zekeringhouder

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

zekeringhouder



Bericht door ngauruhoe »

Hallo allemaal,

Ik ben vandaag aan m'n 'meterkast' begonnen en o.a. deze zekeringhouder https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 1802BOxLOw gemonteerd. Ik heb er met een variabele voeding 12,5V op gezet.

Wat ik vervolgens zie en niet begrijp. Waar een zekering geplaatst is meet ik netjes de 12,5V. Maar over alle verbindingen waarvoor nog geen zekering is geplaatst meet ik 10,8V. Mijn verwachting was geen zekering, geen verbinding, dus 0V.

Is dit een normaal verschijnsel of is er iets mis met deze zekeringhouder?

Dank.

Mvg, Michel
Mvg, Michel
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: zekeringhouder



Bericht door DJSmiley »

Normaal verschijnsel. Er zit een ledje in + weerstand waardoor je een minimale lekstroom hebt.

Zodra je iets aansluit is dat weg ('t is minimaal) maar je multimeter is hoogohmig en zal dat dus zo licht belasten dat er maar 2V spanning overheen valt.

Overigens zou ik dit soort houders gebruiken, dan heb je ook de - netjes verdeeld.

https://www.amazon.nl/Jtron-Zekeringhou ... 08B69XJ42/

Bij die van jouw moet je nog een separate busbar maken voor de - verbindingen.

Opm: Belast die dingen niet te hoog, zeker niet met de 100A die ze zogenaamd aankunnen. Gebruik niet meer dan 10-15A per uitgang, en niet meer dan 40-50A maximaal tegelijk
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: zekeringhouder



Bericht door ngauruhoe »

Dank je wel! Blij dat het niet iets raars is.

Ik heb idd een aparte busbar voor de mindraden geplaatst. Is verder niet zo'n probleem. Vind het nog steeds redelijk overzichtelijk (met labels :-)). Er zijn nu 8 (vd 12) zekeringen geplaatst. 6 x 5A en 2x10A. Dit is alleen voor het lichte spul.

Je legt uit waar de 2v verschil naar toe gaat maar ik begrijp het toch nog steeds niet. Geen zekering geplaatst is toch geen verbinding tussen stroombron en bedrading achter de zekeringhouder? Dan zou ik toch 0V moeten meten? Stel dat er een spanning van 50V op komt, wat meet ik dan op de draad waarvoor geen zekering is geplaatst?

Thx, Michel
Mvg, Michel
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: zekeringhouder



Bericht door DJSmiley »

Nee

De led (+ voorschakelweerstand) staan parallel over de zekering

Als de zekering goed is, is er ook geen spanningsval en meet je dus de volle accuspanning

Is de zekering defect, of zit er geen zekering in, dan meet je eigenlijk de spanning van de voeding, die via de voorschakelweerstand en de LED naar de uitgang loopt.
Omdat je meter een superkleine stroom verbruikt, is de spanningsval ook maar heel klein. Een multimeter is snel 1mOhm kwa weerstand. Zet die in serie met een 100kOhm weerstand (bij voorbeeld) dan zal er 1/10 aan spanningsval optreden over de weerstand en meet je multimeter dus niet de volle 12V maar ietsjes minder.

Zodra er een verbruiker opzit (nagenoeg alles trekt meer dan een multimeter) dan stort die spanning nog veel verder in (immers er loopt slechts een minimale stroom). Maar die stroom is net voldoende om je LEDje te laten oplichten (dat je zekering defect is)

Sluit maar eens een kleine gloeilamp oid aan op de zekeringbox. Als je dan de zekering eruit trekt zul je nagenoeg niets meten over die gloeilamp, maar gaat het ledje 'zekering defect' wel branden.

Zie het schema: Als F1 (zekering) defect is, en 'verbruiker' je multimeter is, heb je dus netjes een circuit: Via de weerstand, de led en je multimeter.

Waardes zijn maar indicatief, t gaat om het idee.
Bijlagen
zekeringboxmetled.JPG
zekeringboxmetled.JPG (32.69 KiB) 1231 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: zekeringhouder



Bericht door Mickel Moen »

Mooi uitgelegd. :thumbup:

Ik heb me ook wel eens afgevraagd hoe dat werkt, maar nooit in verdiept.

Weer wat geleerd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: zekeringhouder



Bericht door ngauruhoe »

Beste DJSmiley, heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg!

Mag ik voor nog een elektra vraag een beroep op je doen?

