Noorwegen 2022

Plaats reactie
gerard1955
Berichten: 529
Lid geworden op: di 17 jun 2008, 17:08
Locatie: Rijen (gilze-rijen)

Noorwegen 2022



Bericht door gerard1955 »

Na enkele reizen noorwegen gemaakt te hebben in 2016 en 2019 trok het me toch weer.
Ondanks de brandstofprijzen...
Ik merk dat er t.o.v. 2019 nogal wat veranderd is met het vrij staan. De leuke plekjes nabij stadjes of onderweg is tegenwoordig verboden voor campers of prijzen van 15 tot soms 30 euro om te kunnen staan op een rotsige ondergrond. Zonder faciliteiten! Uiteraard is er nog genoeg plaats in de wildernis.
Het is dus m.i. erg commercieel geworden en de invasie van die campers in stadjes en dorpjes die er tegenwoordig rondrijden zijn ze daar (en wellicht ook in andere landen ) beu. Ik snap het wel als een dorpje nu volgeparkeerd staat met grote campers.
Maar... mijn verwachting heb ik aardig moeten bijstellen.
De diesel kost nu in juli 2.50 euro. IN de Morgen 2.30 en in de middag 2.60
Helaas gaat de prijs nog omhoog is aangekondigd tot ruim boven de 3 euro.
Ervaring is als een lamp op je rug; Het verlicht slechts de weg achter je!
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Noorwegen 2022



Bericht door KTManiac »

gerard1955 schreef:
ma 11 jul 2022, 19:51
De diesel kost nu in juli 2.50 euro. IN de Morgen 2.30 en in de middag 2.60
Ah, was dat het..... Heb de afgelopen 4 weken inderdaad getankt voor 2.30 tot 2.60 per liter en dus regelmatig 200 Euro af mogen tikken voor een tank. Wist niet dat die prijs afhankelijk was van de tijd van de dag, was me ook niet opgevallen. Viel me wel op dat LPG vinden lastiger wordt dus heb daar niet teveel tijd aan verprutst en m'n reserve propaanfles maar aangesloten toen na 3 weken m'n LPG op was.
Wat de prijzen betreft voor plaatsjes aan een haventje en dergelijke, inderdaad daar is 25 Euro geen uitzondering meer, zeker niet in midden en zuid Noorwegen.
Heb er echter wel de keren dat ik daar stond een heel schoon toilet en douche gevonden.

Gelukkig zowat de helft van de tijd boven of in de buurt van de poolcirkel rond gezworven en daar viel het nog wel mee met de drukte. (En dat weegt voor me zwaarder dan de prijzen. Maar goed, daar maakt ieder z'n eigen keuze in.)

Volgend jaar weer! :D
Maar dan weer net als nu net voor het grote vakantieseizoen begint. :thumbup:
ed-oorklep
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 15 jun 2022, 8:38

Re: Noorwegen 2022



Bericht door ed-oorklep »

Wij gaan volgende week vrijdag voor het eerst naar Noorwegen, en we zullen vooral in het zuiden en midden blijven.
Ben benieuwd naar de drukte, maar dat zullen we wel zien... Iets betalen om op een prettige plek te staan vind ik niet zo'n probleem, en ook wel begrijpelijk als het inderdaad voor de bewoners overlast geeft.

Tanken in de ochtend is wel een goede, zal t proberen te onthouden.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Noorwegen 2022



Bericht door marjasjaak »

Met de App myLPG.eu hebben wij toch gemakkelijk de LPG stations gevonden in Noorwegen en Zweden.
Het zijn er niet veel, en vaak kan je alleen op werkdagen LPG tanken.
In de App kan je ook de recente reviews lezen.
Sjaak.
borgerik
Berichten: 55
Lid geworden op: za 23 apr 2022, 13:53

Re: Noorwegen 2022



Bericht door borgerik »

De benzine en dieselprijs in Noorwegen is variabel en afhankelijk van een groot aantal factoren, maar niet van het uur van de dag. Dat je een aantal keer 's morgens een lage prijs zag en 's middags een hogere is puur toeval. Ik ben nu ook in Noorwegen en heb regelmatig het omgekeerde meegemaakt.
Overigens is het verstandig om nu naar Noorwegen te gaan als je dat nog wil zien omdat je vanaf 2025 Noorwegen niet meer in komt met een benzine of dieselmotor in de camper / auto.
https://www.servicestationmagazine.be/n ... eselwagens
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Noorwegen 2022



Bericht door marjasjaak »

Over 2025 lees je zoveel verschillende berichten.
Maar als dat zo is, dan zal 85% van het gemotoriseerde buitenlandse toerisme niet meer komen.
Leuk vooruitzicht als je een camping o.i.d. hebt in Noorwegen.
Eén voordeel, je zal geen problemen hebben om ergens met je camper te gaan staan.
Want er is dan niemand meer in het hoogseizoen.
Sjaak.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Noorwegen 2022



Bericht door beatrix18 »

Op mijn klompen voelde ik iets niet kloppen.
Men wil in Noorwegen tegen 2025 de VERKOOP van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor stoppen.
Iets ander verhaal!

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Noorwegen 2022



Bericht door KTManiac »

borgerik schreef:
di 12 jul 2022, 14:56
Overigens is het verstandig om nu naar Noorwegen te gaan als je dat nog wil zien omdat je vanaf 2025 Noorwegen niet meer in komt met een benzine of dieselmotor in de camper / auto.
https://www.servicestationmagazine.be/n ... eselwagens
Dat heeft de Noorse overheid uitsluitend als doel gesteld en staat dus nog lang niet vast. Volkomen onhaalbaar, dus dat wordt nog wel bijgesteld. Dat een Nederlandse website het rondblaat als een vaststaand feit is overigens wel kenmerkend voor veel media hier...
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Noorwegen 2022



Bericht door beatrix18 »

Toeristen verbieden was niet het doel, maar de verkoop van niet elektrische voertuigen.
En " .be " is Nederlands?? ::S

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Noorwegen 2022



Bericht door KTManiac »

.BE media doet dus kennelijk ook niet veel moeite Noors te lezen. :lol3:
JohanElzenga
Berichten: 157
Lid geworden op: di 12 jul 2022, 18:30
Contacteer:

Re: Noorwegen 2022



Bericht door JohanElzenga »

Het verhaal is zelfs nog minder vergaand: https://www.quora.com/Is-Norway-really- ... rs-by-2025
Beroepsreiziger

Re: Noorwegen 2022



Bericht door Beroepsreiziger »

Mooie uitspraak die ik vandaag las.
Er wordt steeds meer informatie geproduceerd in de wereld - en daarom zijn we dommer dan ooit
Dit schreef TS.
Na enkele reizen noorwegen gemaakt te hebben in 2016 en 2019 trok het me toch weer.
Ondanks de brandstofprijzen...
Als die er voor 2016 nooit geweest is, snap ik zijn punt over brandstofprijzen wel.

Daarvoor was brandstof veel duurder voor buitenlanders!!
Toen had de kroon 20% meer waarde.

En ja, in Scandinavie kunnen de brandstofprijzen per uur/min veranderen.
Om 03.00 is goedkoper tanken als om 15.00.
Het duurst tank je op Vrijdag eind van de middag.
Plaats reactie