Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door Zonneke »

Bij kortere tussenpozen, zeg 4 -- 5 weken laat ik het resterende water gewoon in de watertank.
Net voor de laatste reis voeg ik wat van dit toe en dan mag het water erin blijven.
Bijkomend voordeel dat dit ook het water extra reinigt en dat kan nooit kwaad.
Enkel bij heel lange stilstand wordt al het water uit het systeem verwijderd.

455651-455651-images_main-dr_keddo_mikrosept_pulver_frischhaltemittel_hoofd-ecommerce.jpeg
455651-455651-images_main-dr_keddo_mikrosept_pulver_frischhaltemittel_hoofd-ecommerce.jpeg (26.2 KiB) 1178 keer bekeken
AsmoCamp
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 20 nov 2019, 11:53

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door AsmoCamp »

Mensen bedankt voor de reacties, ik zie meerdere goede tips.
Vooralsnog dronken/drinken wij niet uit de tank, maar respect voor ieders mening.
De 29e halen wij onze eigen camper op en gaan we er wat moois van maken, dank!
Als ik meer vragen heb, kom ik weer op de lijn, thx! :D
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Hebben een grote tuin. Dus bij thuiskomst laten we drinkwatertank gewoon leeg lopen op het grasveld.

Verder wordt het voor ons even wennen. Voor het eerst na 38 jaar Camperen, hebben we een vaste watertank van 100 liter.
In de vorige Kampeerauto's altijd losse Jerrycans gebruikt.
Hebben in de CaraBus standaard een BWT waterfilter montage mogelijkheid. Zit nu nog een overbrug slangetje en daar gaan we eerst wat ervaringen mee opdoen :cheers:
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Pirke123
Berichten: 203
Lid geworden op: di 21 jul 2015, 0:01

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door Pirke123 »

Wij hadden eerst Hadex, een toevoeging op basis van chloor, gegarandeerd schoon drinkwater met een beetje een chloorsmaak (net als het kraanwater in verschillende buitenlanden). Nu hebben we Tank O3, dat reinigt 24/7 met ozon, ook de bovenkant vd tank en de leidingen. Ideaal.
Bürstner Argos 747-2 G luisterend naar de naam "Betsie"
rhomodel
Berichten: 586
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door rhomodel »

Vuilwatertank: wanneer ik die kan legen, leeg ik die en probeer zo veel mogenlijk de afvoer open te houden zodat het kan verluchten. Thuis / in de stalling maar ook onderweg: als je hebt geloosd en daarna gaat rijden open laten staan tot we op de volgende bestemming zijn en dan weer dichtdoen.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
KrisM
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 08 mar 2023, 4:35

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door KrisM »

Pirke123 schreef:
zo 10 jul 2022, 16:03
...... Nu hebben we Tank O3, dat reinigt 24/7 met ozon, ook de bovenkant vd tank en de leidingen. Ideaal.
Ik ben mij nog aan het inlezen want moet nog lange tijd wachten op mijn camper :( Die Tank O3 interesseert mij wel maar waar de promo
filmpjes niet over spreken is dat de micro cell ieder jaar moet worden vervangen volgens de website van de fabrikant. In de promo filmpjes
die je ziet laat men uitschijnen dat je 10 tot 15jaar gerust bent na de toch "dure" aankoop van dit systeem, vind dat ze mochten vermelden
dat er een jaarlijkse kost aan vasthangt ook.

Nu mijn vraag aan jou als gebruiker van dit systeem wat is hiervoor de jaarlijkse kost dan ?
Benimar 463 NAK - 2023 Ford Transit 170 automaat
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door Arie55 »

verwijzing van hier naar de nkc; nooit bleek in de camper gebruiken. Nooit!

Reactie op PaulBng; niet alleen in de tank kijken, voel ook of je een slijmerige supstantie aan de wand voelt. Dan schoonmaken (afhankelijk van wat je voelt) en goed naspoelen. Anders smaakt de koffie een beetje raar (ervaring)

Jaarlijkse kosten van zelf schoonmaken mbv citroenzuur zijn nog te overzien. Ik haal het bij dekruidenbaron.nl en kost 9,55 per kg. Doe je jaren mee.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door Aloys »

Waarom geen bleekwater? Dat bevalt ons prima, al jarenlang...
Het spoelt ook onze (doorzichtige) slangen tussen tank en kraan schoon.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
hermanbruining
Berichten: 154
Lid geworden op: do 16 sep 2004, 12:50
Locatie: Nieuw Buinen

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door hermanbruining »

Je moet dan wel de ongepafurmeerde dunne bleek gebruiken.

