Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
hblek
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 12 dec 2021, 21:50

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door hblek »

Tja hoe meer zielen hoe meer vreugd. Alle belangrijke parameters zijn in de responses behandeld. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Inzichrmt en eigen kunde verschillen. Kun je zelf begrijpen waar je mee bezig bent of ben je afhankelijk van anderen. Daar zit de crux. Verschillende oplossingen zin aangedragen sommigen conflicterend anderwn eigenlijk niet. Weet waar je mee bezig bent of zoek hulp bij iemand die je vertrouwd. Succes,
Groeten Henk
grego87
Berichten: 10
Lid geworden op: di 05 jul 2022, 23:21

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door grego87 »

Contact opgenomen met een Super-B distributeur die ook installaties doet, en die adviseerde dat alleen de WA121545 instellen op de 14.4V zou moeten voldoen. De EBL30 en de LAS 1218-S zouden gewoon ingebouwd kunnen blijven en gebruikt kunnen worden voor het laden van de Super-B LiFePO4 accu’s.

Ik vroeg ze hoe dat mogelijk was (aangezien de specificaties van de accu toch echt een laadstroom van 14.3-14.6V aangeven) en hun antwoord was dat de BMS hier mee om kan gaan.

Geval van gewoon accu’s willen verkopen? Of zit er een kern van waarheid dat de BMS hiermee om zou kunnen gaan?

Mijn gevoel (na het lezen van al jullie reacties) is dat dit niet optimaal zou zijn…
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door Metor »

Die super-B accu's kunnen wel wat hebben, zijn de beste maar ook duurste in de markt.
Gaan een lang leven mee, ook met niet helemaal optimale laders.
Wat is optimaal? Voor cyclisch gebruik, optimaal laden met max. 14.4V totdat de laadstroom onder de 0.05C komt en dan afschakelen. Daarna een float spanning van +/-13,5V aanhouden.
Zowel de DC-DC en LAS1218 voldoen hieraan niet. Het meest dichtbij voor de LAS1218 komt nog de natte lood laad stand, waarbij 1 uur 14,4V aangehouden wordt met daarna een float spanning van 13,8V. Daarbij dus geen controle over de laadstroom en geen tijdig overschakelen naar float en een iets te hoge float spanning.
De Schaudt booster DC-DC blijft 14,4V laden zolang je rijdt, ook niet optimaal.
Denk overigens dat de BMS van de Super-B helemaal niet ingrijpt bij een dergelijk laadproces. Spanning en stroom zitten nl volkomen binnen de veiligheids marges van de BMS.
Dus alles niet optimaal maar kennelijk wel acceptabel. Als de distributeur/specialist hiervoor groen licht geeft, zou het gewoon zo houden en geen nodeloze kosten maken. Hoe lang is de garantie?
grego87
Berichten: 10
Lid geworden op: di 05 jul 2022, 23:21

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door grego87 »

Ik dacht om deze thread compleet te maken maar even een update te geven:

Uiteindelijk zijn de AGM's vervangen voor 2x 150Ah Super-B's.

De LAS 1218-S is eruit gegaan en vervangen voor een Victron BlueSmart IP22 (15A) lader. De WA 121545 Booster is ingesteld op de Lithium stand (14.4V constant), en de EBL op de "Gel" stand (IOuO tot 14.4V en na 16h 13.7V). Volgens installateur (distributeur van Super-B) zou dit helemaal goed moeten komen.

We waren aan het begin van een reis met de camper dus ik kon gelijk via de Super-B app de status van de accu's, of ze aan het laden waren, dischargen, etc, goed in de gaten houden. Alles lijkt voor zover goed te werken.

Mocht ik updates hebben zal ik die verder posten hier. Bedankt iedereen voor al het advies!
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door Metor »

grego87 schreef:
vr 12 aug 2022, 14:41
Uiteindelijk zijn de AGM's vervangen voor 2x 150Ah Super-B's.
De LAS 1218-S is eruit gegaan en vervangen voor een Victron BlueSmart IP22 (15A) lader. De WA 121545 Booster is ingesteld op de Lithium stand (14.4V constant), en de EBL op de "Gel" stand (IOuO tot 14.4V en na 16h 13.7V).
Twee dingen snap ik niet.

Een nieuwe 230Vac lader van 15A?
Dat is zwakker dan de originele LAS1218 lader van 18A die te zwak was?
En slechts 5% van je totale accucapaciteit.

Verder: Als de LAS1218-S eruit gegaan is, heeft de instelling van "gel" op de EBL totaal geen nut, dat werkt alleen in combinatie met de LAS1218-S.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door DJSmiley »

Die LAS1218 was een 2e lader, die Hymer van hem heeft dus 18 (EBL) + 18A van de LAS.

Nu heeft ie als ik het goed begrijp dus de 18A van de EBL en een 15A van de Victron, totaal dus 33A (ipv 36). Op zich geen gek idee om die LAS eruit te halen, maar waarom dan wel de EBL. Die is ook niet helemaal optimaal voor lithium. Nu beperk je de laadtijd wel met die victron tot een uurtje of 10 bij een helemaal lege accu, wat in de praktijk niet vaak voorkomt, maar toch.
De EBL (en aanverwantte) laders zijn naar mijn mening niet echt gebouwd om langdurig 18A continue te leveren

Gezien de prijs van zo'n superB vind ik het ook wat raar dat er dan een beetje beknibbeld op de laders is. Met de kosten van die hele dure SuperB dingen had een Phoenix 12/50 acculader ook er wel vanaf gekund..

