Is dit te mooi om waar te zijn?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Is dit te mooi om waar te zijn?



Bericht door Bas vd laar »

Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6350
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Is dit te mooi om waar te zijn?



Bericht door rongreven »

3 maal gemeld.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Is dit te mooi om waar te zijn?



Bericht door jheeck »

Ik doe m'n best:
NEP advertentie, dekhnrymc42 @ outlook.com is al vaker aangemeld als oplichter, product is niet van aanbieder, scam om (aan-)betalingen af te troggelen zonder te leveren, geen contact via het marktplaats berichtensysteem mogelijk maar jullie vinden het kennelijk een prima verdienmodel zo.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Is dit te mooi om waar te zijn?



Bericht door Bas vd laar »

MP kan de veiligheid eenvoudig verbeteren.
Aan de mogelijkheid tot het kunnen verwijderen vd berichtknop willen ze in ieder geval niks doen.

Wat ze wel kunnen doen:

Ze weten wie erop de advertentie geklikt heeft, ze kunnen iedereen die dat gedaan heeft een mailtje sturen met de mededeling dat het vermoedelijk fraude betreft, zoals ze nu doen bij frauduleuze advertenties welke wel een berichtknop hebben

In dat mailtje kan eenvoudig een afmeldmogelijkheid voor dit soort berichten staan, voor kenners zoals ons :wink:
Met bijvoorbeeld de keuze: Wilt u geen berichten over vermoedelijke fraude ontvangen? meldt u dan hier af.

Dit is IT-technisch eenvoudig te realiseren en biedt mensen die minder in thuis zijn in oplichtingstrucs een veel veiliger platform.
Deze mensen zullen zich ook niet snel afmelden van zo'n extra ingebouwde veiligheid.

Dit kan alleen wanneer mensen een account hebben, en ingelogd zijn, maar dat is meestal wel het geval, anders kun je advertenties ook niet opslaan e.d.
Met zo een simpele aanpassing kun je misschien wel 90 procent van de mensen laten stoppen in het contact met de oplichter.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Is dit te mooi om waar te zijn?



Bericht door EasyBee »

maar weer eens 4 keer gemeld.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
camperhome2go
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 15 dec 2021, 10:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Is dit te mooi om waar te zijn?



Bericht door camperhome2go »

Bas vd laar schreef:
do 29 sep 2022, 22:23
Ik had vandaag bijna 30% aanbetaling gedaan voor een 2013 Rollor Team
Dapper dat je dat hier wil melden, vaak genoeg worden mensen die slachtoffer zijn van oplichting uitgelachen.
De camper waar jij interesse in had is ook van deze persoon, al deze advertenties zijn van een en dezelfde oplichtersgroep.

Ik ben hier ook eens heel ver in meegegaan, zelfs een telefoonnummer gekocht voor tijdelijk gebruik.
Je wordt inderdaad ook daadwerkelijk gebeld om alles door te nemen.
De transportsite en eventuele andere sites zijn allemaal in handen van deze oplichters.
Het steekt goed in elkaar.
Dit alles is zo'n 10 jaar geleden, blijkbaar werkt de formule nog prima.

Aan mij vroegen ze alleen de tansportkosten over te maken ( iets van 1500 euro of zo )
Bij jou zijn ze dus een stuk verder gegaan qua bedrag.

Zoals je ziet gaat dit al maanden zo op Marktplaats, maar ze gaan er helemaal niks aan doen hebben ze me laten weten.
Het verwijderen van de "berichtknop" blijft gewoon mogelijk, zodat de geinteresseerde wel contact op MOET nemen met het prive-emailadres.
Het feit dat dit zo lang loopt geeft aan dat het lucratief is en MP ze geen strobreed in de weg legt.

Wat nog triester is is de zogenaamde "controle" van MP op deze nieuwe accounts, die is er in de praktijk helemaal niet, ik denk niet dat er ook maar een menselijke handeling bij komt kijken, elke fraudeur loopt er zo doorheen.

Het aantal slachtoffers moet inmiddels vrij groot zijn, jij bent nog net op tijd gestopt en hebt je onderzoek op internet gedaan.
Veel mensen hebben die skills helemaal niet.

MP is een van de grootste sites van NL en hier bestaan wel degelijk goede IT oplossingen voor, maar het interesseert ze gewoon niet de veiligheid omtrent deze advertenties aan te scherpen.
Het meeste vertrouwen gaf mij een kopie van het paspoort dat Henry mij stuurde. (Zie foto)
Dit is een gestolen identiteit.
Op het moment dat iemand zijn paspoort stuurt, bij wat dan ook, stop dan direct de onderhandelingen.
Ik hoop dat je zelf geen foto van jouw ID hebt gestuurd, anders kunnen ze jouw naam ook gaan gebruiken voor oplichting.
Er zijn genoeg mensen ingetrapt en die hebben regelmatig boze mensen aan de deur, denkende dat ze door jou zijn opgelicht.
Stuur nooit een foto van je paspoort of ID kaart!
Hoi Bas, ik heb mijn paspoort gelukkig niet opgestuurd. Maar de methode is ook zo geraffineerd. Ik ben sowieso kien op dit soort zaken en ook mails, maar toch was ik er bijna ingetrapt.
Mijn drive momenteel is ook om zo veel mogelijk ruchtbaarheden te geven om te waarschuwen. Daarnaast ben ik ook met MP bezig. Wellicht ga ik nog verder om de oplichters, maar zeker ook Marktplaats aan de kaak te stellen. En dan denk ik bijvoorbeeld aan Radar of zoiets.
Op een of andere manier moeten we het stoppen. Ik ben gewoon woest.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6350
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Is dit te mooi om waar te zijn?



Bericht door rongreven »

rongreven schreef:
di 27 sep 2022, 14:07
Het is erg genoeg dat er een platform bestaat waar oplichters gewoon hun gang kunnen gaan.

Meteen de daad bij het woord gevoegd en Radar getipt:

Oplichting via Marktplaats wordt door Marktplaats gefaciliteerd.
Op het camperforum wordt nu al maanden oplichting aan de kaak gesteld door forumleden.
Zoals aan de laatste bladzij te zien is wordt er door Marktplaats niets aan gedaan.
viewtopic.php?t=8480730
Met vriendelijke groet,
Ron Greven.
Radar heeft nog niet gereageerd. ::S

De laatste is wel weer weg.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Is dit te mooi om waar te zijn?



Bericht door Bas vd laar »

Daarnaast ben ik ook met MP bezig. Wellicht ga ik nog verder om de oplichters, maar zeker ook Marktplaats aan de kaak te stellen. En dan denk ik bijvoorbeeld aan Radar of zoiets.
Op een of andere manier moeten we het stoppen. Ik ben gewoon woest.
Ik snap dat je kwaad bent, gelukkig ben jij er niet ingetrapt, maar reken maar dat er genoeg mensen zijn die een aanbetaling overmaken.Deze vorm van oplichting is alleen te stoppen als MP meewerkt.

De afgelopen jaren heb ik in de gaten gehouden hoe deze bendes opereren op MP
Het verhaal is niet veranderd: Auto in buitenland, kan verzonden worden worden enz.
Dit is klassieke Nigeriaanse oplichting.

1:Jaren geleden plaatste men een advertentie, je reageerde via de berichtknop die er toen altijd was, of ze wisten nog niet hoe deze te verwijderen.
MP haalt de advertentie weg en de geinteresseerde krijgt een waarschuwing.
Hierdoor was het niet erg winstgevend ( dure advertentiekosten, mensen die er niet intrappen ) en de advertenties droogden op.

