Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?
- rijschoollucassen
- Berichten: 3065
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?
Ebercool kan rijdend best gebruikt worden, maar heeft niet de capaciteit om de hele camper dan koel te houden. Ze zijn zelfs leverbaar voor vrachtwagens en shovels, maar die hebben een veel beperktere binnenruimte. Maken daar denk ik ook meer gebruik van het briesje.
Groet Jaap
Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?
Nu heb ik inmiddels ook een indel B plein aircon ontdekt. 12v compressor technologie, geschikt tijdens het rijden en voor campers tot 6meter (ik ben 5,98 meter haha)
Heeft iemand daar ervaring mee?
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
Heeft iemand daar ervaring mee?
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?
Is mooi natuurlijk maar die trekt wel minimaal 16 ampère en dat kan oplopen tot 42 ampère.
Dus tijdens de rit en aan de walstroom geen probleem maar bij vrijstaand ben je snel door de beschikbare prik heen.
Dus tijdens de rit en aan de walstroom geen probleem maar bij vrijstaand ben je snel door de beschikbare prik heen.
Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?
Die indel is gewoon een normale airco. Trekt zoals gezegd wel 30-40A uit je accu
Koelvermogen is laag, 'maar' 1200W. (4100 BTU)
Een normale 230V dakairco zou, via 12V, richting de 70A gaan, maar levert 2000W koelvermogen (6800 BTU)
De verhouding verbruik/koelvermogen ligt dus gewoon gelijk aan een 230V dakairco.
Koelvermogen is laag, 'maar' 1200W. (4100 BTU)
Een normale 230V dakairco zou, via 12V, richting de 70A gaan, maar levert 2000W koelvermogen (6800 BTU)
De verhouding verbruik/koelvermogen ligt dus gewoon gelijk aan een 230V dakairco.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?
Vermogen beperkt dat snap ik
Maar nog binnen de grenzen wat met een gewone (in mijn geval 120a) dynamo en normale HH accu (ik dacht 100 of 150ah bij mij) kan zonder alles maximaal te belasten.
Met een zware 220v airco is de belasting van het systeem nog extremer natuurlijk. 40 of 70 ampere maakt wel uit. Overigens zijn beide natuurlijk flinke spanningen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
Maar nog binnen de grenzen wat met een gewone (in mijn geval 120a) dynamo en normale HH accu (ik dacht 100 of 150ah bij mij) kan zonder alles maximaal te belasten.
Met een zware 220v airco is de belasting van het systeem nog extremer natuurlijk. 40 of 70 ampere maakt wel uit. Overigens zijn beide natuurlijk flinke spanningen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?
Hoi.
Ik zit me te oriënteren op een dauwpunt koeler maar deze zou dan moeten worden geplaatst achterop de camper boven het bed wat weer boven de garage zit.
Als hij daar geplaatst wordt kan deze dan wel de temperatuur in de rest van de camper naar beneden krijgen?
Ik heb verder geen mogelijkheid op het dak om hem te plaatsen.
Hopelijk kan jij me verder helpen.
Gr Marcel
Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?
Hier mijn ervaring met de airco's die ik gemonteerd en gebruikt heb. Ik zet er meteen een paar budget prijzen bij.
Een dauwpunt koeler of water verdampings koeler koelt wel degelijk ALS het buiten warm en droog is. Je komt ze in onze contreien weinig tegen, maar ze bestaan van klein en draagbaar tot groot en voor vaste montage op het dak. Behalve het koelend effect, met bijbehorend water en stroom verbruik, heb je ook het ventilatie debiet. Allemaal verschillend per type. Prijzen lopen van 300 € tot 3000 € inclusief montage.
Ze dienen om een interieur in stilstand af te koelen en te ventileren. Al rijdende is het koel vermogen te beperkt.
Het grote voordeel is dat ze ook op campers met mindere accu capaciteit kunnen. HH accu's van 100Ah zijn te weinig om een autonomie van 1 nacht te halen. Daarvoor heb je toch minstens 200Ah nodig. Het water verbruik gaat van 1 liter tot 3 liter per uur.