Het is naar mijn mening onlogisch om 2x18A te vervangen door 1x18A + 15A. Dan ga je achteruit in laadstroom, en als de reden compatibiliteit is, waarom dan die eerste wel houden? 16 uur absorbtion is voor lithium gewoon te lang. Nu zul je lang niet altijd aan de paal staan, maar toch.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door Metor »

OK duidelijk, dus de lader binnenin de EBL is nog intact en dan heeft de "gel" stand dus wel degelijk invloed. Is verwarrend omdat de interne lader in de EBL ook LAS1218 heet.

Voordeel is overigens nu wel dat het 230Vac lampje op het bedieningspaneel functioneel blijft en dat de startaccu meegeladen wordt.
In deze situatie zou ik de EBL lader schakelaar in ieder geval op "loodzuur" stellen waarbij de absorption tijd 1 uur is, eigenlijk nog steeds te lang maar een stuk beter dan die 8 uur (of 16 uur?) van de "gel" instelling.
grego87
Berichten: 10
Lid geworden op: di 05 jul 2022, 23:21

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door grego87 »

De installateur had eerst volgens mij niet door dat de externa LAS 1218-S lader (de losse, dus niet die in de EBL zat) geen Lithium stand had. Dus tijdens het inbouwen maar de Victron Bluesmart IP22 erin gezet (zonder overleg). Ik denk dat in hun redenering ze dachten: de 15A van de IP22 komt ongeveer overeen met de 18A van de LAS1218-S, dus dan bouwen we die maar in. We waren met de camper langs gereden voor de installatie en net aan het begin van een lange reis, dus ik heb er toen niet te lang over nagedacht en ik dacht ook 33A is ongeveer 36A, dus het zal wel goed komen...

Achteraf gezien had ik toch maar beter voor een sterkere lader kunnen gaan (ik denk dat 50A wel lekker is) en ik denk dat als ik terug ben in NL langs zal gaan bij hun daarvoor.

Ik heb namelijk het gevoel dat die interne lader in de EBL (zelfs nu dat hij ingesteld is op de "gel" setting) niet lekker loopt in parallel met de Victron IP22 lader. Bij het testen aan de walstroom, met de Super-B accu's op ongeveer 50%, kon ik namelijk zien (via de Victron app) dat de IP22 na een half uurtje of een uurtje al in de float stand kwam (13.8V, 3.2A). Via de Super-B app kon ik echter zien dat de accu's ongeveer 16A binnen kregen (de ene 9.8A de andere 6.0A, en volgens mij stond de koelkast nog aan), dus die stroom moet dan van de lader in de EBL zijn gekomen. Werkt dus niet ideaal.

Denk dat de beste oplossing, zoals eerder aangegeven in dit topic, wordt: de zekering van de lader in de EBL eruit trekken om die uit te schakelen, en dan een sterkere lader nemen die ook een uitgang heeft voor de startaccu, en daar alles mee doen.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door DJSmiley »

Victron laad met een default LiFePO4 profiel tot 14.2V

De EBL doet dat niet, die gaat tot 14.4 ofzo en ook met een veel langere (te lange naar mijn mening) absorbtietijd en hogere floatspanning.

50A lader is lekker, met 6 uurtjes je accu vol. Alleen zijn die laders wel een klap prijziger. In de praktijk zul je, als je aan de lader moet, een nachtje een camperplaats/camping pakken. Dat betekend dat je vaak toch wel een uurtje of 10-12 de tijd hebt en daarna/voor vaak ook nog wat rijd.

Met een 30A lader ben je dus 10 uur bezig, zeg even 12 uur samen met wat eigen verbruik. Da's dus prima voor een nachtje. In de praktijk is je accu nagenoeg nooit 100% leeg, en je rijd ook nog wat, je zonnepanelen doen nog wat...

Een Victron Bluesmart 12/30(3) is dan prima, die kan ook de startaccu laden.

Bij >30A moet je naar de Phoenix Smart laders. Die zijn meteen een klap duurder: De Phoenix Smart 12/50 kost 500 euro.

Dan kun je (naar mijn mening) tzt beter een Multiplus nemen. Een Multiplus 12/1200 laad ook met 50A en kost 200 euro meer dan een kale Phoenix lader. Dan zou ik t wel weten
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door hathi »

Zoals je nu ook hier weer kan lezen,is het beter,je stroombehoefte,in Balans te hebben,ipv,denken hoe meer hoe beter,want ook dan krijg je problemen,en als we het dan over goedkoop hebben,ligt daar toch de 1e besparing,qua geld,qua gewicht,wat heb je aan een grote buffer,als je met de helft ook uitkomt,en mijn ervaring is…dat je dan ook geen 230 V Lfp Lader nodig hebt,nog een besparing :-B
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door Kroppie »

de combinatie lithium accu , en schaudt componenten zou niet de mijne zijn.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door hathi »

Kroppie schreef:
di 16 aug 2022, 10:55
de combinatie lithium accu , en schaudt componenten zou niet de mijne zijn.
Juist Jos,ik zou zelfs zeggen,betrek dat Elektroblok,helemaal niet,in de Lfp stroomregeling,…en gebruik het enkel voor de zekeringen,geeft meermaals problemen,en ombouwen,kost ook,….dan liever een paar extra componenten er om heen,die heb je toch nodig
Hans
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door CaradoT135 »

Het zou mijn keus niet zijn maar als je al een Schaudt WA121545 Booster (DC/DC charger) hebt, lijkt het mij zonde om dan een bv een NDS of een ander merk DC/DC charger aan te schaffen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door Kroppie »

beter wat extra,s voor goed en juist spul dan een dure accu met een korte levensduur, of beperkte gebruiksmogelijheden, doe het goed of laat het, maar dat is mijn opvatting, ieder zijn vrijheid
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie