Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Marcel174
Berichten: 664
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?



Bericht door Marcel174 »

Cee Pee schreef:
di 22 nov 2022, 8:52
Ik heb geen Oxicom hoor maar de Viësa Holiday III S.
En die is nog gewoon leverbaar.

Hier nog een discussie van een paar jaar terug.
viewtopic.php?t=8434828
Ik heb het topic gelezen.
Zit alleen ff met de plek waar ie moet komen. Hij zal dan achter op de camper moeten boven het bed wat boven de garage zit. Zal hij dan wel de koelte in het woongedeelte kunnen krijgen?
In het woongedeelte gaat niet lukken want daar zit een heel groot dakluik waardoor het gat groter zou zijn dan de airco.
Verder is er op het dak ook geen ruimte.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?



Bericht door Cee Pee »

Je kunt hem altijd de koele lucht naar voren laten blazen en dat zal zeker merkbaar zijn.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?



Bericht door ducati 900 »

We hebben een camper van 5,80 en daar staat hij vlak achter de voorstoelen op het dak.
De temperatuur in de hele camper daalt een graad of 6 in een paar uur tijd hier in Nederland.
Ik heb het gemeten bij een buitentemperatuur van 26 graden en de camper in de volle zon met alle ramen bedekt, zoals op de avatar met één raam een beetje geopend.
Ook tijdens het rijden is het lekker met een fris briesje in de nek.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?



Bericht door kampo »

Om te rijden gebruik ik een rij airco...
In stilstand wil ik voornamelijk airco om te kunnen slapen.
Niet echt om overdag in de camper te zitten. Want overdag ga ik liever buiten onder een boom in de schaduw zitten. Dus bij mij dient de airco voornamelijk om het slaap compartiment te verkoelen. Dan draait die meestal van 22h tot 2 of 3h 's ochtends.

Ik gebruik hem van zodra het wat warmer wordt. Anderzijds zijn omgevingstemperaturen van 26°C, zoals ik hier lees, voor mij nog laag.
Dat de airco ook de rest van de camper wat afkoelt is meegenomen maar niet primair.
Voordeel van een verdampingsairco is dat die gekoelde buitenlucht naar binnen brengt, wat aangenaam is in zo een kleine cel. Regelbaar lucht debiet en zelfs 8 standen. De koelcapaiteit is wel beperkt bij zo een verdampings toestel als je het vergelijkt met een compressor airco.

Bij een gewone compressor airco, op recirculatie, moet je een raampje op een kier laten staan. En daar komt dan meteen veel warmte binnen.

Als je de airco's uit zet, of de ramen/deur open, is de cel binnen de 10 minuten weer helemaal opgewarmd. Even koelen en weer uitzetten geeft geen resultaat. De airco moet blijven draaien tot het buiten afgekoeld is.

De Eberspächer Ebercool Holiday G4.5 12V is speciaal voor campers en de laatste nieuwe versie. Viesa heeft hetzelfde toestel.
Groeten Kampo
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?



Bericht door Affinity »

26 graden gewoon met een ouderwetse ventilator Of een maxfan.

Airco. Persoonlijk. Alleen nodig in slaapkamer, dus afscheiden dmv een gordijn. Kleine ruimte.
Rest camper kan dan gewoon open blijven.

Beperkte investering. Indien nodig.
Zo'n ( niet de goedkoopste pakken! )
Kant en klare splitunit. Binnen 2 minuten klaar gezet. Leidingen zijn plat, tussen deur of raam enz , ook met snelkoppelingen als je toch door een gat wilt doorvoeren.

Uitblaas unit in slaapkamer zetten. Zit afstandsbediening bij.
Motor unit buiten. !
Stroom ca 3 amp op 230v
Dus indien nodig met omvormer & lithium en zonnepanelen ook te doen. X aantal uur. Off grid

Ook kun je de set dan ook elders gebruiken.

Of in de cabine ook afscheiden met gordijn. En moet ook nog op een veilige manier uitgevoerd zijn ..!!! (Dus waarschijnlijk fantasie)

Maar wat kampo aangeeft, veel meer koel vermogen nodig.

