Verhogen maximaal toelaatbare massa
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: vr 28 mei 2021, 15:26
Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa
Onze mc louis sovereign gaat woensdag voor de keuring
Ik heb hem laten opwaarderen naar 4 ton via wdt, er zitten nu op de vooras andere schroefveren en achter luchthulpvering.
Betreft een 250 light chassis max 3500 kg
Aslasten zijn nu voor en achter 2 ton met standaard lm velgen en banden 16 inch.
Als er belangstelling is wil ik de gegevens nog wel toevoegen.
Johan
Ik heb hem laten opwaarderen naar 4 ton via wdt, er zitten nu op de vooras andere schroefveren en achter luchthulpvering.
Betreft een 250 light chassis max 3500 kg
Aslasten zijn nu voor en achter 2 ton met standaard lm velgen en banden 16 inch.
Als er belangstelling is wil ik de gegevens nog wel toevoegen.
Johan
Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa
De achteras belasting van een X250light van 3500kg Max. was al 2000 kg origineel?
De hulp luchtverontreiniging achter heeft dit niet omhoog gebracht?
Nu schiet je er weinig mee op, alleen de vooras van 1850 origineel naar 2000.
Vooras is zelden overbeladen, altijd de achteras.
De hulp luchtverontreiniging achter heeft dit niet omhoog gebracht?
Nu schiet je er weinig mee op, alleen de vooras van 1850 origineel naar 2000.
Vooras is zelden overbeladen, altijd de achteras.
Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa
Nou, onze vorige Hymer was voor duidelijk overbelast. Dat was een integraal met hefbed voor. Een en ander resulteerde in een slecht veergedrag voor, Hymer heeft dat later ook begrepen en andere veerpoten voor dit type ontwikkeld in samenwerking met Goldschmidt destijds. Dus het is een beetje afhankelijk van welk bouwjaar je Hymer is en of er Goldschmidt veerpoten onder zitten of later geplaatst zijn.
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa
Gaat om een Mac Louis en waarschijnlijk semi-integraal gezien het type
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: vr 28 mei 2021, 15:26
Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa
Het betreft een mc louis sovereign 473G, ledig gewicht 3158kg
Ik vind het weer raar dat de eerste reactie weer negatief is, waarom ga ik er niets op vooruit? Velen op dit forum worden afgebrand door de zogenaamde mensen met kennis die het nog steeds niet voor elkaar hebben.
In mijn optiek kan ik nu verantwoord tot 4000 kg de weg op met vering die berekend is op dit gewicht en waardoor het weggedrag goed is. Bijkomend voordeel is dat het door TUV getest is en door het RDW erkend is.
Door goed te beladen en de juiste plaatsing van de accessoires heb ik de max asbelasting nooit overschreden, toch was het totaal gewicht dan 3550kg excl passagiers. Dan kan je de kop in het zand steken en denken het gaat wel goed ze houden mij niet aan enz, maar ik heb zelf ondervonden dat een medeweggebruiker die het ook niet zo nauw neemt je wel wat kan aandoen.
Ik vind het weer raar dat de eerste reactie weer negatief is, waarom ga ik er niets op vooruit? Velen op dit forum worden afgebrand door de zogenaamde mensen met kennis die het nog steeds niet voor elkaar hebben.
In mijn optiek kan ik nu verantwoord tot 4000 kg de weg op met vering die berekend is op dit gewicht en waardoor het weggedrag goed is. Bijkomend voordeel is dat het door TUV getest is en door het RDW erkend is.
Door goed te beladen en de juiste plaatsing van de accessoires heb ik de max asbelasting nooit overschreden, toch was het totaal gewicht dan 3550kg excl passagiers. Dan kan je de kop in het zand steken en denken het gaat wel goed ze houden mij niet aan enz, maar ik heb zelf ondervonden dat een medeweggebruiker die het ook niet zo nauw neemt je wel wat kan aandoen.
Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa
Beste Hofhuis007.
U heeft dit mooi verwoord
U heeft dit mooi verwoord
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa
De ervaring leert gewoon dat voor velen, de 2 tons achteras van een light chassis het kritische punt is.
Met een garage achterin en een behoorlijke oversteek achter de achteras is het heel moeilijk daar niet over de max heen te gaan.
