LiFePO4: DeepCpower met 500A Bluetooth-Mess-Shunt?
Re: Ultimatron 100Ah huishoudaccu
Stel,dat mijn EBL een laadbooster zou hebben, kan en mag ik dan nog een extra booster plaatsen? Want z'n laadbooster van https://www.4campers.nl/electra-verzorg ... 21545.html heb ik nog niet zien zitten. Misschien achter de EBL, maar daarvoor zal ik de achterzijde van de stoel dienen te ontmantelen In ieder geval mijn batterij laadt aan de paal en rijdend
Ik zal het in het weekend eens bekijken en wat foto's proberen plaatsen zodat jullie beter zicht hebben op mijn situatie
Ik zal het in het weekend eens bekijken en wat foto's proberen plaatsen zodat jullie beter zicht hebben op mijn situatie
Groeten,
Sempai
Sempai
Re: Ultimatron 100Ah huishoudaccu
Foto's zijn altijd handig.
Een booster achter een booster.. technisch kan het, maar het is vrij nutteloos. Zowel kwa ruimte als kosten is dat zonde.
Of er een booster oid al is is op dit moment nog een gok. Met een bus uit 2020 is dat best goed mogelijk, maar dat is geen hard gegeven. Als je de booster niet kunt vinden kun je met meten dat ook wel achterhalen. Een booster geeft geen spanning als ie uitstaat en bij veel EBL's is het een aparte ingang. (of kabel naar de accu). Vaak kun je het ook herkennen aan de aanwezigheid van een sensor op de massapool van de startacccu.
En het is vaak af te lijden aan de spanningen die de dynamo geeft met een draaiende motor.
Maar bij twijfel is het misschien raadzaam om even te kijken met iemand of een bedrijf met wat expertise daarin. (In campers, lithium en laadtechnieken - vaak is de kennis van een dealer op dat gebied erg beperkt)
Een booster achter een booster.. technisch kan het, maar het is vrij nutteloos. Zowel kwa ruimte als kosten is dat zonde.
Of er een booster oid al is is op dit moment nog een gok. Met een bus uit 2020 is dat best goed mogelijk, maar dat is geen hard gegeven. Als je de booster niet kunt vinden kun je met meten dat ook wel achterhalen. Een booster geeft geen spanning als ie uitstaat en bij veel EBL's is het een aparte ingang. (of kabel naar de accu). Vaak kun je het ook herkennen aan de aanwezigheid van een sensor op de massapool van de startacccu.
En het is vaak af te lijden aan de spanningen die de dynamo geeft met een draaiende motor.
Maar bij twijfel is het misschien raadzaam om even te kijken met iemand of een bedrijf met wat expertise daarin. (In campers, lithium en laadtechnieken - vaak is de kennis van een dealer op dat gebied erg beperkt)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Ultimatron 100Ah huishoudaccu
Zoals gezegd wat foto's genomen van mijn installatie
Dus een EBL119 met daarachter een lader schaudt 121545
Ik zie hierbij een lithium instelling van 30A. Mag ik er vanuit gaan dat ik enkel de batterij en de instellingen dien te wijzigen? Tussen mijn zonnepanelen (270wp) staat een MPPT lader van victron smart solar 100/30
Graag jullie advies
Dus een EBL119 met daarachter een lader schaudt 121545
Ik zie hierbij een lithium instelling van 30A. Mag ik er vanuit gaan dat ik enkel de batterij en de instellingen dien te wijzigen? Tussen mijn zonnepanelen (270wp) staat een MPPT lader van victron smart solar 100/30
Graag jullie advies
- Bijlagen
-
- IMG_20220722_114442.jpg (160.99 KiB) 625 keer bekeken
Groeten,
Sempai
Sempai
Re: Ultimatron 100Ah huishoudaccu
Dit zit er op de startbatterij. Zou dat de slimme dynamo betekenen?
Groeten,
Sempai
Sempai
Re: Ultimatron 100Ah huishoudaccu
Kogel is door de kerk. De batterij is besteld.....een Lithium LiFePO4 -DeepCpoower 12V / 150Ah met 500A Bluetooth-Mess-Shunt en stroomonderbreker
Nu nog iemand vinden die ze kan plaatsen
Nu nog iemand vinden die ze kan plaatsen
Groeten,
Sempai
Sempai
Re: Lithium LiFePO4 - DeepCpower met 500A Bluetooth-Mess-Shunt
Had je nog geen (smart)shunt dat je nu deze erbij neemt?
Prima accukeuze denk ik. Ik ben zelf niet zo van de Daly BMSsen maar echt slecht is die niet.
Ik vraag me alleen af of die 200A ontlading klopt. De BMS wel maar de cellen zijn hoogstwaarschijnlijk max 1C.
Wel een nette set, en incl een actieve (Heltec) balancer
Prima accukeuze denk ik. Ik ben zelf niet zo van de Daly BMSsen maar echt slecht is die niet.
Ik vraag me alleen af of die 200A ontlading klopt. De BMS wel maar de cellen zijn hoogstwaarschijnlijk max 1C.
