Verhogen maximaal toelaatbare massa

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Hofhuis007
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 28 mei 2021, 15:26

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door Hofhuis007 »

Onze mc louis sovereign gaat woensdag voor de keuring
Ik heb hem laten opwaarderen naar 4 ton via wdt, er zitten nu op de vooras andere schroefveren en achter luchthulpvering.
Betreft een 250 light chassis max 3500 kg
Aslasten zijn nu voor en achter 2 ton met standaard lm velgen en banden 16 inch.


Als er belangstelling is wil ik de gegevens nog wel toevoegen.

:wave: Johan
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door Metor »

De achteras belasting van een X250light van 3500kg Max. was al 2000 kg origineel?
De hulp luchtverontreiniging achter heeft dit niet omhoog gebracht?
Nu schiet je er weinig mee op, alleen de vooras van 1850 origineel naar 2000.
Vooras is zelden overbeladen, altijd de achteras.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door isoplus »

Nou, onze vorige Hymer was voor duidelijk overbelast. Dat was een integraal met hefbed voor. Een en ander resulteerde in een slecht veergedrag voor, Hymer heeft dat later ook begrepen en andere veerpoten voor dit type ontwikkeld in samenwerking met Goldschmidt destijds. Dus het is een beetje afhankelijk van welk bouwjaar je Hymer is en of er Goldschmidt veerpoten onder zitten of later geplaatst zijn.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door Marco Polo »

Gaat om een Mac Louis en waarschijnlijk semi-integraal gezien het type :wink:
Hofhuis007
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 28 mei 2021, 15:26

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door Hofhuis007 »

Het betreft een mc louis sovereign 473G, ledig gewicht 3158kg
Ik vind het weer raar dat de eerste reactie weer negatief is, waarom ga ik er niets op vooruit? Velen op dit forum worden afgebrand door de zogenaamde mensen met kennis die het nog steeds niet voor elkaar hebben.

In mijn optiek kan ik nu verantwoord tot 4000 kg de weg op met vering die berekend is op dit gewicht en waardoor het weggedrag goed is. Bijkomend voordeel is dat het door TUV getest is en door het RDW erkend is.

Door goed te beladen en de juiste plaatsing van de accessoires heb ik de max asbelasting nooit overschreden, toch was het totaal gewicht dan 3550kg excl passagiers. Dan kan je de kop in het zand steken en denken het gaat wel goed ze houden mij niet aan enz, maar ik heb zelf ondervonden dat een medeweggebruiker die het ook niet zo nauw neemt je wel wat kan aandoen.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door Going »

Beste Hofhuis007.
U heeft dit mooi verwoord :bow:
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door Marco Polo »

De ervaring leert gewoon dat voor velen, de 2 tons achteras van een light chassis het kritische punt is.
Met een garage achterin en een behoorlijke oversteek achter de achteras is het heel moeilijk daar niet over de max heen te gaan.
Bij jou lukt het dan wel, proficiat :thumbup:
tonic
Berichten: 2441
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door tonic »

Mensen die zich ervan bewust zijn en die het belang weten, gaat dit gewoon lukken.
De mensen met een instelling van degaragemoetvolwanthetpasterin komen inderdaad in de problemen. Vooral als er dan ook nog elektrische fietsen mee moeten.
Maar Hofhuis007 neemt netjes zijn verantwoording
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door ducati 900 »

Mee eens.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Camper_01

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door Camper_01 »

Ben blij dat wij onze Burstner Travelvan heben opgewaardeerd tot 3850 kg. Dit was het maximale. Veiligheid voor alles. Rijbewijs was geen probleem hiervoor.
Hofhuis007
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 28 mei 2021, 15:26

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door Hofhuis007 »

Marco Polo schreef:
ma 17 okt 2022, 9:54
De ervaring leert gewoon dat voor velen, de 2 tons achteras van een light chassis het kritische punt is.
Met een garage achterin en een behoorlijke oversteek achter de achteras is het heel moeilijk daar niet over de max heen te gaan.
Bij jou lukt het dan wel, proficiat :thumbup:
Het kritische punt is in mijn geval de velgen, als ik de velgen ook zou vervangen zou ik tot 4200 kg kunnen met de
nu aanwezige luchtvering. Aangezien ik 4000kg ruim voldoende vind en ik de aslasten onder controle heb is besloten
om het zo te laten.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door rongreven »

Wat bovenstaande reacties bedoelen over aslastgewicht is dat ondanks het totaalgewicht de aslast achter het kritieke punt is.
Zelf ben ik met mijn vorige camper geschrokken toen ik de aslast apart gewogen heb.
Mijn toegelaten aslasten waren 2240 achter en 1600 voor. (Mercedes Sprinter 312D onderstel).
Vol gewogen achter 2210 en voor 1300.
Achter zat ik dus tegen de grens en voor had ik 300 over.
Als ik zou opwaarderen naar 3850 zou ik daar niets mee opschieten, aangezien ik bij de achteras 30 kilo onder het maximum zit.
En ik kon ook niets zodanig verplaatsen dat er meer gewicht op de vooras zou komen.
Hopelijk een beetje duidelijk uitgelegd?
Groet, Ron Greven
Marc1963
Berichten: 2
Lid geworden op: di 16 mar 2021, 18:37

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door Marc1963 »

Hi ik wil ook graag he toegestane gewicht verhogen

nu 3500 kg
vooras 2100 kg
achtera 2400 kg

hoor graag hoe jij het hebt realiseert

groet Marc
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door rijschoollucassen »

Met hulp van WDT is de achteras van de X250 te verhogen naar 2250kg. Dit is eigenlijk gewoon noodzaak. Ik weet van X250-ers die goedgekeurd zijn voor 3850kg op basis van het totaal van beide assen, maar omdat de overbelading eigenlijk uitsluitend de achteras betreft schiet je de dus eigenlijk niets mee op. Je overschrijd dan misschien de totale massa niet, maar wel de toegestane belasting van de achteras. Gewicht meer naar voren brengen is nauwelijks te doen, daar heb je gewoon de bergruimte niet voor.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Plaats reactie