je pech hebt , met het normale Nederlandse weer , dan droogt het weken niet op , ook binnen parkeren in je a lebel woniging zonder ventilatie of verwarming helpt ook niet , dan staat ie beter buiten op de tocht . :DD
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Howto: remschijven en blokken vervangen Hymer



Bericht door jaap van duijn »

@Burp en DJSmiley,

Die boutjes met conische kop die zitten bij mij op de stalen velg 1 stuk.
Toen ik mijn winter banden en velgen 1e maal ging monteren, man wat was dat tobben, kreeg 't kreng niet op de naaf.
Bleek dus dat ik een zo een boutje moest verwijderen na lang zoeken.
Ondertussen al 2 langere bouten met conische top gemaakt en kon de velg / band hier op laten hangen om zo eenvoudiger te monteren want we wegen toch wel weer wat.
Ik moet zet voor de Alu velgen dus met 2 monteren, al is al gezegd veel werk doen ze niet.
En bij de personen auto idem, daar kon ik de verlengen mooi op centreren, tot dat ik 2 langere bouten gemaakt heb en zo de velg kon opschuiven / centreren voor andere 3 gaten en op de naaf, waarna die 2 langere er weer uit en originele :).

Trouwens dit was voor van TS zijn onderwerp.
Achter zitten de remschoenen in een trommel in de remschijf van binnen dus.
Daar probleem - maar dat schreef je al - om die 2 bouten los te krijgen, ben ik even mee bezig geweest, die Locktide houd de boel vast, dus heet gestookt en ging het stukken eenvoudiger, montage weer met de rode studlock van Locktide

groet Jaap van Duijn.
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 199
Lid geworden op: di 14 jun 2022, 18:59

Re: Howto: remschijven en blokken vervangen Hymer



Bericht door Burp »

Ja, je zou alles erbij kunnen halen waarom je iets wel en niet doet en wanneer. Dit was puur een howto hoe je de remschijven en blokken vervangt. Dat oppervlakte roest is niet zo erg, dat heb ik van de vorige eigenaar overgenomen zonder extra kosten. Staat bij mij verder altijd droog binnen als ik hem niet gebruik. In de loop van de tijd dat ik deze heb zal ik links en rechts vast nog wat zaken aanpakken, dan volgt er vast weer een howto. Dan niet zeggen dat ik de remblokken en schijven ook meteen mee had kunnen nemen, beloofd? :mrgreen:

Dikte schijven hangt af van welke dikte er bij jou op zit. Deze zijn 32mm dik en minimale dikte is 29,9. Maar je hebt ze ook van 24mm dik, dan is het weer 21,9 minimaal.
Groet, Martin

Hymer B614SL
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Howto: remschijven en blokken vervangen Hymer



Bericht door jaap van duijn »

@Burp,
Ja dat kan, maar wilde dit aangeven bij Uw goede verhaal van de schijven wisselen.
Trouwens die dikkere schijven zijn "hol" als standaard voor betere koeling?

Groet Jaap van Duijn.
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13435
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Howto: remschijven en blokken vervangen Hymer



Bericht door hathi »

Chevy55 schreef:
wo 17 aug 2022, 12:26
Ik denk dat ie de verroeste schijven bedoeld , maar dat gaan je alleen tegen door er mee te rijden , of droog weg te zetten .
Wat je ook veel ziet is de camper wassen , en dan weg zetten , staat alles zeiknat , en als je pech hebt , met het normale Nederlandse weer , dan droogt het weken niet op , ook binnen parkeren in je a lebel woniging zonder ventilatie of verwarming helpt ook niet , dan staat ie beter buiten op de tocht . :DD
Schijven roesten soms,daar kijk ik niet specifiek naar,(deze zijn ingevreten,zo ook de hele klauw)…ik kijk naar het geheel,en Burp,het is ook niet ter afbraak van je prima uitleg,maar het valt mij op ,zoiets is mij vreemd, en dat die glij pennen,zoals bij bijna alle auto’s,niet verchroomd zijn wist ik uit ervaring,het is allemaal wat minder,wat ik niet gewend ben,maar bij Fiat,dus standaard,nu begrijp ik die vele massa problemen ook beter,als dat roesten,zo snel gaat
Hans
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Howto: remschijven en blokken vervangen Hymer