Mijn S-Accu zit onder de vloer onder m'n (bestuurders-)voeten. De minpool daarvan is daar ook aan chassis gekoppeld. Mijn HH-accu staat een meter of 2 verderop. Is het noodzakelijk om de HH-accu minpool, via de S-accu chassis koppeling met de min van de S-accu te verbinden? Of kan ik gewoon, lekker makkelijk, de minpool van de HH-accu op een andere plaats aan het chassis koppelen?

Scheelt, met wat bochtenwerk, een meter of 3 dikke accu kabel die ik niet ergens hoef te verstoppen.

Wederom alvast dank.

Mvg, Michel
Mvg, Michel
fostar82
Berichten: 329
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: zekeringhouder



Bericht door fostar82 »

Je bent niet de enige. Ik heb ook een zekeringhouder met ledjes en dacht dat ik ergens een spanningslek had. @albertrientjes legde me t uit.

De vraag is of de min van het circuit van je huishoudaccu met verbruikers via het chassis wil laten lopen. Dat betekent dat je bij elke verbruiker een massa punt moet vinden of maken. De meesten op het forum kiezen ervoor om naar alle verbruikers een plus en een min draad te trekken. Zo heb je ook het circuit van de bus gescheiden van je huishoud circuit.
Als je je huishoud accu via je startaccu wilt laden plaats dan iets van een citrix-ct.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: zekeringhouder



Bericht door myway »

Ik had laatst iemand die bij hoog en bij laag volhield dat hij zijn telefoon kon opladen als er geen zekering inzat.
Heb het maar niet proberen uit te leggen en aangegeven, breng het ding aub terug
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: zekeringhouder



Bericht door Camperic »

DJSmiley schreef:
ma 11 jul 2022, 22:07
Bij die van jouw moet je nog een separate busbar maken voor de - verbindingen.
Zo'n zekeringenhouder heb ik hier ook klaar liggen om in te bouwen. Alle - verbindingen zitten op SmartShunt, dus dat is geen probleem :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: zekeringhouder



Bericht door ngauruhoe »

fostar82 schreef:
di 12 jul 2022, 12:14
Je bent niet de enige. Ik heb ook een zekeringhouder met ledjes en dacht dat ik ergens een spanningslek had. @albertrientjes legde me t uit.

De vraag is of de min van het circuit van je huishoudaccu met verbruikers via het chassis wil laten lopen. Dat betekent dat je bij elke verbruiker een massa punt moet vinden of maken. De meesten op het forum kiezen ervoor om naar alle verbruikers een plus en een min draad te trekken. Zo heb je ook het circuit van de bus gescheiden van je huishoud circuit.
Als je je huishoud accu via je startaccu wilt laden plaats dan iets van een citrix-ct.
Inderdaad, dat heb ik ook, naar elk apparaat loopt vanaf de HH accu een + en een - draad. Maar er komt in ieder geval wel een koppeling tussen S-accu en HH-accu via een Orion-TR (noodzakelijk voor 'slimme' dynamo en LifePo HH-accu combinatie). Dus een plus-koppeling komt er sowieso. Maar kan ik nu de min van de HH-accu (waar dus alle gebruikers aan hangen) gewoon aan een dichtbij-chassis punt koppelen? Of moet ie de min dan ook via de Orion gekoppeld worden?

Dank, Michel
Mvg, Michel
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: zekeringhouder



Bericht door myway »

Afhankelijk of het een geïsoleerde is of een niet geïsoleerde zit er twee of één massa aansluiting aan de orion.
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: zekeringhouder



Bericht door ngauruhoe »

Non-isolated, 1 x ground.

Maar heb ik dan wel of niet die verbinding met S-accu min/chassis nodig?
Mvg, Michel
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: zekeringhouder



Bericht door kampo »

Het is niet meer gebruikelijk om de min via het chassis te laten lopen. Vroeger werd dat zo gedaan. Maar het blijkt te veel problemen op te leveren. Zo is men er ook achter gekomen dat het behalve slechte contacten ook roest verwekt.
Daar komt nu bij dat de electrische installaties met omvormers en boosters op campers veel groter geworden zijn als vroeger.

Dus altijd een dikke minus kabel van de startaccu naar de HH accu en alle verbruikers eveneens bekabelen met een minus. Is eigenlijk geen extra werk ...
Groeten Kampo
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: zekeringhouder



Bericht door ngauruhoe »

Duidelijk Kampo, dank je wel.

Dan toch maar een extra 2,5m 35mm2 :-(.
Mvg, Michel
Plaats reactie