Wel een nette set, en incl een actieve (Heltec) balancer
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Lithium LiFePO4 - DeepCpower met 500A Bluetooth-Mess-Shunt
Nee, enkel via de solar smart MPPT 100/30
Hopelijk een goeie keuze Heb ik op aanraden van een Belgisch forumlid
Hopelijk een goeie keuze Heb ik op aanraden van een Belgisch forumlid
Groeten,
Sempai
Sempai
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Lithium LiFePO4 - DeepCpower met 500A Bluetooth-Mess-Shunt
Vraag ik me af wie je dat gaat laten installeren.
Gewoon omdat ik nergens in de buurt van Mattentaartenstad een adresje ken.
Gewoon omdat ik nergens in de buurt van Mattentaartenstad een adresje ken.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Lithium LiFePO4 - DeepCpower met 500A Bluetooth-Mess-Shunt
Hoeft niet altijd in de buurt te zijn
Is niet echt veel werk, enkel de kabels wat aanpassen en uiteraard de batterij vervangen met de juiste instellingen
Is niet echt veel werk, enkel de kabels wat aanpassen en uiteraard de batterij vervangen met de juiste instellingen
Groeten,
Sempai
Sempai
Re: Lithium LiFePO4 - DeepCpower met 500A Bluetooth-Mess-Shunt
Batterij wordt morgen geplaatst
Feedback zal volgen en waarschijnlijk nog vragen ook
Feedback zal volgen en waarschijnlijk nog vragen ook
Groeten,
Sempai
Sempai
Re: Lithium LiFePO4 - DeepCpower met 500A Bluetooth-Mess-Shunt
Hallo iedereen,
Batterij is geplaatst, wat wel een serieus werkje bleek te zijn (vooral de zetel eruit halen )
Alle kabelschoentjes mogen vervangen want de pasten niet op de shunt
Instellingen aangepast in de MPPT en de schaudt wa 1251545.
Alles werkt volgens mij juist, behalve......als ik de stroomschakelaar uitschakel op de HH-batterij, blijft het display opgelicht en kan ik de lichten nog aansteken?? Ik vertel er wel bij dat de camper in de zon stond en dus via de mppt-lader misschien stroom krijg. Ik heb het wel nog niet uitgetest als de camper bunnen staat en zonlicht krijgt.Zou dit via de EBL gebeuren? Hoe kan ik dat oplossen?
Graag jullie deskundigheid.
Groeten,
Batterij is geplaatst, wat wel een serieus werkje bleek te zijn (vooral de zetel eruit halen )
Alle kabelschoentjes mogen vervangen want de pasten niet op de shunt
Instellingen aangepast in de MPPT en de schaudt wa 1251545.
Alles werkt volgens mij juist, behalve......als ik de stroomschakelaar uitschakel op de HH-batterij, blijft het display opgelicht en kan ik de lichten nog aansteken?? Ik vertel er wel bij dat de camper in de zon stond en dus via de mppt-lader misschien stroom krijg. Ik heb het wel nog niet uitgetest als de camper bunnen staat en zonlicht krijgt.Zou dit via de EBL gebeuren? Hoe kan ik dat oplossen?
Graag jullie deskundigheid.
Groeten,
Groeten,
Sempai
Sempai
Re: Lithium LiFePO4 - DeepCpower met 500A Bluetooth-Mess-Shunt
Idd, je zonnepaneelregelaar kan voldoende prik leveren om de kleine verbruikers te voeden
Schakel je panelen eens uit/koppel deze af (zoiezo aan te raden, niet elke regelaar vind het leuk als ie alleen panelen heeft en geen accu)
En ja, even accu wisselen is in de praktijk snel heel wat uurtjes werk als je alles netjes wilt doen. Kabels netjes maken, vaak eea vervangen, voorzien van de juiste kabelschoenen en zekeringen.... een 'domme' ombouw (DC-DC, EBL afkoppelen en accu onder de stoel wisselen) is vaak al snel 4-5 uurtjes, en als er ook nog omvormers, solar regelaars enz dan ben je snel een dagje bezig als je alles netjes wilt doen. Vaak kom je ook de nodige dingen tegen waarvan je denkt 'mmm... meteen maar even netje doen'.
Schakel je panelen eens uit/koppel deze af (zoiezo aan te raden, niet elke regelaar vind het leuk als ie alleen panelen heeft en geen accu)
En ja, even accu wisselen is in de praktijk snel heel wat uurtjes werk als je alles netjes wilt doen. Kabels netjes maken, vaak eea vervangen, voorzien van de juiste kabelschoenen en zekeringen.... een 'domme' ombouw (DC-DC, EBL afkoppelen en accu onder de stoel wisselen) is vaak al snel 4-5 uurtjes, en als er ook nog omvormers, solar regelaars enz dan ben je snel een dagje bezig als je alles netjes wilt doen. Vaak kom je ook de nodige dingen tegen waarvan je denkt 'mmm... meteen maar even netje doen'.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com