Herman
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door Marco Polo »

Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door Arie55 »

Aloys schreef:
zo 19 mar 2023, 16:25
Waarom geen bleekwater? Dat bevalt ons prima, al jarenlang...
Het spoelt ook onze (doorzichtige) slangen tussen tank en kraan schoon.
Dat doet het inderdaad allemaal. Echter! Wat het ook doet is kunststoffen verder (sneller) verharden (*) en vergeelt (reactie met de bromide). Het gaat een chemische reactie aan met de bouwstenen van kunststoffen en rubbers.
In de huis situatie waar kunststoffen in mindere hoeveelheden ingezet zijn, kan het. En de pvc afvoer buizen zijn beduidend dikwandiger en zijn vast opgesteld. Niks beweegt er.
(*) tijdens het maken van kunststof worden er elementen toegevoegd die het tot de kunststof maakt die we kennen. De basisstof is een soort elastiek achtige substantie wat geen samenhang heeft. Ook kleurstoffen worden toegevoegd. Al die elementen maken verbindingen die het materiaal harder maakt. Na het maak proces gaat dat verhardingsproces nog even door en ijlt lang na. De bleek zet die verharding weer in werking

Bakkeliet was een van de eerste kunststoffen. Ruik maar eens aan zo'n oude telefoonhoorn of radio. Het ruikt zwavelachtig. Zwavel gebruikten ze toen om het te maken wat het is

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door Marco Polo »

Daarnaast heb je er, voor een beetje leuk ontsmetten een hoop van nodig.
Een fles bleekloog heeft tot 5% actieve stof wat ook kan ontsmetten.
Stel dat je een procent of 2 nodig hebt om leuk te ontsmetten (blijkbaar soms gebruikt in de tandheelkunde).
Dan praat je voor een 100 liter watertank over een liter of 40 bleekloog om nog ongeveer 2% actieve stof over te houden.
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door Camper-T »

Persoonlijk vind ik dat je met citroenzuur al erg goed schoonmaakt en sowieso goed ontkalkt. En tap je een flink gevulde schoonwatertank met citroenzuur volledig in pauzes door de boiler en leidingen dan heb je daarna ook nog een schone vuilwatertank.

Met bleek zou ik persoonlijk niet snel werken, behoudens het feit dat het kunststof kan aantasten wil je ook geen resten in je leidingen hebben. Iets wat met citroenzuur geen kwaad kan. De “officiële’ schoonwatertank reinigers van de merken idem; misschien minder tot niet van invloed op je leidingwerk maar vaak toch vol minder gezonde chemicaliën waardoor je echt goed moet spoelen om resten in het leidingwerk te voorkomen.

Het TankO3 systeem vind ik goed gekopieerd van de grote reinigingssystemen alleen best aan de prijs. De ioniserende kop c.q. microcel zou elke- tot om de week ontkalkt moeten worden om de werking te blijven garanderen dus zeer regelmatig onderhoud. En als dezelfde kop na een jaar dienst en ontkalken dan alsnog vervangen zou moeten worden dan is het een prijzige én bewerkelijke investering.

Misschien is een kwalitatief hoogwaardig waterfilter dan een meer praktische en betaalbare optie. Ook niet goedkoop maar minder bewerkelijk en zuivert mogelijk meer en beter dan alleen met ozon, waardoor de sceptische waterdrinkers het misschien ook aandurven. Deze filter van Lilie bijvoorbeeld kan simpel tussen de slang uit de schoonwatertank worden gezet en kan met 14L/min filteren: https://www.berger-camping.nl/article/l ... 34QAvD_BwE


Vroeger deden de cowboys een zilveren munt in hun leren waterzak, omdat zilver ontsmet. Vele jaren later nog in de ziekenhuizen gebruikt als wondontsmetting, in de vorm van zilvernitraat stokjes. Zo zijn er ook nog steeds de “Silverkugel” voor in de schoonwatertank. Echter wordt het (intensief)gebruik van zilver en zilverionen in water steeds vaker in verband gebracht met bepaalde aandoeningen aan darm, lever en nieren waardoor veel mensen er van weg blijven.
Laatst gewijzigd door Camper-T op ma 20 mar 2023, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door Marco Polo »

Overigens zijn chlorides ook niet echt bevorderlijk voor je boiler. Zijn tegenwoordig van RVS en dat houd niet van chloor.
Een scheutje bleek op het water maakt niet uit maar dan heb je er ook niets aan.
Bijvoorbeeld watersysteem fabrikant Reich gebruikt met opzet van die zwarte- ondoorzichtige - slangen; mede om de inhoud zo min mogelijk aan licht en UV bloot te stellen. Scheelt ook in bacteriegroei en aangroei in de slangen 88I
Plaats reactie