Onderzoek touringcar ombouw naar camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.

Is er markt voor een bedrijf dat touringcars ombouwt naar camper?

Peiling eindigde op zo 11 sep 2022, 21:03

Ja
6
19%
Nee
26
81%
 
Totaal aantal stemmen: 32

RLC
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 08 jul 2022, 17:14

Onderzoek touringcar ombouw naar camper



Bericht door RLC »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Rick en ik ben op dit moment bezig met een haalbaarheidsonderzoek naar het opstarten van een bedrijf gespecialiseerd in touringcars die zijn omgebouwd naar camper.

In eerste instantie wilde ik hier alleen 3-assige bussen voor gebruiken, maar bij nader inzien is het praktischer om ook 2-assige bussen om te gaan bouwen. Ik heb al contact gezocht met het RDW om te kijken wat exact de eisen zijn die gesteld worden aan dergelijke campers.

In mijn huidige plan heb ik dan 3 verschillende soorten bussen; +/- 12,8 meter enkel, 14,5 meter enkel en 14,5 meter dubbeldekker. Daarbij zullen de enkele bussen gericht zijn op 2+2 slaapplekken en de dubbeldekker op 6 slaapplekken.

De eerste bussen zullen waarschijnlijk niet nieuw zijn, maar een jaar of 5/6 oud. Uiteindelijk wil ik toe naar nieuwe bussen zodat de nieuwe eigenaar ook een nieuwe camper krijgt.

Hier op het forum wil ik onderzoeken of er ook een markt voor is. Ik lees dat veel mensen een bus zelf ombouwen. Misschien dat er mensen hier zijn die dat project niet zien zitten, maar wel een grote camper willen.

Zijn jullie ook bekend met camperforums in Duitsland, Spanje en/of Frankrijk? Ook daar zou ik graag willen proeven of er markt voor is.

Tips, trucs en weetjes (ook over mijn tekst hierboven) zijn altijd welkom.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Onderzoek touringcar ombouw naar camper



Bericht door tonic »

Een bus mag langer zijn dan 12 meter maar een camper niet. Je wilt een bus gaan ombouwen naar camper dan kan je dus tot 12 meter gaan.

Maar ik mag toch aannemen dat je dat wist??
Laatst gewijzigd door tonic op wo 13 jul 2022, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Onderzoek touringcar ombouw naar camper



Bericht door Bob Diesel »

:silent:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Onderzoek touringcar ombouw naar camper



Bericht door kampo »

Er is zeer zeker een markt.
Maar of die nu is zoals jij die ziet dat betwijfel ik.
Ik ken alleen in BE al 4 bedrijven die 12m campers gebouwd hebben. Op nieuw en op occassie.
Medi, cycling, gevangenen, job, covid bussen zitten niet ver van campers af.
Je hebt de bovenkant van de piramide daar zijn jaarlijks een paar projecten binnen te halen.
Aan de onderkant van de piramide heb je velen die graag een camper bouwen met een budget van 10.000 euro. Dat is professioneel niet interessant.
Tussenin zit nog een grote groep. Die hunkeren naar een geschikt half fabrikaat dat ze volgens hun wensen kunnen inrichten.
Net zoals iedereen zal je je eerst moeten inlezen op het gebied van wetgeving homologatie en belasting in Nederland en de landen daaromheen.
Volgens mij is Nederland niet de grote afzetmarkt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Onderzoek touringcar ombouw naar camper



Bericht door de Jonckheer »

Er bestaan geen 3 assige bussen van 12 meter, die zijn allemaal langer dan 13 meter en dus worden dat geen campers want die mogen tot 12 meter lang zijn. Voor een 12 meter enkeldekker bus is een sleepas ook onzin, nergens voor nodig, maakt hem onnodig duur.
Een dubbeldekker als camper vind ik echt te belachelijk voor woorden, tenzij je niet langer bent dan 1.70 anders loop je continue gebukt. Daar kan ook geen schotel op want dan wordt ie te hoog en dat geld ook voor zonnepanelen. Maar als je graag een bus wil die 1 op 2.9 loopt ga dan vooral met een dubbeldekker aan de gang.

In Nederland is er geen markt voor touringcampers. Dit vanwege de totaal krankzinnige belastingtarieven. Toen de oldtimerregeling van 25 naar 40 jaar ging verdwenen bijna alle bestaande bussen naar het buitenland of de sloop omdat men de mrb van ruim €300 per maand (campertarief) niet kon/wilde betalen. Ik vermoed dat mensen die geen moeite hebben met dat soort bedragen ook wel in staat zullen zijn een grote Concorde te kopen ipv een omgebouwde touringcar die ook allesbehalve goedkoop zal zijn van een recent bouwjaar.

