Verhogen maximaal toelaatbare massa

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Valentijndag 1945

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door Valentijndag 1945 »

Donald duck kijk even ik heb je een PB gestuurd voor je mail adres zodat ik de foto's van de documenten kan sturen
Groetjes
DonaldDuck
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 01 jul 2022, 15:12

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door DonaldDuck »

Beste Valentijndag 1945, Ik heb u een PB gestuurd met mijn email adres.
DonaldDuck
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 01 jul 2022, 15:12

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door DonaldDuck »

Ik ontving net een voorbeeld hoe de firma Hymer het doet, waarvoor dank!!!!

Samenvatting:
De COC blijft de COC en wordt in geen enkel opzicht gewijzigd, ook de technisch maximum massa niet.
Er is gewoon als aanvulling op de COC een heel korte brief dat bij chassisnummer ... er GEEN bezwaar is de camper tot een hogere technische maximum massa te gebruiken, zonder enige technisch aanpassing. Dat is een behoorlijk hoger aantal kilo's dan in de CoC als maximum technische massa staat. Behalve de nieuwe technische maximum massa zijn er nog 2 maximale aslasten (voor/achter) gespecificeerd.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door isoplus »

Ja, en dat doet Hymer slechts voor voertuigen die om export technische reden (Nederland 3500 kg voor B rijbewijs) terug gekeurd zijn naar een lagere max. belasting.
Daar kan het ook omdat het voertuig geschikt is voor bijvoorbeeld 4000 kg.
Dat is toch niet moeilijk te begrijpen?
Heb je een camper die maximaal maar 3300 kg mag sjouwen en dus daarvoor ontworpen is, dan gaat zelfs Hymer je niet helpen.
Kijk eens bij Fiat Professional daar vind je alle types in originele uitvoering en daarbij horende aslasten.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door Marco Polo »

En dan wordt het verwarrend.
Als een voertuig op een lager gewicht is ingeschreven in het NL kenteken register dan vermeld het CoC of CVO als het goed is de hoogste maximale gewicht waarvoor de wagen in het land van fabricage gebouwd is en een typegoedkeuring heeft gehad.
Het CoC is immers een certificaat waarin de fabrikant aangeeft dat de wagen aan Europese regelgeving voldoet.
Inclusief nummer van typegoedkeuring en dergelijke.
Daar moeten de maximale gewichten eigenlijk ook op staan.
Het CoC of CVO wordt niet bij import aangepast zoals al eerder geconcludeerd werd.

Edit: blijkbaar kan er op een CoC wel een aanvulling gedaan worden door de lidstaat die het certificaat heeft verstrekt.
Dit is dan echt een aanvulling en geen vervangend document.
Valentijndag 1945

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door Valentijndag 1945 »

isoplus schreef:
ma 18 jul 2022, 21:29
Ja, en dat doet Hymer slechts voor voertuigen die om export technische reden (Nederland 3500 kg voor B rijbewijs) terug gekeurd zijn naar een lagere max. belasting.
Daar kan het ook omdat het voertuig geschikt is voor bijvoorbeeld 4000 kg.
Dat is toch niet moeilijk te begrijpen?
Heb je een camper die maximaal maar 3300 kg mag sjouwen en dus daarvoor ontworpen is, dan gaat zelfs Hymer je niet helpen.
Kijk eens bij Fiat Professional daar vind je alle types in originele uitvoering en daarbij horende aslasten.
lees even mijn bericht van pagina 1
Hier kun je zien dat mijn camper NIET is terug gekeurd. COC en Nederlands kenteken geven aan max toegestaan 4000kg.
Na mijn huiswerk aanvulling op COC 4500kg
Gewijzigd Nederlands kenteken toegelaten 4500kg
DonaldDuck
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 01 jul 2022, 15:12

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door DonaldDuck »

Ik denk dat het is zoals valentijsdag 1945 aangeeft.

Een youtuber (met een Carthago) heeft dit ook uitgezocht https://www.youtube.com/watch?v=KKqgEGSxI68
Komt op mij over als iemand die een reëel verhaal houdt wat volgens hem geldt voor meerdere merken. Hij vertelt dat hij veel meer technische maximum massa kon krijgen dan hij dacht (meer dan op de CoC) en de dealer dat ook verbaasde. Via een verklaring van geen bezwaar.

Ik vindt de mededeling van sommigen hier op het forum merkwaardig dat een 3.300 niet meer zou kunnen, Aangezien McLouis mij expliciet mededeelde dat de 3.300 en 3.500 technisch identiek zijn. En 3.500 McLouis campers worden in het strenge België in afwijking van de CoC op speciaal verzoek administratief met een homologatie verklaring op 3.650kg of 3.850kg gezet hoorde ik van McLouis zelf.