Natuurlijk kan je ze in tegenstelling tot wat ik hier lees best op de plaats waar je ze het meeste nodig hebt monteren. Dat is in de buurt van de slaapplaatsen.
Wil je beter koelen, omdat je bv in de zomer naar het zuiden trekt, dan koop je beter een 230V airco. Ze bestaan als dakunit of onderbank versie met slangen naar het plafond. Voor een kleine camper vanaf 1700 Watt en tot 3000 Watt koelcapaciteit voor een grote camper. Nadeel is dat je dan zoveel stroom nodig hebt dat je aan de 230V paal moet gaan staan. Gemonteerd kosten deze minstens 2000 € maar het gaat tot >3000 € afhankelijk van de complexiteit.
De paar 12V en 24V compressor airco's, ja die bestaan ook, hebben als nadeel dat ze een zeer beperkte koelcapaciteit hebben en die vragen om een groot en dus duur accu systeem. Op de camping zal je bovendien moeten gebruik maken van een stevige accu lader. Gemonteerd tussen 2500 en 3000 Euro. Het verzwaren van het elektrisch 12V boord systeem kan even duur worden als de airco zelf.
Een airco of koeler die bv 600 Watt koelcapaciteit heeft zal je zo goed als niet voelen als je koel behoefte bv 2200 Watt is. Veel werk en kosten zonder resultaat.
"Ik moet geen diepvries en ben tevreden met een beetje koeling" Zo vaak moeten we het hier lezen maar het is onzin, zo werkt het niet. Dan kan je je even goed beperken tot een krachtige ventilator. Verplaatsbare 230V ventilatoren heb je vanaf 20 € in de Aldi, maar een vaste 12V Maxxfan kost minstens 600 € als je hem door een bedrijf laat monteren. Stroomverbruik is beperkt en kan eventueel via de inverter. Veel lawaai en debiet of geruisloos, er zit nogal verschil op tussen de modellen.
Om te koelen tijdens het rijden kan je beter een motor aangedreven compressor airco gebruiken. Die hebben een koel capaciteit van 5000 tot 8000 Watt wat ook nodig is als je aan 100km/h met je snoet in de zon achter de voorruit zit. Voor deze veelal standaard in het dashboard voorziene rij airco's bestaan er uitbreidingen met een 2de verdamper voor de passagiers of de hond achteraan. Voor de uitbreiding van een dashboard airco systeem met een 2de verdamper moet je een budget van rond de 3000 € voorzien. Het plaatsen is veel werk en gaat enkel door specialisten.
Een dauwpunt koeler of water verdampings koeler koelt wel degelijk ALS het buiten warm en droog is. Je komt ze in onze contreien weinig tegen, maar ze bestaan van klein en draagbaar tot groot en voor vaste montage op het dak. Behalve het koelend effect, met bijbehorend water en stroom verbruik, heb je ook het ventilatie debiet. Allemaal verschillend per type. Prijzen lopen van 300 € tot 3000 € inclusief montage.
Ze dienen om een interieur in stilstand af te koelen en te ventileren. Al rijdende is het koel vermogen te beperkt.
Het grote voordeel is dat ze ook op campers met mindere accu capaciteit kunnen. HH accu's van 100Ah zijn te weinig om een autonomie van 1 nacht te halen. Daarvoor heb je toch minstens 200Ah nodig. Het water verbruik gaat van 1 liter tot 3 liter per uur.
Natuurlijk kan je ze in tegenstelling tot wat ik hier lees best op de plaats waar je ze het meeste nodig hebt monteren. Dat is in de buurt van de slaapplaatsen.
Wil je beter koelen, omdat je bv in de zomer naar het zuiden trekt, dan koop je beter een 230V airco. Ze bestaan als dakunit of onderbank versie met slangen naar het plafond. Voor een kleine camper vanaf 1700 Watt en tot 3000 Watt koelcapaciteit voor een grote camper. Nadeel is dat je dan zoveel stroom nodig hebt dat je aan de 230V paal moet gaan staan. Gemonteerd kosten deze minstens 2000 € maar het gaat tot >3000 € afhankelijk van de complexiteit.