Qua rijden is er niet snel iets beters te vinden dan een touringcar. Volledig luchtgeveerd, een motor die vrijwel onhoorbaar zijn werk doet, wat wil een mens nog meer? Maar een bus kopen en dan ombouwen is een dingetje. Geloof me, ik heb het gedaan dus ik weet wat er bij komt kijken. Velen zijn begonnen en velen daarvan zijn ergens halverwege afgehaakt met smoesjes als geen tijd enz. Ja ja, het is gewoon veel meer werk dan vooraf werd ingeschat.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Onderzoek touringcar ombouw naar camper



Bericht door tonic »

Maar goed als je als toekomstig ondernemer die touringcars wil ombouwen niet weet dat die niet langer dan 12 meter mag zijn, dan heb ik weinig vertrouwen in de doordachtheid van de rest van het plan.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Onderzoek touringcar ombouw naar camper



Bericht door kampo »

In België ben ik de afgelopen jaren 12m campers tegengekomen van volgende merken/opbouwers
Concorde
STX
Krismar
Reydams
Van Hool
VDL
Carross Center

En ook een paar die door zelfbouwers op oudere bus chassis gebouwd werden maar veel zijn dat er niet. Inderdaad een aantal werden nooit afgemaakt.

Ongeveer 12m. Niet langer, soms wat korter. En Opgelet er is ook een breedte issue want 255 is niet overal toegelaten.
In veel gevallen gewoon een nieuw voertuig. Leveringstermijn altijd langer als 1 jaar.
De ene steekt er een bus chassis onder, de ander heeft het meer voor een vrachtwagen als basis.
Maakt niet zoveel verschil uit volgens mij. Is tenslotte bedoelt om weinig mee te rijden.

De opmerking van Jonckheere hierboven is natuurlijk juist. Omwille van belastingen kan je in. Nederland beter een vrachtwagen van 12m als een camper hebben. Dat is in BE en DE net andersom.
Het inrichten van een oud voertuig kost in principe even veel als het inrichten van een nieuw. En de waarde van de opbouw overstijgt meestal de waarde van het chassis. Daarom kom je relatief veel bouw op nieuwe voertuigen tegen in dit segment.
Laatst gewijzigd door kampo op do 14 jul 2022, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Onderzoek touringcar ombouw naar camper



Bericht door jansloos »

Maar hij is zich aan t oriënteren.

Wat hier dus eindigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Onderzoek touringcar ombouw naar camper



Bericht door de Jonckheer »

Het inrichten van een oud voertuig kost in principe even veel als het inrichten van een nieuw. En de waarde van de opbouw overstijgt meestal de waarde van het chassis. Daarom kom je relatief veel bouw op nieuwe voertuigen tegen in dit segment.
In principe is dat juist, echter; in een oudere bus ben je geneigd gebruikte materialen en/of goedkopere materialen te gebruiken, in een nieuwe zul je dat niet snel doen vermoed ik; de bus is nieuw dan ook alles nieuw erin, toch? Omdat mijn bus bij de aankoop 25 jaar oud was zag ik er geen been in om heel veel spullen van Marktplaats/kringloop te halen wat het geheel een behoorlijk stuk goedkoper maakte. Bijvoorbeeld de polyester douchebak, die kwam uit een huis waar een nieuwe badcel in werd gebouwd, ik kocht voor €15 de oude douchebak. Oerdegelijk en niet van nieuw te onderscheiden. Ik haalde uit Groningen een luchtgeveerde Isri stoel voor €100, nieuwprijs van dat type €2750. Die stoel is nog altijd in dezelfde goede staat dus tel uit je winst. En zo kan ik nog even doorgaan.
Had ik een nieuwe bus gekocht had ik het op zeker niet zo gedaan, dan was alles er nieuw in gekomen, logisch lijkt mij. Dus in dat licht bezien is het inbouwen in een oudere bus goedkoper dan in een nieuwe.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 947
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Onderzoek touringcar ombouw naar camper



Bericht door Duco »

https://youtu.be/49aNdu2bAlk is wel in Duits. Denk dat op een deze campers ook wel een beetje marge zit voor de ondernemers. Alleen zoals gezegd in NL is dit waarschijnlijk niet te verkopen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Onderzoek touringcar ombouw naar camper



Bericht door DucatoDolf »

Dit idee rammelt aan zo veel kanten dat ik me afvraag of TS überhaupt enig moment heeft nagedacht.

Klinkt namelijk als een brainfart.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Onderzoek touringcar ombouw naar camper



Bericht door kampo »

@Ducatodolf
Waarmee het er op lijkt dat jij nu diegene bent die dat soort voertuigen nog niet bent tegengekomen.
Natuurlijk zijn het geen massa's maar ze bestaan wel degelijk.
En er komen er steeds meer bij.
Reken op 3000 a 5000h voor dit soort verbouwingen. Meestal in professionele omgeving.

Bezoek misschien eens een paar internationale beurzen
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Onderzoek touringcar ombouw naar camper



Bericht door EasyBee »

Het kan wel. Zie Onrust op Youtube. Of Han Verdi Husky & RV.
Maar financieel interessant om bedrijfsmatig zulke bussen te bouwen is een ander hoofdstuk.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Onderzoek touringcar ombouw naar camper



Bericht door de Jonckheer »

Zo'n grote liner van Concorde start bij een half miljoen € en dan heb je als basis een relatief goedkope vrachtwagen dus geen luxe touringcar. Dat soort wagens zijn in buurlanden véél goedkoper vanwege de veel lagere belasting. Alleen daarom is er hier geen markt voor.
Plaats reactie