Een 3.300 fiat 250B chassis kan met menig hulpluchtvering achter volgens de TÜV certificaten net zo hoog opgelast worden als een 3.500kg chassis. Importeer je zo'n camper uit Duitsland, dan krijg je die gewichten gewoon toegekend in Nederland begreep ik. Bij WDT services komt mijn 250B chassis ook net zo ver met oplasten per as en in totaal als een 3.500kg chassis. Dus het zal vermoed ik dan wel meevallen met de verschillen tussen menig 3.300 en 3.500 chassis. Er zijn ook 250B chassis waarvoor dit niet geldt, om het weer wat ingewikkelder te maken.

In Nederland zijn we blijkbaar aangewezen op een bericht van de dealer. En menig dealer weet helaas weinig of niets van de "verklaring van geen bezwaar".
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door tonic »

Ik kan niet zien welke papieren je opgestuurd hebt gekregen van Valentijn1945 maar ik kan wel zien wat er in het linkje bij Carthago gebeurd.

In het filmpje levert Carthago een verklaring met een hoger MTM en hogere aslasten. Als je goed kijkt naar deze verklaring verwijzen ze naar een typegoedkeuringsnummer , uitvoering en een variant.
Op de site van de RDW staat beschreven dat de geleverde papieren zullen worden beoordeeld door de afdeling testen nationaal.
Het kan in dit geval zijn dat het opgegeven typegoedkeuringsnummer bestaat uit meerdere uitvoeringen en/of varianten. Waarschijnlijk heeft 1 van deze uitvoeringen of varianten een hoger MTM.
Er is in dat geval een typegoedkeuring met een hoger gewicht. Dat kan die afdeling testen nationaal beoordelen.

Het is dus in dit Carthago voorbeeld niet zo dat de fabrikant zomaar een verklaring afgeeft met een hoger gewicht. Nee hij verwijst naar een typegoedkeuring.
Waarschijnlijk gebeurd dat in die papieren van valentijn1945 ook maar dat kan ik niet zien.

Dus de fabrikant moet nog steeds ooit een typegoedkeuring hebben aangevraagd voor jou type camper met een hoger gewicht.
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door tonic »

Na 6 pagina's info ben ik tot de beslissing gekomen om niet meer te reageren op dit topic.
Op dit forum zitten een aantal mensen met verstand van deze materie. De gegeven info wordt steeds weer terzijde geschoven en er wordt geschermd met onzin oplossingen. Ik heb hierdoor het gevoel dat ik mij steeds moet verantwoorden en daar stop ik dus mee.
Er is voor een ieder genoeg info gegeven over de te bewandelen weg.
McLouis-078
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 15:56
Locatie: Dordrecht

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door McLouis-078 »

Helemaal mee eens!
makkelijk is moeilijk zat
Valentijndag 1945

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door Valentijndag 1945 »

Hr.tonic en hr.tabbert
Naar aanleiding van Uw reactie mag ik er vanuit gaan dat u beide het toegestane max.massa van Uw camper hebt laten verhogen tot boven het c.o.c
Helaas heb ik er geen verstand van en heb een weg gezocht buiten importeur, dealers en RDW totdat het document in mijn vingers had .ook bij de Hymer dealer hier in de regio was dit onbekend/onmogelijk. Op verzoek van Donald duck
Heb ik hem vertrouwelijk een copy hiervan laten toekomen,er wordt in het geheel níet gesproken over een type keuring
McLouis-078
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 15:56
Locatie: Dordrecht

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door McLouis-078 »

Er zijn diverse tips gegeven, maar die zijn allemaal te duur. En dus blijven we maar op een verklaring van geen bezwaar terug komen. Dus is het onderwerp voor mij wel klaar. Maar voor een ieder die nog adviezen geeft: prima hoor.
makkelijk is moeilijk zat
DonaldDuck
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 01 jul 2022, 15:12

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door DonaldDuck »

Mr Tabbert,

Een prijsverschil van omstreeks € 5.000 via WDT of een verklaring voor €200 / €300 vindt ik fors. Ik gun iedereen zijn omzet maar dat scheelt nogal. De route via WDT is tijdrovend en omslachtig en een deel van het gewonnen technische massa gaat gelijk weer verloren. Een verklaring van geen bezwaar werkt goedkoop, simpel en snel en weten hoe dat proces goed te laten verlopen zou het veel camper bezitters makkelijker maken.

Veel camper bezitters zullen onnodig teleurgesteld of op kosten gejaagd worden zo lang er dealers of zelfs importeurs zijn in Nederland die zich nog nooit verdiept hebben in wat een 'verklaring van geen bezwaar' voor de RDW inhoudt, of gewoon niet weten hoe dat in zijn werk gaat omdat ze het nog nooit geprobeerd hebben.

Als we op het forum de ins en outs van een 'verklaring van geen bezwaar' voor de RDW op een rijtje krijgen kan dat velen helpen. Het kan ook u bij uw volgende camper helpen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Verhogen maximaal toelaatbare massa



Bericht door Marco Polo »

Regel het dan even op de Valentijnsmanier en laat ons het resultaat even weten :wink:
Plaats reactie