De paar 12V en 24V compressor airco's, ja die bestaan ook, hebben als nadeel dat ze een zeer beperkte koelcapaciteit hebben en die vragen om een groot en dus duur accu systeem. Op de camping zal je bovendien moeten gebruik maken van een stevige accu lader. Gemonteerd tussen 2500 en 3000 Euro. Het verzwaren van het elektrisch 12V boord systeem kan even duur worden als de airco zelf.
Een airco of koeler die bv 600 Watt koelcapaciteit heeft zal je zo goed als niet voelen als je koel behoefte bv 2200 Watt is. Veel werk en kosten zonder resultaat.
"Ik moet geen diepvries en ben tevreden met een beetje koeling" Zo vaak moeten we het hier lezen maar het is onzin, zo werkt het niet. Dan kan je je even goed beperken tot een krachtige ventilator. Verplaatsbare 230V ventilatoren heb je vanaf 20 € in de Aldi, maar een vaste 12V Maxxfan kost minstens 600 € als je hem door een bedrijf laat monteren. Stroomverbruik is beperkt en kan eventueel via de inverter. Veel lawaai en debiet of geruisloos, er zit nogal verschil op tussen de modellen.
Om te koelen tijdens het rijden kan je beter een motor aangedreven compressor airco gebruiken. Die hebben een koel capaciteit van 5000 tot 8000 Watt wat ook nodig is als je aan 100km/h met je snoet in de zon achter de voorruit zit. Voor deze veelal standaard in het dashboard voorziene rij airco's bestaan er uitbreidingen met een 2de verdamper voor de passagiers of de hond achteraan. Voor de uitbreiding van een dashboard airco systeem met een 2de verdamper moet je een budget van rond de 3000 € voorzien. Het plaatsen is veel werk en gaat enkel door specialisten.
Groeten Kampo
Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?
@Marcel
Ik ben nu in Marokko en ben zeer content met de douwpunt koeler.
Zoals ik al schreef zit hij bij mij in het midden maar snachts zet ik de uitblaas mondjes richting bed dicht omdat het daar anders te koud wordt.
Hoe het is als hij boven je bed zit weet ik niet precies maar dan blaast hij naar voren en dat is beter dan dat hij in je snufferd blaast.
Het waterverbruik is in de praktijk een stuk lager als wat Kampo hiervoor schreef ik kom aan ongeveer een liter of zes per dag.
Ik ben nu in Marokko en ben zeer content met de douwpunt koeler.
Zoals ik al schreef zit hij bij mij in het midden maar snachts zet ik de uitblaas mondjes richting bed dicht omdat het daar anders te koud wordt.
Hoe het is als hij boven je bed zit weet ik niet precies maar dan blaast hij naar voren en dat is beter dan dat hij in je snufferd blaast.
Het waterverbruik is in de praktijk een stuk lager als wat Kampo hiervoor schreef ik kom aan ongeveer een liter of zes per dag.
Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?
Het is daar nu toch ook niet warm s'nachts .
Laatst gewijzigd door Chevy55 op wo 16 nov 2022, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?
Even een paar gebruiksaanwijzingen van water koelers bekeken en daar spreken ze toch van 1 tot 3 liter waterverbruik per uur voor de dakunits.
De draagbare kleintjes beginnen bij 0,3 en gaan tot 1 liter per uur.
De omgevingstemperatuur en de gekozen vermogenstand zullen het water en stroomverbruik bepalen. Ja water verdampt meer en beter bij hoge temperaturen.
Begrijp dat het nogal kan verschillen en dat je je best niet rijk zit te rekenen.
De mooie systemen hebben 8 ventilatiestanden maar verbruiken op stand maximum wel tot 10,5A in een 12V systeem en dat bij 800m3/h.