Gewoon ideeën
Bijlagen
20221124_103443.jpg
20221124_103443.jpg (90.57 KiB) 978 keer bekeken
20221124_103434.jpg
20221124_103434.jpg (80.1 KiB) 978 keer bekeken
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?



Bericht door ducati 900 »

Die 26 graden was gewoon om te proberen, warmer was het toen niet achter huis op dat moment.
En ik ga niet de hele vakantie staan meten.
Een paar weken daarna zaten we in Zuid Frankrijk bij bijna 40 graden en toen was het in de camper constant gewoon goed vertoeven met de dauwpuntkoeler aan, ook onder het rijden.
Onze camper is obv een Bedford CF 280, daar zit geen rijairco op en die hebben we ook nog nooit gemist sinds de dauwpuntkoeler er op zit.
Het ding voldoet heel goed alleen zit de afvoer bij ons wat ongelukkig zodat we af en toe bij een lange helling bergop een flats water in de nek krijgen.
Hij wordt bij ons binnenkort vervangen door een Oxicom omdat ik die heel voordelig op de kop kon tikken.
Dus de dauwpuntkoeler komt binnenkort dus te koop.

Bben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?



Bericht door Affinity »

Bijzonder... 40 graden vol in de zon ?
En niet de binnen temperatuur weten ?

En bij 26gr wel de temperatuurmeter. in de camper.

Onderweg eruit gevallen ? (Elke camper heeft een temp metertje , of erin geknutseld. Of los.

40 gr in de zon - 6 graden max koelen....= ( in camper dan ??? 45 - 6 gr ? Niet te doen.

Je hebt echt al een fatsoenlijke echtec airco nodig, wil 40 gr in zon koelen tot aangenaam ...

Zon ding op water max 6 graden...toch ?
En anders zou iedereen zo'n energie zuinig wonder apparaat installeren.
:crazy:
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?



Bericht door ducati 900 »

We hebben geen temperatuurmeter in de camper, waarom zouden we?
6 graden frisser dan buiten is best wel lekker hoor.
Is ook niet zo ziekmakend als met een echte airco die de temp. op 22 graden brengt.
Ik snap inderdaad niet waarom er niet meer mensen zijn die een dauwpuntkoeler monteren maar dat is hetzelfde met een droogtoilet, onbekend maakt onbemind.
Maar dauwpuntkoelers hebben één nadeel, bij hoge luchtvochtigheid dus als het erg benauwd is werken ze wat minder goed.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?



Bericht door ducati 900 »

[quote=Affinity post_id=2216914 time=1669330198 user_id=56067

40 gr in de zon - 6 graden max koelen....= ( in camper dan ??? 45 - 6 gr ? Niet te doen.

Je hebt echt al een fatsoenlijke echtec airco nodig, wil 40 gr in zon koelen tot aangenaam ...

Zon ding op water max 6 graden...toch ?
En anders zou iedereen zo'n energie zuinig wonder apparaat installeren.
:crazy:
[/quote]

Ik snap dit rekensommetje niet helemaal.


Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Marcel174
Berichten: 664
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?



Bericht door Marcel174 »

Hallo allemaal.

Ik ga even van een ander topic weer terug naar naar deze.

Wij hebben de Neil airco laten installeren.
Deze heeft toch hetzelfde principe als de Voesa holiday en Ebercool?
Of heb ik het nu mis?
Dus hij koelt buiten de camper de lucht waardoor de vochtigheid in de camper niet toeneemt?

Ik had nl in een ander topic de vraag gesteld omdat ik het idee heb dat de luchtvochtigheid in de camper toch iets toeneemt.

Gr Marcel
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Airco, ventilatie en dauwpunt koeling: wat te verwachten?



Bericht door Metor »

Wat is iets?
Bij dauwpuntkoelers zonder warmte wisselaar gaat de luchtvochtigheid sterk omhoog omdat het verdampende water rechtstreeks in het interieur geblazen wordt. Zo moet het dus niet.
Bij dauwpuntkoelers met een warmte wisselaar kan de luchtvochtigheid toch iets omhoog gaan, want koele lucht kan minder vocht bevatten dan de warme lucht dus relatieve vochtigheid gaat omhoog (als er geen vocht onttrokken wordt door condensatie).
Plaats reactie