Citroën Jumper L3H2 Roodrunner
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: vr 25 jun 2021, 0:34
- Locatie: Linschoten
Citroën Jumper L3H2 Roodrunner
Sinds kort zijn wij, Jolanda en Hans, eigenaar van een bordeauxrode Citroën Jumper L3H2. Na ons een jaar georiënteerd te hebben op het ombouwen van een bus naar naar een camper (veel op dit forum gelezen) gaan we nu starten met het project. De indeling die wij voor ogen hebben is niet bijzonder: een dwarsbed achterin, een toilet en een bankje aan de bestuurderskant en de keuken aan de bijrijderskant. Een maxxfan voor de ventilatie. Later zal ik nog wat meer details ver onze plannen geven.
Het eerst wat nu moet gebeuren is het plaatsen van ruiten in de bus. Zelf vinden wij glasruiten mooi staan. Ze geven een mooi en strak uiterlijk aan de bus. We zitten nog wel even met de ventilatie. We kunnen ruiten met een schuifruit plaatsen, maar dat vinden we eigenlijk minder mooi staan. Uiteraard hebben we de schuifdeur die open kan, de achterdeuren en twee zijruiten in de cabine.
Ik zou graag advies ontvangen of ervaringen horen van forumleden hierover. Is het voldoende om een dakventilator te hebben en de cabineruiten open te kunnen doen? (heeft eigenlijk onze voorkeur). Als jullie schuifruiten hebben, gebruiken jullie die dan veel? Graag jullie ervaringen zodat wij hopelijk een afgewogen keuze kunnen maken.
Het eerst wat nu moet gebeuren is het plaatsen van ruiten in de bus. Zelf vinden wij glasruiten mooi staan. Ze geven een mooi en strak uiterlijk aan de bus. We zitten nog wel even met de ventilatie. We kunnen ruiten met een schuifruit plaatsen, maar dat vinden we eigenlijk minder mooi staan. Uiteraard hebben we de schuifdeur die open kan, de achterdeuren en twee zijruiten in de cabine.
Ik zou graag advies ontvangen of ervaringen horen van forumleden hierover. Is het voldoende om een dakventilator te hebben en de cabineruiten open te kunnen doen? (heeft eigenlijk onze voorkeur). Als jullie schuifruiten hebben, gebruiken jullie die dan veel? Graag jullie ervaringen zodat wij hopelijk een afgewogen keuze kunnen maken.
- MarceldeHoog
- Berichten: 788
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Citroën Jumper L3H2 Roodrunner
Welkom, en leuk Julie te gaan volgen!
Wij hebben een schuifraam in de schuifdeur, maar gebruiken dat zelden. Onze ventilatie bestaat uit een maxxfan aan de voorkant (tevens uitstekend als een soort afzuigkap) en een daktuin boven het bed. Dat dakluik wordt wellicht nog vervangen voor een tweede maxxfan. Gewoon omdat een ventilator boven het bed wel prettig is bij warme nachten.
Onze bus is een Ducato L3H2, met ook breedtebed, keuken aan passagier zijde, toilet/douche cabine aan bestuurders zijde, met een bankje daarnaast waar de electra onder zit.
Wij hebben een schuifraam in de schuifdeur, maar gebruiken dat zelden. Onze ventilatie bestaat uit een maxxfan aan de voorkant (tevens uitstekend als een soort afzuigkap) en een daktuin boven het bed. Dat dakluik wordt wellicht nog vervangen voor een tweede maxxfan. Gewoon omdat een ventilator boven het bed wel prettig is bij warme nachten.
Onze bus is een Ducato L3H2, met ook breedtebed, keuken aan passagier zijde, toilet/douche cabine aan bestuurders zijde, met een bankje daarnaast waar de electra onder zit.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
- DucatoDolf
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Citroën Jumper L3H2 Roodrunner
Ik heb rondom glas, maar de gordijnen zijn nog nooit open geweest . Bij een nieuwe bus zou ik hooguit de schuifdeur ruit (glas) willen zonder schuifraam. En heel misschien een raam aan de linkerkant, maar dat is erg afhankelijk van indeling en gebruik.
Schuiframen sluiten minder goed, regenen in en het is lastiger met eventuele horren.
Ventilatie door voorramen en/of schuifdeur en de dakramen/luiken. Voorramen heb je regenschermen voor, alsook ventilatiepanelen inclusief hor.
Schuiframen sluiten minder goed, regenen in en het is lastiger met eventuele horren.
Ventilatie door voorramen en/of schuifdeur en de dakramen/luiken. Voorramen heb je regenschermen voor, alsook ventilatiepanelen inclusief hor.
Re: Citroën Jumper L3H2 Roodrunner
Wij hebben een fabriekscamper Fiat L4H2 met in de achterdeuren 2ramen die open kunnen een klapraam in de schuifdeur en zo’n zelfde boven de tafel + 2 dakluiken 40x40 en in de portieren ventilatie roosters die in de schuifdeur gebruiken we weinig de andere bijna altijd. Vaak zie flink beslagen ramen in campers in de ochtend bij ons eigenlijk nooit omdat er veel geventileerd word. Ingelijmde ruiten is mooi maar minder doel matig maxfan is een geforceerde ventilatie als je er 2 zet dan 1 blazen en de ander zuigen of beide zuigen en een flink raam open.