2: Daarna kwam er een nieuwe methode, het hacken van MP accounts door mensen een mail te sturen dat ze hun MP wachtwoord moesten veranderen e.d.
Men had nu de inloggegevens en kon advertenties plaatsen op naam van iemand anders, voordeel was dat veel mensen automatische afschrijving hadden, dus de advertenties kostten de oplichter geen cent, tevens waren het vaak betrouwbare, jarenlange actieve accounts, wat ook een voordeel was.
Nadeel was, dat wanneer het account gesloten werd, er geen nieuwe advertenties meer mee geplaatst konden worden.
De berichtknop was nog altijd aanwezig, of men had toen ook nog niet door hoe deze te verwijderen.
Mensen kregen dus nog steeds een waarschuwing van MP, veel deals gingen dus ook niet door.
Ook deze methode droogde uiteindelijk op wegens gebrek aan gehackte accounts en gewaarschuwde mensen.

3: Dit is waar we nu mee te maken hebben, het kunnen verwijderen van de berichtknop, waardoor alle communicatie alleen mogelijk is BUITEN MP om.
Zeer slim, want MP kan nu NIEMAND waarschuwen, en de oplichter kan op zijn gemak doorgaan met de onderhandelingen via privemail, zoals bij jou gebeurde.
Als je hem vraagt waarom de advertentie weg is, dan zegt hij gewoon dat hij teveel reacties had, en jij een serieuze koper lijkt.

De bal ligt dus echt bij MP, zij dienen een extra veiligheid in te bouwen, bijvoorbeeld op de manier zoals ik beschreven heb, dat is technisch gezien prima mogelijk.
De advertenties zijn de afgelopen jaren ontzettend duur geworden, het feit dat deze oplichter er al honderden geplaatst heeft geeft aan hoe winstgevend deze nieuwe methode is.
Zolang MP geen waarschuwingen gaat of kan sturen, gaat er niks veranderen en blijft hij gewoon doorgaan.
Pas wanneer het niet meer winstgevend is stoppen ze, het is ook gewoon een bedrijf wat deze oplichters te runnen hebben.

MP heeft als een van de grootste en populairste sites van NL een zorgplicht voor veilig gebruik van hun site.
Momenteel hebben ze dat niet op orde en zullen ze aanvullende maatregelen moeten bedenken.
Ze lopen achter op de ontwikkelingen.

Ik vraag me ook af of ze het wel WILLEN oplossen, die advertenties hebben al een bak geld binnengebracht en blijven dit ook doen zolang ze dit op hun beloop laten.

Je kunt je verhaal ook mailen aan verdacht@ marktplaats.nl

Meld hierbij ook de verdwenen berichtknop, want dat is de sleutel in dit verhaal.
Als je geluk heb lezen ze je mail goed, maar meestal krijg je een antwoord wat nergens op slaat en je je afvraagt of ze je mail uberhaupt gelezen hebben.
Ben benieuwd naar hun reactie.

We gaan het zien binnenkort, of ze iets gaan veranderen!
Quatz
Berichten: 86
Lid geworden op: do 25 aug 2022, 12:46

Re: Is dit te mooi om waar te zijn?



Bericht door Quatz »

Cor
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Is dit te mooi om waar te zijn?



Bericht door Kroppie »

en een gesprek met de politie ?
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Is dit te mooi om waar te zijn?



Bericht door doov »

Oplichting heeft geen prio bij de opsporingsdiensten.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Is dit te mooi om waar te zijn?



Bericht door jheeck »

Quatz schreef:
za 01 okt 2022, 7:58
Koopje…

https://www.marktplaats.nl/v/auto-diver ... ios_tablet
Hmm, die staat ook hier: https://autos.tweedehands.net/volkswage ... otion.html, en het is een bus uit '15 die op 11 september voor het laats is overgeschreven.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
WiHo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 12 dec 2007, 18:46
Locatie: Beuningen (Gld.)

Re: Is dit te mooi om waar te zijn?



Bericht door WiHo »

Bij de eerste advertentie is de woonplaats Amsterdam en bij de tweede Heerlen :think:
Met vriendelijke groet, Wim

Hymer B524 - Garmin Camper 890


Afbeelding

Geocachers sterven niet, ze worden gearchiveerd!
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Is dit te mooi om waar te zijn?



Bericht door Bas vd laar »

Onze vertrouwde oplichter is weer terug:

https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... NsWpMDj7zK
Plaats reactie