Bericht door dieseltje+ »

Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Howto: remschijven en blokken vervangen Hymer



Bericht door Arie55 »

Hele mooie en duidelijke omschrijving! Het verhaal schrijven met de foto's maken, heeft langer geduurt dan de klus zelf. :thumbup:
Je kan, als het wiel eraf is, nog met een teiltje water met een klein beetje afwasmiddel de boel vrij maken van remstof. Beter voor je gezondheid. Er zeker niet afblazen. Het gedemonteerde spul kan je zo ook stofvrij maken.
Een ander dingetje is het invetten van de wielbouten bij montage van de wielen.

@tranny
daar was duidelijk wat meer mee aan de hand. Ongelijk afslijten is ee teken dat de plunjers vervuild of geroest zijn. En het belangrijkste les is wel dat er niet tijdig remvloeistof vervangen is.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 199
Lid geworden op: di 14 jun 2022, 18:59

Re: Howto: remschijven en blokken vervangen Hymer



Bericht door Burp »

Er worden linkjes geplaatst naar roest voor plaatwerk bij een Mercedes sprinter, wat heeft dat te maken met deze howto? Lieve mensen, ik maak op meerdere fora dit soort howto's, hoe ik het doe en wat er bij komt kijken, doe er je voordeel mee. Tips zijn altijd welkom, zeker als ze onderbouwd zijn. Verder moet je er niet meer in zien dan hoe ik de dingen aanpak als ik er mee bezig ben. Sommige randzaken als schoonmaak laat ik er vaak niet bij zien, dat is hoe je het zelf wil. Het gaat mij vooral om te laten zien wat er technisch bij komt kijken.
Groet, Martin

Hymer B614SL
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Howto: remschijven en blokken vervangen Hymer



Bericht door kampo »

Thx !
Je doet het goed en duidelijk :thumbup:

De commentaar kan je beschouwen als "wat ruis op de lijn".
Tussendoor levert het ook wat extra op en ja het is een forum :roll:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Howto: remschijven en blokken vervangen Hymer



Bericht door dieseltje+ »

@Burp

Mijn excuus, vraag me niet hoe....
Linkje was bedoelt voor iemand in een Pb.
Duidelijk iets fout gedaan/gegaan.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Howto: remschijven en blokken vervangen Hymer



Bericht door Arie55 »

ik hoop nog veel van je howtoo 's mogen lezen. :bow: Het is een berg werk, maar geeft veel voldoening voor jezelf en anderen. :thumbup:

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
hoas
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 23 jan 2004, 21:18
Locatie: Veghel

Re: Howto: remschijven en blokken vervangen Hymer



Bericht door hoas »

Hallo Martin,
Prima instructie met goede omschrijving. Veel forumleden zullen je dankbaar zijn en er gebruik van maken.
Als ik het over 2 jaar nodig heb, kan ik het vermoedelijk niet meer terugvinden.
Zou het mogelijk zijn dat een van de moderators er een aparte rubriek maakt van: Howto en dan de reacties weglaat en het artikel beperkt tot de technische aspecten.
vr.gr.
Henk
Laatst gewijzigd door hoas op do 18 aug 2022, 18:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 199
Lid geworden op: di 14 jun 2022, 18:59

Re: Howto: remschijven en blokken vervangen Hymer



Bericht door Burp »

Dieseltje, ik had al een dergelijk vermoeden :)

Ik had Aloys al gevraagd of er een howto sectie gemaakt kon worden. Kunnen meer van dit soort dingen in en kan naar verwezen worden als iemand vragen heeft. Ik ga binnenkort wel weer wat maken maar nu eerst even genieten van het mooie weer.

En he, een forum is inderdaad om te delen en commentaar is zeker niet verkeerd zolang het onderbouwd is. Kan iedereen weer van leren.
Groet, Martin

Hymer B614SL
Plaats reactie