Succes met de bouw
Gr Aad
Succes met de bouw
Gr Aad
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19103
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Citroën Jumper L3H2 Roodrunner
Uitzetramen hebben een groot voordeel. Ze zijn dubbel dus ze isoleren, ze beslaan bijna nooit maar het belangrijkste: ze kunnen ('s nachts) open blijven wanneer het regent! Onze midi-Heki dakluiken moeten dan dicht want het spettert naar binnen.
Wij hebben 5 uitzetramen rondom, die zouden we niet willen missen.
Wij hebben 5 uitzetramen rondom, die zouden we niet willen missen.
Re: Citroën Jumper L3H2 Roodrunner
Met een maxxfan kun je ruim voldoende ventileren. Daarom hebben wij de ramen nooit open. Ook kan de maxxfan bij regen gewoon open blijven en zijn werk doen.
- MarceldeHoog
- Berichten: 788
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Citroën Jumper L3H2 Roodrunner
Kleine nuance voor die maxxfan: Er is dan wel een tweede ventilatie punt nodig, om een luchtstroom te creëren. Of je nu lucht inblaast of aanzuigt, er zal een tweede punt aanwezig moeten zijn wat lucht aan/afvoert.
Wij hebben dat door middel van een tweede dakluik gedaan, met permanente ventilatie voor wanneer het regent. Een goed alternatief is dan een uitzet raam zoals Aloys aangeeft: door een schuifraam kan immers regen naar binnen.
Wij hebben dat door middel van een tweede dakluik gedaan, met permanente ventilatie voor wanneer het regent. Een goed alternatief is dan een uitzet raam zoals Aloys aangeeft: door een schuifraam kan immers regen naar binnen.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Re: Citroën Jumper L3H2 Roodrunner
Wij hadden in onze vorige buscamper 1 Maxxfan en 1 ongeventileerde Midi Heki. Prima winter gekampeerd in NL op een zeiknatte camping bij de boswachter met alleen de Maxxfan op afvoer. Wel de buitenlucht klep van de busventilatie zelf open en de keuze schakelaar op voorruit ontwasemen.
Geen moment onderdruk verschijnselen gemerkt.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Geen moment onderdruk verschijnselen gemerkt.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
- zwerf-busje
- Berichten: 864
- Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
- Locatie: Sweet Lake City
Re: Citroën Jumper L3H2 Roodrunner
Dat ligt er aan hoe hard je de maxxfan hebt staan of je onderdruk verschijnselen merkt.
Groet Ruud
Re: Citroën Jumper L3H2 Roodrunner
's Winters bij buitentemperaturen van 0 tot 5 °C wil je de Maxxfan echt niet harder dan 2 (hooguit 3 bij koken) laten draaien. En bij koken doen we meestal de schuifdeur een klein kiertje open.
Maar je hebt een punt: als je lucht afvoert, moet je ook zorgen voor aanvoer. Onze huidige buscamper heeft een geventileerd dakluikje in de douche/toiletruimte.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Maar je hebt een punt: als je lucht afvoert, moet je ook zorgen voor aanvoer. Onze huidige buscamper heeft een geventileerd dakluikje in de douche/toiletruimte.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Citroën Jumper L3H2 Roodrunner
Ik heb op het er zo'n bedrijfswagen ventilatie opstaan. Zo,n ding dat draait op de wind. Als ik de Maxfann hard zet gaat hij vanzelf draaien
Re: Citroën Jumper L3H2 Roodrunner
Wij hebben ook L3H2 met glaspanelen, links en rechts, zonder schuifraam. Verder geen ramen behalve cabine. Achterin mini heki dakluik, toilet micro heki en voorin Maxxfan. De laatste draait 's nachts rustig (20%) en geen last van condens!
Houden geen rekening met aanvoer van lucht, maar die komt wel binnen via standaard ventilatiesysteem...
Ik zou zeggen plakken: die ramen
Grt JMD
Houden geen rekening met aanvoer van lucht, maar die komt wel binnen via standaard ventilatiesysteem...
Ik zou zeggen plakken: die ramen
Grt JMD
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: vr 25 jun 2021, 0:34
- Locatie: Linschoten
Re: Citroën Jumper L3H2 Roodrunner
Bedankt voor al jullie reacties. Alles tegen elkaar afwegend denk ik dat we toch voor de dichte plakruiten gaan, i.c.m. een Maxxfan en e.v.t. een tweede dakluik.
Tijdens mijn vakantie zal ik nog wat meer schrijven over onze plannen en wat foto's van de bus plaatsen. Ook de 'afdeling elektriciteit' zal ik dan laten weten. Feedback is altijd nuttig. We hebben er zin in om nu daadwerkelijk met de ombouw te gaan starten. Ik houd jullie via het forum op de hoogte.
Tijdens mijn vakantie zal ik nog wat meer schrijven over onze plannen en wat foto's van de bus plaatsen. Ook de 'afdeling elektriciteit' zal ik dan laten weten. Feedback is altijd nuttig. We hebben er zin in om nu daadwerkelijk met de ombouw te gaan starten. Ik houd jullie via het forum op de hoogte.
Laatst gewijzigd door Hans Dorsman op do 14 jul 2022, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- henk en lila
- Berichten: 3874
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Citroën Jumper L3H2 Roodrunner
Wij hebben één dakluik maar wel altijd minstens 1 voorraam op een kiertje en dat zie je niet eens met die smoke-windgeleiders erop. Werkt prima, verder geen schuif- of klapramen of wat dan ook.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).