LiFePO4: DeepCpower met 500A Bluetooth-Mess-Shunt?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Sempai
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 27 mei 2020, 19:50
Locatie: Mattentaartenstad

Re: Lithium LiFePO4 - DeepCpower met 500A Bluetooth-Mess-Shunt



Bericht door Sempai »

Zeg wel, bijna dagje bezig geweest :-B :-B

Zou ik eventueel een schakelaar kunnen plaatsen tussen mppt lader en batterij of.... :?:
Normaal zet ik enkel de HH-batterij af bij stalling, maar het was nu als "test" dat het mij opviel dat ik stroom had :-B :-?

Ik heb dit nog nooit gedaan en zou misschien iets verkeerd kunnen gedaan hebben hé :crazy:
Groeten,

Sempai
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Lithium LiFePO4 - DeepCpower met 500A Bluetooth-Mess-Shunt



Bericht door CaradoT135 »

Even geen oplossing, maar wat meet je dan met je shunt? Je moet toch de massa van alle gebruikers en stroombronnen op de shunt monteren als je wil monitoren? Alles wat nu via de EBL gaat valt daar buiten, toch?
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Lithium LiFePO4 - DeepCpower met 500A Bluetooth-Mess-Shunt



Bericht door DJSmiley »

Schakelaar tussen PV panelen en regelaar (of een zekering die je eruit trekt - als zekering zal ie weinig doen maar de zekering eruit werkt ook als schakelaar)
Dus niet tussen regelaar en de accu (Daar is een zekering voldoende). Je mppt zal via de panelen nog spanning krijgen, ook al is de accu afgekoppeld. Door de panelen ook los te koppelen (schakelaar) is de hele installatie spanningsloos.

Dan schakel je de mppt ook echt uit.

En ja, t kost tijd, maar dan heb je het ook weer mooi voor elkaar.

Ik ben zaterdag ook ruim 8 uur bezig geweest met 'even' 2x200Ah accus, een DC-DC, een Multiplus en een MPPT te plaatsen en te configureren. Met name het maken/omleggen/herconfigureren/testen'en goed monteren incl de nodige zekeringen en kabels neemt stiekem toch wel wat tijd in beslag
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Sempai
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 27 mei 2020, 19:50
Locatie: Mattentaartenstad

Re: LiFePO4: DeepCpower met 500A Bluetooth-Mess-Shunt?



Bericht door Sempai »

Hallo,

Het voorbije weekend eens weggeweest met de camper voor alles eens uit te testen :-B

1.Bij uitschakelen van batterij met sleutel was er nog spanning op de installatie dmv van het zonlicht op de panelen. Wanneer er geen zonlicht opvalt is er niks, dus probleem opgelost. Schakelaar werkt dus.

2. Test gedaan of batterij en alle apparaten werken bij walstroom => ok

3. omvormer 12-230v verplaatst zodat ik makkelijk bij aan/off knopje kan en stekker ingebouwd

4. Fietsbatterijen geladen dmv omvormer => ok

5. Gekookt op 1000 w kookplaat met nieuwe lifepo en omvormer => ok

6. Batterij wordt goed geladen door de zonnepanelen, maar nog beter al rijden uiteraard, maar liefst aan +/- 40A terwijl de booster op 30A staat :-? => ok of NOK?

Dus alles bij elkaar super tevreden van mijn werk :thumbup: Ik kan met gerust hart vertrekken binnenkort :-B

Nogmaals dank aan alle forumleden die mij hierbij geholpen hebben :cheers: :clap:
Groeten,

Sempai
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LiFePO4: DeepCpower met 500A Bluetooth-Mess-Shunt?



Bericht door DJSmiley »

Ligt eraan... 40A kan niet uit de booster komen, die levert max 30A als ie goed aangesloten is (27 eigenlijk)

Maar goed, als de zon ook schijnt, dan laad je met 27A + wat de panelen opbrengen en dan kun je prima naar de 40A gaan.

Dus is die 40A zonder zon (Afgekoppelde panelen, in stalling, 's nachts) dan klopt er iets niet. Makkelijk een keertje te testen door 's avonds laat de motor te laten draaien en wat gas te geven (dan levert de dynamo wat meer).

Ik gok dat het hier een combi is van booster en zonopbrengst en dan is het natuurlijk prima!
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Sempai
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 27 mei 2020, 19:50
Locatie: Mattentaartenstad

Re: LiFePO4: DeepCpower met 500A Bluetooth-Mess-Shunt?



Bericht door Sempai »

Zou inderdaad best kunnen, want ik heb dat vastgesteld gisteren rond 14u30 :think:

Ik zal het eens testen bij stalling als er geen zon inval is :thumbup:
Groeten,

Sempai
Plaats reactie