Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik

Algemene campervragen en -opmerkingen.
AsmoCamp
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 20 nov 2019, 11:53

Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door AsmoCamp »

Altijd een camper gehuurd, maar nu krijgen wij onze eigen camper.
We willen hier in ieder geval om het weekend mee weg. In diverse topics lees ik veel (uitgebreide) info over het aftappen en (grondig) schoonmaken van de watervoorziening(en) bij winterstalling. Hier kan ik prima mee uit de voeten, maar ik kan niet veel vinden over onderhoud bij kortere periodes.
Als we eens in de twee weken een weekend weggaan is mijn idee om de schoon en vuilwatertank steeds af te tappen (en evt. van binnen schoon te maken met een doek), maar zou ik ook steeds de boiler moeten aftappen? Misschien is het aftappen en vullen nauwelijks extra werk en moet ik dat dus gewoon doen, maar hoe doen jullie dat bij kortere frequenties?

bvd
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door myway »

Kijk eens naar dit systeem

https://www.dewitschijndel.nl/tank-o3-w ... stallatie/

En ja er mag geroepen worden dat er zijn die al jaren uit de tank drinken en nog nooit ergens last van hebben gehad.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door de Jonckheer »

Wij hebben dat nooit gedaan, alleen bij langere stilstand de tank leeg laten lopen en weer vullen voor een nieuwe reis. Nooit in de tank geweest, ook nooit gemerkt dat het water niet goed was, niet qua reuk en niet qua smaak en er ook nooit ziek van geweest. Mijn mening is dat er veel te krampachtig wordt gedaan over water want 100% schoon is niet nodig en ook niet haalbaar.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door myway »

Dat was de eerste
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door AadenAnke »

Dan nu de 2e :lol: bij thuiskomst zet ik de camper gewoon weg en voor vertrek pomp ik de watertank leeg. Boiler uit koud en warm water kraan open handdoek er over voor het spetteren als het water op is kranen dicht en direct weer vullen ff voorzichtig de lucht eruit en klaar. Wij drinken gewoon uit de tank die we alleen in het begin van het jaar reinigen met gebitstabletten

Gr Aad
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4382
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door jheeck »

Ik gooi de tank leeg als de camper langer dan twee weken de stalling in gaat of minimaal eens per maand. Verder heb ik er nog niks aan gedaan bij onze camper die we nu ruim een jaar hebben.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door rijschoollucassen »

Als wij de camper een paar dagen niet gebruiken (gebeurt nu niet want we wonen er in) laat ik alle water aflopen en de deksel van de tank zodat hij kan drogen. Zonodig spoel ik eerst met de tuinslang zand ed weg. Als ik de boiler en de leidingen wil ontkalken of reinigen, vis ik de slang die onderin de tank ligt op, schuif daar een extra stukje slang op en hang dat in een emmer heet water met wat citroenzuur en pomp dan de boiler en leidingen vol. Na een paar uur even spoelen en klaar. Kan zelfs met gevulde watertank. Oh ja, ik heb nog een ozon generator van Ali die ik heel af en toe een uurtje laat lopen.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Camper-T
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door Camper-T »

Hier het zelfde, wij camperen buiten het vakantieseizoen ook gemiddeld eens in de twee weken een lang weekend en nemen steeds schoon water in. De korte weekenden beginnen altijd vanaf thuis, zijn vrijwel altijd in Nederland en heel soms net over de grens.

Voorafgaand aan de lange weekenden weg gooi ik de tank thuis 100% vol met schoon leidingwater, dan is dit maar geregeld en kun je op locatie gelijk inpakeren op de gewenste plek, zonder eerst water te moeten pakken. Die 100Kg extra water/bagage nemen wij voor lief tijdens deze korte reisjes.

Bij terugkomst de watertank leeg laten lopen en de grote schroefdop een stukje open zodat de watertank een beetje kan luchten als deze leeg is.
Daarnaast de vorstbeveiliging en alle kranen open zetten om vervolgens de boiler en waterleidingen leeg te laten lopen.
Met de aftapkraan van de watertank, de vorstbeveiliging en alle kranen open gaat de camper de stalling in, tot de eerst volgende nieuwe reis.

Eens in het jaar maak ik de schoonwatertank grondig schoon en ontkalk de boiler plus waterleidingen. Hoe dit in zijn werk gaat is al veelvuldig in dit forum besproken, inclusief andere foefjes en de voor- plus tegenstanders van de verschillende opties.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door jansloos »

Voor langere tijd stilstaan, eigenlijk niet gebruiken, (weken aaneen) water er uit, vuldop los, inspectiedeksel los, en dan bovenop deze opening een PC ventilator uren, dagen, weken draaien.
Stroom? Steker van de pomp los, hier draadjes inprutsen! Schakelbaar via kraan contact.

In een droge tank kan zich weinig ontwikkelen.

Hij zuigt aan via de vulopening naar het
inspectieluik.
De aftap staat dicht. Die zit Onderop, ik zie dat als 'besmet gebied'

Tijdens dagelijks gebruik, laadt de aacu weer op en blijft alles zitten.
Laatst gewijzigd door jansloos op vr 08 jul 2022, 12:29, 3 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1730
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door Sandor Gora »

Burp... verkeerde topic??

Hier laat ik -liefst onderweg ergens- het schoonwater al leeglopen: aftapkraantjes tank en boiler open. Eenmaal thuis gaat de deksel van de tank eraf en een zeef op het gat (tegen insecten) zodat de tank kan drogen. Meer doe ik niet.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door Camperic »

Burp schreef:
vr 08 jul 2022, 10:15
En vanaf 1 juli zijn de Mb die je in Nederland krijgt ook geldig in het buitenland.
https://tweakers.net/nieuws/198626/wetg ... -2032.html
Verkeerde topic (neem ik aan) en verkeerde informatie, want dat was al het geval en wordt nu verlengd :wink:

Wij drinken het water uit de tank. Ik reinig de watertank in het voorjaar een keer. Gedurende het jaar zet ik de camper met lege tank in de stalling en vul ik deze voor vertrek. Soms een keer gebitsreiniger tabletten in de tank onderweg naar huis en daarna thuis spoelen.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door doov »

Ik gebruik de campert heel vaak voor 1 of 2 nachten.
Laat het verse water iedere keer af bij thuiskomst. Ook als ik een week later weer voor een nacht wegga.

De boiler vul meestal niet eens voor zo’n trip.
Maar doe ik dat wel, dan laat ik die ook af.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8461
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door EasyBee »

Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Onderhoud watervoorziening bij frequent gebruik



Bericht door PaulBng »

Ik laat het schoonwatertank alleen af als hij de stalling in gaat en het dreigt te gaan vriezen.
Laatste keer eens in de tank gekeken. Was schoon.

Ik douche ook regelmatig in de camper, dus het water krijgt niet de kans om oud te worden.


Paul
Plaats reactie