Bij jou lukt het dan wel, proficiat
Met een garage achterin en een behoorlijke oversteek achter de achteras is het heel moeilijk daar niet over de max heen te gaan.
Bij jou lukt het dan wel, proficiat
Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa
Mensen die zich ervan bewust zijn en die het belang weten, gaat dit gewoon lukken.
De mensen met een instelling van degaragemoetvolwanthetpasterin komen inderdaad in de problemen. Vooral als er dan ook nog elektrische fietsen mee moeten.
Maar Hofhuis007 neemt netjes zijn verantwoording
De mensen met een instelling van degaragemoetvolwanthetpasterin komen inderdaad in de problemen. Vooral als er dan ook nog elektrische fietsen mee moeten.
Maar Hofhuis007 neemt netjes zijn verantwoording
- ducati 900
- Berichten: 7470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa
Mee eens.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa
Ben blij dat wij onze Burstner Travelvan heben opgewaardeerd tot 3850 kg. Dit was het maximale. Veiligheid voor alles. Rijbewijs was geen probleem hiervoor.
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: vr 28 mei 2021, 15:26
Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa
Het kritische punt is in mijn geval de velgen, als ik de velgen ook zou vervangen zou ik tot 4200 kg kunnen met deMarco Polo schreef: ↑ma 17 okt 2022, 9:54De ervaring leert gewoon dat voor velen, de 2 tons achteras van een light chassis het kritische punt is.
Met een garage achterin en een behoorlijke oversteek achter de achteras is het heel moeilijk daar niet over de max heen te gaan.
Bij jou lukt het dan wel, proficiat
nu aanwezige luchtvering. Aangezien ik 4000kg ruim voldoende vind en ik de aslasten onder controle heb is besloten
om het zo te laten.
Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa
Wat bovenstaande reacties bedoelen over aslastgewicht is dat ondanks het totaalgewicht de aslast achter het kritieke punt is.
Zelf ben ik met mijn vorige camper geschrokken toen ik de aslast apart gewogen heb.
Mijn toegelaten aslasten waren 2240 achter en 1600 voor. (Mercedes Sprinter 312D onderstel).
Vol gewogen achter 2210 en voor 1300.
Achter zat ik dus tegen de grens en voor had ik 300 over.
Als ik zou opwaarderen naar 3850 zou ik daar niets mee opschieten, aangezien ik bij de achteras 30 kilo onder het maximum zit.
En ik kon ook niets zodanig verplaatsen dat er meer gewicht op de vooras zou komen.
Hopelijk een beetje duidelijk uitgelegd?
Zelf ben ik met mijn vorige camper geschrokken toen ik de aslast apart gewogen heb.
Mijn toegelaten aslasten waren 2240 achter en 1600 voor. (Mercedes Sprinter 312D onderstel).
Vol gewogen achter 2210 en voor 1300.
Achter zat ik dus tegen de grens en voor had ik 300 over.
Als ik zou opwaarderen naar 3850 zou ik daar niets mee opschieten, aangezien ik bij de achteras 30 kilo onder het maximum zit.
En ik kon ook niets zodanig verplaatsen dat er meer gewicht op de vooras zou komen.
Hopelijk een beetje duidelijk uitgelegd?
Groet, Ron Greven
Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa
Hi ik wil ook graag he toegestane gewicht verhogen
nu 3500 kg
vooras 2100 kg
achtera 2400 kg
hoor graag hoe jij het hebt realiseert
groet Marc
nu 3500 kg
vooras 2100 kg
achtera 2400 kg
hoor graag hoe jij het hebt realiseert
groet Marc
- rijschoollucassen
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa
Met hulp van WDT is de achteras van de X250 te verhogen naar 2250kg. Dit is eigenlijk gewoon noodzaak. Ik weet van X250-ers die goedgekeurd zijn voor 3850kg op basis van het totaal van beide assen, maar omdat de overbelading eigenlijk uitsluitend de achteras betreft schiet je de dus eigenlijk niets mee op. Je overschrijd dan misschien de totale massa niet, maar wel de toegestane belasting van de achteras. Gewicht meer naar voren brengen is nauwelijks te doen, daar heb je gewoon de bergruimte niet voor.
Groet Jaap
Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.