Over nacht ga je die "cooler" niet op de luidste maximum stand gebruiken, tenzij het hittegolf is.
Airco zorgt al jaren voor discussie. Hoe gevoelig ben je ? Sterk wisselend waarschijnlijk. Comfortniveau en wensen zijn over de jaren, wel toegenomen. De belevenis blijft persoonlijk en is sterk afhankelijk van waar je naar toe gaat. Soms niet nodig en andere keren is reizen bijna niet mogelijk zonder airco.
Het is ook allemaal moeilijk om te evalueren want er zijn niet zoveel camperaars die slapen met de airco aan. Want er zit geen stand airco in. Ze hebben al zeker geen vergelijking gemaakt tussen de verschillende technieken. Vandaar mijn lijstje van hier boven.
De draagbare kleintjes beginnen bij 0,3 en gaan tot 1 liter per uur.
De omgevingstemperatuur en de gekozen vermogenstand zullen het water en stroomverbruik bepalen. Ja water verdampt meer en beter bij hoge temperaturen.
Begrijp dat het nogal kan verschillen en dat je je best niet rijk zit te rekenen.
De mooie systemen hebben 8 ventilatiestanden maar verbruiken op stand maximum wel tot 10,5A in een 12V systeem en dat bij 800m3/h.
Over nacht ga je die "cooler" niet op de luidste maximum stand gebruiken, tenzij het hittegolf is.
Airco zorgt al jaren voor discussie. Hoe gevoelig ben je ? Sterk wisselend waarschijnlijk. Comfortniveau en wensen zijn over de jaren, wel toegenomen. De belevenis blijft persoonlijk en is sterk afhankelijk van waar je naar toe gaat. Soms niet nodig en andere keren is reizen bijna niet mogelijk zonder airco.
Het is ook allemaal moeilijk om te evalueren want er zijn niet zoveel camperaars die slapen met de airco aan. Want er zit geen stand airco in. Ze hebben al zeker geen vergelijking gemaakt tussen de verschillende technieken. Vandaar mijn lijstje van hier boven.
Groeten Kampo
Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?
Hier een kleintje, nieuw op de markt. Met een klein watertankje.
Goed voor micro campers.
Ongeveer 300 € maar ik ben al draagbare versies, met dit werkingsprincipe, tegengekomen van 30 €.
Je kan ijs toevoegen aan het water om het effect te versterken.
...geloof niet in toveren.
Goed voor micro campers.
Ongeveer 300 € maar ik ben al draagbare versies, met dit werkingsprincipe, tegengekomen van 30 €.
Je kan ijs toevoegen aan het water om het effect te versterken.
...geloof niet in toveren.
Groeten Kampo
Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?
Bedankt voor je info.Cee Pee schreef: ↑wo 16 nov 2022, 20:49@Marcel
Ik ben nu in Marokko en ben zeer content met de douwpunt koeler.
Zoals ik al schreef zit hij bij mij in het midden maar snachts zet ik de uitblaas mondjes richting bed dicht omdat het daar anders te koud wordt.
Hoe het is als hij boven je bed zit weet ik niet precies maar dan blaast hij naar voren en dat is beter dan dat hij in je snufferd blaast.
Het waterverbruik is in de praktijk een stuk lager als wat Kampo hiervoor schreef ik kom aan ongeveer een liter of zes per dag.
Dot toch maar serieus overwegen.
Die wat jij hebt (oxycom) is volgens mij niet meer leverbaar. Kan hem niet vinden.
Het zal dat de Neil moeten worden.
Gr Marcel
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?
Klopt de Oxycom is niet meer leverbaar voor mobiele toepassingen.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?
Ik heb geen Oxicom hoor maar de Viësa Holiday III S.
En die is nog gewoon leverbaar.
Hier nog een discussie van een paar jaar terug.
viewtopic.php?t=8434828
En die is nog gewoon leverbaar.
Hier nog een discussie van een paar jaar terug.
viewtopic.php?t=8434828